تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكاتِ رفاه، نيكى با همسايگان و صله رحم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816892546




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آلودگي هوا/عملكرد كميته هماهنگي مواقع اضطراري در هاله اي از ابهام


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: آلودگي هوا/عملكرد كميته هماهنگي مواقع اضطراري در هاله اي از ابهام
بنابر اعلام مركز هماهنگي اطلاع رساني آلودگي هوا، وضعيت آلودگي هوا امروز (دوشنبه) در شرايط هشدار است و پيش بيني مي شود فردا نيز، در همين شرايط باقي بماند.


در چنين مواقعي وظيفه كميته مواقع اضطراري آلودگي هواست كه اقدامي در جهت كاهش ميزان آلودگي هوا و نجات پايتخت نشينان انجام دهد اما دريغ از اقدامي حتي اندك!
به گزارش خبرنگار اجتماعي ايرنا، هفته گذشته نيز، هواي تهران در شرايط هشدار قرار گرفت كه متاسفانه با كم توجهي مسوولان ذيربط، هيچ اقدامي براي رفع اين معضل صورت نگرفت و اين كميته بر خلاف تعهد قانوني خود بنا به دلايلي نامعلوم حتي تشكيل نيز، نشد.
بر اساس اين گزارش، اين در حالي است كه كميته مواقع اضطرار آلودگي هوا تا چندي پيش (بيش از هفت ماه) غيرفعال بود و هيچ جلسه اي براي كاهش آلودگي هوا در آن تشكيل نشد.
پيداست وظايف تعريف شده اين كميته در هاله اي از ابهام است و گويي مسوولان ذي ربط نسخه پيچيده شده وظايف مشخصه خود را گم كرده و يا ديگر تمايلي براي فعاليت در اين كميته ندارند.
اين در حالي است كه به گفته "مجتبي شفيعي" دبير شوراي عالي ترافيك كشور، مسوولان شهري مبحث آلودگي هوا را در منازعات سياسي دخيل كرده اند و تلاشي براي حل اين معضل كه مرگ خاموش پايتخت نشينان را بدنبال دارد، نمي كنند.
طبق استاندارد سازمان هواشناسي، هر گاه در وضعيت پايداري هوا، ميزان غلظت آلاينده هاي هوا بين 100 تا 200 psi( شاخص عددي) قرار گيرد، نشان دهنده وضعيت هشدار، بين 200 تا 300 psi نشان دهنده وضعيت اضطرار و 300 psi به بالا نشان دهنده وضعيت بحران است.
پس از اعلام هر يك از وضعيت سه گانه (هشدار، اضطرار و بحران) به سازمان محيط زيست و وزات كشور، كميته نظارت و هماهنگي مواقع اضطرار آلودگي هوا مركب از نمايندگان
تام‌الاختيار سازمان محيط زيست و ارگان هاي ذي ربط تشكيل مي شود تا تصميمات لازم را براساس اين دستورالعمل، اتخاذ و نتايج را از طريق دبير كميته به اطلاع ساير نهادهاي مربوطه و نيز، صدا و سيما و خبرگزاري جمهوري اسلامي برساند.
در بسياري از روزهاي سال بخصوص فصل سرما در اغلب شهرهاي بزرگ كشور به دليل وقوع پديده وارونگي دما، پتانسيل آلودگي هوا به شدت بالا مي رود و شرايطي كه مشمول ماده هفت قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هواست، ايجاد مي شود.
"اين قانون در تاريخ سوم ارديبهشت سال 74 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد."
طبق ماده هفت اين قانون، در مواقعي كه ميزان آلودگي هوا بالاست، اگر بدليل كيفيت خاص جوي ميزان آلودگي به حدي برسد كه به تشخيص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي سلامت انسان و محيط زيست را به مخاطره اندازد، سازمان حفاظت محيط زيست موظف است محدوديت و ممنوعيت موقت زماني و مكاني را با همكاري وزارت كشور براي منابع آلوده كننده برقرار و بلافاصله مراتب را از طريق رسانه هاي همگاني به اطلاع عموم برساند.
با توجه به آيين نامه اجرايي تبصره ماده شش قانون مذكور، بيستمين جلسه شوراي عالي ترافيك كشور در تاريخ 24 آذر سال 77 به درخواست سازمان حفاظت محيط زيست و به دنبال اعلام وضعيت اضطرار توسط وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تشكيل شد.
طبق اين جلسه دبيرخانه شوراي عالي ترافيك كشور موظف شد با همكاري نهادها و ارگان هاي عضو، نسبت به مطالعه و تهيه دستورالعمل اجرايي شرايط بحراني آلودگي هوا اقدام كند.
بر اين اساس، هر گاه سازمان هواشناسي بروز پديده وارونگي دما را حداقل براي 48 ساعت آينده پيش بيني كند، بلافاصله وقوع پايداري وارونگي دما به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، وزارت كشور و سازمان حفاظت محيط زيست اعلام مي شود تا تصميمات لازم اتخاذ گردد.
دبير كميته مواقع اضطرار آلودگي هوا، همچنين، موظف است بر اجراي صحيح تصميمات توسط ارگان هاي ذيربط نظارت كند.
بر اساس اين گزارش، پس از عادي شدن وضعيت و اتخاذ تصميم در كميته نظارت و هماهنگي مواقع اضطرار آلودگي هوا، اعلام وضعيت عادي، رفع محدوديت و ممنوعيت ها توسط دبير كميته متعاقبا از طريق سازمان صدا و سيما و خبرگزاري جمهوري اسلامي انجام مي شود.
به نظر مي رسد با توجه به آلودگي حاد شهر تهران در صورتي كه عزم ملي و هماهنگي بين دستگاه هاي ذي ربط وجود نداشته باشد، تشكيل چنين كميته هايي اثرات مفيد چنداني در كاهش آلودگي هوا نخواهد داشت.
 دوشنبه 2 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 464]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن