واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: چين، فاتح سينماي آسياي جنوبشرقي
سينمايجهان- ترجمه - لادن بهبودي:
رشد اقتصادي چين و همچنين بازار سينما در اين كشور اكنون بازار آسياي شرقي را تحتتأثير قرار داده و صنعت فيلمسازي در هنگكنگ را به خطر انداخته است.
واقعيت اين است كه صنعت سينماي چين اكنون با وجود ركود شديد اقتصادي در حال رشد شديد است و اين موضع اگر چه موجب خوشحالي سينماگران چيني است اما بازار سينماي آسيا را تحتتأثير قرار داده و فيلمسازان صاحب سبك آسياي شرقي را نگران كرده است. كارشناسان سينما معتقدند كه سينماي چين با وجود ركود جهاني سينما اكنون پتانسيل سرمايهگذاري دارد.جدول گيشه نمايش سينما در چين در سال 2008 با يك رشد 27درصدي فروش روبهرو شد.
اين موفقيت خوب يك رقم فروش كلي 617ميليون دلاري را براي محصولات سينمايي در سال گذشته ميلادي رقم زد.
اين ششمين سال پيدرپي است كه جدول گيشه نمايش در چين با يك رشد خوب مالي (كه بالاي 20 درصد است) روبهرو ميشود. محصولات داخلي چين و آن فيلمهايي كه بهصورت محصول مشترك (چين با كشورهاي خارجي) ساخته شدند در كل يك فروش 375 ميليون دلاري در سال 2008 داشتند.
اين رقم فروش، حكايت از يك رشد 42درصدي در مقايسه با سال 2007 ميكند. به اين ترتيب 68درصد از فروش كلي سال گذشته ميلادي سينماهاي چين، متعلق به محصولات داخلي است. اين نكته كه فيلمهاي چيني بيشتر از محصولات هاليوودي مورد پسند و قبول تماشاگران داخلي قرار گرفتند با استقبال خوب منتقدان سينمايي و تحليلگران اقتصادي روبهرو شد.
اما از زاويه ديگري نيز ميتوان به اين موضوع نگاه كرد. رشد سينماي چين و توليد فيلمهاي پرخرج چيني بازار سينماي آسياي شرقي از جمله هنگكنگ را تهديد ميكند. در 18ماه گذشته رشد سود فروش فيلمهاي چيني در هنگكنگ به ميزان بالايي رسيده، به گونهاي كه در برخي موارد 70درصد از درآمد سينما در هنگكنگ سهم سينماي چين بوده است. كارشناسان سينماي هنگكنگ معتقدند كه صنعت سينما در اين كشور بايد روي مخاطبان خود در چين متمركز شود تا بتواند موفق باشد.
هم اكنون بازيگران بزرگ، شركتهاي فيلمسازياي را در چين تاسيس كردهاند كه نقش استوديوهاي توليد فيلم را دارند و با همكاري توزيع كنندههاي محلي ميتوانند از شرايط موجود نهايت بهره را ببرند.
همكاري سينما گران هنگكنگ با فيلمسازان چيني و كسب موفقيتهاي بزرگ در اين زمينه ميتواند الگوي مناسبي براي همكاري سينماي آمريكا با سينماي غرب باشد. همكاري نزديك در ماههاي اخير موجب شده تا مراحل توليد راحتتر و با سرعت بيشتري انجام شود.
همين موضوع موجب ورود سيل گونه هنگكنگيها به سينماي چين شده است و تشكيل شركتهاي فيلمسازي چيني و هنگكنگي رونق زيادي پيدا كرده است. به گفته پيتر چان، يكي از تهيهكنندگان سينماي هنگكنگ و كارگردان فيلم «اربابان جنگ»، رشد سينماي چين در سال گذشته درحالي است كه سينماي جهان با ركود فروش در سال گذشته مواجه بود. وي در ادامه ميگويد: افزايش درآمد در سينما روند بازار را تغيير داده است و همه اين اتفاقات مربوط به 18 ماه گذشته است.
به گفته چان، سانسور همچنان يكي از معضلات فيلمسازي در چين است. البته به اعتقاد وي اين سانسورها را ميتوان با برخي محدوديتها براي كار در استوديوهاي هاليوود مقايسه كرد. وي در ادامه ميگويد: بوروكراسي پيچيدهاي براي فيلمسازي در چين وجود دارد اما در عين حال با گفتوگو و ديالوگ ميتوان اين اختلافات را حل كرد.
مؤسسه فيلمسازي فرست كاتزفيچرز در هنگكنگ كه توسط دانيليو و فانگ ياكسي به وجود آمد اعلام كرد كه تا ماه اكتبر شركت فيلمسازي در پكن تاسيس خواهد كرد. 4تهيهكننده بزرگ سينماي هنگكنگ – وو ارشان، كوجيانگتو، يان آن و فانگياكسي- نيز با مؤسسه فيلمسازي فوكوس كروپ كه متعلق به انديلو است هماكنون قرار داد طرحهاي مشتركي را امضا كردهاند كه اين موضوع اهميت سينماي چين را براي فيلمسازان آسيايي نشان ميدهد.
از جمله طرحهاي فرست كاتز ميتوان به توليد فيلمهاي «سنگ ديوانه» و «ساحره كفش» اشاره كرد.
بسياري از نامهاي شناخته شده در صنعت فيلمسازي از جمله سالون فيلمز- يكي از نامهاي قديمي در صنعت سينماي هنگكنگ- سعي دارند تا از اين موقعيت استفاده كنند. سال گذشته سالون فيلمز اعلام كرد كه براي كمك به رشد سينماي آسيا در كشورهاي آسيايي قراردادهاي همكاري امضا كرده است كه شركت فيلمسازي هنگديان در چين يكي از شركاي جديد آن خواهد بود. فيلم « 3 پادشاه: تجديد حيات اژدها» جديترين محصول همكاري سينماي چين و هنگكنگ است كه در سال 2008 به نمايش درآمد.
البته مشكل محتوايي را نيز نميتوان در توليدات مشترك سينماي آسياي شرقي ناديده گرفت. بيشتر فيلمهايي كه فيلمسازان نسل جديد اين سينما به آن توجه دارند در ژانر تاريخي است و اين در حالي است كه همواره اين نوع توليدات بهدليل اختلافات شديد تاريخي ميان كشورهاي آسياي شرقي با مشكل اكران در خود اين كشورها روبهرو ميشوند.
هر دو كشور چين و هنگكنگ تاريخچه خوبي در فعاليت سينمايي دارند. سينماي هنگكنگ پس از انقلاب و جداشدن هنگكنگ از سرزمين اصلي چين، در دهه ۱۹۵۰ميلادي، پا به عرصه حيات گذاشت. مشخصه ويژه اين سينما استفاده از دكورهاي ارزانقيمت و اغلب استفاده از نقاشيهاي ناشيانه روي فيلم است.
اين ويژگي كيفيتي نازل به اين سينما داده بود و از قدرت روايي آن ميكاست ولي بر اثر پافشاري توليدكنندگان و اقبال در ميان سينماروهاي دهه ۱۹۵۰و ۱۹۶۰ميلادي اين سينما ادامه پيدا كرد و بهخصوص با ايجاد ژانر فيلمهاي رزمي و كنگفو معروف به «ووزيا» طرفداران زيادي پيدا كرد. در مقابل، سينماي چين قدمت بيشتري دارد. سينماي چين از آغاز قرن بيستم فعاليت قابلملاحظهاي داشت. شانگهاي همواره مركز فيلمسازي و محل تجمع فيلمسازان، بازيگران و دستاندركاران اين هنر بود بهطوريكه آن را غالبا با هاليوود مقايسه ميكردند.
اين مقايسه تا آنجا كه به ساختن فيلمهاي فلهاي با خاصيت جلب توجه عموم مربوط ميشد، صرفا در حد دكورهاي مجلل و پرخرج و بهرهگيري از بازي ستارگان معروف و شيك انجام گرفته است. اما با وقوع انقلاب چين اوضاع به كلي زيرورو شد. تا اواخر دهه ۱۹۹۰ ميلادي استوديوهاي فيلمسازي در چين متكي به حمايت دولت بودند كه اجازه ساختن فيلمهاي تجربهگرايانه را در كنار فيلمهاي تبليغاتي داده بود. از اين دوره به بعد اين استوديوها مجبور شدهاند كه براي سرپا ماندن، بيشتر به توليدات خود تكيه كنند و در نتيجه بر تعداد فيلمهاي غيرايدئولوژيك و متكي به حمايت بازار افزوده شده است.
نكته ديگر، بهرهبرداري هاليوود از اين موقعيت است. هنگكنگ در سال 1997از سوي بريتانيا به چين بازگردانده شد. اين كشور با چين سابقه فرهنگي مشتركي دارد و هاليوود كه سالهاي سال با استوديوهاي فيلمسازي هنگكنگ همكاري گسترده داشته است اكنون به بازار جديد فيلمسازي چين – هنگكنگ نگاه ميكند. بايد ديد در آينده آيا قرار است اين بازار را فيلمسازان آسياي شرقي در اختيار بگيرند يا اينكه هاليوود هم بهدنبال سهمي در اين بازار است و راس ديگر مثلث همكاري چين و هنگكنگ خواهد شد.
ورايتي- 2 مارس 2009
يکشنبه|ا|18|ا|اسفند|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: همشهری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]