تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817074764




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر/خشكسالي كرمان را تهديد مي كند/ دامها و مراتع در معرض خطر جدي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر/خشكسالي كرمان را تهديد مي كند/ دامها و مراتع در معرض خطر جدي
كرمان - خبرگزاري مهر: كاهش بارندگي در سال زراعي جاري به ميزان كمتر از يك سوم متوسط سالانه در كرمان سبب شده كه پوشش گياهي مرتعي در بيشتر عرصه هاي استان با خطر نابودي مواجه شود.

به گزارش خبرنگار مهر در كرمان، خشكسالي پياپي در كرمان علاوه بر كاهش سطح منابع آبهاي تامين كننده آب شرب و كشاورزي بر منابع طبيعي و حيات وحش استان نيز تاثير منفي گذاشته است.

توليد علوفه هر هكتار مرتع در استان در سالهايي كه ميزان بارندگي نرمال است به طور متوسط معادل65 كيلو گرم است و با توجه به مساحت 8.6 ميليون هكتاري مراتع استان، توليد علوفه در چنين سالهايي معادل 559 هزار تن مي شود كه فقط جوابگوي 1.8 ميليون واحد دامي در طول سال است.

در سال زراعي جاري با بر آوردهاي كارشناسي انجام شده توليد علوفه مراتع كه رابطه مستقيمي با ميزان بارش ساليانه دارد، به طور چشمگيري كاهش يافته و حتي در بعضي از شهرستان ها اين ميزان كاهش به حدود يك چهارم توليد سال هاي قبل رسيده و بايد دامداران نيز همكاري مناسبي را با ادارات منابع طبيعي در سطح استان داشته باشند تا اين سرمايه خدادادي براي نسل هاي بعدي نيز حفظ شود و نسل هاي بعد نيز بتوانند از اين نعمت خدادادي به نحو احسن بهره مند شوند.

از جمله فعاليتهايي كه از سوي دامداران قابل انجام است در وهله اول مديريت "چراي دام" يعني ورود به موقع دام به مرتع و خروج دام از آن، رعايت ظرفيت دام متناسب با توليد مرتع و نيز حذف دام مازاد بر پروانه است.

در صورتيكه دام زودتر از موعد مقرر به مرتع وارد شود گياهان قبل از اينكه به بذر دهي برسند و توليد مناسب داشته باشند توسط دام مورد تعليف قرارخواهند گرفت و درسالهاي بعد از توليد كافي و لازم برخوردار نخواهند شد.

در اين صورت، گونه هاي غير خوشخوراك، سمي، خاردار جايگزين گونه هاي خوشخوراك شده و سير تخريب و نابودي مراتع حالت قهقرايي و نزولي به خود خواهد گرفت و عرصه هاي مرتعي تبديل به عرصه هاي بياباني مي شود كه جبران آن حتي با صرف هزينه هاي بسيار زياد نيز امكان پذير نخواهد بود.

ضررو زيان اين امر به طور مستقيم متوجه دامداران وعشاير خواهد شد و ادامه اين روند نهايتا منجر به نابودي منابعي چون خاك، آب و پوشش گياهي مي شود.

بروز سيلهاي مخرب، بياباني شدن عرصه ها و صدماتي از اين قبيل را نيز متوجه عدم بهره برداري صحيح از عرصه هاي مرتعي مي شود نيز در استان كرمان سبب شده است مراتع بيشتر مورد آسيب قرار بگيرند.

رئيس اداره مرتع اداره كل منابع طبيعي استان كرمان در زمينه خسارات وارد شده به مراتع استان بر اثر خشكسالي مي گويد: در پي خشكساليهاي پياپي در استان كرمان شاهد بروز خسرارت هنگفت به مراتع و عرصه هاي طبيعي استان هستيم كه تاثير منفي بر عرصه هاي طبيعي گذاشته است.

حبيب الله حسيني گفت: بروز خشكساليهاي اخير باعث شده كه اكثر چشمه ها، چاه ها و بطور كلي آبهاي سطحي كه دامهاي اهلي و حيوانات وحشي از آنها جهت شرب استفاده مي كردند كاهش يابد.

وي عنوان كرد: بايد اعتبار قابل توجهي توسط دستگاه هاي ذيربط به اين امر تخصيص داده شود تا بتوان نسبت به كف شكني چاه هاي مالداري، ساخت آب انبار و آبشخور دام، تجهيز و مرمت چشمه و ساماندهي اين منابع پرداخت تا در آينده اين مشكل به حداقل كاهش يابد.

وي گفت: در سالهاي اخير و همزمان با بروز خشكساليهاي حادث شده، اداره كل منابع طبيعي، نسبت به ساخت 108 دستگاه آب انبار، 259 دستگاه آبشخور دام، 51 باب تجهيز و مرمت چشمه، نصب 30 دستگاه تلمبه بادي، 25 كيلومتر انتقال آب در سطح مراتع با تخصيص اعتبارات استاني و خشكسالي و با مشاركت مجريان طرحهاي مرتعداري اقدام كرده است كه مورد استقبال دامداران و مرتعداران قرار گرفته و انجام اين فعاليتها باعث شده كه به ميزان قابل توجهي مشكل تامين آب شرب دام دامداران در تعدادي از مراتع كاسته شود.

رئيس اداره مرتع اداره كل منابع طبيعي استان كرمان همچنين از دامداران و مرتع داراني كه داراي طرحهاي مرتع داري مصوب هستند خواست مراتع را در فصل ييلاق و قشلاق بيمه كنند تا در سالهايي چون سال جاري كه با خشكسالي روبرو مي شوند بتوانند از بيمه غرامت دريافت و در جهت احياء عرصه هاي خويش و يا حتي خريد علوفه دستي جهت تعليف دام خود اقدام نمايند.

وي گفت: در سالهايي كه با خشكسالي روبرو مي شويم بيمه با دريافت هزينه ناچيزي موظف مي شود كه نسبت به جبران خسارت مرتع داراني كه با كاهش توليد علوفه در سطح مراتع خويش روبرو مي شوند كمك قابل توجهي به آنها نمايد.

وي عنوان كرد: با توجه به كاهش توليد علوفه مراتع به كمتر از يك سوم و كاهش ظرفيت به همين ميزان بايستي دامداران نسبت به كاهش دام خويش حتي كمتر از تعداد دام مجاز در پروانه چراي صادره اقدام كنند تا همزمان با انجام فعاليت هاي پيشگيرانه در جهت حفظ و ماندگاري پوشش گياهي مرتعي اقدامات فوق موثر انجام شود.

مديركل محيط زيست استان كرمان نيز در زمينه تداوم خشكسالي در كرمان گفت: در سال گذشته اقدامات فراواني در خصوص تامين منابع آبي و علوفه حيات وحش صورت گرفت اما در سال جاري با تدام خشكسالي با همان مشكلات مواجه هستيم.

عباسعلي دامنگير عنوان كرد: با خشكسالي در سال گذشته شاهد كاهش زادو ولد در بين وحوش بوديم به طوريكه تعداد چند قلو زايي به شدت كاهش يافته است.

وي گفت: در زمينه پرندگان نيز ميزان تخم گذاري كاهش يافته است اما با جذب اعتبارات مبارزه با خشكسالي سعي شده است اين خسارات كاهش يابد.

سه|ا|شنبه|ا|13|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن