تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817196633




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اسكولاري در گفت‌و‌گو با ورلد ساكر: بهترين هديه تولد 60 سالگي‌ام كار در چلسي بود براي بقا به اروپا آمده ام


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: اسكولاري در گفت‌و‌گو با ورلد ساكر: بهترين هديه تولد 60 سالگي‌ام كار در چلسي بود براي بقا به اروپا آمده ام
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ورزشي - فوتبال

اگر در فوتبال امروز جهان چند مربي باشند كه بتوان از آنها به عنوان مربي موفق ياد كرد، شكي نيست كه لوئيس فليپه اسكولاري يكي از آنها است.

سرمربي برزيلي چلسي كه در جام جهاني 2002 همراه با تيم ملي كشورش به مقام قهرماني دست يافت، امسال در حال كسب نخستين تجربه مربيگري خود در باشگاه هاي اروپايي و آن هم در باشگاهي همچون چلسي است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اسكولاري كسي است كه در باور او پيروزي يعني همه چيز و بدست آوردن آن به هر قيمتي ارزش دارد. او حتي پيش از هر بازي زمان سرمربيگري اش در تيم ملي پرتغال به بازيكنان خود كتاب هايي مربوط به اصول جنگيدن مي داد، اما به نظر مي رسد اسكولاري در چلسي فلسفه متفاوتي را دنبال مي كند.

ماهنامه WorldSoccer در گفت و گوي خود با مرد شماره يك آبي هاي لندن، نگرش بهتري از لوئيس فليپه اسكولاري به شما مي دهد:

*بسياري تصور مي كردند به دليل اينكه شما هرگز تجربه مربيگري در باشگاه هاي اروپايي را نداشته ايد، دشواري هاي بسياري در چلسي انتظار شما را خواهند كشيد. آيا هدايت چلسي آسان تر از آن چيزي بود كه شما تصور مي كرديد؟

كار دشواري نيست و تفاوت چنداني با دوراني كه در برزيل مربي بودم ندارد. من همواره مربي تيم هاي باشگاهي بودم و تا پيش از سال 1991 كه سرمربي تيم ملي كويت شدم هرگز هدايت تيم هاي ملي را عهده دار نبودم، مدت زمان كوتاهي را در آنجا سپري كردم و سپس در تيم هاي ملي برزيل و پرتغال مشغول به كار شدم؛ اما آشنايي بسيار خوبي با مربيگري در تيم هاي باشگاهي دارم چرا كه 20 سال به عنوان مربي اين تيم ها در برزيل انجام وظيفه كرده ام. از نظر من باشگاه هاي برزيل، عربستان سعودي، آفريقا و يا هر كشور ديگري يكسان هستند.

*شما همواره گفته بوديد كه كسب عناوين در كليه رقابت ها از اهميت بالايي برخوردار است، اما اگر مجبور بوديد تنها يك انتخاب داشته باشيد كدام را انتخاب مي كرديد؟ ليگ برتر انگليس يا ليگ قهرمانان اروپا؟

من چنين انتخابي نمي كنم. بايد به قهرماني در تمامي رقابت ها فكر كنم. بازيكنان من بايد به اين فكر كنند كه توانايي قهرماني در تمامي مسابقات را داشته و خود را وقف اين هدف كرده، روي بازي كه انجام مي دهند تمركز كنند و به مسابقات ديگر فكر نكنند. ما بايد تا جاي ممكن در تمامي مسابقات پيش برويم.

پيشرفت هال سيتي كه 10 سال پيش در دسته سوم حضور داشت را دنبال مي كردم. آنها بازيكنان خوبي به خدمت گرفتند و تيم خوبي دارند. پس از پيروزي در بازي هاي نخست اعتماد بنفس آنها بالا بود. فكر نمي كنم آنها بتوانند با صدرنشيني كار خود را به اتمام برسانند، اما پيش بيني من حضور آنها در رده چهارم تا هشتم ليگ برتر در پايان فصل است.

*نظر شما درباره ليورپول، آرسنال و منچستر يونايتد به ويژه مربيان كهنه كار آنها چيست؟

آنها فوتبال انگليس و باشگاه هاي آن را به خوبي و بيشتر از من مي شناسند. حمايتي كه ري ويلكينس دستيارم از من مي كند اهميت بسياري دارد. او گاهي در مورد اطلاعات مربوط به نام بازيكنان، ورزشگاه ها، هواداران، تاريخچه باشگاه ها و پيشينه بازيكنان مرا راهنمايي مي كند. شايد تا سه يا چهار ماه ديگر بتونم تمامي بازيكنان حاضر در ليگ برتر را به خوبي بشناسم، اما اين مساله به اين زودي ها تحقق نمي يابد. مربيان ليورپول، آرسنال و منچستر يونايتد سال ها است كه در انگليس مشغول به كار هستند. الكس فرگوسن بيش از 20 سال است در فوتبال جزيره حضور دارد، اما من هم هر روز چيزهاي بيشتري در مورد فوتبال انگليس مي آموزم و مي خواهم به قهرماني در ليگ برتر دست پيدا كنم. اگر هدفم قهرماني باشد شايد در آينده بهتر از اين شوم.

*بايد قبول كنيد كه تا اينجا روند يادگيري شما بسيار سريع بوده است.

شايد.

*مقايسه شما از بازيكنان برزيلي كه مربيگري آنها را عهده دار بوديد با ملي پوشان انگليسي همچون جان تري چيست؟

برخي روحيه تري را دارند، اما بسياري بازيكنان گهگاه به جاي اينكه خود را وقف باشگاه و انجام وظيفه شان بكنند بيش از حد نگران حرفه اي شدن و مراقبت از خود مي شوند. جان تري و برخي بازيكنان چلسي متفاوت هستند. حتي اگر آسيب ديدگي يا مشكل ديگري داشته باشند، بازي مي كنند، تمرين مي كنند و تا حدي حرفه اي هستند كه من كمتر جايي ديده ام. تفاوت عمده در همين است. جان تري به عنوان كاپيتان همانند دوره اي كه من همواره به عنوان بازيكن از آن لذت مي بردم يك الگو محسوب مي شود. من هم در همين قالب و سبك و سياق 16 سال در تيم هاي مختلف كه در آنها بازي مي كردم كاپيتان بودم. همه چيز را فداي هم تيمي ها و باشگاه خود مي كردم و در آن واحد برخي شرايط را به تيم تحميل مي كردم. جان تري هم درست همين كار را مي كند. فكر مي كنم به همين دليل فابيو كاپلو او را به عنوان كاپيتان تيم ملي انگليس برگزيد چرا كه او همان جلوه اي را از تري در ذهن داشت كه من اكنون دارم.

*پس از نايب قهرماني در رقابت هاي يورو 2004 و بدست آوردن مقام چهارم جام جهاني 2006، آيا افسوس كسب عنوان را مي خوريد؟

بله، افسوس مي خورم. من مي توانستم خارق العاده ترين دستاورد زندگي ام را رقم بزنم چرا كه هيچكس تا به حال موفق به قهرماني در جام جهاني پس از قهرماني در جام ملت هاي اروپا نشده است. ما در ديدار نهايي يورو 2004 برابر يونان از جان مايه گذاشتيم، يونان خوب بازي كرد و ما تا حدودي بداقبال بوديم. گاهي مي گويند كه در فوتبال بخت و اقبال معنايي ندارد، اما به هر حال آنها كمي خوش اقبال بودند و ما از فرصت هاي خود نهايت استفاده را نبرديم. اين به معني عملكرد بد ما نبود؛ بازي برابر يونان براي من و مردم پرتغال تماشايي بود. دوران فوق العاده اي بود چرا كه با انتقال من از برزيل به اروپا و در دست گرفتن سكان هدايت تيمي همراه شد كه نتوانسته بود به جام جهاني 2002 راه پيدا كند، اما طي چند سال حضور من در پرتغال تيم ملي اين كشور پيشرفت چشمگيري داشت.

*چرا مربيان برزيلي همانند دوران بازي خود موفق نمي شوند؟ همين چند ماه پيش بود كه زيكو در ازبكستان مشغول به كار شد.

به نظر من دليل اين مساله تفكري است كه مردم در اروپا دارند و گمان مي كنند مربيگري در برزيل آسان است. بايد بگويم آنقدرها هم آسان نيست، در واقع به مراتب دشوارتر هم هست. شما مجبوريد از ميان بهترين ها بازيكن انتخاب كنيد بنابراين كار دشوارتر مي شود.

*در برزيل شما بايد 20 بازيكن از بين 400 بازيكن را انتخاب كنيد و در اينجا از بين 40 بازيكن؛ اينطور نيست؟

بله، دقيقاً همينطور است. در نتيجه شما بايد در انتخاب تركيب تيم دقت بسياري به خرج دهيد. از طرفي فكر مي كنم گاهي مربياني كه به اروپا مي آيند مي توانند نتايج خوب و لازم را بدست آورند، اما هيچ تداومي در اين نتايج وجود ندارد. برخي از آنها هم با اين تفكر كه طي 2 تا 5 سال حضور در اروپا مي توانند دستمزد خوبي دريافت كرده و سپس به برزيل برگردند راهي اروپا مي شوند. من براي بقا، كسب عناوين و پرآوازه ساختن نام خود در اروپا به اينجا آمده ام. تنها زماني به برزيل باز مي گردم كه رسالت خود به عنوان يك مربي فوتبال را به پايان ببرم. در اينجا چيزي نيست كه در برزيل از وجود آن بي بهره بوده باشم. كاملاً تطبيق يافته ام و خانواده ام نيز خود را با شرايط وفق داده اند. شما به چنين نگرشي نياز داريد و نبايد به اين فكر كنيد كه در برزيل هوا گرمتر است يا ساحل وحود دارد و يا موارد ديگر؛ چيزهاي جالب بسياري هم در اينجا هستند.

*رقابت برزيل براي راهيابي به جام جهاني 2010 را چگونه ارزيابي مي كنيد و از نظر شما دونگا به چه عاملي جهت ايجاد سبك كارآمد و جذاب تر نياز دارد؟

به نظر من برزيل براي جذابيت و كارآيي بيشتر تنها به دو يا سه بازي ديگر نياز دارد تا صعود خود به جام جهاني را قطعي كند. پس از آن همه چيز به خودي خود سامان مي يابد. همين مساله در مورد من نيز رخ داد. تا آخرين بازي از ر قابت هاي مقدماتي جام جهاني همه چيز دشوارتر بود، اما پس از آن ما بهتر با شرايط تطبيق يافتيم كه دليل اين مساله هم ديدارهاي دوستانه پس از آن بود كه آزمايش خوبي براي تيم محسوب مي شد. بنابراين، پس از آن برهه زماني موقعيت ما به گونه اي بود كه مي توانستم انتظار بيشتري از بازيكنان داشته باشم، مي توانستم تصميم دلخواه خود را بگيرم چرا كه صعود ما به جام جهاني قطعي شده بود. مي توانستم حرف هاي قاطعانه زده و هركس كه از اين حرف ها سرپيچي مي كرد را از تركيب تيم كنار بگذارم. فكر مي كنم دونگا هم به مرور زمان همين كار را خواهد كرد.

*فكر مي كنيد دونگا به تجربه بيشتري نياز دارد؟

نه، فكر مي كنم او تجربه بسياري دارد چرا كه در چندي از بهترين تيم هاي جهان بازي كرده است. او در دوران بازي خود با برخي از ممتازترين مربيان دنيا كار كرده است. دونگا همواره از درون يك مربي براي خودش داشته در نتيجه اين مساله كه او پيش از اين هرگز مربيگري نكرده است كار را برايش نسبت به سايرين دشوارتر نمي سازد. دونگا مربي خوبي است اما طبيعتاً با مرور زمان همه چيز روبراه مي شود، درست مانند رقابت هايي همچون بازي هاي المپيك و كوپا آمريكا؛ همه اينها باعث افزايش تجربه دونگا مي شود تا او بتواند به يك مربي داراي صلاحيت براي حضور در جام جهاني مبدل شده و روياهاي خود را تحقق بخشد.

*حتي آنهايي كه علاقه اي به چلسي نداشتند اكنون به دوستداران اين تيم مبدل شده اند. شما چگونه وجهه باشگاهي را كه بيشترين منتقدان را داشت اكنون به باشگاه مورد تحسين براي همگان مبدل كرده ايد؟

نه، اين بازيكنان و مشخصه هاي آنها هستند كه باعث اين تغيير و تحول شده اند. اكنون ما فوتبال باز و نزديكتري را بازي مي كنيم، بيشتر توپ را در اختيار داريم و بازيكنان به هم نزديكتر هستند. فراموش نكنيد كه ما دكو را هم در تركيب داريم و او بازيكني است كه در اين تحول نقش دارد. همانند دكو، بازيكناني همچون لمپارد و آنلكا را نيز با توانايي هاي بسيار در اختيار داريم. فوتبال آنها پيشرفت مي كند چرا كه بيش از پيش با توپ كار مي كنند. همه اين عوامل تيم را برزيلي تر جلوه مي دهد.

*بنابراين آيا بايد گفت چلسي فوتبال زيبايي كه برزيل به نمايش آن معروف است را ارائه مي دهد؟

با اين مساله كه چلسي در حال حاضر خوب بازي مي كند موافقم. اميدوارم بازيكنان هم با اين مساله موافق باشند كه رسيدن به ديدارهاي نهايي و پيروزي در آنها به اندازه ارائه بازي زيبا مهم است، اما براي رسيدن به آن ما هنوز راه درازي پيش رو داريم، اما حقيقت دارد كه بازيكنان من خوب بازي مي كنند، با توپ به خوبي كار مي كنند، خلاقيت بسياري از خود نشان مي دهند و قدرت آنها در زدن ضربه هاي آخر نيز افزايش يافته است. ما سيستم تاكتيكي خوبي داريم و همه بازيكنان تلاش مي كنند تا كار را براي حريف دشوار سازند. ارائه بازي زيبا فوق العاده بوده اما كسب سه امتياز همواره از اهميت بالايي برخوردار است.

*بهتر است كمي به آينده بنگريم. فصل نقل و انتقالات در ژانويه آغاز مي شود. شما تا كنون تنها دكو را به خدمت گرفته ايد. در حال حاضر كداميك از بازيكنان حاضر در ليگ از نظر شما براي چلسي مناسب هستند؟

اين روزها تمامي بازي هاي ليگ برتر و برخي بازي هاي دسته يك را به اين منظور نگاه مي كنم.

*بازيكن خاصي نظر شما را به خود جلب كرده است؟ در مورد ذكي مهاجم مصري كه در ويگان خوش درخشيده است چه نظري داريد؟

دو يا سه بازيكن هستند كه به آنها علاقه دارم، اما ملاك انتخاب من تنها درخشش در يك بازي نيست. من نياز دارم تا با همه شرايط بازيكن، اينكه آيا تنها يك يا دو بازي خوب كار كرده و يا پيشينه قبلي او آشنايي پيدا كنم. گام به گام طي 3 يا 4 ماه آينده در مورد دو، سه يا چهار بازيكن نظرم را اعلام خواهم كرد.

*فكر مي كنيد جريان رو به افزايش تعداد بازيكنان برزيلي بسيار كم سن و سال و جدا شدن آنها از فوتبال برزيل در دراز مدت به فوتبال اين كشور لطمه خواهد زد؟

نه، چنين فكري نمي كنم. چيزي كه برزيل كم دارد استعداديابي خوبي است كه بتواند اين بازيكنان را كشف كرده و آنها را به تيم هايي همچون سائوپائولو، گرميو و كورينتيانس ببرد. اگر آنها به سايرين اجازه يافتن و به چنگ آوردن بازيكنان را بدهند، مقصر بازيكنان نيستند. فوتبال برزيل بايد نگاه متفاوتي به اين مساله داشته باشد. اگر بازيكنان برزيلي در سن 16 يا 17 سالگي به اروپا بروند ذهنيت حرفه اي گرايانه بسيار خوبي بدست مي آورند، در نتيجه زماني كه آنها به برزيل بازگشته و براي تيم ملي بازي مي كنند قابليت كمك به ساير بازيكنان را دارند. به جاي اينكه جدايي زودهنگام برزيلي ها زير ذره بين قرار گيرد، بايد روي اين مساله متمركز بود. آنها زود برزيل را ترك مي كنند چرا كه فرصت هاي بهتري بدست مي آورند و بايد از چنين فرصت هايي استفاده كرد.

*چرا روبينيو به چلسي نيامد؟ آيا اين مساله باعث آشفتگي خاطر يا ناراحتي شما شد؟

من آشفته نيستم اما روبينيو بازيكن مورد علاقه من است چرا كه بسيار خوب بازي مي كند. بسياري مواقع زماني كه او در رئال مادريد بود به من گفته بود كه مايل است به چلسي بيايد چرا كه بازيكنان اين تيم بسيار خوب هستند و او مي خواست در چلسي به بهترين بازيكن جهان مبدل شود. اگر او به چلسي آمده بود برايش بسيار خوب مي شد، اما تجارت همين است. نمي دانم چه اتفاقي رخ داد، نمي خواهم آنچه در اين باره مي دانم را بر زبان بياورم چرا كه اين موضوع ديگر اهميت چنداني ندارد و مناسب صحبت نيست.

*شما در ماه نوامبر 60 ساله شديد. هديه خاصي از طرف آقاي آبراموويچ دريافت كرده ايد؟

نه، تنها اميدوارم كه بازيكنانم دوستي شان را با من حفظ كرده و نسبت به آنچه با هم به كسب آن نياز داريم آگاهي داشته باشند. آنچه از آبراموويچ انتظار دارم اين است كه همانند نخستين روزي كه با من قرارداد امضا كرد به من اعتماد داشته باشد و هديه اي كه روز 9 نوامبر در تولد 60 سالگي ام دريافت كردم سمت سرمربيگري است كه در چلسي بدست آورده ام. اين مساله مانند رسيدن به تاج و تخت پس از مدت ها تلاش است، گويي به حد نهايتي رسيده ام كه براي دوران ورزشي ام به آن نياز داشتم. بنابراين همواره چنين هديه اي نصيب من شده است و از بابت روابط دوستانه اي كه به ويژه در لندن، با باشگاه چلسي و هواداران آن ايجاد مي كنم، بسيار سپاسگذار هستم.

انتهاي پيام
 دوشنبه 9 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن