تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن كم خوراك است و منافق پرخور.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817086635




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شخصيت كودك روي خطوط نقاشي


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: شخصيت كودك روي خطوط نقاشي


در شماره قبلي اين مطلب خوانديد: "هنرمند و كودك وقتي نقاشي مي كنند، چيزها را چنان كه در حقيقت بيروني وجود دارد نشان نمي دهند، بلكه به گونه اي كه آنها را در ذهن مي بينند و به نظرشان مي رسد، بيان مي كنند و بدين ترتيب چشم انـداز دنـيـاي درون خـود را نـمايـان مي سازند."

همچنين اشاره شد كه اگر زبان نقاشي هاي كودكانه را بدانيم متوجه مي شويم كه در وراي شكل و ساختمان نقاشي ها، چيزهايي از شخصيت كودك نهفته است و سپس به تجزيه و تحليل اشكال نقاشي ها پرداختيم. ادامه بحث را امروز دنبال مي كنيم.

* دهان و دندان‌ها: ممكن است معني نياز به مواد خوراكي را نمايان سازد و هم به معني پرخاشگري باشد. لبها كه بسته باشند، نشان دهنده تنش و فشار است و چانه، نماد قدرت مردانگي است.

* چشمها: دنياي درون نقاش و اجتماعي بودن او را نشان مي‌دهند. كودكان خردسال چشمها را با حالت‌هاي درنده و وحشي مي‌كشند.

* دستها و بازوها: كه در دوران اوليه زندگي كودك براي شناخت محيط اطراف زياد به كار مي‌رود، در مرحله بعدي به عنوان پيشرفت «من» و سازگاري اجتماعي به كار مي‌آيد. كودكان ضعيف و درون‌گرا اغلب براي آدمك پا نمي‌گذارند و يا او را به حالت نشسته نقاشي مي‌كنند.

* بالا تنه: اگر باريك و لاغر كشيده شود مشخص كننده اين است كه كودك از اندام خود ناراضي است و يا از چاق شدن و بزرگ شدن مي‌ترسد، در مواردي ديگر، بالاتنه لاغر ممكن است نشان دهنده ضعف جسماني واقعي باشد.

* سايه زدن: در بعضي قسمت‌هاي بدن هميشه نشانه آن است كه مسائل و مشكلاتي در قسمت‌هاي سايه زده وجود دارد.

اگر كودك از نقص جسمي رنج ببرد، عضوي كه داراي نقيصه است هميشه به طور واضح مشخص مي‌شود. مثلاً كودك ناشنوا، هميشه گوش را به طور واضح و درست و با دقت ترسيم مي‌كند.

با ظاهر شدن سن بلوغ نقاشي پيكر آدمكها كم‌كم فرق مي‌كند و نقاشي‌هاي نوجوانان در اندازه‌هاي جديد (كوچكتر شدن نسبي سر و رشد شانه‌ها) و نيز با سليقه‌تر شدن جزئيات لباس پيكر آدمك‌ها نمايان مي‌شود.

براي بررسي و قضاوت درباره نقاشي‌هاي آدمك‌ها ـ مانند هر موضوع ديگر ـ هميشه بايد وابستگي فرهنگي كودك را مشخص كرد. زيرا ممكن است امري كه در يك محيط فرهنگي، كاملاً عادي است و در محيطي ديگر نشانه‌اي از يك مشكل باشد.

نشان دادن حركت در نقاشي معرف هوش كودك است، ولي نقاشي‌هايي كه در آن پيكر انسان نمايانده مي‌شود، داراي معني عاطفي نيز هست و امنيت و سازگاري اجتماعي كودكان را نشان مي‌دهد. پيكرهاي صاف و خشك معمولاً توسط كوچكترها يا بچه‌هاي خجالتي و پرخاشگر كه براي ارتباط با ديگران با مشكل روبرو مي‌شوند، كشيده مي‌شود. بچه‌هاي محزون، وضعيت آدمك‌ها را كاملاً دقيق مي‌كشند و تناسب اندام‌هاي مختلف را كاملاً رعايت مي‌كنند. كودكاني كه داراي تخيلات پرحاصلي هستند و توجه زيادي به بدن خود دارند، اندام‌هاي مختلف آدمك را به حالتي زنده و شاد ترسيم مي‌كنند.

در نقاشي‌هايي كه فرد مورد نظر در حال انجام كاري است، اغلب قسمتي از بدن كه آن كار را انجام مي‌دهد، بيشتر مورد توجه كودك واقع مي‌شود و ديگر قسمت‌ها كم اهميت نشان داده مي‌شود. يك نوع نقاشي از پيكر آدم، كشيدن تصوير خود است و اين نوع با نقاشي‌هايي كه از ديگران كشيده مي‌شود، همسان است، ولي فرقش اين است كه در نوع اول كودك كاملاً به اين موضوع آگاه است كه در حال كشيدن تصوير خويش است. اين آگاهي ممكن است نيروي مكانيسم دفاع از خود را تقويت كند و نقاش تصويري از خود ارائه دهد كه كمال مطلوب او باشد و نه تصوير حقيقي او.

2. نقاشي گروهي از بچه‌هاي هم سن و سال

يكي از انواع نقاشي‌هاي آدمك جهت بررسي شخصيت و سازگاري كودك تصويري است كه كودك از خود و كودكان هم سن و سال خود باهم مي‌كشد. بيشتر اوقات، گروه بچه‌ها در حال بازي كردن نشان داده مي‌شوند. زماني كه كودك اين نوع نقاشي را مي‌كشد خواهي نخواهي موقعيت واقعي خود و نيز ارتباط خود با ديگران را در گروه مشخص مي‌كند. اگر كودك در ميان گروه و يا در كنار دايره كشيده شده باشد، معاني مختلفي پيدا مي‌كند. ناسازگارها اغلب در محدودة خارجي گروه و يا به طور تنها كشيده مي‌شوند. براي تشويق كودكان به اين نوع نقاشي مي‌توان به آنها گفت به همبازي‌هايي كه دوست داري با آنها بازي كني فكر كن و شكل همه را در حال بازي كردن بكش.

3. نقاشي خواب و رؤيا

كودكي كه شخصي را در حال انجام كاري و يا در محيط خاصي رسم مي‌كند، در واقع به نوعي تمايلات خود را ارضاء مي‌كند و يا موقعيت‌هايي را كه باعث هراس او شده، به صورت نقاشي بيرون مي‌ريزد. كودك خودش نمي‌داند كه تمايلات و ترسهايش را بدين وسيله بيرون مي‌ريزد، ولي او درست مانند مواقعي كه بازي مي‌كند، با تصور موقعيت‌هاي تعارضي خود، در واقع مشكل خود را از فشار دروني و عاطفي آزاد مي‌كند. كودك در نقاشي‌هايش به طور دلخواه و اختياري با روشي خاص و شگفت‌انگيز چيزهايي را در نقاشي‌هاي خود نشان مي‌دهد كه دوست دارد يا مورد علاقه اوست و يا از آن مي‌ترسد، ولي غالباً وقتي دلهرة او زياد باشد يا هنگامي كه احساس گناه كند از شخصيت‌هاي حكايت‌ها و قصه‌هايي كه مي‌شناسد استفاده مي‌كند ـ مثلاً كشيدن شكل پادشاه به عنوان «پدر مطلوب»، ملكه، «مادر مطلوب»، جادوگر «مادربد»، شاهزاده «خودش» و شخصيت‌هاي ديگري مثل فضانورد و كارآگاه و دزد و ... بهترين وسيله براي شناخت نمادها براي كودك اين است كه از او بخواهيم خواب و رؤيايي را به صورت نقاشي بكشد و سپس آنرا توضيح دهد. اين كار را كودك به راحتي انجام مي‌دهد، زيرا مسأله مربوط به خواب و رؤياست و كودك خود را مسئول نمي‌داند. نقاشي خواب و رؤيا ممكن است ترسها و تمايلات كودك را ظاهر سازد. مثلاً تمايل به قدرت كه سرچشمه آن در احساسات خود كوچك‌بيني كودك نسبت به بزرگترهاست، با خواب و رؤيا به راحتي بيان مي‌شود.




 سه شنبه 10 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 171]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن