واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: رحيم پورازغدي: ولايت اهل بيت منشاء وحدت مسلمانان است
رحيم پورازغدي در شب عيد غدير گفت: ولايت اهل بيت از منظر پيامبر، اگر درست طرح شود، باعث وحدت و مانع اختلاف مسلمين است و نشان از عزت آنها است.
به گزارش خبرنگار «شبكه خبر دانشجو» حسن رحيم پورازغدي كه در جمع دانشجويان،در مهديه مشهد سخن مي گفت، عنوان كرد:به فرموده پيامبر اكرم(ص) «همانطور كه ستاره ها در آسمان براي مردم زمين راهنمايند، اهل بيت من نيز اماماني هستند براي امت من از اختلاف» اگر چه در مورد غدير اختلاف وجود دارد اما بحث علمي مي كنيم و گفت و گويي دوستانه. ادبيات تكفيري را قبول نداريم و ادبيات اخلاقي، استدلالي را مي پذيريم.
وي در ادامه به بيان مساله غدير از منابع اهل سنت پرداخت و تاكيد كرد: از نظر بزرگان اهل سنت اصل غدير از قطعيات سنت پيامبر و از متواترات است و احاديثي كه در اين باره نقل شده به عنوان حديث صحيح مي باشد. چنانچه بعضي بزرگان اهل سنت مثل طبري و جويني كتاب هايي فقط براي توضيح سند اين حديث نوشتند.
رحيم پور ازغدي در خصوص اينكه بعضي افراد مقصود از ولايت در خطبه غدير را دوستي اهل بيت مي دانند، اظهار داشت: بعد از غدير بسياري از اصحاب پيامبر به سوي علي(ع) رفتند و به او تبريك گفتند و با او بيعت كردند همانطور كه از اين روز به «يوم البيعه» اشاره شده است. حال آنكه مگر بيعت براي محبت كسي است؟ و حتي اگر فرض كنيم مقصود پيامبر از ولايت محبت علي و خاندان علي بود، مگر بعد از پيامبر با علي و خانواده او با محبت برخورد شد؟!
وي در بخش ديگري از سخنان خود به آياتي كه به عقيده مفسرين شيعه و سني، در ارتباط مستقيم با حادثه غدير نازل شده از جمله آيه 3 سوره مائده، آيات اول سوره معارج و 67 سوره مائده اشاره كرد و افزود: غير از اينها صدها آيه اي كه شأن نزول آن علي (ع) است وجود دارد، همانند آيه 61 سوره آل عمران، معروف به آيه مباهله كه اجماع شيعه و سني است.
رحيم پور ازغدي با اشاره به حديثي از امام علي(ع) در رابطه با حكومت تصريح كرد: اگر حكومت بر دو پايه عقل و عدل بنا شود خداوند دوستانش را ياري و دشمنانش را شكست مي دهد؛ حق محوري و خردگرايي در حكومت سبب موفقيت آن مي باشد.
وي همچنين افزود: دين سه هدف عمده براي بشر دارد؛ اول اينكه خداوند پيامبرانش را براي اين فرستاده تا آنها عقل بشر را بيدار و تقويت كنند، رسالت دوم پيامبران اين است كه به بشر ابلاغ كنند كه با نگاه به طبيعت و جامعه و تاريخ، مشكلات خود را حل كنند و سوم اينكه راه هاي پيشرفت و رشد در حكومت، اقتصاد و معيشت را به مردم نشان دهند. البته اين نه به آن معني است كه بشر ديگر فكر نكند و عقلش را كنار گذاشته تا پيامبران مشكلات ريز او را حل كنند بلكه دين خط و مشي اصلي زندگي و معيارها و ارزش ها را تعريف مي كند. /انتهاي پيام/
جمعه 29 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 178]