تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829156538




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخلاق و كلاس درس فلسفه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اخلاق و كلاس درس فلسفه
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: اينكه آيا يك معلم فلسفه اين حق را دارد كه در كلاس درس خود از مواضع فلسفي خاصي دفاع نمايد و يا اينكه آيا با اين كار وي خطايي آموزشي را مرتكب شده يا حقوق دانش آموزان و دانشجويان را نقض كرده پرسشهايي مهم براي هر فردي است كه خواهان فهمي عميق در باب تدريس فلسفه است.

براي تلاش در جواب به اين پرسش ما مي توانيم از شاهدي جالب‌توجه آغاز كنيم. به طور حتم اين پرسش در علومي مانند شيمي، فيزيك يا تاريخ هم مطرح است و دليل طرحش دو امر است.

از يكسو در اين علوم ما توافقي قابل توجه را در باب نتايج آموزه ها مشاهده مي‌كنيم و از سوي ديگر اين آموزه ها به عنوان علومي عيني قلمداد مي شوند كه اطلاعاتي را در باب واقعيت ارائه مي‌كنند. شكي نيست توافقي كه در علومي چون: فيزيك و شيمي به دست مي‌آيد در فلسفه قابل حصول نيست و همچنين آشكار است كه توجيهي كافي براي دفاع از موضعي فلسفي در كلاس درس بايد مبتني بر ارزشي شناختي و عينيت معرفت باشد كه رسيدن بدان كاري شاق است.

بنابراين فقدان توافق گسترده و وسيع به خودي خود دليلي براي اعضاي ديگر رشته‌ها نيست تا آنها آموزش و انتشار ديدگاههاي شخصي شان را ناديده بگيرند. اگر به طور مثال يك فيزيكدان حقيقتي انقلابي و دوران ساز را كشف كرد كه به وسبله بيشتر همكارانش پذيرفته نيست هيچ كس او را از ارائه و حمايت از كشفش در كلاس درس منع نمي كند. باور خود فرد به اينكه كشفي عيني در زمينه اي از حقايق واقعي صورت داده كفايت مي كند كه در كلاس درس آن نظريه را مطرح و از آن دفاع نمايد.

در واقع فردي ممكن است در خود الزامي اخلاقي را براي دفاع از نظريه اش در كلاس درس فيزيك بيابد حتي اگر ترديدهايي هم در باب صدق يا كذبش دارا است. دسترسي به دانش عيني در اينجا به معناي توجيه كامل و حمايت از موضعي خاص است كه فرضيه اي صادق و درست از سوي جامعه علمي قلمداد مي شود.

در فلسفه اما پرسش بر سر فقدان توافق در اين زمينه ها نيست بلكه پرسش بر سر فرضي بنيادين است كه فلسفه قادر نيست حقيقتي عيني را نشان دهد و حتي روش كلي و عمومي را براي فعاليت علمي ارائه كند. اين نكته دليل در دست مخالفان ارائه مواضع فلسفي در كلاس درس مي دهد.

اگر ما بتوانيم در نشان دادن قابليت فيلسوفان براي داشتن روشهاي عقلاني مرتبط با دانش صادق موفق باشيم ( همانگونه كه افلاطون و ارسطو و ديگر فيلسوفان در اين راستا تلاش كرده اند) آنگاه نتيجه مي گيريم كه دفاع از محتواي فلسفي به هيچ عنوان نمي تواند پرمناقشه تر از دفاع از مواضع و اصول فيزيك و شيمي در نظر گرفته شود.

اگر شكاكيت افراطي و نسبي گرايي كه مسائلي جدي در مقابل شكلي از دانش عيني مطرح مي كنند از سوي استاد يا استاديار فلسفه مورد دفاع قرار گيرد آنگاه متوليان آموزشي مي توانند اين ديدگاهها را ديدگاههاي شخصي قلمداد كنند و از آن بابت كه استاد و استاديار اين آموزه ها را به عنوان حقايق عيني مطرح كرده اند ايراد بگيرند. از موضع يك نسبي گرا هر دفاعي از موضع خصوصي و ذهني شكلي از فريب دانش اموزان و دانشجوبان قلمداد مي گرددد كه موضعي شخصي را دانشي فلسفي و عيني قلمداد مي كند.

اما از آنجا كه فلسفه در كنه خودش جستجوي حكمت و حقيقت را شامل مي شود و مواضع نسبي گرايانه و شك گرايانه خودابطالند و در مقابل ادعا كسب شناخت از طريق فلسفه قرار مي گيرند چنين مواضعي بدان جا ختم مي شوند كه ما مخالف تدريس اين مضامين در كلاس درس باشيم. اين موضع البته به نظر ما قابل دفاع نيست. توجه داشته باشيد كه هر تلاشي براي پرهيز از ارائه موضعي فلسفي در كلاس درس هم نامطلوب و هم نامقدور است.

اين ايده كه انسان نبايد از نظريه اي در كلاس درس حمايت كند موضعي فلسفي است و دفاع از آن خود به كلاس درس و ارائه آن در آنجا نياز دارد! در كتاب "مابعدالطبيعه" ارسطو هنگامي كه از رفتار شك گرايانه كرايتيلوس سخن به ميان مي آيد كه اين يكي از شاگردان هراكليتوس است تلاش او براي سازگاري كامل با شك گرايي اش ناكام مي ماند. اين شكاكيت به اعتدال در طرفداري از هر موضعي در كلاس درس ختم مي شود و اما حالت افراطي آن به سكوت براي سالها مي انجامد. اين شكاكيت او را از هر ابراز نظر باز مي دارد. اما ارسطو به ما گوشزد مي كند كه او هنوز ناچار است پاره اي از مواضع خود را به ايما و اشاره هم كه شده نسبت به پرسشهايي ابراز كند.

حتي اشارات او، وي را از ابراز حقيقت مطلق و دفاع از اصولي نظير اصل امتناع تناقض وا مي دارند. اگر معلم شك گرا به اين اصل شك كند و آن را رد نمايد حتي ايما و اشاره هاي وي شك‌گرايي‌اش را رد مي‌كنند. بنابراين حتي شك‌گراترين افراد ، آنها كه با حركت انگشت حرف مي زنند، اصل امتناع تناقض را تأييد مي كنند. اين نه مقدور و نه مطوب است كه از استاد و معلم فلسفه بخواهيم كه از ارائه مواضع شخصي اش پرهيز كند. در واقع انسان بايد از آنها بخواهد كه در كلاس درس فلسفه ورزي كنند و اين كار راهم به بهترين نحوه ممكن صورت دهند.
 جمعه 6 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن