تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817025605




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كتاب؛ موضوع هفتمين سخنراني دكتر حداد عادل در دانشكده مطالعات جهان


واضح آرشیو وب فارسی:دانشگاه تهران: كتاب؛ موضوع هفتمين سخنراني دكتر حداد عادل در دانشكده مطالعات جهان
دكتر غلامعلي حداد عادل در هفتمين جلسه از سلسله سخنراني هاي فرهنگ ايران كه ششم دي در تالار حنانه دانشكده مطالعات جهان برگزار شد، كتاب را مهم ترين شاخص يك تمدن توصيف كرد.

دكتر حداد عادل در اين سخنراني با توصيف كتاب به عنوان مهم ترين شاخص يك تمدن گفت: از جوهر و عصاره وجود انسان در طول تاريخ كتاب به يادگار مانده است؛ چيزي كه هم مولود فرهنگ و هم مولد آن و هم مهم ترين مجراي انتقال فرهنگ است و تمدن، دين و زندگي يك مردم در طول تاريخ در آن انعكاس مي يابد.
وي افزود: گرچه آگاهي از دوران قبل از اسلام كتاب در ايران اندك است اما نشانه هايي وجود دارد كه دلالت بر علاقه ديرين ايرانيان به كتاب و دانش را نشان مي دهد. مثلا ابن نديم در اثر مشهور خود «الفهرست» از وجود كتاب در ايران قبل از اسلام خبر مي دهد؛ يا پيدا شدن حدود 3000 لوح گلي در تخت جمشيد، وجود دانشگاه جندي شاپور و اهتمام فردي چون برزويه طبيب به آوردن كليله و دمنه به ايران و سپس ترجمه آن نمونه هايي از اين دست است.
رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي در بخش ديگري از سخنان خود به اهميت كتاب در ايران بعد از اسلام اشاره كرد و اظهار داشت: با ظهور و ورود اسلام به ايران افق گسترده و تازه اي براي ايرانيان گشوده شد و آن رابطه خوب اسلام با كتاب بود به گونه اي كه بايد اين دو را همزاد دانست زيرا اولين سخن وحي به پيامبر اسلام (ص) «اقرأ» به معناي «بخوان» بوده است يا در سوره بقره صحبت از «ذَلِكَ الْكِتَابُ» شده و معجزه اين دين كتاب است.
دكتر حداد عادل سپس به مصداق هايي از ارزش كتاب در ايران پرداخت و خاطرنشان كرد: اگر تاريخ را بررسي كنيم در بسياري از شهرهاي بزرگ اسلامي كتابخانه هاي مهمي وجود داشته است كه از اين ميان مي توان به ري، توس، تبريز، اصفهان، شيراز، كرمان و ساير شهرها اشاره كرد.
وي روستاها، بقاع متبركه، مقبره امامزاده ها، مساجد را از جمله مكان هاي داراي كتابخانه برشمرد و اضافه كرد: كتابخانه آستان قدس رضوي يكي از نمونه هاي كهن و بارز است كه بيش از 1200 سال قدمت دارد و در اسناد موجود در آن بسياري از دقايق تاريخي ايران را مي توان مشاهده و مطالعه كرد.
اين استاد دانشگاه يكي از نقاط قوت فرهنگ كتاب ايران را نسخه هاي خطي موجود در سراسر دنيا توصيف و تاكيد كرد: گذشته ما در جهان اسلام يك فصل دلپذير و افتخارآميز دارد كه تاريخ و تعداد نسخه هاي خطي است كه قديمي ترين نسخه خطي تاريخ دار ما متعلق به يك هزار سال پيش و كتابي علمي به زبان فارسي در كتابخانه شهر وين در كشور اتريش است.
وي با اشاره به فراواني نسخه هاي خطي و نيز تنوع موضوعي كتاب ايراني در سراسر دنيا خاطر نشان كرد: هم اكنون بيش از يك ميليون نسخه خطي از آثار ايراني در سراسر دنيا وجود دارد كه چند ده برابر آنها در طول تاريخ و در اثر حمله مهاجمان از ميان رفته است.
دكتر حداد عادل در پايان با برشمردن انواع كتاب در ايران يكي از ويژگي هاي فرهنگ اقتصادي كتاب را مشاغل مرتبط با آن بيان كرد و گفت: اصنافي چون صحافان، وراقان، تذهيب گران، مصوران، كاتبان و ... در كنار كتاب كسب معاش كرده، زندگي خود را با اين كارها تامين مي كردند.

چهارشنبه|ا|7|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دانشگاه تهران]
[مشاهده در: www.news.ut.ac.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 602]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن