تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816876598




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

داووي عنوان كرد:جامعه علمي براي مديريتهاي آتي دنيا آماده شود / دلايل ركود اقتصادي دنيا


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: داووي عنوان كرد:جامعه علمي براي مديريتهاي آتي دنيا آماده شود / دلايل ركود اقتصادي دنيا
معاون اول رئيس جمهور در مراسم افتتاح نمايشگاه دستاوردهاي سي ساله وزارت علوم با تشريح دستاوردهاي انقلاب در حوزه هاي علمي گفت: دولت نهم حمايت بسيار ويژه اي از دانشگاه و پژوهشگر مي كند تا جامعه علمي كشور خود را براي مديريتهاي آتي دنيا آماده كند.

به گزارش خبرنگار مهر، پرويز داوودي امروز در مراسم گشايش نمايشگاه جامع دستاوردهاي 30 ساله وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اين مطلب افزود: نمايشگاه جامع دستاوردهاي 30 ساله وزارت علوم، تحقيقات و فناوري يك افتخار است. اين نمايشگاه روشن مي كند كه ابعاد افتخار جمهوري اسلامي ايران در زمينه پيشرفت علمي تا چه اندازه است و مقدمه خوبي را براي حركتهاي تصاعدي و پيشرفتهايي كه در آينده ايجاد مي شود، پايه ريزي مي كند. امسال نيز كه سال شكوفايي و نوآوري است بايد بيش از پيش براي بحث پژوهش و نوآوري در عرصه هاي مختلف علوم كار كنيم.

وي با اشاره به اينكه دهه آتي تحت عنوان دهه پيشرفت و عدالت نام گرفته است، گفت: در دهه پيشرفت و عدالت بايد ارتقاي ويژه اي به لحاظ علمي در دنيا داشته باشيم و با راهكارهايي كه در اين دهه خواهيم داشت به مقطعي برسيم كه در صحنه هاي علمي صاحب حرف باشيم و مسائل مختلف علمي جهان را پاسخ دهيم. دانشمندان و متخصصين ما نيز با راهكارهايي كه در اين دهه معرفي مي كنند در راستاي حاصل شدن راههاي ميانبري كه قطعا با نوآوري به دست مي آيند، تلاش خواهند كرد تا مسيرهايي مبتكرانه اي ايجاد شود و شاهد جهش باشيم.

علمي مد نظر است كه براي پيشرفت و رفاه اجتماع باشد

معاون اول رئيس جمهوري با بيان اينكه اسلام دين فردي نيست، خاطرنشان كرد: اسلام دين جامعه است و غدير خم صحه اي بر اين نكته گذاشته است. امروز اگر در علوم بخواهيم حركت كنيم و پيشرفت داشته باشيم بايد با توجه به همين نكته باشد كه اسلام دين فردي نيست و علم را به عنوان علم فردي براي گذاشتن در يك گوشه نمي بيند. بنابراين علمي را نمي خواهيم كه صرفا براي انگيزه هاي فردي دنبال شود بلكه علمي مد نظر است كه براي پيشرفت و رفاه اجتماع باشد.

داوودي افزود: دين اسلام دين امام باقر (ع) و امام صادق (ع) است. امام باقر (ع) شكافنده علم بود و كسي بود كه تحقيق و تفكر را پيشه كرده بود. اسلام دين ابداعات و اختراعات است و اسلام دين حركتهاي محفوظي و روتين نيست بلكه بر اساس تحقيق بايد حركت كرد.

به طور عميق بر روي علوم انساني كار نكرده ايم

وي به وحدت حوزه و دانشگاه اشاره كرد و گفت: نزديكي حوزه و دانشگاه نشان مي دهد كه با استفاده از علوم ديني و علوم تجربي و ساير علوم انساني بايد يافتن ميانبرها را هموار كنيم و از آموزه ها و داده هاي اسلام استفاده كنيم. يكي از نقاط ضعف اساسي جامعه علمي كم كاري در علوم انساني است، معمولا علوم انساني در كشور ما بر اساس داده ها و شناخته هايي است كه در غرب بر روي انسان و جامعه انساني ايجاد شده و به صورت ابتدايي آنها را بسط و گسترش داده ايم. در كشورمان به طور عميق بر روي علوم انساني كار نكرده ايم و اكثر نظريات علوم انساني آن نظرياتي است كه بدون تفكر عميق آنها را گرفته ايم و در حال تدريس آنها در دانشگاهها هستيم.

معاون اول رئيس جمهوري خاطر نشان كرد: البته بر روي علوم تجربي با توجه به سوابق تاريخي مان خوب كار كرده ايم و توانسته ايم راههاي ميانبر خوبي را به دست آوريم و نكاتي را مطرح كنيم كه حتي در صحنه جهاني براي اولين بار مطرح شده است. بنابراين علوم انساني در كشورمان بايد بيشترين نگاه و فعاليت را به خود اختصاص دهد.

داوودي با مقايسه دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامي گفت: قبل از انقلاب نظام سلطه و طاغوت بر كشور حاكم بود و يك تفكر انحرافي جريان داشت كه مي گفت اسلام يك اسلام فردي است و اسلام اجتماع، سياست و اسلام حكومت معني ندارد و تبليغ مي كرد كه دين از سياست جداست اما انقلاب اسلامي تاكيد كرد كه اسلام حكومت، اسلام ولايت و اسلامي كه فضاي تفكر و تحقيق را باز مي كند بايد در كشور حكمفرما شود. امروز اسلام در حكومت قرار گرفته و تمام راهكارها را براي رفاه و سعادت جامعه مي خواهد بنابراين در حال حاضر دستها براي بسياري از تحقيقات باز است.

وي افزود: اگر قبل از انقلاب جايي براي صحبت كردن در مورد اقتصاد اسلامي، مديريت اسلامي و ... وجود نداشت اما امروز بايد وارد اين عرصه شويم كه پاسخگو باشيم كه چگونه مي توان جامعه را بر مبناي روح و آموزه هاي اسلامي اداره كرد. اين خواسته با توجه به فضاي اسلامي بعد از انقلاب ايجاد شده است.

معاون اول رئيس جمهوري گفت: يك بحران مالي اقتصادي عظيمي دنيا را فرا گرفته است كه دارد عميق تر نيز مي شود. همچنين بحران اجتماعي و فسادهايي نظير رشد روز افزون مصرف مواد مخدر و از هم پاشيدن خانواده ها و ... در دنيا مشاهده مي شود. امروز جامعه علمي ايران چه پاسخي براي اين قضيه دارد. به درستي پاسخ ما به عنوان محقق و عالم براي بحران اقتصادي و اجتماعي دنيا چيست؟ اسلامي كه دين جهان شمول است و نه تنها قدرت اداره يك كشور بلكه دنيا را دارد چه پاسخي بايد داشته باشد. اين پاسخ را عالمان و طبقه جامعه اسلامي و عالمان كشوري كه ادعا دارد براي اداره دنيا آمادگي دارد بايد پاسخ دهد. براي اين پاسخ به راههاي ميانبر، تفكر و تعقل نياز داريم و در دهه پيشرفت و عدالت بايد دهه اي را پشت سر بگذاريم كه پاسخگوي اين نياز باشيم.

داوودي افزود: در فضايي كه بعد از انقلاب اسلامي ايجاد شده و با حمايتهاي ويژه اي كه مقام معظم رهبري از علم و پژوهش به ويژه علم و فناوري داشته اند و دولت نيز همين روش و منش را دنبال كرده است، بايد قدمهاي موثري را برداشت.

وي افزود: در حال حاضر كارهاي بسيار خوبي در وزارت علوم و وزارت بهداشت انجام شده است كه بحث فناوريهاي نانو، هسته اي، زيستي و هوا و فضا بخشي از آن است كه در برخي از آنها جزو 10 كشوري هستيم كه اولين قدمها را برداشته اند.

معاون اول رئيس جمهوري با بيان اينكه در سال 57 تعداد اعضاي هيئت علمي كشورمان كمتر از 5 هزار نفر بوده، گفت: تعداد اعضاي هيئت علمي در سال 83 به 42 هزار نفر رسيد و در سال 87 با يك جهش چشمگير به 53 هزار نفر رسيده است. همچنين در سه و نيم سال اخير 300 مجوز راه اندازي دوره دكتري و هزار و 200 مجوز راه اندازي كارشناسي ارشد صادر شده است و صدور اين مجوزها 80 درصد رشد را در سه و نيم سال در برابر مجوزهايي كه در كل سالهاي قبل از آن صادر شده بود نشان مي دهد.

داوودي با بيان اينكه تعداد مقالات نمايه شده در ISI در زمان پيروزي انقلاب كمتر از 500 مورد بوده است، گفت: تعداد مقالات نمايه شده در ISI در سال 83 به 3 هزار و 800 مقاله و در سال 87 به 13 هزار مقاله رسيد. همچنين تا آخر امسال تعداد مقالاتي كه در ISC نمايه مي شود به بيش از 10 هزار مورد خواهد رسيد. به درستي كه پايگاه ISC از افتخارات دولت نهم است و حركتي است در راستاي كاهش وابستگي علمي كشور و نمايه اي است كه مي خواهد ارزشهاي اسلامي را در بحث علم و مقالات علمي به ويژه در حوزه مقالات علوم انساني افزايش دهد.

وي تعداد پاركها و مراكز رشد فناوري در ابتداي انقلاب را صفر عنوان كرد و گفت: تعداد اين مراكز در سال 83 به 55 مركز رسيد و تا به امروز در سال 87 به 82 مركز رسيده است. در بدو پيروزي انقلاب اسلامي تعداد اختراعات كشور كمتر از 30 مورد بود اما اين تعداد در سال 83 به 4 هزار و 800 اختراع و در سال 87 به 14 هزار اختراع رسيده است. اين موارد حركتهاي تصاعدي در عرصه علمي پس از پيروزي انقلاب اسلامي است و اكنون نقشي كه بيش از هر چيز در حوزه علمي بر دوش همه ماست اين است كه علوم انساني جايگاه خود را پيدا كند زيرا هنوز جا نيفتاده و گويا روشن نيست كه ما چقدر در حوزه علوم انساني مسئول هستيم و چقدر بايد كار كنيم.

عوامل بحران اقتصادي دنيا از ديدگاه داوودي

معاون اول رئيس جمهوري رخت بر بستن اخلاق از نظريه هاي نظام سرمايه داري و بنيان گذاشته شدن اقتصاد در نظام سرمايه داري بر ربا را از عوامل بحران اقتصادي دنيا دانست و چنين اقتصادي را محكوم به سرنگوني بر شمرد و گفت: دانشمندان جامعه اسلامي بايد نشان دهند كه نظام مبتني بر ربا محكوم به فنا است بنابراين مسئوليت ما خيلي زياد است.

دانشگاه هنوز جو تحقيقات را به دانشجو تزريق نكرده است

داوودي با بيان اينكه بحث تحقيق و پژوهش بايد از مدارس ابتدايي شروع شوند، گفت: دانش آموزان كشورمان وقتي وارد مدرسه مي شوند بايد احساس كنند وارد يك فضاي تحقيقاتي شده اند و احساس كنند كه در آنجا بايد فقط تحقيق كنند. دانشجو وقتي وارد دانشگاه مي شود بايد احساس كند كه آمده تا تحقيق و فكر و تعقل كند اما دانشجوي امروز اين احساس را ندارد و اين دانشگاه هنوز جو تحقيقات را به دانشجو تزريق نكرده است. بنابراين بايد جو پژوهش و تفكر را در دانشجو ايجاد كنيم و از پژوهشگران نيز حمايت بي حد و حصر صورت گيرد.

ارائه لايحه شركتهاي دانش بنيان ظرف يك يا دو روز آينده به مجلس

وي از ارائه لايحه شركتهاي دانش بنيان ظرف يك يا دو روز آينده به مجلس شوراي اسلامي خبر داد و گفت: مقام معظم رهبري فضاي بسيار مطلوبي براي دانشگاهيان و پژوهشگران ايجاد كرده اند و با انقلاب اسلامي توانسته ايم اسلام را در جايگاه واقعي خود ببينيم يعني اسلام علم، اسلام حكومت و اسلام ولايت را پيش رو داريم و دولت نهم نيز حمايت بسيار ويژه اي را از دانشگاه و پژوهشگر مي كند تا جامعه علمي كشور خود را براي مديريتهاي آتي دنيا آماده كند.
 يکشنبه 1 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن