تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):به امام سجّاد عليه‏السلام عرض كردم: مرا از تمام دستورهاى دين آگاه كنيد، امام عليه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816865990




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جشن يلدا، پايه‌هاي استوار چيستي و هويت ايراني ماست


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: جشن يلدا، پايه‌هاي استوار چيستي و هويت ايراني ماست
فرهنگي. ميراث فرهنگي. ساير
استاد دانشگاه، زبان شناس و پژوهشگر زبان، ادبيات و تاريخ ايران گفت: جشن ها و آيين‌هاي ايراني به خصوص جشن‌ها و مراسم شب يلدا، يكي از پايه‌هاي استوار چيستي و هويت ايراني ماست.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري،ميرجلال‌الدين كزازي با اشاره به ضرورت ثبت ملي مراسم و آئين‌هاي شب يلدا افزود: ثبت مراسم شب يلدا در فهرست آثار ملي ازسوي سازمان ميراث فرهنگي، يكي از ارزشمندترين امور است.

وي ادامه داد: ايرانيان از هزاره‌هاي گذشته به پاسداشت اين مراسم همت گمارده اند، اما براي اينكه جوانان ايراني يا مردمان ديگر سرزمين‌ها با اين جشن و آئين آشنا شوند بايد به ياري رسانه ها، اين جشن را شناسانيد و گسترش داد.

كزازي با اشاره به نقش رسانه‌هاي گروهي در شناساندن شب يلدا به جهانيان تصريح كرد: كاري كه رسانه‌هاي گروهي بايد انجام دهند اين است كه اين جشن و آئين را به شيوه‌هاي گوناگون در ميان مردم تبليغ و بگسترانند.

وي افزود: شب يلدا يكي از جشن‌ها و آئين‌هاي كهن ايراني را آشكار مي سازد و در اين شب، ايرانيان خورشيد و روشنايي را گرامي مي‌دارند زيرا شب يلدا درازترين شب سال است پس نياز به دميدن خورشيد در چنين شبي بيش از ديگر شب‌هاي سال احساس مي‌شود.

كزازي ادامه داد: از اين روي ايرانيان، خواني ويژه مي‌گسترده‌اند و بر آن خوان كه نمادهايي از مهر يا خورشيد را در خود دارد، مي‌نشسته‌اند و مي كوشيدند كه شب را زنده بدارند و تا زمان دميدن خورشيد در آن شب بيدار بمانند.

وي تاكيد كرد: يكي از كهن‌ترين جشن‌ها و آئين‌هاي ايراني جشن شب يلداست.

يلدا واژه‌اي آرامي به معناي زادن و با ميلاد كه واژه‌اي تازي است، هم ريشه است.

وي با اشاره به ثبت ملي شب يلدا افزود: براي اينكه اين جشن‌ها و آئين ها همچنان پايدار بماند اگر مانند يادگارهاي معنوي ثبت شود و از پشتيباني نهادي فرهنگي مانند يونسكو نيز برخوردار باشد در ماندگاري آنها و شناساندن به جهانيان بسيار مي‌تواند سودمند و كارساز باشد.

كزازي افزود: از ديد گاه شماري آئيني، جشن و آئين شب يلدا را مي‌توان با جشن و آئين نوروز سنجيد كه بزرگ‌ترين جشن فراگير ايرانيان است زيرا جشن نوروز هم جشني است كه در آن فرارسيدن روزگار روشني و گرما بزرگ داشته مي شود در جشن يلدا هم بدين سان كه گفته شد نياز به روشنايي، خورشيد و گرما يكي از انگيزه‌هاي برگزاري اين جشن است.

وي با اشاره به پاسداشت شب يلدا به عنوان آئيني ايراني خاطرنشان كرد:
هنگامي مي‌توانيم خود را چونان ايرانيان بشناسيم و بزرگ بدانيم و به ايراني بودن خود سربرافرازيم كه با پيشينه فرهنگي و تاريخي ايران كه گران سنگ است و ديرينه و مايه سرافرازي، به نيكي آشنا باشيم.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: در اين روزگار بيش از هر زماني نيازمنديم كه ايراني بمانيم و راه ايراني ماندن اين است كه آنچه شالوده فرهنگ و پايه‌هاي چيستي و هستي تاريخي و نهادين و منش ماست چونان ايرانيان بزرگ بداريم و ارج بنهيم و اين كاري است كه بايسته روزگار ماست و ما از انجام دادن آن ناگزير هستيم.

كزازي با اشاره به هويت ايرانيان گفت: آنچه به ما هويت ايراني مي‌بخشد همين جشن‌ها و آئين‌هاي ايراني است. اگر اينها در ميان مردم زنده بماند كارمايه نيروهاي رواني و اجتماعي خواهد بود، ما را به خودباوري خواهد رسانيد و نيروهاي نهفته و فروخفته درون ما را شكوفا خواهد كرد و به ياري اين نيروها مي‌توانيم آن درخشش و شكوه فرهنگي را كه در گذشته برخوردار بوده‌ايم ديگر بار در جهان به دست آوريم.
 سه شنبه 26 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 172]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن