تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رمضان ماهى است كه ابتدايش رحمت است و ميانه‏اش مغفرت و پايانش آزادى از آتش جهنم. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817451986




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آنچه استاندار به خراسان گفت


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: آنچه استاندار به خراسان گفت
رجب زاده- ابوالحسن نژاد- كمي دير رفتيم. حدود 10 دقيقه، پسركي كه لباس نظامي پوشيده بود در حوزه استقرار استاندار خراسان جنوبي از اتاق هاي مخصوص حوزه به قسمت تقريبا عمومي محل كار مسئولان دفتر رفت و آمد مي كرد.او با لهجه شيرين پرسيد كار پدرش كي تمام مي شود؟ و مسئول دفتر پاسخ داد: كه هنوز كار دارد.تازه خبرنگاران هم مهمان او هستند نگاهي سريع به ما كرد و به طرف در اتاق استاندار دويد. انگار مي خواست زودتر از همه به پدرش برسد.

بالاخره صداي استاندار و مهماني كه از دفترش خارج شد را شنيديم. بعد از چند ثانيه سراغ خراسان را گرفت.فردي كه مسئول به نظر مي رسيد گفت: بفرماييد همراه تان را خاموش كنيد و كيف هم با خود نبريد. پسر هم جلوي در حرف هايش را با پدر زد و داخل نشد.

پدر هم گفت: پسرم امروز لباس ارتش بر تن كرده كه به جنگ اسرائيل در غزه برود هيچ كس هم جلودارش نيست.

حدود 3 سال و 3 ماه پيش پورمحمدي وزير سابق كشور براي معارفه اولين استاندار دولت نهم به خراسان جنوبي آمد.

او در گفتگو با خراسان شرط اصلي براي انتخاب مديران در دولت را كارايي و كارآمدي اعلام كرد و گفت: مرتضوي به خاطر عملكرد مناسبش براي استانداري خراسان جنوبي انتخاب شده است. در جلسه شوراي اداري همان 3 سال و 3 ماه و چند روز پيش وزير كشور از استاندار خواست كه براي افزايش توليد ناخالص داخلي استان تلاش كند.مرتضوي هم كه پشت تريبون رفت وعده داد كه سعي مي كند اين درصد بيشتر شود.

سوالي در اين مورد از استاندار هميشه در ذهنم بود. چون فكر مي كنم افزايش درصد توليد ناخالص داخلي در استان كوچكي چون خراسان جنوبي با همه محدوديت ها و تنگناها بسيار مشكل است.استاندار هم بعد از شنيدن سوال جمله اي گفت كه اين فكر را تاييد مي كرد.

البته افزايش درصد توليد ناخالص داخلي در خراسان جنوبي كار چندان راحتي نيست اما در اين مدت تلاش هايي انجام داده ايم كه اين درصد هم رشد كرده است .

از او خواستيم چند لحظه اي استاندار نباشد و به عنوان فردي كه اطلاعات جامع و كامل از استان دارد در مورد مشكلات خراسان جنوبي بگويد.

او ابتدا حاضر نبود لحظه اي استاندار نباشد چون به گفته خودش هم اكنون استاندار است و نمي تواند جز اين باشد اما بالاخره گفت: الان به عنوان يك خبرنگار جلوي شما نشسته ام و قبول كرد كه سوال را پاسخ دهد. يكي از مهم ترين مشكلات با توجه به گستره اي كه داريم كمبود منابع آب است. اگر منابع آبي ما مناسب بود مي توانستيم اشتغال را بيشتر توسعه دهيم .لحظه اي سكوت كرد و پرسيد باز هم بگويم.

مشكل دوم استان ما مرزهاي طولاني با كشور افغانستان است كه هم يك مزيت است و هم محدوديت كه اكنون محدوديتش بيشتر است.

از ديگر مشكلات پراكندگي جمعيت است كه خدمات رساني را با مشكل مواجه مي كند.

ممكن است با احداث يك راه 50 كيلومتري در يك منطقه شمالي كشور 60 هزار خانوار بهره مند شوند در حالي كه در استان ما يك راه حدود 120 كيلومتر از نهبندان به دهسلم براي 70 خانوار است.از استاندار خواستيم از مشكلات مديريتي هم بگويد. در استان سوء مديريتي نمي بينم و مشكلات ما مشكلات طبيعي است مثلا مشكل آب كه براي آن برنامه هايي داريم و قرار است از ساير استان ها آب را منتقل كنيم. روي بحث بارورسازي ابرها هم در كشور كار مي كنند.

هفتم آذر ماه 87 در شوراي اسلامي شهر بيرجند جلسه اي برگزار و در آن بحث پيگيري بارور كردن ابرها در خراسان جنوبي مطرح شد.

در اين جلسه عنوان شده بود كه مشكل موجود در زمينه بارور كردن ابرها در استان تحت پوشش قرار نگرفتن منطقه از طريق رادارهاي هواشناسي است.همچنين كارشناس در جلسه شوراي اسلامي شهر اعلام كرده بود استان ما و كوير مركزي در اولويت ششم بارور سازي ابرها قرار دارد.

از استاندار در مورد توجيه دار بودن اجراي اين طرح در استان و اولويت بندي انجام شده پرسيدم و پاسخ او اين بود كه نمي دانم خراسان جنوبي اولويت چندم است.مركز انجام اين كار در يزد است و اولويت بندي خاصي براي آن نداشتند. چيزي تحت عنوان اولويت بندي اعلام نشده است.

اين پروژه در دولت قبلي پيشنهاد و يك دوره اجرا شد بعد در سال هاي اخير اعتبار گذاشته مثل اين كه در كلان كشور در اين مورد به نتيجه اي نرسيده اند.اگر بتوانيم ابرها را بارور كنيم ميانگين بارندگي استان كه در دراز مدت 125 ميلي متر است به 200 ميلي متر افزايش مي يابد.بحث قاچاق سوخت هم به عنوان يك مشكل مطرح شد.انتظار داشتيم بعد از يارانه اي شدن بنزين قاچاق سوخت در استان كاهش يابد آيا اين اتفاق افتاده است؟ استاندار هم از كاهش قاچاق در استان خبر داد.البته گفت: قاچاق سوخت در استان ما به شدت كاهش پيدا كرده در زماني كه خواستيم وارد عمل شويم چيزي بالغ بر 2 هزار دستگاه خودرو در استان كارشان فقط قاچاق سوخت بود.

شوراي استان يك تصميم مطلوب گرفت تا علاوه بر ضبط سوخت قاچاق خودرو هم متوقف شود.

در آن عمليات 700 دستگاه خودرو متوقف شد و اين روند ادامه داشت الان هم ايستگاه ها و پاسگاه ها در حال مبارزه هستند.

مرتضوي تاكيد كرد: اين كه مي گويم در كاهش قاچاق سوخت توفيق داشتيم براي اين است كه رشد مصرف سوخت نسبت به سال 84 سير نزولي داشته و هم اكنون متوقف شده است و اين يعني توانسته ايم سوخت استان را مديريت كنيم.

به گفته وي سوخت قاچاق پس از ضبط شدن وارد چرخه مصرف مي شود و بخشي هم در بازارچه هاي مرزي به فروش مي رسد.بخشي را هم اموال تكميلي در اختيار مي گيرد و از درآمد آن استفاده مي كند.به سراغ گلايه هاي مردمي هم رفتيم كه آقاي استاندار مردم مي گويند: زيرساخت ها در برخي مناطق استان بيشتر توسعه پيدا كرده و در برخي مناطق چندان مورد توجه قرار نگرفته اند.استاندار گفت: نه اين طور نيست، ما سه شاخص جمعيت، محروميت و مساحت را در نظر مي گيرم و بر اساس عددي كه به دست مي آيد اعتبارات و امكانات را توزيع مي كنيم.

از او درباره نفوذ برخي مسئولان در جذب بيشتر اعتبارات به مناطق خودشان پرسيديم كه با صراحت و تاكيد پاسخ داد: توزيع اعتبارات به هيچ وجه به نماينده يا شخص ديگري مربوط نمي شود.

البته شايد يك مسئول خودش تلاش كند و اعتبارات را براي منطقه خود جذب كند كه ما دستش را هم مي بوسيم اما نبايد از انصاف گذشت.

ما در توزيع اعتبارات استاني نگاه ويژه به هيچ منطقه اي نداريم و برابر شاخص ها عمل مي كنيم من خود به هيچ وجه راضي نيستم از سهم يك شهرستان كم و به شهرستان ديگر اضافه شود.

برايش مثال آورديم و از شايعاتي كه در اين مورد شنيده مي شود گفتيم.مردم پيشرفت تعاوني مسكن مهر بيرجند را با قاين مقايسه مي كنند و مي گويند زمين اختصاص داده شده به قاين براي احداث آپارتمان ها در مكان خوبي است و بيرجند از اين مزيت برخوردار نيست.اما به نظر استاندار پيشرفت تعاوني مسكن مهر بيرجند هم مناسب و مكان هاي در نظر گرفته شده مثل شمال شهر، زمين هاي پادگان و... براي اجراي طرح خوب است.او اضافه مي كند: من فكر نمي كنم اين گلايه مردم باشد. اين حرف ها را درست مي كنند.

ما در بيرجند مساحت بيشتري را براي زمين مسكن مهر در نظر گرفتيم اين طرح در چند منطقه شمال شهر بيرجند زمين دارد و تسهيلاتي هم پرداخت شده است مي توانيد برويد و ببينيد.

به استاندار گفتيم كه شما اعلام مي كنيد به هيچ وجه از اعتبارات يك شهرستان در مناطق ديگر نمي دهيد پس قضيه پادگان قاين و اختصاص اعتبار از محل فروش زمين پادگان بيرجند به اين شهرستان كه درخبرها ديده مي شود و شايعه شده است چيست؟

پاسخ استاندار به اين سوال با شفاف سازي اين شايعه همراه بود.

او گفت: ببينيد خواهش مي كنم به اين قضيه به اين شكل نپردازيد.

پروژه هاي پادگان قاين و نهبندان از موارد دستور داده شده در سفر مقام معظم رهبري است.

از ابتدا كه پيگيري كرديم تا حال حاضر نزديك به 10 ميليارد ريال براي پادگان نهبندان سرمايه گذاري كرديم.

زمين اين پادگان آماده بود، حصاركشي شده بود آب و برق داشت. پاسدارخانه هم احداث كرده بوديم و در سفر اين فرمانده ارتش ما فقط يك پيگيري ويژه كرديم و خواستار تسريع در اجراي پروژه شديم.هيچ مسئله خاص ديگري نبوده است. اعتبارات اين پروژه هم از منابع استان اختصاص يافته است.

درخصوص بيشتر بودن تعداد مديران قايني در استان و صحت اين مسئله كه بر سر زبان هاست هم پرسيديم كه استاندار گفت: برويد ليست تهيه كنيد. چه خوب است اگر اين كار انجام شود. اين طور نيست. ما بايد مديري انتخاب كنيم كه شايسته است. بايد شايسته سالاري كنيم. براي تحقق اين مسئله هم تلاش كرده ايم. درست كردن اين شايعه ها غير شرعي است.بعضي ها هيچ نقطه ضعفي نمي بينند. ناچارند كانال انحرافي بزنند. بگويند فرودگاه در استان توسعه نيافته، راه مشكل دارد، آب مشكل دارد، رانت خواري و زمين خواري هست و...

به علاوه بدانيد مديران ما 93 الي 94 درصد بومي هستند.به سراغ بحثي رفتيم كه خيلي از كارشناسان اقتصادي مطرح مي كنند اين كه دولت نهم در اوايل كارش تا سال گذشته سود بانك ها را كاهش داد و وام هاي بسياري به مردم پرداخت كرد، اين افزايش نقدينگي، آثار تورمي به وجود آورد به طوري كه هم اكنون در استان خراسان جنوبي مردم بدهي ميلياردي به بانك ها دارند در مورد اين مسئله توضيح دهيد؟

استاندار گفت: اين كه مي گويند نقدينگي افزايش داشت بله اين طور بوده اما ما براي توسعه پروژه هاي عمراني توسعه اقتصادي بالاخره بايد كاري انجام دهيم و افزايش نقدينگي طبيعي است.

اما اين افزايش نقدينگي چقدر آثار تورمي داشت؟ محاسن و معايب را مقايسه كنيد. مطمئن باشيد محاسن اين كار بيشتر است نمي توانيم دست روي دست بگذاريم و كاري انجام ندهيم با اين بهانه كه نقدينگي افزايش پيدا مي كند.

بدانيد وقتي پول وارد بازار مي شود يعني درآمد مردم افزايش پيدا كرده است و با اين افزايش درآمد قدرت خريد بيشتر مي شود و وقتي قدرت خريد بالا برود آثار تورمي هم خواهد داشت.حال اگر براي توسعه پايدار و زيرساخت و اشتغال وارد شويم آثار تورمي كمتر مي شود كه به همين شكل هم عمل شده است.

ما تقريبا در اين 3 سال حدود 5 هزار ميليارد ريال تسهيلات به بنگاه هاي زودبازده و مسكن داده ايم.

خوب حالا مي بينيد كه قيمت مسكن از سال گذشته در استان ثابت مانده و اين در بيرجند نسبت به ديگر مناطق كشور بيشتر مشهود است.

به علاوه ما از سال 85 شروع به دادن وام كرديم اگر زمان پرداخت تسهيلات به بنگاه ها را در نظر بگيريد در تاريخ اول فروردين 87 به دو سال مي رسد و دوران مشاركت با بنگاه هاي كوچك دو سال است. پس بعد از اين بايد منتظر برگشت وام ها باشيم.

تاكيد مي كنم كه فوايد اين افزايش نقدينگي بيش تر از ضررهاي آن است چون ما با همين ابزار نرخ بيكاري استان را از 16/16 درصد به 10 درصد رسانديم.

طول عمر پروژه ها در استان ما كاهش پيدا كرده و اين به خاطر اعتبارات بيشتر است، بيشتر پروژه ها را در 2 سال و پروژه هاي بزرگ تر را هم در 3 سال تعريف كرده ايم.

مثلا همين فرمانداري بيرجند وقتي 8 سال پيش من از بيرجند مي رفتم شروع شد و بعد از برگشتم به اين استان به پايان رسيد.

پرسيدم آقاي استاندار پس بدهي مردم به بانك ها چه مي شود؟

كه پاسخ داد: بيشتر بدهي مردم به بانك ها از گذشته است شايد 15 درصد آن مربوط به اين دولت باشد.

به هر حال مطالبات معوقه بانك ها در استان ما نسبت به ديگر مناطق كشور كمتر است.

سوال بعدي در مورد واقعي بودن فعاليت كارگاه هاي زودبازده اقتصادي در استان بود.مرتضوي هم اعلام كرد: بر اساس مطالعات بانك مركزي و ارزيابي خودمان، در خصوص فعاليت اين كارگاه ها كمتر از 4 درصد انحراف داشته ايم. به مصوبات سفرهاي دور اول رئيس جمهور هم اشاره اي كرديم شما در جلسات مختلفي اعلام كرده ايد كه 98 درصد مصوبات دور اول اجرايي شده است.حال سوالي كه ذهنمان را به خود مشغول كرده اين است كه آمارهاي ارائه شده آيا واقعيت دارد يا تنها جنبه گزارشي خواهد داشت؟

استاندار در پاسخ به اين سوال تنها به اين جمله كه برويد و خودتان از نزديك اين طرح ها و پروژه ها را ببينيد اكتفا كرد.در ادامه به صورت موردي به يكي از پروژه هاي سفر دور اول رياست جمهوري اشاره مي كنم و از وي در خصوص مراحل اجرايي بيمارستان 200 تخت خوابي بيرجند مي پرسم كه وي هم اين گونه پاسخ مي دهد: مي توانيد آن جا را ببينيد.وقتي به نمايشگاه مي رويد مشاهده مي كنيد كه در آن جا شهري سيماني در حال ساخت است اين همان بيمارستان است.

سيد صولت مرتضوي پيشنهاد مي دهد تا ليست مصوبات را بگيريم، از مسئولانش در خصوص اجرا شدن مصوبات پرس و جو كنيم و پروژه ها را از نزديك ببينيم و بعد مي افزايد: وقتي من مي گويم 98 درصد و ديگري مي گويد 97 درصد در واقع، من قصد ندارم تا خلاف واقع به مردم چيزي بگويم.ولي چيزهايي مانند پروژه بيمارستان زمان بر است. ممكن است اعلام كنيم در دهه فجر به بهره برداري مي رسد اما با 2 ماه تاخير اتفاق بيفتد.شما در سفر يكي از مسئولان كشور به خراسان جنوبي جمله اي را با مضمون علل اجرايي نشدن درصد كمي از مصوبات به مواردي برمي گرددكه در يد دولت نيست به كار برديد، منظورتان از اين جمله چه بود؟

وي اشاره كرد كه دولت مصوبه اي را نمي دهد كه در يدش نباشد و ادامه داد: شايد اشتباه محاوره اي بوده است كه من انجام داده ام.

استاندار به سوالات جواب مي داد اما عجله هم داشت چون بايد براي ناهار مي رفت.در طول مصاحبه دو بار از منزلش تماس گرفتند.براي كمي استراحت به او گفتيم آقاي مرتضوي شما از مردم روستاي باباحيدر استان چهار و محال بختياري هستيد معمولا اهالي يك منطقه از افراد موفق منطقه خود كه به جايگاهي هم دست يافته اند انتظار كمك و رسيدگي دارند شما براي باباحيدر چه كرده ايد؟او پاسخ داد: هيچ كاري نكرده ام من اين جا مسئول هستم گاهي از يك هيئت مذهبي تماس مي گيرند و تقاضاي كمك مي كنند مي گويم از جيبم چشم اما از دولت نه.

در آن منطقه مردم چقدر شما را مي شناسند و به شما علاقه دارند؟ آيا آن جا مشهور هستيد؟

گفت: نمي دانم چه قدر علاقه دارند اما خيلي ها مرا مي شناسند.

آيا دوست نداشتيد آن جا خدمت كنيد؟

پاسخ داد: به من پيشنهاد استانداري چهار محال و بختياري داده شد اما بنا به برخي ملاحظات اين جا را انتخاب كردم چون خراسان جنوبي را بيشتر دوست داشتم يعني خدمت در اين جا را ترجيح مي دادم.در پاسخ به يكي از سوالات ما استاندار يك اصطلاح خاصي استفاده كرد كه نشنيده بوديم.

او گفت: اشتباه استراتژيك پرسيديم اين يعني چه؟ كه آن را اشتباه بزرگ معني كرد. ما نوشتيم تا شما هم ياد بگيريد.
 پنجشنبه 12 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن