تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك حديث بفهمى بهتر است از آن كه هزار حديث [نفهميده] نقل كنى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834880661




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پلان‌هایم را بین مرگ و زندگی می‌گیرم


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: پلان‌هایم را بین مرگ و زندگی می‌گیرم همزمان با چهلمین روز درگذشت رسول ملاقلی‌پور
رسول ملاقلی‌پور
پلان‌هایم را بین مرگ و زندگی می‌گیرم زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور می‌گفت: «هرگز این‌گونه نبوده كه بعد از گرفتن هر پلان، به گرفتن پلان بعدی امیدوار باشم چه رسد به این‌كه فیلم ادامه پیدا خواهد كرد یا نه.  هرگز برای من امیدی به پایان یك پلان، سكانس و نمایش از هریك از كارهایم نبوده كه در نهایت تاثیر این نگاه روی شخصیت‌هایم متمركز می‌شود.این كارگردان سینما كه امروز ـ23 فروردین ماه ـ همزمان با چهلمین روز درگذشت‌اش است، در گفت‌و گویی همزمان با ساخت «نسل سوخته» درباره‌ی تلخی فیلمهایش و روایت فاصله‌ی میان مرگ و زندگی گفته بود:وقتی خودم نگاه می‌كنم می‌بینم كه آمدن من به سینما ادامه‌ی حضورم در سینما و فعالیتم در سینما به عنوان یك حرفه‌ای همه‌ی اینها مثل راه رفتن روی لبه تیغ بوده است. من در سینما موضوعاتی را انتخاب كردم و در شرایطی آنها را تصویر كردم كه بی‌شباهت به راه رفتن روی لبه تیغ نبود یعنی یك جوری آدم‌ها بین مرگ و زندگی نقش‌آفرینی كرده‌اند. حال یك بار در بستر جنگ و یك بار در بستر موضوعات اجتماعی.  این برمی‌گردد به شرایطی كه در آن كار می‌كرده‌ام كه هیچ وقت تغییر محسوسی را در آن احساس نكرده‌ام. یعنی هر وقت آمدم فیلم دیگری را شروع كنم با مشكلات اساسی درگیر شده‌ام، مشكلاتی كه خیلی ایجاب نمی‌كرده تا در آن زمان فیلم مورد نظرم را كار كنم. پرواز در شب زمانی كه درصدد دریافت پروانه ساخت بود به اصرار مسوولین فرهنگی و به اقرار خودشان كه می‌گفتند : رسول را اجبار كردیم تا پایانش را تغییر دهد با مشكلاتی مواجه شد. حتی در آن مقطع بسیاری از دوستان این فیلم را فیلمی ضد جنگ می‌دانستند.  فیلمی كه نگاه متفاوتی به جنگ دارد آن هم در شرایطی كه مساله‌ی اصلی كشور ما جنگ بود اوج بحران‌های جنگ را پشت سر می‌گذاشتیم. بعد از این فیلم وقتی می‌خواستم فیلم «مجنون» را كار كنم – كه یك فیلم اجتماعی بود – باز خیلی‌ها دچار بهت شدند. از این‌كه می‌دیدند من در آن شرایط خاص یك موضوع اجتماعی را كار می‌كنم با همین تعبیری كه شما دارید. یعنی این‌كه شخصیت‌هایم بین مرگ و زندگی دست و پا می‌زنند و تلاش می‌كنند تا كورسوی امیدی در اجتماع پیدا كنند. تاریخ ساخت «پناهنده»، «سفر به چزابه» و «نجات یافتگان» هم به مقاطعی برمی‌گردد كه یك سری بحران‌های سیاسی و فرهنگی در جامعه‌ی ما وجود داشته است. طبعا وقتی من در این بحران‌ها موضوعاتی را برای كار انتخاب می‌كنم خودم درگیر شرایط بینابین مرگ و زندگی می‌شوم.» اما ملاقلی‌پور در پایان همان گفت‌و گو مطرح كرده بود: «دلم می‌خواهد یك تجربه‌ی جدید داشته باشم. آن تجربیات برایم كافی است. دوست دارم با یك زاویه دید جدید به زندگی نگاه كنم.» این كارگردان پنجاه و دو ساله‌ی سینمای ایران كه 15 اسفند ماه در گذشت، پیش از شروع فیلم‌سازی، حرفه‌های مختلفی را تجربه كرده بود . پس از شروع جنگ تحمیلی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و برای ساخت فیلم به جبهه رفت. در سال 1359 فیلم كوتاه «خرمشهر» را ساخت و در 1362 با كارگردانی فیلم جنگی «نینوا» فیلم‌سازی در عرصه‌ی جنگ را تجربه كرد. در كارنامه‌ی فیلم‌سازی‌اش فیلمهایی همچون «بلمی به سوس ساحل» 1364 ، «پرواز در شب» 1366 ، «افق» 1368 ، «سفر به چزابه» 1375 ، «تا آخرین نفس» 1374 ، «كمكم كن» 1376 ، «هیوا» 1379 «قارچ سمی» 1381 و «مزرعه پدری» 1382 و میم مثل مادر 1385 را دارد. ملاقلی‌پور قرار بود «عصر روز دهم» را امسال مقابل دوربین ببرد اما ... بخشهایی از مطلب ذكر شده از كتاب فیلم‌نامه‌ی «نسل سوخته» و گفت‌و گوی نادر مقدس با زنده‌یاد ملاقلی‌پور است. مطلب مرتبط : گزارش تصویری چهلمین روز درگذشت رسول ملاقلی‌پور  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 280]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن