تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى امت من كسى است كه هنگام پر شدن زمين از بيداد و ظلم، آن را پر از قسط و عدل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830716182




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انقلاب اسلامي از نگاه شهيد آويني مقصد انقلاب اسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: انقلاب اسلامي از نگاه شهيد آويني مقصد انقلاب اسلامي
انقلاب اسلامي از نگاه شهيد آويني
مقصد انقلاب اسلامي
احمد رهدار
شهيد آويني (ره) معتقد است كه انقلاب اسلامي ايران منطقاً نمي‌تواند با هيچ يك از انقلابهاي ديگر دنيا همسو، هم جهت و هم غايت باشد، زيرا اين انقلاب در هيچ يك از علل موجده خود، نه در تئوري‌هاي نظري و نه در متدهاي اجرايي‌اش هيچ وجه اشتراكي با ساير انقلاب‌هاي دنيا نداشته است؛ بدين علت نمي‌تواند در نتايج و آثارش با آنها مشترك باشد و نيز نمي‌تواند با الگوها و متدهاي آنها به اهداف و غايات خود كه با اهداف و غايات آن انقلابها مباين است برسد؛ «اگر علل موجد انقلاب اسلامي ايران هيچ يك از عللي نيست كه انسان اين روزگار را به تحركات سياسي و ايجاد انقلاب كشانده است، آيا مي‌توان انتظار داشت كه ثمره پيروزي انقلاب اسلامي يكي از حكومت‌هاي شناخته شده دنياي جديد باشد؟... مسلم است كه مرجع ما براي تشكيل حكومت، نمي‌توانست هيچ يك از تجربيات تاريخي بشر، جز حكومت مدينه در صدر تاريخ هجري باشد؛ چرا كه موجد انقلاب اسلامي نيز، از لحاظ نظري، نظريه ولايت فقيه بود كه بنيانگذار جمهوري اسلامي آن را در كتاب «ولايت فقيه» طرح و تفسير كرده است؛ پس هنگامي كه نه در علل نظريِ ايجاد و نه در مرجعيت تاريخي، في مابين انقلاب اسلامي و انقلابهاي ديگري كه در دنياي جديد رخ داده است، اشتراكي وجود ندارد، به طريق اولي نمي‌توان انتظار داشت كه اين اشتراك، در نظر حكومتي برخاسته از انقلاب اسلامي پيدا شود»(1).
«انقلاب اسلامي رستاخيز تاريخي انسان است بعد از قرنها هبوط؛ انقلاب اسلامي يك توبه تاريخي است و بنابراين، غايات آن هرگز اقتصادي، اجتماعي و سياسي نيست؛ انقلاب اسلامي يك انقلاب فرهنگي است، در جهاني كه به صورت يك دهكده جهاني با يك فرهنگ واحد درآمده است، فرهنگ غرب. يعني فرهنگ غربت انسان از حقيقت. علي‌رغم آنكه انقلاب اسلامي يك انقلاب فرهنگي است، در نظام برنامه‌ريزي و سياستگذاري، نفس فرهنگ مستقلاً مورد عنايت نيست؛ حتي فرهنگ تابعي از توابع توسعه اقتصادي و تكنولوژيك نيست؛ چه رسد به آنكه خود مبنايي براي برنامه‌ريزي و سياستگذاري در اقتصاد و سياست باشد. دولتمردان ما حتي از اهميت فرهنگِ توسعه در امر توسعه اقتصادي و صنعتي غافل‌اند، چه رسد به آنكه تعارض ذاتي ميان توسعه صنعتي ـ به مفهوم جديد ـ و تعالي فرهنگي را دريابند»(2).‏
شهيد آويني (ره) معتقد است كه حكومت اسلامي صورت تجسم يافته يك نظام سياسي شامل و حاكم بر آن است و دايره اين نظام علاوه بر امور عبادي، امور سياسي را نيز دربرمي‌گيرد؛ درهم انگيختگي اين دو به گونه‌اي است كه نمي‌توان يكي را جداي از ديگري محقق كرد، بلكه اين دو تفكيك‌ناپذير است: «پذيرش شريعت اسلام، چه بدانند و چه ندانند، ملازم با قبول اين حكم است كه شريعت اسلام مي‌تواند در صورتي از يك نظام سياسي كه منشأ گرفته از آن است، به تأسيس حكومت بپردازد. شريعت همچنان كه داراي حيثيتي عبادي است، حيثيتي سياسي نيز دارد و اين دو حيثيت، خواه ناخواه، ملازم با يكديگر و انفكاك‌ناپذير هستند»(3).‏
اين ديدگاه دقيقا در مقابل ديدگاهي است كه «كار قيصر را به قيصر و كار كشيش را به كشيش» وامي‌گذرد و معتقد است، «دين» بايد «ارزش» را توليد كند و «علم» بايد «دانش» را ايجاد كند. از ديدگاه شهيد آويني (ره)، نه دين مي‌تواند حد خود را تنها در حوزه ارزش محدود كند و نه علم امكان انفكاك از ارزش را دارد؛ پس اين دو (دين و علم) با يك ديگر در ارتباط وثيق هستند و قابل انفكاك از يكديگر نيستند؛ پس دين مي‌تواند اولاً به تشكيل و تأسيس حكومت بپردازد و ثانياً در امر سياست دخالت كند و ثالثاً بايد در بستر حكومت خود، علم را سرپرستي كند.
پي‌نوشتها در دفتر روزنامه موجود است.‏

شنبه|ا|10|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن