تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819695262




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس سابق بانك مركزي:تزريق پول كشور را ثروتمند نمى‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: رئيس سابق بانك مركزي:تزريق پول كشور را ثروتمند نمى‌كند
رئيس سابق بانك مركزي، بيرونى كردن اختلافات طبيعى درون دولت را صحيح ندانست و گفت: افزايش نقدينگى و تزريق پول جديد به جامعه، بدون نگاه كارشناسانه و علمى ‌به مجموعه فعاليت و پارامتر‌هاى اقتصادي، موجب ثروتمند شدن كشور نمى‌شود. طهماسب مظاهرى درباره پشت پرده برخى تصميمات هيئت دولت به مهر گفت: دولت‌ها و اعضاى آن بايد اختلافات شخصي، سليقه‌اى و دعواهاى روشى خود را به بيرون منعكس نكنند، البته اين اختلافات همواره درون هر تيمى‌وجود دارد، اما اين تيم بايد اين اختلافات را در بين خود بحث و حل كرده و وقتى به ميدان عمل وارد مى‌شوند، نمايشى از همبستگى و هماهنگى تيمى‌را ارائه دهند. بحث‌هاى داخل دولت، اختلاف نظرها، ضعف‌ها، كمبودها، كم اطلاعى‌ها، دلسوزى‌ها و غيره در داخل تيمى‌حدودا 30 نفره، قاعدتا زياد است.مظاهرى ادامه داد: بايد اعضا و مسئول تيم دولت، شأن خود را حفظ كنند، به عبارت ديگر اين اعضا در درون خود، بحث‌هاى سخت، محكم و انتقادى را داشته باشند و در انعكاس بيروني، جمع بندى تصميمات را ارائه دهند تا نمادى از يكدلي، هماهنگى و همسانى را به نمايش بگذارند. وى در ادامه افزود: به همين دليل نيز من هيچگاه مسائل داخلى دولت يا به عبارتى پشت پرده را بيان نكرده‌ام. يك زمان ممكن است مطلب يا خاطره‌اى مربوط به سال‌ها پيش باشد كه هم اكنون موضوعيت خاصى ندارد و طرح آن مشكلى را ايجاد نمى‌كند كه مى‌توان از اين مطلب به عنوان تجربه استفاده كرد. اما تا زمانى كه اين مطالب، موضوع روز است، طرح مطالب پشت پرده غير از اينكه باعث كوچك شدن اعتبار دولت نزد مردم و در اذهان شود، خاصيت ديگرى ندارد.

رئيس دولت مسئول است

رئيس سابق بانك مركزى همچنين گفت: البته برخى از اعضاى تيم اين نكات را رعايت نمى‌كنند و اين اشتباه را كردند و ما شاهد آن بوده‌ايم. البته مسئول اصلى آن رئيس دولت است و بايد اين مسائل را نظم ببخشد. بنابراين ترجيح مى‌دهم كه اين اصل اصيل را رعايت كنم، زيرا صلاح كشور است. مظاهرى اضافه كرد: اين نكته نيز ناگفته نماند كه اگر اختلاف و بحثى هم بوده، براى صلاح كشور بوده است. البته روشن است كه نظرخواهى از مردم، كارشناسان، سوال درباره مطالبات مردم و سنجش افكار عمومى‌درخصوص سياست‌ها، مقوله‌اى جدا از طرح دعواهاى داخلى دولت است. وى تاكيد كرد: دولت در مرحله تصميم گيرى و مرحله پس از تصميم‌گيري، براى توجيه كردن مردم نسبت به اين تصميمات در جهت جذب همكارى و همدلى مردم، بايد اطلاعات و توضيحات كافى به مردم ارائه دهد و كارهاى خود را براى مردم تشريح نمايد و تصميمات خود را توجيه كند و از مردم و كارشناسان نيز در مورد آن تصميمات نظر خواهى نمايد. وى گفت: اين موضوع كه نبايد دعواهاى داخلى را در سطح جامعه مطرح كرد، با كسب نظراز مردم مغايرتى ندارد و اين دو موضوع با يكديگر متفاوت است و مرزهاى مشخصى دارد.

3 نكته كليدي

مظاهرى همچنين درباره نرخ سود بانكى گفت: نكته كليدى و قابل ذكر كه در بانك مركزى به آن ارجاع مى‌كرديم و روى آن تاكيد داشتيم، اين است كه اولا نظام تعيين نرخ سود بانكى در بانكدارى بدون ربا، الا و لابد بايد مبتنى بر مفاهيم وعقود اسلامى‌و غير ربوى باشد. اين موضوع جزو اصول جدى كار است و بايد رعايت شود.

رئيس سابق بانك مركزى ادامه داد: نكته دوم اين است كه، اصول اوليه و غير قابل ترديد، انكار و اجتناب ناپذير اقتصادى در اين محاسبات رعايت شود. ما نمى‌توانيم در موضوعى كه جنبه علمى‌دارد، كار كنيم و اصولى كه در آن علم وجود دارد را ناديده بگيريم. وى همچنين گفت: نكته سوم كه جزو اصول كار است اين است كه افزايش نقدينگى و به تبع آن و تزريق پول جديد و به تعبير عمومى‌چاپ پول بدون ملاحظه و بدون توجه به حجم فعاليت اقتصادى و ظرفيت جذب، موجب ثروتمند شدن كشور نمى‌شود. مظاهرى اضافه كرد: هيچ دولتى در هيچ كجاى دنيا نمى‌تواند با چاپ پول و افزايش نقدينگى كنترل نشده، آن كشور را ثروتمند كند. به نظر مى‌رسد در سياست‌هاى پولى سه نكته فوق كليدى و پايه‌اى است. رئيس سابق بانك مركزى همچنين درخصوص اينكه برخى از افراد براى تعيين نرخ سود بانكي، منكر رابطه نرخ سود بانكى و نرخ تورم هستند، اظهار كرد: ارتباط دو سويه سود بانكى و نرخ تورم همواره محل بحث بوده، يكى اينكه سود بانكى چه اثرى بر نرخ تورم دارد و ديگر اينكه تورم چه اثرى بر نرخ سود بانكى مى‌گذارد، لذا اعلام اين مطلب كه رابطه اى بين اين دو وجود ندارد، توسط يك مقام مسئول، آن رابطه را نفى نمى‌كند. وى خاطرنشان كرد: آن رابطه در عالم واقع، طبيعت و ذات آن پديده‌ها وجود دارد و انكار آن توسط يك نفر ولو مسئول دولت اين رابطه را نفى نخواهد كرد، يكى از مباحثى كه بايد هميشه به آن توجه كنيم و همواره نيز محل بحث بوده، همين نكته است.

معامله سكه طلا در بورس قطعى نيست

مذاكره بورس كالا با بانك كارگشايى در زمينه معامله نقدى سكه طلا در بورس انجام شده ولى هنوز به شكل اجرايى در نيامده است. على عادلى ـ رئيس بانك كارگشايى ـ در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: قرار شده كه بورس كالا با بانك مركزى در خصوص اين مسئله مذاكره كند كه هنوز به شكل قطعى و نهايى انجام نشده است. وى ادامه داد: هر زمان كه بانك مركزى مجوز لازم را در خصوص اين مسئله به بانك كارگشايى اعلام كند ما سريعا اقدام مى‌كنيم و معامله نقدى سكه طلا در بورس انجام مى‌شود.
 دوشنبه 25 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن