تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس حقيقت را از طريق قرآن نشناسد، از فتنه ها بركنار نمى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816995365




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش از : علي اصغر شادجو حمل و نقل شاه كليد توسعه جوامع است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: گزارش از : علي اصغر شادجو حمل و نقل شاه كليد توسعه جوامع است
اروميه- حمل و نقل و ارتباطات درمناسبتهاي اجتماعي جهان امروز نقش و جايگاه ويژه اي دارد و از چرخ به عنوان نماد حمل و نقل نوين درايجاد تمدن قرن بيستم ياد مي شود.


حمل و نقل بيشترين سهم را درمدرنيته و گذر ازدوران تحول انقلاب صنعتي دارد.
با پيروزي انقلاب اسلامي و قطع تك تك حلقه هاي وابستگي، تلاش براي يافتن منابع درآمدي جديد آغاز شد و در ساليان اخير بويژه درپي آشفتگي بازارهاي جهاني نفت و سقوط دورازانتظار قيمت اين فرآورده در سالهاي 1376 تا 1387، بخش حمل و نقل به عنوان بخش درآمد زايي مورد توجه برنامه ريزان اقتصادي كشور قرارگرفت.
صنعت حمل و نقل صنعتي بالقوه و توانمند است كه به مدد مديريت صحيح و درايت اقتصادي، قادر است به عنوان يكي ازمنابع درآمدي جايگزين درآمد نفت، دراقتصاد كشور ايفاي نقش نمايد.
شيوه هاي حمل و نقل دراوايل قرن بيستم به كشور ما راه يافته اند و همانند هرنقطه ديگر ازجهان در اندك زماني دگرگونيهاي شگرفي در ابعاد مختلف اقتصادي، اجتماعي و سياسي ايجاد كردند.
26 آذرماه سال 1362 در زمره ايام سرنوشت ساز شبكه حمل و نقلي كشور ايران است و اين روز يادآور صدور فرمان امام خميني (ره) در زمينه اعزام كاميونها به بنادرجنوبي براي تخليه كالاهاي ايراني ازمبادي دريايي كشور است.
ايجاد تنگناهاي اقتصادي و محدوديت ترابري براي كشور يكي ازتبعات دوران دفاع مقدس درآن ايام بود كه به لحاظ موقعيت جغرافيايي و دسترسي گسترده ايران به آبهاي آزاد بيشترين مبالدلات تجاري كشورهمواره از طريق مرزهاي جنوبي صورت مي گرفت، به ترتيبي كه ازمجموع بنادر فعال پنج گانه آبادان، خرمشهر، بندر امام ، بوشهر و بندرعباس ، بنادر آبادان و خرمشهر به كلي از صحنه حمل و نقل خارج شدند و بندر امام نيز بدليل نزديكي با مناطق جنگي به حالت نيمه تعطيل درآمد.
با فرمان تاريخ امام خميني (ره) ستادي متشكل ازبرخي دستگاههاي اجرايي با مسووليت معاونت وقت وزارت حمل و نقل اداره راه و ترابري به عنوان يكي ازشاخه هاي بسيج اقتصادي تشكيل شد و با اتخاذ تدابيري ازجمله هماهنگي با دستگاههاي ذيربط در آذرماه 62 كشتيهاي منتظر تخليه كه به حدود 100 فروند رسيده بود، بحران تخليه كالاهاي وارداتي و نوبتهاي طولاني تخليه كشتيها در بنادر حل شد.
14 سال پس از زمان صدور فرمان امام (ره) درسال 1376 به پيشنهاد وزارت راه و ترابري و براي آگاه سازي هرچه بيشتر جامعه با نقش و جايگاه بخش حمل و نقل، 26 آذر ماه به عنوان روز حمل و نقل شناخته شد.
آذربايجانغربي نيز با دارا بودن مرزهاي مشترك زميني با سه كشور همسايه، توان ترانزيت و حمل و نقل كالا و مسافر و نيز پنج پايانه مرزي به عنوان پل ارتباطي با اروپا براي كشور عمل كرده و دراين وادي نقش بسزايي درتوسعه صنعت حمل و نقل بر دوش داشته است.
دراين زمينه گمرك بازرگان درشهرستان ماكو با بيشترين سهم ترانزيت كالا و مسافر بصورت زميني در كشور و نيز مرزهاي تمرچين و سرو جلوه تجارتي خاصي به اين استان بخشيده است.
درزمينه جابجايي مسافر درمرزهاي سرو و بازرگان با مجموع 63 درصد مسافران كشور از اين دو مرز صورت مي گيرد كه رتبه اول كشور را به خود اختصاص مي دهد.
مديركل حمل ونقل و پايانه‌هاي آذربايجان‌غربي درزمينه فعاليت اين حوزه دراستان گفت: در مرز بازرگان در شش ماهه اول سال جاري 4500 دستگاه انواع كاميون و وسيله نقليه وارد و بيش از 5600 دستگاه نيز خارج شده اند.
بابك طالبي افزود در مرز سرو نيز 1540 دستگاه خودرو در شش ماهه اول سال وارد و بيش از 1500 دستگاه خودور خارج شدند.
وي ادامه داد: مرز بازرگان بيش از 50 درصد واردات زميني كشور را به خود اختصاص داده است بطوريكه تنها در شش ماهه سال جاري 460 هزار تن كالا از اين مرز ترانزيت شده است.
مديركل حمل ونقل و پايانه‌هاي آذربايجان‌غربي درخصوص ترانزيت مسافر درداخل استان نيز گفت: امسال تاكنون بيش از ‌9 ميليون مسافر در آذربايجان‌غربي جابجا شده‌اند.
طالبي افزود: درسال جاري تاكنون ‌723 هزار سفر دراستان انجام شده است كه از نظر تعداد سفر‌5/9 درصد و از نظر تعداد مسافر جابجا شده ‌6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
وي با بيان اينكه سالانه ‌15 ميليون مسافر دراستان جابجا مي‌شود، اظهار كرد: در مجموع ‌110 شركت حمل و نقل مسافري دراستان فعال هستند كه ‌14 نمايندگي از اين تعداد امسال درمناطق محروم، حتي در بعضي از روستاها تاسيس شده است.
وي با بيان اينكه ‌2 هزار و‌500 دستگاه اتوبوس، ميني‌بوس و خودرو سواري كرايه بين شهري كار جابجايي مسافر در سطح آذربايجان‌غربي و بين اين استان با ساير استان‌هاي كشور را انجام مي‌دهند، افزود: از اين تعداد، ‌890 دستگاه اتوبوس ويژه و عادي با عمر متوسط ‌13 سال هستند و در رابطه با تعداد اتوبوس‌هاي ويژه فعال حال حاضر استان ( ‌324 دستگاه ) نسبت به سال‌هاي گذشته ‌65 درصد رشد را شاهديم كه اين اتفاق در كشور بي‌ سابقه بوده است.
طالبي با اشاره به وضعيت ناوگان حمل و نقل ميني بوس در استان اذعان كرد : ‌493 دستگاه ميني‌بوس فعال در استان عمري به طور متوسط ‌21 سال دارند كه شرايط خوبي براي استان نيست و نياز به نوسازي دارد.
موضوع امنيت در جاده هاي مواصلاتي نيز از ديگر محورهاي حمل و نقل مي تواند بشمار آيد و اين امر در آذربايجان غربي بسيار مورد توجه قرارگرفته است بطوريكه به گفته طالبي، بر اساس برنامه چهارم توسعه كشور تمام آزاد راه هاي كشور بايد تا سال 88 به سامانه هاي كنترل هوشمند تجهيز شوند.
وي يادآور شد: برهمين اساس پيش بيني شده است يكي از سه محور حادثه خيز آذربايجانغربي از اوايل سال آينده به اين سامانه تجهيز شود.
مديركل حمل و نقل و پايانه هاي آذربايجانغربي محورهاي حادثه خيز اين استان را محورهاي اروميه - مهاباد، اروميه - سلماس و سه راهي ايوواغلي بازرگان عنوان كرد.
ايجاد راه هاي مناسب، سريع ايمن و مطلوب از اهداف نظام ارتباطي دركشور است بطوريكه 11 مصوبه سفر دور نخست هيات دولت در زمينه راه و ترابري در آذربايجانغربي به صورت كامل اجرايي شده است.
مديركل راه وترابري آذربايجانغربي در اين زمينه مي گويد: ازمجموع مصوبات مربوط به حوزه راه و ترابري 9 مصوبه به طور كامل اجرايي شده و دو مصوبه نيز با 80 درصد پيشرفت در حال اجراست.
شهرام آدم نژاد تكميل و ساخت پل ميانگذر درياچه اروميه، توسعه حمل و نفل ريلي، ارتقا مركز ژئوپتيك هواشناسي استان به پژوهشكده هواشناسي، ارتقا كمي و كيفي آزمايشگاه مكانيك خاك استان، پرداخت تسهيلات براي نوسازي ناوگان حمل و نقل مسافر و بار را از جمله تعهدات وزارت راه و ترابري در دور نخست سفر استاني رييس جمهور به آذربايجانغربي عنوان كرد.
وي در ادامه به روند اجراي پروژه پل شهيد كلانتري بر روي درياچه اروميه اشاره كرد و بيان داشت: به رغم اينكه عمليات اجرايي ساخت ميانگذر درياچه اروميه از سال 58 با عمليات خاكريزي آغاز شده بود ولي پروژه پيشرفت چنداني نداشت كه با مصوبه دولت 75 درصد اعتبارات ساخت پل و تكميل آن اختصاص يافت.
آدم نژاد، كاهش مسير ارتباطي اروميه به تبريز از 265 به 130 كيلومتر، اتصال مراكز توليدي داخل كشور به بازارهاي مصرف در كشورهاي همسايه، صرفه جويي اقتصادي و ارزي ناشي از كاهش مصرف سوخت و استهلاك خودروها و كاهش آلودگي محيط زيست و افزايش ايمني جاده اي را ازمزيت هاي اين پروژه برشمرد.
بر اساس اعلام وزير راه و ترابري باند دوم بلندترين و طولاني‌ترين پل ايران (پل ميانگذر درياچه اروميه ) تا يك سال آينده به بهره‌برداري مي رسد.
مراحل ساخت اين پل تا سال 84 بالغ بر 25 درصد بوده كه اكنون به 85 درصد و با صرف اعتباري بالغ بر هزار و 100 ميليارد ريال رسيده است.
با تكميل بزرگراه هاي آذربايجان غربي و اتصال آن به مرزهاي سرو، تمرچين و بازرگان شاهد تحول نويني در حمل و نقل، ترانزييت و جابجايي و مسافرت در كشور و بخصوص آذربايجانغربي و ارتباط شرق با غرب خواهيم بود.
با تمام اين احوال با دقت در زمينه حمل و نقل جاده اي دربستري همچون كشور ايران بدليل موقعيت جغرافيايي و امنيت موجود درداخل كشور و نيز قدرت و اعتبار خارجي ايران مي توان به سهولت در زمينه تجارت و ترانزيت و ارتباط شرق با غرب نقش كليدي بر داشت.
رونق جاده هاي ارتباطي تاريخي همچون جاده ابريشم و نيز انتقال كالا و مسافران شرق به غرب در گرو توجه به بخش حمل و نقل و استفاده از پتانسيل هاي بالقوه ايران و ايراني است.
7130/1139/587
 دوشنبه 25 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن