تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817359893




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مردم مهاباد در انتظار بارش برف و نزول بركات الهي هستند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مردم مهاباد در انتظار بارش برف و نزول بركات الهي هستند
مهاباد - با گذشت حدود يكماه از آغاز فصل زمستان مردم منطقه سردسير مهاباد در آذربايجان غربي همچنان چشم انتظار بارش نخستين برف زمستاني هستند .


"منوچهر صمدي"
تاخير در بارش برف در اين منطقه در سالجاري در حاليست كه طي 10 سال اخير نباريدن برف در اين فصل از سال، كم سابقه اعلام شده است .
اين تاخير در بارش برف و كاهش ميزان نزولات آسماني در حالي بوقوع پيوسته كه كشاورزان اين منطقه در سال زراعي گذشته نيز وضعيتي تقريبا مشابه را سپري كرده بودند كه بروز اين شرايط موجبات نگراني مسوولان و بويژه كشاورزان و روستاييان را فراهم ساخته است .
خشكسالي سال زراعي گذشته در شهرستان مهاباد افزون بر 315 ميليارد ريال خسارت برجاي گذاشت .
رييس اداره هواشناسي مهاباد گفت: تاخير در بارش برف در اين فصل از سال در اين شهرستان در 10سال گذشته بي سابقه بوده است .
سليمان لاجاني افزود: با وجود آنكه در پاييز امسال ميزان بارندگي ها مطلوب بوده است ولي در سال زراعي جاري هنوز بارش برف در اين منطقه بوقوع نپيوسته است .
مسوول واحد زراعت جهاد كشاورزي مهاباد با اظهار نگراني از عدم بارش برف مي گويد: پس از بارش تقريبا مطلوب باران در فصل پاييز نياز به بارش برف به عنوان پوششي براي محصولات زراعي كشت شده بسيار ضروري است.
شفيع توت آغاج افزود: ادامه اين روند كه با سرماي هوا نيز همراه مي باشد توليد محصولات كشاورزي را با كاهش همراه خواهد ساخت .
وي گفت: نباريدن برف همچنين نقش مهمي در كاهش سطح آبهاي زيرزميني داشته و با توجه به خشكسالي سال گذشته سطح اين آبها را در سفره هاي زيرزميني بشدت كاهش خواهد داد .
مدير امور آب مهاباد نيز گفت: ذخيره برف در حوزه سد مهاباد نسبت به سالهاي قبل از كاهش شديدي برخوردار بوده و ادامه اين روند برروي ميزان آب ذخيره شده در پشت درياچه اين سد تاثيرگذار خواهد بود .
مسعود محمدزاده در جلسه ستاد خشكسالي اين شهرستان افزود: ادامه اين شرايط موجب كاهش آب بويژه در بخش كشاورزي اين شهرستان در سال آينده خواهد شد .
وي ميزان ذخيره آب در پشت درياچه سد مهاباد را در زمان حاضر 70 ميليون متر مكعب اعلام كرد و گفت: تداوم كاهش نزولات آسماني باعث خواهد شد كه ميزان ذخيره آب نهايتا به 90ميليون متر مكعب افزايش پيدا كند كه اين ميزان نيز 100 ميليون متر مكعب از ميزان آب مفيد كمتر خواهد بود.
محمدزاده ، بر استفاده بهينه از آب در بخشهاي كشاورزي و شرب را مورد تاكيد قرار داده و خواستار تغيير در الگوي كشت انواع محصولات كشاورزي در اين منطقه شد .
بروز چنين شرايطي در بيشتر شهرهاي جنوبي آذربايجان غربي در سال زراعي جاري در حالي بوقوع پيوسته است كه اين مناطق در سال زراعي گذشته نيز با وضعيت مشابهي روبرو بودند.
در سال زراعي جاري افزون بر 47هزار هكتار از اراضي كشاورزي شهرستان مهاباد به اميد نزولات آسماني مطلوب به زير كشت محصولات زراعي رفته است .
نگراني از كمبود بارندگي ها در جنوب آذربايجان غربي تنها اختصاص به بخش كشاورزي و دامي نداشته بالكه ادامه اين وضعيت تامين آب شرب اين شهرها را نيز در فصل گرم سال با مشكل موجه خواهد ساخت .
تاخير در نزولات جويي همچنين بر وضعيت تالابها و آبگيرهاي شهرستان مهاباد نيز تاثيرگذار بوده است بطوريكه به گفته رييس اداره حفاظت محيط زيست كاهش نزولات آسماني در سال زراعي جاري موجب كاهش مساحت اين تالابها شده است .
فاروق سخنور مي گويد: به غير از تالاب "كاني برازان" كه با استفاده از آب كشاورزي منطقه همچنان سرزنده مانده است
تالاب "قوپي باباعلي" بطوركامل خشك شده است و تالابهاي "گروس" "داشخانه" نيز به ترتيب از مساحت آنها به ميزان 20و 50 درصد كاسته شده است .
وي گفت: بروز چنين شرايط به روي مهاجرت پرندگان نيز به اين تالابها تاثير گذاشته و موجب كاهش 30 درصدي ورود پرندگان به اين منطقه شده است .
با وجود تاخير در نزولات آسماني و بويژه برف در شهرستان مهاباد ولي كشاورزان و روستاييان اين منطقه همچنان اميدوار به الطاف الهي بوده و با نشاط و سرزندگي هميشه چشم به آسمانها دارند تا از بركات الهي در سال زراعي جاري بهره مند گردند. ك/4
1645
 شنبه 28 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن