تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان خود را به نرمگويى و سلام كردن عادت ده، تا دوستانت زياد و دشمنانت كم شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816885320




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زمين 20 ميليارد سال ديگر مي‌ميرد


واضح آرشیو وب فارسی:الف: زمين 20 ميليارد سال ديگر مي‌ميرد
پروفسور بهرام مبشر نماينده سازمان فضايي اروپا گفت: تلسكوپ وب جيمز كه قطر آن 3 برابر قطر هابل و 9 برابر قوي تر از هابل است تا هشت سال آينده در مدار ماه قرار خواهد گرفت تا به بسياري از سئوالاتي كه امروز مطرح است مانند دلايل پيدايش جهان پاسخ داده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، پروفسور بهرام مبشر استاد ايراني دانشگاه كاليفرنيا روز گذشته در سمينار عظمت كائنات با بيان اينكه جهان از يك نقطه ابتدايي به نام Big Bang آغاز شده است، گفت: با مطالعاتي كه انجام شد امروزه مي دانيم كه 6/4 ميليارد سال از عمر كهكشان و منظومه شمسي مي گذرد و عمر جهان 14 ميليارد سال است.

وي افزود: در زمان پيدايش جهان تنها نور وجود داشته و با انبساط جهان، انرژي موجود كم و در نتيجه ماده ايجاد شده است. اين اتفاق 600 تا 700 ميليون سال بعد از انفجار بزرگ به وقوع پيوسته و پس از آن اولين ستارها و كهكشانها ايجاد شده اند.

مبشر با تاكيد بر اينكه بايد براي مطالعه پيدايش جهان كهكشانهاي دورتر را مطالعه كرد، اظهار داشت: امروزه با استفاده از تلسكوپهايي كه در اختيار داريم مي توانيم مشاهداتي را درباره جهان داشته باشيم كه از آن جمله مي توان به تلسكوپ هابل اشاره كرد كه محققان را قادر ساخته كهكشانهاي دورتري را مشاهد كنند.

آخرين وضعيت تلسكوپ هابل

مبشر ادامه داد: مطالعه در اين زمينه با قرار گرفتن تلسكوپ هابل در مدار زمين آغاز شد. اين تلسكوپ در سال 2003 يعني 100 سال بعد از پرواز برادران رايت به وسيله شاتل هابل در مدار زمين تعبيه شد و بشر را قادر ساخت تا دورترين نقاط جهان را مشاهده كند.

وي با اشاره به اين مطلب كه اين تلسكوپ 300 كيلومتر بالاي مدار زمين قرار گرفته است، اظهار داشت: هابل هر ساعت يك بار دور زمين مي چرخد و اطلاعاتي ارسال مي كند كه مي توانيم جزئيات كهكشانها را بررسي كنيم.

استاد ايراني دانشگاه كاليفرنيا به وضعيت اين تلسكوپ اشاره كرد و ادامه داد: اين تلسكوپ در حال حاضر از كار افتاده و چند ماه آينده آخرين سفر فضانوردان براي تعمير هابل صورت مي گيرد. محققان اميدوارند پس از تعمير آن، دوربين ديگري را بر روي آن نصب كنند كه پر قدرت تر از هميشه فعاليت كند.

به گفته وي هر بار مشاهده از تلسكوپ هابل حدود يك ميليارد دلار هزينه دارد.

پرفسور مبشر با بيان اينكه فاصله تصاوير كهكشانهاي ارسالي هابل از 4 ميليون تا 12 ميليارد سال نوري بالغ مي شود، اظهار داشت: هابل توانسته كهكشانهايي را تصويربرداري كند كه در ابتداي جهان ايجاد شده اند و نور آنها ميلياردها سال در راه بوده و امروز به ما رسيده است. يعني ما اين كهكشانها را آن طور مي بينيم كه ميلياردها سال پيش بوده اند. به عبارت ديگر زماني كه نور اين كهكشانها شروع به ساطع شدن كرده اند، زمين نبوده و در طول مسير حركت نور اين كهكشانها زمين شكل گرفته و امروز نور آنها به ما رسيده است.

وي ادامه داد: اين پديده در مورد خورشيد نيز وجود داد. يعني نور خورشيد 8 دقيقه طول مي كشد تا به ما برسد بنابراين وقتي به خورشيد نگاه مي شود خورشيد را آن طور كه 8 دقيقه پيش بوده مي بينيد نه آن طور كه الان هست.

تصويربرداري از دورترين كهكشان

به گزارش مهر، نماينده سازمان فضايي اروپا از تصويربرداري از دورترين كهكشانها خبر داد و خاطرنشان كرد: اين پروژه به نام "فراژرف هابل" اجرا شد و موفق شديم دورترين كهكشان را تصويربرداري كنيم.

مبشر با بيان اينكه دوربين هابل با صرف 400 ساعت توانسته اين تصوير را ارسال كند، ادامه داد: اين تصوير در حقيقت نوري است كه از اين كهكشان ساطع شده است. اين نور زماني ساطع شده كه عمر جهان تنها چند ميليون سال بوده و امروز به دست ما رسيده است.

95 درصد از ماده موجود جهان قابل ديدن نيستند

مبشر در ادامه گفت: در جهان هر چيز كه نور داشته باشد قادر به رويت آن هستيم و آنچه كه در جهان ما قادر به ديدن آن هستيم تنها 5 درصد ماده موجود در جهان را شامل مي شود و 95 درصد از ماده موجود در جهان قابل ديدن نيستند. اينها ماده تاريك است كه كل جهان را تشكيل مي دهد. اين ماده مي تواند جهان را ببندد و يا باز بگذارد.

وي با تاكيد بر اينكه با وجود ماده تاريك اطلاعات ما از جهان كم است، اضافه كرد: نشان دادن چيزي كه قابل ديدن نيست بسيار مشكل است ولي توانستيم توزيع اين ماده را كه ديده نمي شود را ببينيم و ترسيم كنيم.

به گفته اين محقق با استفاده از اين نقشه پژوهشگران مي توانند حدود 5/6 ميليارد سال پيش را مشاهده و قادر خواهند بود ساختار جهان را كشف كنند.

مبشر با بيان اينكه با استفاده از اطلاعات اين پروژه مي توانيم عمر جهان را پيش بيني كنيم، افزود: اگر قطر اين ماده بيش از حد مشخص باشد جهان بسته مي شود يعني انبساط فعلي جهان در يك نقطه مي ايستد و انقباض جهان شروع مي شود ولي اگر اين ماده از حدي كمتر باشد جهان باز مي شود و انبساط جهان ادامه خواهد داشت.

آينده جهان

وي با اشاره به اين مطلب كه انرژي تاريك سرعت انبساط و ماده تاريك سرعت انقباض جهان را افزايش مي دهند، گفت: رقابت اين دو، آينده جهان را رقم مي زند كه در حال حاضر مطالعات ما نشان مي دهد كه جهان باز است و انبساط جهان ادامه دارد.

مبشر به تاريخچه پيدايش زمين اشاره كرد و خاطر نشان كرد: جهان از 14 ميليارد سال پيش از بيگ بنگ آغاز شد و تا زماني كه 10 به توان 40 ثانيه بوده ما چيزي از آن نمي دانيم چرا كه تئوريهاي ما اجازه نمي دهد بدانيم. 3 دقيقه بعد از انفجار، عناصر ايجاد و انبساط جهان شروع شد و 100 هزار سال پس از پيدايش زمين اتم پيدا شد و حدود 1 ميليارد سال پس از پيدايش زمين كهكشانها ايجاد شدند.

به گزارش مهر، اين محقق كيهان شناس به بيان آينده زمين پرداخت و گفت: در صورتي كه تئوريهاي موجود درست باشد، حدود 60 ميليون سال قبل از انتهاي جهان، كهكشان راه شيري از بين مي رود، حدود 3 ماه قبل از پايان جهان منظومه شمسي و نيم ساعت قبل از بين رفتن جهان منفجر مي شود و از بين مي رود و 10 به توان 19 ثانيه قبل از پايان جهان اتمها از بين مي روند و حدود 35 ميليارد سال بعد از پيدايش جهان خود جهان از بين خواهد رفت.

مبشر ادامه داد: طبق اين محاسبات و اطلاعاتي كه از تلسكوپ هابل دريافت شده است ما تا 20 ميليارد سال آينده فرصت داريم تا در زمين زندگي كنيم.

وي در عين حال گفت: اثبات اين تئوريها منوط به ارسال تلسكوپهايي است كه در آينده به فضا فرستاده مي شود.

ارسال تلسكوپ وب جيمز

به گزارش مهر، مبشر از ارسال تلسكوپ وب جيمز به فضا خبر داد و گفت: اين تلسكوپ 8 سال آينده در مدار زمين قرار خواهد گرفت. اين تلسكوپ 3 برابر قطر هابل و 9 برابر قوي تر از هابل است و در صورت قرار گرفتن در مدار مورد نظر مي توانيم بسياري از سئوالاتي كه امروز مطرح است را بررسي كنيم.

به گفته وي اين تلسكوپ در مدار ماه قرار مي گيرد و در حدود 5/1 ميليون كيلومتري زمين نصب مي شود و حدود 6 ماه طول مي كشد تا از زمين بگذرد و به مدار ماه برسد.

استاد ايراني دانشگاه كاليفرنيا توضيح داد: در اين مدار جاذبه ماه، زمين و خورشد يكديگر را دفع مي كند و به اين ترتيب هر چيز كه در اين مدار قرار مي گيرد تا ابد در آنجا باقي مي ماند.
 دوشنبه 25 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 178]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن