تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817131746




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سرزمين طبرستان در آستانه نوروز ـ 5سوادكوه بكرترين مركز گردشگري مازندران؛ ناشناخته اما ديدني


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سرزمين طبرستان در آستانه نوروز ـ 5سوادكوه بكرترين مركز گردشگري مازندران؛ ناشناخته اما ديدني
خبرگزاري فارس: سوادكوه در مازندران يكي از بكرترين مناطق گردشگري ايران است كه هنوز براي گردشگري و ميهمان‌پذيري ناشناخته است اما ديدني‌هاي فراواني دارد كه دل هر بيننده‌اي را مي‌ربايد.


به گزارش خبرگزاري فارس از سوادكوه، شهرستان سوادكوه يكي از شهرستان‌هاي 16گانه مازندران در البرز مركزي و در مجاورت استان سمنان قرار گرفته است.
سوادكوه از شمال به شهرستان قائمشهر، از جنوب به شهرستان فيروزكوه و استان تهران و از غرب به بابل و شرق به شهرستان ساري و ارتفاعات دودانگه محدود است.
شهرستان سوادكوه داراي دو بخش به‌نام‌هاي مركزي و شيرگاه و چهار شهر پل‌سفيد، زيرآب، شيرگاه و آلاشت است.
كشفيات باستان‌شناسي و اسناد تاريخي نشان مي‌دهد سوادكوه از نواحي طبرستان و ايران بوده و انسجام بافت اجتماعي و فرهنگي آن در دوران اساطيري ايران ريشه دارد.
اين سرزمين داراي تاريخ كهني است به طوري كه در شاهنامه فردوسي و اوستا كتاب مقدس زرتشتيان از آن نام برده شده است.
ساكنان اين ناحيه به‌دليل وضعيت كوهستاني منطقه در زمان ورود سپاهيان عرب به ايران سال‌هاي درازي با لشكريان امويان جنگيد و مردم آن تا زمان قرن چهارم هجري به زبان پهلوي سخن مي‌گفتند، كتيبه‌‌اي نيز به خط پهلوي ساساني در بناي باستاني برج لاجيم اين شهر متعلق به قرن‌ پنجم هجري كشف شده است.
شهرستان سوادكوه در يك دره وسيع و طولاني و در دامنه‌هاي شمالي رشته‌ كو‌ه‌هاي البرز مركزي واقع شده است، پوشش ارتفاعات آن تا بلندي 2 هزار متري سرسبز و جنگلي و پس از آن مرتع با آب‌و هواي خشك و سردسيري است.
اختلاف ارتفاع زياد در فواصل اندك و بالا بودن ميانگين شيب زمين موجب شده است كه آب و هوا و پوشش گياهي سوادكوه بسيار متنوع و متفاوت باشد.
از جاذبه‌هاي تاريخي اين شهرستان مي‌توان به برجم لاجيم، برج ديوكلي، كاروانسراي گدوك، قلعه كنگلو، قلعه اولاد، غار اسپهبد خورشيد يا كركيل دژ، پل باستاني شيرگاه، پل‌شاپور، پل قديمي پل‌سفيد، آرامگاه مقتولين راه‌آهن سوادكوه و آرامگاه اخوت نام ‌برد.
بر سر راه زيرآب به فيروزكوه در ناحيه‌ي دوآب سوادكوه بر سينه‌ خطيركوه طاقي عظيم از غار اسپهبدخورشيد ديده مي‌شود، اين غار در ستون تاريخ طاق و عاسيه گوليكي دژ نيز آمده و يكي از پايگاه‌هاي استراتژيك منطقه بوده است.
غار كيجاكچال به صورت زيبا در داخل ارتفاعات جنگلي مشرف به روستاي پيت سرا در دوآب سوادكوه قرار دارد.
اين غار يك شاهكار و يك اعجاز طبيعي است، وضعيت آن نيز شرايطي را پديد آورده كه دسترسي به غار را غيرممكن ساخته و تنها با تجهيزات كامل مي‌توان به داخل آن را پيدا كرد اما چشم‌انداز طبيعي مقابل آن نيز بسيار بديع و چشمگير است.
غار ديو ليلم در روستاي آزادمهر در جنوب‌ غرب شهر زيرآب واقع شده و عده‌اي از محققان و مورخان آن را زندان كيكاووس پادشاه پيشدادي و كياني ايران مي‌دانند كه توسط ديو سفيد و سپاهيانش در اين غار به بند كشيده شد.
قلعه كنگلو در بخش راستوپي سوادكوه بر فراز يك صخره‌ طبيعي كله‌قندي قلعه‌اي ستبر چون عقابي بال گشوده به چشم مي‌خورد، اين منطقه با احتمال زياد متعلق به پيش از اسلام و اواخر دوره‌ي ساساني است.
پل ورسك در منطقه‌ي عباس‌آباد سوادكوه در دره‌اي به همين نام (ورسك)، با ارتفاع 110 متر از كف دره بنا شده و توسط مهندسان آلماني در سال 1315 هجري شمسي ساخته شده است، اين پل يكي از شاهكارهاي معماري جهان به شمار مي‌رود كه راه‌آهن سراسري تهران را به شمال كشور وصل مي‌كند.
برج لاجيم در روستاي لاجيم سوادكوه در منطقه‌ كاملا جنگلي واقع شده‌ كه مقبره اسپهبد شهريار باوند است، بناي آن آجري و استوانه‌اي شكل است و گنبدي دو پوش دارد، اين بنا داراي دو رشته كتبيه آجري به خط پهلوي ساساني و كوفي و در قرن نهم هجري ساخته شده است.
ويرانه‌هاي پل بالوي سوادكوه‌ يكي از آخرين آثار تاريخي باقيمانده در مسير جاده تاريخي ابريشم است كه در آستانه تخريب قرار گرفته و بي‌توجهي به آن مورد اعتراض بسياري از دوستداران اين آثار باستاني است.
ارتفاعات شوركچال، قله امامزاده حسن در 50 كيلومتري شمال غرب شهر پل سفيد در مجاورت منطقه آلاشت، كوه چرات در 50 كيلومتري جنوب غرب شهر پل سفيد در داخل منطقه آلاشت، قله اتابك در دهستان راستوپي با بيش از 3 ‌هزار متر ارتفاع، ارتفاعات 3 ‌هزار و 500 متري دهستان ولوپي جنوب غرب شهر پل سفيد، ارتفاعات شاراق و ارتفاعات وسو با 2 هزار و 865 متر ارتفاع در منطقه لفور شمال غرب شهر پل سفيد از جمله مهم‌ترين و جذاب‌ترين مناطق براي كوهنوردي در سوادكوه به شمار مي‌رود كه طرفداران بسياري نيز دارد.‌
‌جاده‌هاي اين شهرستان مانند آلاشت، خطيركوه، لفور، پل‌سفيد و محمودآباد و جاده كسليان در دو طرف جاده داراي منظره‌اي كوهستاني، طبيعي و بكر و مناطق جنگلي و جلگه‌اي است و تصويري رويايي از يك جاده‌ را به بينندگان عرضه مي‌كند.
‌‌بخش وسيعي از شهرستان سوادكوه داراي جنگلي متراكم و متنوع با درخت‌هايي نظير راش، افرا، توسكا، ملج و نوع كمياب درخت سردار يا سرخدار است.
‌ناحيه جنگلي لفور، جنگل اسلام آباد، جنگل اندر كلي، جنگل كاشي‌آباد، جنگل گروسر، جنگل ميان‌كلا آبشار، جنگل جوارم به همراه صدها منطقه جنگلي ديگر در شهرستان سوادكوه وجود دارد كه هنوز ناشناخته باقي مانده است و اما مناطق شناخته شده هر ساله پذيراي خيل عظيمي از گردشگران است.
‌رود تالار كه بوميان آن را تلار رود نيز مي‌نامند از مهم‌ترين رودخانه‌هاي مازندران است كه در اين شهرستان واقع است و از ارتفاعات گدوك، عباس‌آباد و شفلين سرچشمه گرفته و پس از طي مسافت تقريبي 80 كيلومتر به درياي‌خزر مي‌ريزد.
در تمام طول مسير راه آهن سراسري شمال به جنوب كشور و جاده تهران به شمال در موازات آن ديده مي‌شود، مناظر طبيعي اطراف آن نيز بسيار زيباست، به طوري‌ كه‌ همواره مسافران زيادي در اطراف آن به صورت موقت براي گردش و استراحت، استفاده مي‌كنند.
‌آبشار شورآب در 35 كيلومتري جنوب شهر پل‌سفيد، آبشار دراسله تنگه كه منطقه ييلاقي دراسله داراي آب و هواي بسيار مطبوعي است، آبشار چلاك در 50 كيلومتري غرب شهر شيرگاه در منتهي‌اليه غربي دهستان لفور، در اراضي جنگلي بالادست روستاهاي ريكو و غوزك واقع شده‌است، آبشار گلناب‌دره، آبشار شش‌رودبار، آبشار گزو كه در 25كيلومتري شهر زيرآب در ميان اراضي زيباي جنگلي و مجاورت امامزاده سه بزرگوار واقع شده‌ است، از زيباترين مناطق گردشگري طبيعي اين منطقه به شمار مي‌رود و تصويري رويايي از يك منطقه كوهستاني و ييلاقي را به نمايش مي‌گذارد.
‌آلاشت يكي از شهرهاي شهرستان سوادكوه در استان مازندران و معروف‌ترين آن به لحاظ زيبايي طبيعي و تاريخ كهن آن است.
نام آلاشت در زبان محلي به معني آشيانه عقاب است، وجه تسميه آن نيز احتمالاً وجود عقاب‌هاي فراوان در كوه‌هاي سربه فلك كشيده اين منطقه است.
آلاشت در ارتفاع هزار و 900 متري سطح دريا قرار گرفته است و داراي حيات‌وحش حفاظت ‌شده است كه مي‌تواند درختان سياه ريشه مانند گردو، فندوق وگيلاس را در خود پرورش دهد، كوچه‌هاي بسيار باريك كه فقط دونفر مي‌توانند از كنار هم عبور كنند، از خصوصيات شهر آلاشت است و خانه‌ها عموماً خشتي و سقف‌ها تخته پوشند.
‌اغلب كوچه‌ها سنگفرش شده‌اند، آب آشاميدني آلاشت از چشمه‌اي به نام هرى‌خامه تامين مي‌شود كه به اعتقاد اهالي خاصيت دارويي دارد.
آلاشت به دليل موقعيت جغرافيايي خود، كمتر مورد توجه فاتحان ايران بوده است، همچنين خانه‌اي كه رضاشاه در آن ولادت يافت به كتابخانه مبدل شده است.
كشف معادن زغال‌‌سنگ در ناحيه البرز مركزي در اوايل قرن چهاردهم هجري چهره اقتصادي اين شهر را دگرگون كرد و هزاران نفر در اين معادن مشغول به كار شدند.
سنت‌هاي مردم سوادكوه بسيار كهن و داراي آداب خاصي است كه رواج بسياري داشته است اما همانند بسياري رسوم ديگر با شهرنشيني و مهاجرت به فراموشي سپرده مي‌شود.
سنت زيباي شب‌نشيني در اين منطقه توام به بيان حكايات و اساطير قديمي‌ست، اين دور هم جمع شدن‌ها تنقلات و شيريني خانگي و سنتي مانند پشت‌زيك، ماكلمه و نان كتي تهيه مي‌شود و تا ميهمان قند را برنگرداند، ميزبان چاي دادن را قطع نمي‌كند.
آيين سنتي 26 عيدماه همانند همه مازندران در اين منطقه نيز برگزار مي‌شود، از رسوم ديگر اين منطقه مراسم پتو است كه خاص دامپروران و دامداران بوده و بيشتر در زمان انتقال دام‌ها به نواحي ييلاقي و ارتفاعات اجرا مي‌شود.
مراسم نوروزخواني در ماه پاياني زمستان و در آستانه عيد نوروز شبانان و چوپانان مناطق ييلاقي شب هنگام با كوبيدن در‌ منازل آغاز بهار و پايان زمستان را بشارت مي‌دهند.
‌نوروزخوانان علاوه بر تكان دادن زنگوله و ايجاد سر و صدا وارد روستاها مي‌شوند و با آهنگ و آوايي ويژه شعر مي‌خوانند و از صاحب‌خانه مژدگاني طلب مي‌كنند.
زنان مژدگاني دادن را به فال نيك گرفته و از شگون‌هاي خوب مي‌دانند، در برخي اوقات نوروزي‌خوانان يك كيسه كوچك را به سر طناب كوتاه بسته و آن را به داخل منازل انداخته و صاحب‌خانه پس از پركردن كيسه به پول يا شيريني، قند، تخم‌مرغ و چاي آن را به وي برمي‌گردانند.
فرماندار سوادكوه درباره آمادگي اين شهرستان براي استقبال از ميهمانان نوروزي در گفتگو با خبرنگار فارس در سواكوه اظهار داشت: تعداد سه پايگاه ثابت و سه پايگاه سيار اورژانس در اين شهرستان در مدت تعطيلات نوروزي به مسافران اين شهرستان امداد‌رساني مي‌كنند.
علي‌محمد صمديان با بيان اينكه هشت مدرسه نيز در اين شهرستان براي اسكان فرهنگيان در نظر گرفته شده است، تصريح كرد: دو مدرسه در شيرگاه، سه مدرسه در زيرآب و سه مدرسه نيز در پل‌سفيد براي مسافران مهيا شده است.
‌وي با اشاره به اينكه نيروي انتظامي چهار چادر به صورت پايگاه‌هاي سيار شبانه‌روزي در اين شهرستان در نظر گرفته است، خاطرنشان كرد: اين پايگاه‌ها در مناطق شيرگاه، زيرآب، پل‌سفيد و ورسك براي تامين امنيت جاده‌اي مسافران به همراه گشت‌هاي سواره و پياده در سطح جاده‌ها و مسيرهاي تردد آرامش خاطر مسافران را تامين مي‌كنند.
صمديان با اعلام اينكه كمپ راهنمايان نوروزي هلال‌احمر در سه اكيپ در ورودي‌هاي شهرستان مستقر مي‌شوند، يادآور شد: در هر اكيپ سه نفر نيروي ثابت مستقر شده و 12 ساعت در روز به راهنمايي مسافران مي‌پردازند.
به گفته وي سه كمپ امداد و نجات در پايگاه‌‌هاي گدوك، ارهمزه و جوارم با سه نفر امدادگر و يك نفر پزشك به صورت شبانه‌روزي در مناطق ياد شده حضور دارند.
‌فرماندار شهرستان سوادكوه از استقرار يك دستگاه خودرو تويوتا مجهز به تمام‌ تجهيزات هيدروليك براي رهاسازي محبوس‌شدگان در تصادفات خبر داد و افزود: اكيپ‌هاي راهداري، نانوايي‌هاي كشيك، واحدهاي خدماتي و مكانيكي در طول ايام آماده ارائه خدمات به ميهمانان نوروزي هستند.
‌انتهاي پيام/ص20

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن