تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812885661




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تفسیر ابو حمزه ثمالی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تفسیر ابو حمزه ثمالی
قرآن
ثابت بن دینار ابو حمزه ثمالی ازدری (متوفای 148) از بزرگان اهل حدیث و مقربان درگاه اهل بیت (علیهم السلام) شمرده می‌شود. فضل بن شاذان روایت می‌كند كه امام علی بن موسی الرضا درباره او فرمود: « ابو حمزه ثمالی، لقمان ( یا سلمان ) زمان خود بود». او محضر پربركت سه امام معصوم: علی بن الحسین، محمد بن علی و جعفر بن محمد (علیهم السلام) را تماما و برهه ای از دوره امامت موسی بن جعفر را درك كرده و مورد عنایت آنان بوده است. صدوق، نجاشی، طوسی، ابن داود و علامه حلی او را مورد اعتماد دانسته اند.ابن ندیم درباره او می‌گوید: « او از نخبگان ثقات است». سید حسن نصر نیز او را چنین ستوده است: « بزرگ شیعیان كوفه بود و همگان از سخن او شنوایی داشتند ».صارم الدین درباره او می‌گوید: « او نماد تشیع و شاخصه شیعیان شمرده می‌شود».فضل بن شاذان روایت می‌كند كه امام علی بن موسی الرضا درباره او فرمود: « ابو حمزه ثمالی، لقمان ( یا سلمان ) زمان خود بود». برخی از رجالیان عامه او را به سبب تشیع قدح كردند، ‌ولی حاكم نیشابوری او را توثیق كرده و در « المستدرك » از او روایت كرده و سند آن را _طبق نظر بخاری و مسلم _ صحیح دانسته است.حاكم می‌گوید: « قدحی جز به دلیل انتساب او به تشیع،‌ درباره او گفته نشده؛ در صورتی كه شیخین (بخاری و مسلم ) از او روایت دارند». بزرگان اهل حدیث (از اهل سنت ) به همین دلیل، ‌به قدح رجالیان ارجی ننهاده و از او بسیار روایت كرده اند؛ از جمله: ترمذی، ابن ماجه، خطیب بغدادی، ابن ابی شیبه، ابو جعفر طحاری، حاكم نیشابوری، ابن قتیبه، ابو نعیم و جز آنان... .(1)او تفسیری روایی دارد كه از منابع تفسیری معتبر  شمرده شده و مفسرانی همچون طبری ، طبرسی ، قرطبی ، عیاشی و غیرهم از آن نقل كرده اند و اخیرا دانشمند محترم عبد الرزاق حرزالدین به گردآوری و تحقیق آن پرداخته و به چاپ رسانده است. تفسیری است دقیق، عمیق و قابل اعتماد.(2) منبع: 1- معرفت، محمد هادی، تفسیر و مفسران، ج1 ص4232- همان، ج2، ص147 مطالب گذشته:تفسیر عیاشیتفسیر نعمانی(كتابی با چهار عنوان)تفسیر سدی كبیر 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 518]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن