تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):روزه‏دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه‏اش به چه كارش خواهد آمد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817029871




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گفتگو با سيد مهدي شجاعي بررسي شد ؛ راويان واقعه عاشورا


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: در گفتگو با سيد مهدي شجاعي بررسي شد ؛ راويان واقعه عاشورا
* مليحه پژمان
در طول تاريخ تحريفهاي زيادي از وقايع تاريخي اسلام از زمان رحلت پيامبر خدا(ص) به بعد وارد شده است. در بسياري از كتابهاي

تاريخي، ايراد خطبه هاي بسياري از پيامبر اكرم(ص) و ساير معصومين(ع) نقل شده كه بسياري از اين موارد در اكثر كينه ها و بغض بني اميه و بني عباس، يا از بين رفته و يا دستخوش تحريفات و دروغ پردازيهاي بسياري شده اند. در مورد واقعه عاشورا هم اين تحريفها گاهي ديده مي شود، هر چند بسياري از تاريخ نويسان و ثبت كنندگان وقايع كربلا، از سپاه كفر بوده اند و به سبب اوج مظلوميتهاي اهل بيت پيامبر خدا(ص) آن وقايع را به درستي ثبت كرده اند، اما بني اميه تلاش بسياري در از بين بردن آن حقايق داشته كه تحريفاتي در اين عرصه مي بينم. سيد مهدي شجاعي، نويسنده و پژوهشگر كشورمان در اين مورد مي گويد: «اگر بخواهيم به تحريفهاي عاشورا بپردازيم، بايد به گذشته برگرديم. به دوران حيات و ارتحال پيامبر خدا(ص)، دوران امامت اميرالمؤمنين(ع) و امام حسن مجتبي(ع). پس از پيامبر خدا(ص) تحريف و دروغ پردازي در مورد خاندان مطهر ايشان بخصوص مولاي متقيان تا آنجا پيش مي رود كه ايشان سالهاي زيادي را خانه نشين مي شوند و به عنوان يك حقيقت مطلق كه بهترين و شكوفاترين حكومت عالم به حضورشان مي تواند اتفاق بيفتد، از خدا طلب مرگ مي كنند و بارها مي گويند: خدايا، من را از اين مردم بگير و بدترينها را بر آنها مسلط كن و حتي حتماً شنيده ايد كه وقتي ايشان در محراب نماز به شهادت مي رسند، مردم مي پرسند: مگر علي نماز مي خواند؟! بسياري از احاديث رسول خدا هم توسط جاعلان احاديث از بين رفت و احاديث ساختگي جايگزين آنها شد.»
شجاعي در ادامه مي گويد: «آنقدر دامنه جعل احاديث گسترده است كه امام صادق(ع) به عنوان امامي كه بيشترين احاديث از قول ايشان نقل شده، كذب و راستي احاديث منسوب به پيامبر و ساير معصومين(ع) قبل از خودشان را تأييد مي كردند و به راستي تلاش ايشان در تزكيه دين و حراست از دستاوردهاي اسلام بسيار ويژه است، بخصوص در مورد واقعه عاشورا كه تحريفهاي بسياري در آن وارد شده بود؛ اما در مقابل اين جاعلان احاديث و تحريف گران، در كوششهاي حضرت زينب(س) و افشاگريهاي امام سجاد(ع) هم نمي توان به راحتي گذشت. آنها به عنوان كساني كه صحنه هاي دردناك عاشورا را به چشم و جان درك كرده بودند، گوياترين گزارشها را ارائه كرده اند، هر چند بني اميه و پس از آنها بني عباس باز هم سعي داشتند حقايق را از بين ببرند.»
شجاعي در پاسخ به اين پرسش كه جاعلان احاديث چطور دست به تحريف مي زدند، مي گويد: «بسياري از احاديث توسط جاعلان مهر بدل مي خورد و آنها تأكيد مي كردند كه اين احاديث ساختگي است و باز بر عكس به احاديث جعلي خودشان مهر راستي مي زدند. اين جاعلان حتي روي دستمزدهاي جعل حديث چانه زني داشتند و بيشتر مي خواستند. تلاش جاعلان حديث، كتمان حقيقت و ارائه دروغها به نسلهاي بعد از خودشان بود. طبيعي است، مردمي كه پس از چند دوره اين منابع را مي ديدند و از اين مجالس دروغ بهره مي گرفتند، دركي از امام حسين(ع) نداشتند و حتي در ميان نسلهاي امروز هم اگر اين تعريفها رخنه كند، آنها هم دركي از حقيقت امام حسين(ع) نخواهند داشت.» از شجاعي مي پرسم مخاطباني كه اين مطالب را از زبان شما به عنوان يك پژوهشگر و محقق مي شنوند، چه تكليفي دارند و بايد از كجا به منابع درست برسند؟! وي در ادامه مي افزايد: «نكته جالب واقعه عاشورا اين است كه عموم آنها كه حادثه را روايت كرده اند، از سپاه كفر بوده اند و آن قدر مظلوميتها چشمگير بوده كه نمي توانستند نقل نكنند. اما پس از آن ماجرا، تحريفها و دستكاري وقايع، عاشورا را در پرده اي از ابهام فرو برد و حقايق عاشورا به واسطه علم لدني ائمه(ع) به ما رسيد.
پس منابع كافي وجود دارد و اين ما هستيم كه به عنوان علاقمند امام معصوم(ع) و امام حسين(ع)، بايد بگرديم و درست ترين منابع را پيدا كنيم. من در سالهاي اخير تأملي در واقعه عاشورا داشتم. در مورد اختلافي كه در خصوص تعداد صحابي و اسامي آنها و حتي رجزهاي آنها در روز عاشورا وجود دارد، به مطالب جالبي رسيدم. حتي در مورد زيارت ناحيه مقدسه هم ترديدهايي وجود داشت كه اخيراً يكي از دوستان در اين زمينه پژوهشهاي جدي داشته اند و به نتايج خوبي رسيده است كه اين زيارت به عنوان سندي قوي، بخش عمده اي از مشكلات مقاتل را حل مي كند.» وي خاطر نشان مي كند: «هر چند حاكميتها در چند قرن اخير به گونه اي بوده كه زن از شوهر، پدر از پسر و... تقيه مي كردند و از بيان حقايق واهمه داشتند، اما باز هم كساني بوده اند كه تلاش بسياري در بازگويي و ارائه حقايق تاريخ اسلام و عاشورا از خود نشان داده اند. خوب است اشاره كنم به اينكه، فردي به نام سليم بن غيث كتابي ارائه كرده به نام «اسرارالمحمد» كه بسيار مشهور است. او معاصر با دوران خلافت حجاج بود. حجاج براي سر اين فرد و كتاب او جايزه تعيين مي كند و با صراحت مي گويد هم نويسنده بايد از بين برود و هم كتاب. اين كتاب گزارش زندگي پيامبر و وقايع دوران ايشان تا زمان ارتحال حضرت است. طبيعي است، در اين شرايط اگر هر كسي بخشي از حقايق را از بين برده باشد، چيزي باقي نمي ماند. اينجا، نقش امام معصوم(ع) بسيار تعيين كننده است و پس از آن نقش علماي بزرگ اسلام كه تلاش بسياري در جمع آوري احاديث واقعي دين از خود نشان داده اند.
مثلاً مرحوم علامه مجلسي سالها مشغول جمع كردن احاديث امامان(ع) بود و مجال غربال كردن آنها را هم پيدا نكرد؛ اما نسلهاي پس از ايشان اين راه را ادامه دادند. به عقيده من، در شرايط حاضر بهترين راه دستيابي به حقيقت، تحقيق و مطالعه است.»
 دوشنبه 23 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 681]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن