واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: غدير؛ درسي بزرگتر از حج
دفتر پژوهش و بررسيهاي خبري:تقي دژاكام-امروز عيد سعيد غدير و جشن اتمام نعمت و تكميل دين است . جشني و عيدي كه نقطه آغاز آن از همين سرزمين بود. از طرفي تا چند روز ديگر به فصل ماجراي كربلا و حادثه خونين عاشورا مي رسيم و عجيب اينكه آن ماجرا هم از همين سرزمين شروع شد.
هم غدير و هم عاشورا ، در ميانه راه حج ، براي خود ماجرايي داشتند. غدير پس از پايان مراسم حج و در ميانه راه رسيدن به منزل روي داد و عاشورا ، از زماني كليد خورد كه امام حسين«ع» حتي به همان ميانه راه هم نرسيد و حج خود و يارانش را نيمه تمام گذاشت تا به ماجراي ديگري بپردازد.هم در غدير و هم در عاشورا ، حج بسته به «امامت» شد و براي هميشه تاريخ ، تاكيدي شد بر اينكه بي امامت و بي ولايت ، حج ، حج نيست .
چه زيباست سخن زيباي دكتر علي شريعتي در اين زمينه ، آنجا كه مي گويد:«حسين يك درس بزرگتر از شهادتش به ما داده است و آن نيمه تمام گذاشتن حج و به سوي شهادت رفتن است ؛ حجي كه همه اسلافش ، اجدادش ، جدش و پدرش براي احياي اين سنت ، جهاد كردند.اين حج را مي گذارد در وسط و شهادت را انتخاب مي كند و به پايان نمي برد تا به همه حج گذاران تاريخ ، نمازگزاران تاريخ و مومنان به سنت ابراهيم بياموزد: اگر امامت نباشد ، اگر رهبري نباشد ، اگر هدف نباشد ، اگر حسين نباشد و اگر يزيد باشد ، چرخيدن بر گرد خانه خدا با خانه بت مساوي است ... چنانكه حسين همان كه حج را نيمه تمام گذاشت ، كساني كه همچنان به طواف – در غيبت حسين – ادامه دادند ، مساوي هستند با كساني كه در همان حال بر گرد كاخ سبز معاويه در طواف بودند ؛ زيرا شهيد كه حاضر است در همه صحنه هاي حق و باطل ، در همه جهادهاي ميان ظلم و عدل حاضر است ، حضور دارد ، مي خواهد با حضور خويش اين پيام را به همه انسانها بدهد كه وقتي در صحنه نيستي ، هر كجا مي خواهي باش . وقتي كه در صحنه حق و باطل نيستي ، وقتي كه شاهد عصر خودت و شهيد[درگيري] حق و باطل نيستي ، هر كجا مي خواهي باش : چه به نماز ايستاده باشي ، چه به شراب نشسته باشي هر دو يكي است . شهادت، حضور در صحنه حق و باطل هميشه تاريخ است و غيبت ، آنهايي كه حسين را تنها گذاشتند ، همه با هم برابرند. هر سه تيپشان يكي هستند: آنهايي كه گول تطميعهاي معاويه و زر او را خوردند و يا مرعوب زور او شدند يا خواستند در آرامش به عبادت بپردازند.»
اساسا نهضت امام خميني "ره" و انقلاب اسلامي ايران با توجه به همين نگاه به غدير و عاشورا شكل گرفت . انتقادهاي شديد امام به كساني كه خواستار حفظ وضع موجود و رسيدن بي دغدغه به عبادتهاي فردي و گريز از مسئوليتهاي شيعه بودن و درگيري با باطل بودند از همين مسئله ناشي مي شد.
اما آنچه در اين روزها بايد مورد توجه همه ما باشد اين است كه غدير و عاشورا ، حوادثي نبودند كه در مقطعي از تاريخ روي داده و تمام شده باشند و ما صرفا به بزرگداشت آنها و جشن گرفتن و سوگواري در آنها بپردازيم . غدير و عاشورا براي هميشه در تاريخ سيلان و جريان دارند تا كساني كه به هر عبادتي از جمله نماز و روزه و حج و ... مي پردازند ، توجه داشته باشند كه باراهنماي عمل و اساس قرار دادن آنها ، بدانند كه هر عملي تنها با امامت و ولايت معنا و مفهوم مي يابد وگرنه آن اعمال هر چند ظاهري زيبا داشته باشند ، پوسته هايي تهي از مغز و محتوا بيش نيستند و اگر هم به درد دنيا بخورند ، قطعا براي آخرت و قيامت ما مفيد هيچ فايده اي نيستند.
ايام حج به پايان رسيده است و حاجيان گروه گروه با توشه هايي متفاوت از معنويت و روحانيت، به شهر و ديار خود باز مي گردند.خوشبختانه زائران ايراني و بسياري از زائران كشورهاي ديگر با موج رو به افزايش بيداري اسلامي در جهان معاصر بخصوص با انجام اعمالي كه بر اساس آن برائت خود را از مشركان و دشمنان اسلام اعلام كرده اند و با توجهي كه به امام زمان خود و نيز ولي امر خود دارند ، بيشترين بهره ها را از حج مقبول محمدي"ص" و ابراهيمي"ع" گرفته اند. با اين حال خوب است در اين موضوع به عنوان يك اصل و سنت جاري دائمي توجه داشته باشيم كه حتي اگر در شهر و ديار خود هم كه باشيم بايد هر عمل و حركت خود را با معيارهاي ولايي و رهنمودهاي رهبري تطبيق دهيم و ان شاء الله زمينه را براي ظهور و برپايي حكومت آخرين فرزند غدير و منتقم خون عاشورا "عج" فراهم كنيم . چنين باد.
چهارشنبه 27 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 227]