واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: معاون صنايع دستي كشور: احياي مجدد بازار هنرهاي سنتي مورد تاكيد است
معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ،گفت: احياي مجدد بازار هنرهاي سنتي و صنايع دستي و ايجاد احساس نياز در بين مردم ، عزم و اراده ملي مي طلبد.
به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ميراث فرهنگي ايرنا، "حسين هاتفي فارمد" در "دومين نشست گفتمان صنايع دستي و هنرهاي سنتي و رسانه" افزود: در يك عزم ملي براي احياي بازار صنايع دستي، همه بخش هاي مختلف ازجمله رسانه هاي ديداري، شنيداري، مكتوب و مجازي بايد به كمك دولت بيايند، زيرا دولت به تنهايي قادر به توجه دادن مردم به استفاده از اين صنايع در زندگي ماشيني كنوني نيست.
وي با بيان اين كه بايد استفاده از هنرهاي سنتي به صورت يك "مد" در جامعه درآيد، ادامه داد: در اين مورد بايد فرهنگ سازي كرد تا توجه به استفاده از كالاي ايراني فراگير و بومي شود.
هاتفي اظهار داشت: يكي از اقدامات اساسي كه مي توان در اين مورد انجام داد شناخت بازار با محوريت مشتري مداري است كه بايد از سوي هنرمندان و ساير متوليان امر صنايع دستي توجه جدي شود.
وي افزود: توجه صرف به بازار خارجي بدون توجه به بازار هفتاد ميليوني داخلي يكي از معضلاتي است كه گريبان گير صنايع دستي كشور است.
معاون صنايع دستي گفت: تفرق در تصميم گيري ها در كشور در مورد صنايع دستي و تقسيم مسووليت رسيدگي به اين امر در بخش هاي مختلف كه باعث عدم هماهنگي ها مي شود، از ديگر معضلات صنايع دستي است.
وي با بيان اين كه ما در مورد صنايع دستي اعلام خطر مي كنيم، گفت: معاونت صنايع دستي شش سياست حفظ ، احيا، حمايت از توليد، حمايت از بازرگاني، توسعه و ترويج را در برنامه هاي اصلي خود گنجانده است.
"يحيي رحمتي" مديركل دفتر حفظ و احياي هنرهاي سنتي و صنايع دستي نيز در اين نشست بر استفاده از توان رسانه هاي مختلف براي حفظ و احيا و توسعه صنايع دستي تاكيد كرد.
وي افزود: نگاه اقتصادي صرف به هنرهاي سنتي و درآمدزايي آن، ظلمي است كه به ميراث گذشتگان مي شود و مانند فرش ايراني كه همين نگاه باعث ركود شديد آن در بازار داخلي و خارجي شده است، مي تواند همه صنايع دستي ديگر را نيز با مشكل اساسي مواجه كند.
رحمتي با بيان اين كه 252 رشته شناسايي شده صنايع دستي درحال فعاليت در كشور است، افزود: تعداد 14 رشته هنرهاي سنتي كشور نيز منسوخ شده است.
وي ادامه داد: احياي رشته هاي منسوخ شده و حفظ رشته هاي درحال منسوخ در اولويت برنامه هاي دفتر حفظ و احيا قرار دارد.
"احمد محيط طباطبائي" مدير كميته ملي موزه هاي ايران "ايكوم" نيز در اين نشست گفت: در مورد صنايع دستي بايد از نام "هنرهاي ملي" استفاده كرد زيرا وقتي نام هنرهاي سنتي به ميان مي آيد ناخودآگاه با يك چالش روبه رو مي شويم كه باعث تفرقه در بين بخش هاي مختلف و تقابل بين هنرهاي سنتي و مدرن مي شود و در نتيجه هيچ توسعه اي رخ نمي دهد.
وي به نقش رسانه در آموزش صنايع دستي اشاره كرد و گفت: جداي از رسانه هاي صوتي، تصويري، مكتوب، اينترنت و فضاي مجازي، يك نمايشگاه، موزه، كارگاه و فروشگاه مي تواند رسانه اي باشد كه هر كدام به نوعي پيام خاصي را به بيننده القا كند.
محيط طباطبائي با بيان اين كه يك امر ملي براي گسترش بايد خود را رسانه اي كند، افزود: رسانه اي شدن يك پديده به معناي توسعه آن از طريق ايجاد ارتباط با آحاد مردم است.
وي اظهار داشت: رسانه ها نيز در توليد برنامه هاي خود در حوزه تخصصي بايد به پژوهش، حفاظت و معرفي صنايع دستي كه در نهايت به احياي آن منجر مي شود، توجه ويژه كند.
"ناصر باكيده" مديرعامل انجمن سينماي جوان نيز در اين نشست گفت: اهميت دادن به بحث رسانه و كاربرد آن براي ايجاد ارتباط و شناخت در عرصه صنايع دستي بركسي پوشيده نيست اما بايد ديد شناخت و ارتباط و تعامل دوسويه بين سينما، رسانه و صنايع دستي ما چقدر است.
وي افزود: در گذشته گاهي در صحنه هاي سينمايي ما، آثار و ابنيه تاريخي منفجر مي شد كه البته هم اكنون اين مساله كم شده ولي بايد چاره اساسي انديشيد.
باكيده با اشاره به پتانسيل زيادي از نيروي جوان در سينماي كوتاه و مستند اشاره كرد و گفت: اين جوانان نسل آينده كشور ما هستند و نياز شديدي به شناخت هنرهاي سنتي و صنايع دستي دارند.
باكيده، اظهار داشت: تعامل بين جوانان با هنرهاي سنتي، اشتراك در توليدات، توانايي در بخش عرضه و تكيه بر هويت خودي براي بارور شدن صنايع دستي الزامي است.
"محمدرضا اصلاني" فيلم ساز و پژوهشگر نيز گفت: "ضرورت شناسي و وضعيت شناسي" در حوزه صنايع دستي يك امر اساسي است.
وي توضيح داد: در توجه به صنايع دستي بايد اولويت بندي كرد و آن دسته از صنايع را كه عمق معنايي و فني در آن گنجانده شده است و مي تواند در جوامع صنعتي كاربرد داشته باشد، ابتدا مورد توجه قرار گيرد.
اصلاني گفت: هم اكنون بيشتر هنرهاي سنتي به روستاها رانده شده است و همين مساله باعث پايين آمدن كيفيت هنرهاي سنتي و عدم كاربري آنها در شهرها شده است.
وي افزود: ايجاد بازار براي صنايع دستي با همكاري نهادها و رسانه ها، بايد مورد توجه قرار گيرد و استفاده از صنايع دستي بايد در زندگي روزمره مردم وارد شود.
"جواد ظهيري" تهيه كننده تلويزيون و استاد دانشگاه نيز گفت: رسانه به خودي خود نه سازنده است و نه مخرب و نوع استفاده از آن مي تواند در اين ميان تعيين كننده باشد.
وي افزود: تلويزيون با از بين بردن بعد مسافت به عنوان عاملي براي شناخت فرهنگ ها، بزرگترين دشمن صنايع دستي و فرهنگ ها و پاره فرهنگ ها بشمار مي رود.
اين استاد دانشگاه اظهار داشت: تلويزيون در عين حال مي تواند در خدمت صنايع دستي باشد در صورتي كه برنامه ريزي صحيحي در مورد نوع برنامه هاي آن صورت بگيرد.
"محمدرضا حق گو" رييس موسسه توسعه سوره نيز به عملياتي شدن مطالب عنوان شده در نشست ها و همايش ها تاكيد كرد و اظهار داشت: مطالب پرباري كه در مجالس مختلف مطرح مي شود بايد به مرحله عمل برسد تا بتوان گامي در جهت احياي صنايع دستي كشور برداشت.
" بابك گرمچي" توليد كننده و گرافيست نيز گفت: براي درك صحيح از هنرهاي سنتي بايد شرايط كنوني خود را دريابيم و از پتانسيل هاي خوبي كه در بخش آموزش عالي كشور وجود دارد استفاده كنيم.
وي افزود: در دوره هاي حكومتي مختلف، يك هنر ثبت شده كه در تاريخ از آن ياد مي شود و ما بايد به دنبال خلق هنري باشيم كه آيندگان در رجوع به تاريخ از آن به عنوان هنر عصر ما ياد كنند.
اين نشست يك روزه كه درمعاونت صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي برگزار شد، با ارايه جمع بندي از سوي مشاور معاون صنايع دستي كشور به كار خود پايان داد.
سه شنبه 24 دي 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]