تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817438076




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امسال رفتار خوبي با گروه‌ها نشد


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: امسال رفتار خوبي با گروه‌ها نشد
گروه تنبورنوازان بيستون كرمانشاه در بخش جنبي آخرين شب جشنواره بيست‌وچهارم فجر (دوشنبه) به سرپرستي بهزاد مرادي برنامه‌اي در فرهنگسراي هنر اجرا كرد. در اين برنامه ضمن اجراي قطعاتي از موسيقي مقامي و كهن كرمانشاه، قطعاتي با حال‌ و هواي موسيقي دستگاهي ايراني هم اجرا شد كه شنيدني و جالب‌توجه بود. با بهزاد مرادي كه هنرمندي متواضع است به گفت‌وگو پرداختيم كه در زير مي‌خوانيد.


تكنوازي و بداهه‌نوازي يكي از ويژگي‌هاي بارز موسيقي ايراني است اما متاسفانه اين روزها كمتر به آن پرداخته مي‌شود و كمتر نوازنده‌اي را مي‌بينيم كه در برنامه‌اي تكنوازي و بداهه‌نوازي كند. اين معضل در موسيقي اصيل و فولك ما هم ديده مي‌شود. شما در برنامه‌ امشب‌تان دو قطعه تكنوازي اجرا كرديد. فكر مي‌كنيد دليل اين كم اجرا شدن هنر تكنوازي در چيست؟

دليل‌اش اين است كه به نوازندگان موسيقي بها داده نمي‌شود. در مورد سازهايي همچون تنبور هم بايد بگويم كه به دليل توجه و بها دادن بيش از حد به موسيقي پاپ، كمتر كسي تحمل شنيدن تكنوازي و بداهه‌نوازي در اين موسيقي را دارد.

شما در بخش اول برنامه‌تان قطعاتي در موسيقي مقامي تنبور اجرا كرد اما در بخش دوم قطعاتي در موسيقي دستگاهي داشتيد. با توجه به اينكه بر سازي همچون تنبور حساسيت و تعصب خاصي از سوي اساتيد و علاقه‌مندان اين ساز وجود دارد، واكنش‌ها نسبت به نوآوري‌هاي چگونه بود؟

امروزه موسيقي مقامي و فولكلور ديگر آن جايگاه والاي خود را از دست داده است و دليلش اين است كه دائما بر سر آن مي‌كوبند تا انواع موسيقي ديگر را بالا بياورند. اگر به جشنواره امسال توجه كنيد خواهيد ديد كه جزو معدود گروه‌هايي هستيم كه موسيقي مقامي اجرا مي‌كنند. امروز همه موسيقي‌هايي كه شنيده مي‌شود به نوعي از موسيقي مقامي گرفته شده است اما حالا سعي بر اين است كه موسيقي مقامي در حاشيه قرار بگيرد. مي‌بينيد كه بهاي زيادي به موسيقي پاپ و ديگر موسيقي‌ها داده شده است. ما از طرفي موسيقي مقامي خود را در يك بخش اجرا كرديم و با وضعيتي كه به وجود براي اينكه مخاطبان طي اجراي كنسرت ما خسته نشوند قطعاتي هم از موسيقي دستگاهي اجرا كرديم.

اساتيد تنبورنواز از اين نوآوري‌هاي شما استقبال كردند يا واكنش منفي نشان دادند؟

استاد علي‌اكبر مرادي كه از بزرگ‌ترين اساتيد تنبور هستند، دست به نوآوري‌هايي مي‌زنند. ايشان كارهاي ما شنيده‌اند و ما را تشويق هم كردند. از طرفي به ما هم توصيه مي‌كنند كه اين نوآوري‌ها را طوري باشد كه به موسيقي تنبور لطمه نخورد.

آموزش تنبور در چه وضعيتي قرار دارد؟

در كرمانشاه كه از مراكز اصلي تنبورنوازي است آموزشگاه‌ها فعاليت‌هاي خوبي دارند. شما اگر به آموزشگاه‌هاي موسيقي در تهران هم مراجعه كنيد مشاهده مي‌كنيد كه تقريبا همه آنها آموزش تنبور هم دارند. از جشنواره‌هايي كه مركز موسيقي كرمانشاه برگزار مي‌كند استقبال زيادي مي‌شود و اساتيد بزرگي همچون محمدرضا درويشي، علي‌اكبر شكارچي و بيژن كامكار داوري جشنواره موسيقي مقامي سال گذشته را برعهده داشتند و از وضعيت موسيقي مقامي اين ناحيه اعلام رضايت كردند.

براي اجراي اين كنسرت چه مدت تمرين داشتيد؟

از آنجايي كه گروه ما اولين گروهي است كه كارهاي باستاني از جمله مجنوني، دوالي و باريه كه همواره به صورت تكنوازي اجرا مي‌شد را در قالب گروه ارائه دادند بنابراين تمرينات زيادي انجام شد كه حدودا يك‌سال طول كشيد.

برنامه‌ريزي جشنواره امسال چگونه بود؟

امسال رفتار خوبي با گروه‌ها نشد. گروه ما سال گذشته در بخش رقابتي جشنواره شركت كرد اما هيچ پولي دريافت نكرد. امسال تصميم گرفتيم در بخش جنبي شركت كنيم و اوضاع باز هم به همان منوال بود. حتي به ما هتل هم نمي‌دادند كه با هزار مكافات توانستيم يك شب هتل از آنها بگيريم كه آن هم از هشت صبح امروز تا هشت صبح فردا در اختيار ما است. شما در نظر بگيريد ما از كرمانشاه با اتوبوس با چه مشقت و زحمتي راهي تهران شده‌ايم و همه‌ خسته هستيم و بايد فردا هشت صبح بدون اينكه خستگي راه از بدن‌مان به‌در شده باشد دوباره بايد برگرديم. خوشبختانه از طرف مسوولين ارشاد استان كرمانشاه مبلغي در اختيار ما قرار گرفته شده به عنوان هزينه سفر كه حداقل از جيب خودمان هزينه رفت و آمد نكنيم. گروه ما يك سال زحمت كشيده، تمرين كرده است اما با دست پر مي‌آييم و با دست خالي برمي‌گرديم.

مسوولين شهرستان‌تان از گروه‌هاي موسيقي حمايت مي‌كنند؟

بله. آقاي رجبي مسوول ارشاد و آقاي سروري مسوول حوزه هنري كرمانشاه واقعا عالي كار كرده‌اند و براي موسيقي بسيار زحمت مي‌كشند. من نمي‌دانم با چه زباني مي‌شود از آنها تشكر كرد. همين‌طور بخش‌هاي ديگر فرهنگي و هنري استان كمك‌هاي زيادي به اهالي موسيقي مي‌كنند.

اگر حرف ناگفته‌اي داريد، بفرماييد.

من از مسوولين جشنواره بابت برگزاري اين جشنواره تشكر مي‌كنم. از آنها تقاضا دارم به گروه‌ها و هنرمندان جوان توجه بيشتري داشته باشند و به‌خصوص به هنرمندان شهرستاني كمك كنند. اميد ما بعد از خدا به اين جشنواره است. اين جشنواره، بين‌المللي است و اگر بخواهيم پاي‌مان از اين جشنواره بيرون بكشيم جاي ديگري نداريم كه بخواهيم كارمان را ارائه بدهيم. اميدوارم هر سال اين جشنواره برگزار شود تا جامعه موسيقي ايران افتخار كند كه يك جشنواره بين‌المللي موسيقي در ايران برگزار مي‌شود. ما اساتيد زيادي در كل كشور داريم. اما بيشتر از تهراني‌ها استفاده مي‌شود و جايي براي ارائه هنر توسط شهرستاني‌ها باقي نمي‌ماند. بنابراين من از مسوولين موسيقي مي‌خواهم كه از شهرستاني‌ها استفاده بيشتري بكنند. ما جوانان مستعد بسيار زيادي در شهرستان‌ها داريم كه نيازمند ديده‌شدن و بها دادن هستند.
 جمعه 29 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 293]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن