تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816981872




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بابانوئل امسال به صنايع هديه نمي‌دهد! نگاهي به وقايع صنعتي و معدني جهان در سال2008


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: بابانوئل امسال به صنايع هديه نمي‌دهد! نگاهي به وقايع صنعتي و معدني جهان در سال2008
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: صنعت و معدن

"خوب، بد، زشت". اين شايد بهترين تعبيري باشد كه بتوان براي سال 2008 به‌كار برد. سالي كه براي بخش صنعت و توليد جهان دو روي كاملا متفاوت داشت. سالي كه با خوشي آغاز شد و در ادامه بهاي انرژي، فلزات و مواد اوليه توليد به شدت افزايش يافت. در اين مقطع، توليد جهاني آسيب چنداني نديد و در عين حال پيش‌بيني شد كه وضعيت كسب‌وكار در ماه‌هاي باقي‌مانده از سال بهبود پيدا كند، اما رفته رفته با پايان نيمه نخست سال بر همگان آشكار شد كه قرار است، فعلا آب خوش از گلوي توليدكنندگان و صنايع جهان پايين نرود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اگر سال 2007 سال پررونقي براي بخش صنعت و معدن جهان بود، سال 2008 ميلادي را بايد يكي از تاريك‌ترين دوره‌ها براي حوزه توليد در جهان بدانيم كه كمتر كسي مي‌تواند، نظير آن‌را در حافظه تاريخي خود پيدا كند.

شايد حتي بدبين‌ترين كارشناسان اقتصادي هم پيش‌بيني نمي‌كردند كه اقتصاد جهاني به شكل كنوني اسير بحران شده و تقريبا همه صنايع خسارت ببينند.

ويروس بحران ابتدا به تقويت خود در ينگه دنيا پرداخت. در ابتدا همه فكر مي‌كردند كه با تعديل نيرو و حداكثر ورشكستگي چند شركت كوچك، قائله خاتمه پيدا مي‌كند. رفته رفته صداي برخي از كارشناسان اقتصادي درآمد و آن‌ها نسبت به گسترش بحران هشدار دادند، اما گويا گوش كسي بدهكار اين هشدارها نبود، تا اين‌كه ويروس بحران در آرامش كامل از آمريكا به اروپا و سپس ساير نقاط جهان منتقل شد و شرايط به گونه‌اي پيش رفت كه ديگر كاري از دست كسي بر نمي‌آمد.

از همين رو سال 2008 را به طور قطع مي‌توان يكي از بدترين و سياه‌ترين دوره‌ها در دهه‌هاي اخير دانست. اين سياهي نه از آن جهت است كه بسياري از صنايع به مرز ضرردهي رسيده و مجبور به كاهش هزينه‌هاي خود از طريق اخراج كاركنانش شدند، بلكه بيشتر به اين دليل است كه نظام سرمايه‌داري غرب با آن همه كارشناس اقتصادي نتوانست جلوي بحران را بگيرد. هرچند ضعف سياستمداران را نيز نبايد در اين بين ناديده گرفت.

بحران مالي جهاني اگرچه در روزهاي پاياني سال به دليل تعطيلي بازارهاي اروپايي همزمان با تعطيلات پايان سال به آتش زير خاكستر شبيه شده است، اما به نظر مي‌رسد كه شدت اين بحران به حدي بوده است كه شايد امسال بابانوئل هم به دليل بحران مالي محتاط تر شده و به كسي هديه شب كريسمس ندهد!

اما در شرايطي كه امسال و به ويژه از نيمه دوم سال جاري بحران بر تمام وقايع و اتفاقات صنعتي جهان سايه افكنده بود، مي‌توان اتفاقاتي مانند برگزاري المپيك و سودآوري صنايع از اين بابت، آلودگي شيرخشك‌هاي چيني، افت محسوس صنعت نساجي چين، شكست طرح بزرگترين ادغام تاريخ، اصلاح قوانين معدني در بسياري از كشورهاي جهان، افزايش قابل ملاحظه و در ادامه كاهش شديد قيمت فلزات معدني در بازار جهاني، پايان حكمفرمايي آفريقاي جنوبي بر صدر بزرگترين توليدكنندگان طلا در جهان و كاهش توليد در بسياري از كشورهاي جهان به دليل گسترش جهان را به عنوان مهمترين رويدادهاي صنعتي و معدني جهان در سالي كه گذشت، نام برد.

صنعت اسباب‌بازي؛ امسال بهتر از پارسال؟

در حالي كه سال گذشته انتشار خبر آلودگي اسباب‌بازي‌هاي چيني، اين كشور را يكي از خبرسازترين‌هاي سال 2007 در بخش صنعت و معدن تبديل كرده بود، امسال تقريبا با كنترل‌هاي شديد چيني‌ها، خبري از آلودگي اسباب‌بازي نبود.

البته بايد اذعان كرد كه هشدارهاي شديداللحن مسوولان ارشد چيني به توليدكنندگان اسباب‌بازي اين كشور هم در مورد رعايت كيفيت و استانداردها چندان بي‌تاثير نبود.

اما بايد گفت كه امسال به جاي آلودگي، بحران مالي گلوي صنعت اسباب‌بازي چين را به شدت فشار داد؛ به طوري كه در سال جاري بسياري از واحدهاي توليد اسباب‌بازي در اين كشور به ويژه در استان گوانگ‌دونگ به دليل كاهش سفارش از سوي آمريكا و اروپا و همچنين افزايش هزينه‌هايي مانند حقوق نيروي كار مجبور به تعطيلي شدند.

در ادامه اوضاع به گونه‌اي پيش رفت كه چين حتي نرخ دو رقمي كاهش رشد صادرات اسباب‌بازي خود را نيز تجربه كرد كه اين امر به منزله يك هشدار براي مسوولان اين كشور بود.

از سوي ديگر سال جاري براي صنايع اسباب‌بازي اروپا و آمريكا نيز چندان سال پر فروغي نبود. البته اين‌را هم بايد گفت كه به دليل ارزان بودن بسياري از توليدات اين صنايع، شايد بحران مالي جهاني مصرف‌كنندگان را دست‌كم از بابت خريد اسباب‌بازي چندان تحت فشار قرار نداده است.

به هرحال صنعت اسباب‌بازي چشمان خود را به تعطيلات پايان سال دوخته و اميدوار است كه مردم با فراموشي خاطرات تلخ سال گذشته محصولات اين صنعت پرسود را به عنوان هديه سال نو براي كودكان خود بخرند.

نساجي چين در بحران سوخت

اگرچه امسال سازمان توسعه صنعتي ملل متحد (يونيدو) 15 غول صنعت نساجي جهان را معرفي كرد كه در صدر آن‌ها چين قرار داشت، اما اين رده‌بندي فرق چنداني به حال نساجان چيني نداشت؛ چرا كه با گسترش دامنه بحران جهاني به اين كشور عملا بسياري از واحدهاي فعال در نساجي مجبور به تعطيلي شدند.

صنعت نساجي چين كه طي سال‌هاي اخير به شدت نساجان ساير كشورها به ويژه اروپا و آمريكا را آزار داده بود و با قيمت‌هاي پايين همواره بر بازار حكومت مي‌كرد، امسال و همزمان با وسيع‌تر شدن دامنه بحران جهاني از يك سو و تغيير قانون كار در اين كشور از سوي ديگر به شكل عجيبي زمين‌گير شد.

اوضاع صنعت نساجي چين امسال به قدري بد شد كه به عنوان مثال ميزان رشد سرمايه‌گذاري در دارايي‌هاي ثابت صنايع نساجي چين در زمستان سال جاري كاهش يافت كه اين كاهش طي 50 سال گذشته بي‌سابقه گزارش شد.

از سوي ديگر افزايش ارزش يوآن باعث شد كه صادرات محصولات نساجي چين گران‌تر شده و همين امر به كاهش صادرات نساجي اين كشور كمك كرد. به اين موارد بايد كاهش سفارش‌هاي خارجي را نيز اضافه كرد.

اما در حالي كه صنعت نساجي چين اسير مشكلات مختلف شده و در اجراي برنامه‌هاي ارتقاي تكنولوژي و به روز كردن تجهيزات صنعتي خود با تاخير روبرو شده است، شايد بتوان گفت كه امسال نساجان ساير كشورهاي جهان توانستند، علي‌رغم بحران جهاني نفس راحتي بكشند و خود را براي آينده آماده كنند.

اما جالب اينجاست كه نساجان كشور بسيار كوچك همسايه چين يعني بنگلادش امسال فراتر از حد تصورات كار كردند و حتي توانستند، در بازارهاي متعددي رقباي چيني را كنار زنند.

در شرايطي كه امسال دردسرهاي به وجود آمده براي صنعت نساجي چين، فرصت مناسبي را براي شكوفايي نساجان بنگلادشي فراهم كرده بود، صادرات محصولات نساجي و پوشاك بنگلادش در سال مالي منتهي به ژوئن 2008 با 17 درصد افزايش به ركورد 10.7 ميليارد دلار رسيد كه پيش‌بيني مي‌شود اين عدد براي كل سال 2008 رشد قابل ملاحظه‌اي را نسبت به سال گذشته از خود نشان دهد.

از سوي ديگر بحران صنعت نساجي چين به صنعت كفش اين كشور نيز سرايت كرده و بسياري از واحدهاي توليد كفش اين كشور در سال جاري و به دلايل مشابه تعطيل شدند. در 5 ماه نخست سال جاري حدود 500 واحد توليد كفش فقط در استان گوانگ‌دونگ چين تعطيل شدند.

از پنير سمي ايتاليا تا شيرخشك‌هاي كشنده چيني!

اوايل امسال خبر آلودگي پنير موزارلاي ايتاليا به سم ديوكسين منتشر شد، اما كمتر كسي فكر مي‌كرد كه در ادامه سال يكي از بزرگترين رسوايي‌ها در سال‌هاي اخير در مورد آلودگي صنعت لبنيات رخ خواهد داد.

اين بار هم قرعه به نام چين افتاده و جالب اينجا بود كه اين بار هم يكي از توليدات چين براي كودكان اسير رسوايي آلودگي شده بود.

برخلاف داستان اسباب‌بازي، اين بار خبر آلودگي شيرخشك‌هاي چيني درست از آب در آمد و با كشته و مريض شدن چند هزار كودك چيني در اين جريان صنعت لبنيات اين كشور به شدت مورد هجمه جهاني قرار گرفت.

بسياري از كشورها محصولات چيني را از بازار خود جمع‌آوري كرده و آن‌هايي نيز كه اقدام به خريد شيرخشك از چين كرده بودند، پشيمان شده و محموله‌هاي چند هزار تني شيرخشك خريداري شده را پس فرستادند.

در ادامه اوضاع به گونه‌اي رفت كه بسياري از صنايع لبني چين در مظان اتهام قرار گرفتند و بسياري از كشورها نيز اين كشور را در زمينه توليدات لبني تحريم كردند.

اين بار حتي مردم چين نيز به توليدات خود بي‌اعتماد شدند و خطر تسخير بازار لبنيات چين توسط برندهاي خارجي به شدت احساس شد.

در مجموع مي‌توان امسال را بدترين سال تاريخ صنعت لبنيات چين دانست.

اژدهاي زرد سرخ و سياه شد!

بسياري از كارشناسان، برگزاري رقابت‌هاي المپيك را در چين به ويژه در سال جاري يك شانس بزرگ براي اين كشور مي‌دانند. چند ماه بعد از اتمام المپيك و زماني كه بحران مالي جهاني به چين نيز رسيد، همگان مطمئن شدند كه نظر كارشناسان در مورد المپيك كاملا درست بوده است.

بدون هيچ‌گونه شكي المپيك فوايد زيادي را براي چين به همراه داشت كه يكي از اين فوايد چند ماه بعد از برگزاري اين رقابت‌ها مشخص شد. به طوري كه نتايج يك تحقيقات نشان داد كه برگزاري بازي‌هاي ورزشي المپيك باعث شد كه صنايع توليدي چين در رسيدن به هدف جهاني خود يعني جا انداختن عبارت Made In China در افكار عمومي سرعت گيرند.

اين گزارش همچنين تصريح كرد كه چهره‌ چين بعد از برگزاري المپيك احساساتي، توسعه يافته، با نظم و مسووليت‌پذير نشان داده شد.

البته بايد اذعان داشت كه المپيك براي صنايع و توليد چين نيز دردسرهايي به همراه داشت كه در مجموع فوايد اين رويداد بيشتر از دردسرهاي آن بود. علاوه بر اين صنايع ورزشي جهان نيز از فرصت المپيك استفاده كرده و پيش از شروع بحران مالي جهاني كه در آن زمان كسي تصورش را هم نمي‌كرد، توانستند، خود را به اهداف فروش سال جاري نزديك‌تر كنند.

بسياري از كارشناسان معتقدند كه برگزاري رقابت‌هاي المپيك و فوايدي كه اين رقابت‌ها براي برندهاي چين و توليد اين كشور به همراه داشت، باعث شد كه چين در بحران مالي كنوني نمره منفي كمتري نسبت به رقباي منطقه‌اي خود مانند ژاپن و كره‌جنوبي دريافت كند.

تب ملي‌گرايي بالا گرفت

در وقايع صنعتي و معدني مهم امسال كشورهاي آمريكاي لاتين سهم ويژه‌اي را به خود اختصاص مي‌دهند، به ويژه آن‌كه اگر بدانيم، امسال تعدادي از كشورهاي آمريكاي لاتين و در صدر آن‌ها ونزوئلا شمشير را از رو براي شركت‌هاي خارجي بسته و دست به ملي‌گرايي زدند.

فقط كشور ونزوئلا و دولت هوگو چاوز در سال جاري در بخش‌هاي فولادسازي، سيمان، برق، نفت، مخابرات، معادن طلا و زغال‌سنگ كارخانه‌هاي متعددي را ملي اعلام كرده و خارجي‌ها را اخراج كرد.

شايد مهم‌ترين اقدام ملي‌گرايانه ونزوئلا در بخش صنعت اين كشور را بتوان مربوط به ملي اعلام كردن كارخانه توليد سيمان شركت سكمس مكزيك در اين كشور دانست كه حتي واكنش منفي دولتمردان مكزيك را نيز در پي داشت.

اما ونزوئلا در حالي بيشترين آمار ملي كردن كارخانه‌هاي توليدي و صنعتي در سال جاري بين كشورهاي آمريكاي لاتين را به خود اختصاص داد كه به نظر مي‌رسد، با روي كار آمدن دولت‌هاي چپ‌گرا و ضد آمريكا در اين منطقه، ملي شدن تعداد ديگري از كارخانه‌ها در اين منطقه در سال آينده ميلادي چندان دور از ذهن نباشد.

توليد خوابيد

به تبع گسترش دامنه بحران در كشورهاي مختلف توليد صنعتي و غيرصنعتي نيز در اين كشورها كاهش يافت. كاملا هم طبيعي به نظر مي‌رسيد. زماني كه بازار دچار ركود شده و تقاضايي نيز براي خريد نباشد و در عين حال دسترسي به منابع مالي سيستم بانكي نيز دشوار شود، بخش توليد و صنعت به شدت آسيب ديده و مجبور به كاهش فعاليت‌هاي خود مي‌شود.

در واقع امسال توليد و صنعت جهاني به خوبي وابستگي خود را به بازار مشاهده كرد. اگر پيش از اين برخي توليدكنندگان احترام چنداني براي بازار و مشتري قائل نبوده و هر كالايي را با هر نوع كيفيتي به بازار عرضه مي‌كردند، امروز فهميدند كه همه حيات و زندگي آن‌ها در دست مشتريان و مصرف‌كنندگان است.

اما بر اساس آخرين بررسي‌هاي انجام شده، مشخص شد كه توليد صنعتي آمريكا در ماه نوامبر سال جاري 0.6 درصد كاهش يافته و بعيد به نظر مي‌رسد كه در آخرين ماه سال نيز وضع بهبود چنداني پيدا كند.

در اين بين يكي از بزرگترين مشكلاتي كه براي كشورهاي اروپايي و آمريكا به وجود آمد، كاهش قابل ملاحظه نرخ اعتماد مصرف‌كننده در اين كشورها بوده و همين امر به افت تقاضا در بازار كمك كرد. به تبع اين وضعيت و تعطيلي كارخانه‌هاي صنعتي و توليدي نرخ بيكاري نيز به ويژه در آمريكا طي سال جاري به شدت افزايش يافت.

روسيه هم از بحران بي‌نصيب نمانده و توليد صنعتي اين كشور در ماه نوامبر بيشترين كاهش خود را از سال 1998 تاكنون تجربه كرد.

همچنين توليد صنعتي هند به صورت پيش‌بيني نشده‌اي براي نخستين بار در 15 سال اخير در ماه اكتبر امسال با كاهش مواجه شد.

در همين حال آمار رسمي نشان داد كه توليد بريتانيا در ماه اكتبر به پايين سطح خود طي دست‌كم 6 سال اخير رسيده است.

ساير كشورهاي اروپايي و آسيايي مانند آلمان، فرانسه، اسپانيا، ايتاليا، هلند، سوئيس، ژاپن و كره‌جنوبي نيز كم و بيش طعم تلخ كاهش توليد را در ماه‌هاي مختلف سال جاري چشيدند.

اما در اين بين شايد اعلام خبر ورود بحران مالي به آلمان از همه مهمتر بود؛ چرا كه اين كشور يكي از بزرگترين اقتصادهاي جهان و در عين حال يكي از بزرگترين صادركنندگان در جهان محسوب مي‌شود. ورود بحران به اين كشور اروپايي بسياري از مسوولان آلماني را به شدت مضطرب كرده، تا جايي كه آن‌ها نگران از دست دادن بازارهاي صادراتي سنتي خود شدند. بازارهايي كه كالاهاي آلماني در آن‌ها همواره نماد كيفيت بوده است.

نگاهي به باشگاه صدتايي‌ها

تقريبا در اواسط سال جاري بود كه موسسه معتبر اينتربرند 100 برند باارزش جهان را در سال 2008 معرفي كرد.

در اين ليست 100 تايي، كوكولا همان طور كه انتظار مي‌رفت، با ارزش برندي معادل 66.667 ميليارد دلار در صدر قرار گرفت. همچنين در بين 100 برند با ارزش جهان نام 12 خودروساز به چشم ‌خورد كه در ميان آن‌ها، تويوتا با ارزش برند 34.050 ميليارد دلار رتبه ششم را به دست آورده و در ميان خودروسازان اول شد.

نكته جالب در اين ليست عدم حضور شركت‌هاي مطرحي مانند جنرال‌موتورز، كرايسلر و نيسان موتور بود كه نتوانستند، هيچ جايگاهي را در اين ليست به خود اختصاص دهند.

در اين ليست برندهايي از كشورهاي ژاپن، فنلاند، آلمان، فرانسه، كره‌جنوبي، سوئد، انگلستان، سوييس، هلند، ايتاليا، كانادا و اسپانيا نيز مشاهده شدند.

ادغام، بي‌ادغام!

شايد يكي از مهمترين اخبار حوزه معدن در سال جاري را بتوان مربوط به شكست طرح بزرگترين ادغام تاريخ دانست.

ادغامي كه با پيشنهاد خريد بزرگترين شركت معدن‌كاري جهاني يعني بي‌اچ‌پي بيليتون به گروه ريوتينتو آغاز شد و در ادامه كش‌وقوس‌هاي مختلفي بين دو شركت به وجود آمد.

اين پيشنهاد كه در سال گذشته ميلادي ارايه شده بود، با گذشت زمان كم‌كم رنگ باخت و در نهايت نيز با مخالفت شديد مسوولان ريوتينتو و دلسردي مقامات بي‌اچ‌پي بيليتون روبرو شده و به بايگاني تاريخ فرستاده شد.

در جريان مطرح شدن بحث اين ادغام بسياري از شركت‌هاي معدني، مسوولان معدني كشورهاي مختلف و كارشناسان مخالفت خود را با تحقق چنين ادغامي ابراز كردند.

اصلي‌ترين دليل مخالفت‌ها نيز مربوط به احتمال ايجاد انحصار شديد در بازار فلزاتي استراتژيكي مانند آلومينيوم، مس و در ادامه سنگ‌آهن بود كه باعث مي‌شد، عملا تعيين قيمت اين مواد معدني فقط در اختيار يك ابر غول معدني قرار گيرد.

طرح ادغام بين دو غول معدني جهان اگرچه هرگز به مرحله عمل نرسيد، اما چندان بعيد نيست كه بعد از پايان بحران مالي كنوني طرح‌هاي ادغام ديگري در كار نباشد.

قانون‌هايي كه اصلاح شدند

امسال در بسياري از كشورهاي جهان اصلاح قوانين مربوط به بخش معدن و قراردادهاي معدني با شركت‌هاي خارجي در دستور كار دولت‌ها قرار داشت.

از اندونزي در جنوب شرقي آسيا گرفته تا جمهوري دموكراتيك كنگو در قاره آفريقا و از ايران در خاورميانه تا چندين كشور آمريكاي لاتين مانند اكوادور، بوليوي و ونزوئلا اصلاح قوانين مربوط به حوزه معدن در دستور كار قرار داشت.

اصلي‌ترين نكته‌اي كه در اصلاح قوانين معدني در كشورهاي يادشده به چشم مي‌خورد، مربوط به نحوه فعاليت شركت‌هاي خارجي در اين كشورها و ميزان مالياتي كه اين شركت‌ها مي‌پردازند، بود.

در بسياري از اين كشورها شركت‌هاي خارجي به تهديد قانون‌گذاران پرداخته و عنوان كردند كه در صورت افزايش ماليات‌ها از اين كشورها خارج مي‌شود؛ هرچند بعيد به نظر مي‌رسد كه شركت‌هاي چندمليتي دست از سر منابع غني كشورهاي يادشده بردارند.

سال سرد آفريقاي‌ جنوبي

آفريقاي‌جنوبي كه يكي از كشورهاي مطرح معدني در دنيا به شمار مي‌رود، امسال دوره بسيار نااميدكننده‌اي را پشت سر گذاشت. از ادامه بحران كمبود برق در اين كشور كه باعث تعطيلي تعداد زيادي از معادن شد، گرفته تا كاهش توليد طلا همه و همه دست به دست هم دادند تا جنوبي‌ترين كشور قاره آفريقا سال خوبي را در بخش معدن نداشته باشد.

از سوي ديگر افزايش چشمگير حوادث معدني در سال قبل باعث شد كه دولت آفريقاي‌جنوبي تحت فشار افكار عمومي قانون جديد ايمني معادن را در اين كشور تصويب كند.

اما يكي از مهمترين خبرهاي امسال در بخش معدن مربوط به پايان حكمفرمايي 110 سال آفريقاي‌جنوبي در زمينه توليد بيشترين ميزان طلا در جهان بود.

مسوولان آفريقاي‌جنوبي در ابتدا منكر اين قضيه بودند، اما در ادامه با انتشار آمار رسمي مشخص شد كه اعتصاب‌هاي سال گذشته كارگران به دليل فقدان ايمني كافي، كار خود را كرده و اين كشور پس از 110 سال مكان خود را در صدر جدول بزرگترين توليدكنندگان طلا در جهان به چين واگذار كرده است.

آفريقاي‌جنوبي در سال 1905 عنوان بزرگترين توليدكننده طلا در جهان را از آمريكا گرفته بود. در همين حال احتمال مي‌رود كه در صورت ادامه بحران كمبود برق در آفريقاي‌جنوبي، توليد طلا در اين كشور باز هم كاهش يافته و رتبه اين كشور در رده‌بندي جهاني باز هم دچار افت شود.

براساس اعلام شركت دولتي اسكام - بزرگترين تامين‌كننده برق در آفريقاي‌جنوبي - بحران كمبود برق در اين كشور در سال‌هاي آينده نيز پابرجا مانده و قطعي برق در اين كشور ادامه خواهد يافت.

سنگ‌آهن؛ از عرش تا فرش

سنگ‌آهن از جمله مواد معدني بود كه امسال دو روي كاملا متفاوت از خود نشان داد. در حالي كه در اوايل سال جاري اين سنگ‌آهني‌ها و شركت‌هاي توليدكننده اين ماده بودند كه براي فولادسازان كلاس گذاشته و قيمت‌هاي بالا را براي فروش طلب مي‌كردند، رفته رفته و با شروع بحران جهاني و كاهش تقاضا به يك‌باره ورق به نفع فولادسازان برگشت و اين بار شركت‌هاي فولادسازي و به ويژه چيني‌ها به عنوان بزرگترين مصرف‌كننده سنگ‌آهن در جهان درخواست كاهش‌هاي شديد قيمت سنگ‌آهن را حتي تا 65 درصد از طرف فروشنده خود كردند.

چين به اتكاي ذخيره سنگ‌آهني كه در انبارهاي فولادسازان و بنادر خود دارد، فعلا نيازي به اين ماده نداشته و همين امر نيز به شدت توليدكنندگان بزرگ سنگ‌آهن در جهان مانند واله برزيل و ريوتينتو را از بابت فروش نگران كرده است.

فولادسازان چيني حتي براي قطع وابستگي خود اقدام به سرمايه‌گذاري در معادن سنگ‌آهن استراليا كرده‌اند و در هر صورت بايد ديد، در سال آينده جنگ ميان فولادي‌ها و سنگ‌آهني‌ها به كجا خواهد كشيد؟

ايمني معادن همچنان زيرسوال

امسال اگرچه به ادعاي صاحبان معادن سالي كم‌حادثه‌تر از سال قبل بود، اما باز هم بعضا شايد اتفاقات ناگواري بوديم كه در آن‌ها كارگران و معدن‌كاران قربانيان اصلي بودند.

چين را بايد امسال هم از نظر تعداد قربانيان حوادث معدن‌كاري در صدر كشورهاي جهان قرار دهيم. شايد فقط تعداد كشته‌هاي معادن زغال‌سنگ در چين برابر با كل كشته‌هاي معدني در برخي از كشورهاي جهان باشد.

علي‌رغم تلاش‌هاي مقامات چين براي تعطيل كردن معادن زغال‌سنگ ناامن در اين كشور، اما باز هم اين اقدامات نتوانست، جلوي افزايش تعداد اين حوادث را بگيرد.

در آفريقاي ‌جنوبي هم كه سال گذشته افزايش چشمگير حوادث معدني به اعتصاب گسترده معدن‌كاران در اين كشور منجر شد، امسال بر اساس آمار ميزان حوادث حدود 30 درصد در مقايسه با سال قبل كاهش يافته است. هرچند كارشناسان هنوز هم تعداد حوادث معدني را در آفريقاي جنوبي بيش از حد استاندارد مي‌دانند.

كاهش قيمت‌ها همه را زمين‌گير كرد

در حالي كه در اواخر سال گذشته ميلادي و حتي اوايل سال جاري قيمت بسياري از فلزات معدني افزايش چشمگيري پيدا كرده بود، به يك باره روند قيمت‌ها معكوس شده و قيمت فلزات معدني به شكل عجيبي كاهش يافت.

بانك جهاني در تازه‌ترين گزارش خود نيز از كاهش 19 تا 66 درصدي قيمت 8 فلز اساسي شامل طلا، نيكل، سرب، آلومينيوم، روي، قلع، نقره و مس طي پنج ماه گذشته ميلادي در بازارهاي جهاني خبر داد.

كاهش قيمت فلزات معدني بسياري از شركت‌هاي معدني را با ضرر مواجه كرده؛ به طوري كه حتي غول معدني يعني ريوتينتو مجبور شد به تعديل نيروي چند هزار نفري دست بزند.

اين شركت همچنين به دليل از صرفه اقتصادي خارج شدن، تصميم به خروج از سرمايه‌گذاري در عربستان و امارات گرفت.

بسياري از شركت‌هاي معدني مشابه ريوتينتو نيز برنامه‌هاي كاهش توليد و يا تعطيلي معادن‌شان را دنبال كردند.

بحران كاهش قيمت فلزات معدني حتي به آفريقا نيز سرايت كرده و در كشور جنگ‌زده‌اي مانند جمهوري دموكراتيك كنگو نيز كه منابع غني معدني دارد، بيش از 300 هزار نفر به دليل كاهش بهاي فلزات معدني شغل خود را از دست دادند.

انتهاي پيام
 دوشنبه 9 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن