تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه براى من است و من پاداش آن را مى‏دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817605766




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تلاش مذبوحانه ريگي راه بجايي ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:موج: تلاش مذبوحانه ريگي راه بجايي ندارد
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد اجتماعي .


واژه سيستان و بلوچستان در ذهنيت اكثريت جامعه ايران يادآور كاروان هاي مسلح مواد مخدر و شرارت هاي امنيتي است . تمركز تبليغي روي اين جنبه از تشكل سياسي – اجتماعي در منطقه در همان حال كه فقر گسترده و عمومي را پنهان نگاه مي دارد ، واقعيتهاي سياسي و عقيدتي مهم تري را ناديده مي گيرد . آنچه امروزه به نام سيستان و بلوچستان خوانده مي شود ، منطقه نسبتا وسيعي بوده است كه در گذشته بنا به دلايل مختلف تاريخي و متأثر از سياست هاي دولت بريتانيا ، از نقطه نظر جغرافيايي سياسي يكپارچه باقي نمانده و تجزيه شده است . ساكنان اين منطقه به ويژه قوم بلوچ متأثر از اين تحولات اكنون تحت حاكميت سه مركز قدرت قرار دارند و همين امر موجب شده است كه چالش هاي سياسي-ايدئولوژيك در سيستان وبلوچستان ابعاد گسترده تري بيابد.پس از پيروزي انقلاب اسلامي استان سيستان و بلوچستان با توجه شرايط خاص امنيتي و سياسي برنامه ريزي هاي مناسبي در راستاي ارتقاء شاخص هاي امنيتي،سياسي،اقتصادي ،اجتماعي و فرهنگي صوت گرفته است رويكرد مديران امنيتي به جلوگيري و حل درگيريهاي طايفه‌اي از مهمترين ويژگيهاي دولت نهم در جهت گيريهاي منطقه‌اي است.در اين ميان برخي فريب خوردگان سياسي در قالب گروهك هاي تروريستي با ايجاد شرارت ها و اقدامات ضد بشري سبب سلب امنيت جامعه شده اند. عبدالمالك ريگي رهبر گروه بنيادگرا و سني مذهب بلوچ موسوم به گروه «جندالله» (به معناي ارتش خدا) است كه در منطقه سيستان و بلوچستان به مبارزه مسلحانه در مرز هاي ايران مي پردازد به طوري كه اين گروه از سوي جمهوري اسلامي ايران و دولت پاكستان به عنوان يك «گروه تروريستي» شناخته مي‌شود.

عبدالمالك ريگى كيست؟
عبدالمالك ريگى حدود 30 سال سن دارد. وى تحصيلات كلاسيك ندارد و خودش را "خادم جندالله" مى خواند و مسوول گروه تروريستى جند الله است. بنا به گفته خودش از سن نوزده سالگى اسلحه به دست گرفته و به عمليات تروريستى پرداخته است.زيستگاه و محل فعاليت گروه جندالله در حال حاضر گروه ريگى و جندالله در مناطق بدون كنترل افغانستان، پاكستان وبلوچستان ايران رفت و آمد مى كنند. بنا به گفته يكى از گروگانهايي كه اسير جندالله بود، نيروهاى جندالله افرادى متعصب هستند."جندالله " به تازگى نام جبنش مقاومت مردمى ايران را بر خود نهاده است .نوع فعاليت اين گروه نشان از امكانات پشتيبانى گسترده اى مى دهد كه تاكنون در موارد مشابه ديده نشده است. آنان از شبكه اينترنت و همچنين از رسانه هاى گروهى تلويزيونى و راديويى عمدتأ وابسته به سلطنت طلبان، در انعكاس خبر عمليات و طرح ديدگاهايش استفاده مى كنند. البته "صداى امريكا" اين جريان را وابسته به االقاعده اعلام مى كند، اما از سوى اين جريان تكذيب مى شود. ويژگى هاى ريگى و گروهش، كه خود را مدافع مطالبات اهل سنت بلوچستان مى نامنداگرچه به نظر نمى رسد اهل سنت بلوچستان با اين ادعا موافق باشند. بر اساس آنچه تا كنون به دست آمده است محل آموزش نيروهاى تروريست"جندالله" در پاكستان است.از سوي ديگر خط قرمزي براي ريگي وجود ندارد.ريگى و گروهش هرگز از اينكه قاچاق يكى از مشاغل آنهاست انكار نكرده اند.وي ميل دارد به عنوان رهبر داناى گروهش شناخته شود، اما گروه وى كه توسط افرادى مزدور اداره مى شوند، در عمليات نظامى به توحش دست مى زنند. به همين دليل جندالله معمولا عملياتى را با افتخار اعلام مى كند و سپس شركت خود را درآن نفى مى كند. مثلا در ترور جاده كرمان بم اول توسط راديو فردا اعلام شد كه اين عمليات تروريستى كار اين گروه بوده است و بعد از چند روز اين گروه آن عمليات را محكوم كرد.آنها معمولا براى گرفتن گروگان تور مى گذارند، تعداد زيادى را در مسير حركت جمعى (اتوبوس و مينى بوس) دستگير مى كنند و بعد گروگانها را تا زمان تعيين تكليف به كوههاى پاكستان يا بلوچستان مى برند.

عمليات جندالله طي دو سال اخير
عمليات مهم گروه جندالله شامل اين موارد بوده است:
وقايع 24 اسفند 1384 در جاده زابل به زاهدان در منطقه تاسوكى .
واقعه 23 ارديبهشت 1385 درمحور بم به كرمان
در روز 13بهمن 85 چند فرد مسلح چهار مأمور گشت نيروى انتظامى را كه در خيابان بزرگمهر مشغول گشت زنى بودند به رگبار بستند و به قتل رساندند
انفجار اتوبوس حامل پاسداران در بامداد 25 بهمن ماه 85 در زاهدان
انفجار بمب صوتى در جلو ى مدرسه دختران معرفت در زاهدان

عبدالمالك ريگي از زبان خودش
عبدالمالك ريگي رئيس گروه موسوم به جندالله ايران كه در كشور پاكستان مخفي است ، در مصاحبه با يكي از شبكه فارسي زبان خاج از كشور گفته است:«بنده نمي گويم اين جنبش از اول هيچ اشتباهي نداشته بلكه خطاهايي بوده است .با اين حال بنده اشتباهات را قبول كرده ام و اين اشتباهات ديگر روي نمي دهد.»گفتني است گروه عبدالمالك ريگي سال گذشته در تاسوكي (در محور زابل به زاهدان) بيش از 20 نفر ازمسافران عادي را كشتند همچنين يك گروگان را در مقابل دوربين به طرز فجيعي سر بريدند و سي دي آن را منتشر كردند.
در اين ميان سخنگوي وزارت خارجه در مقام نماينده دولت از حمايت ها و مصاحبه هاي شبكه هاي تلويزيوني و راديويي خارجي از قاچاقچي و تروريست فراري اظهار تاسف كرده است و مي گويد: دولت آمريكا در سالهاي اخير در موارد متعدد از جمله در ارتباط با منافقين، رويكردي دوگانه در برخورد با مقوله تروريسم داشته است. منوچهر متكي رويكرد تبليغي آمريكا از طريق رسانه‌هاي وابسته به خود را كه با هدف ايجاد ناامني و خونريزي بي‌گناهان در جامعه ايراني صورت مي‌گيرد، تلاش مذبوحانه و تنفرزا دانست و آن را مصداق واقعي ترويج تروريسم و جنگ ميان قوميتها عنوان كرد.
در پايان بايد گفت:با توجه به وضعيت ويژه‌اي كه در بعضي مرزها با آن روبه‌رو هستيم ـ به ويژه در شرق و غرب كشورمان، كه با ميهمانان ناخوانده‌اي در اين مناطق روبه‌رو هستيم و امنيت ما را به چالش كشيده‌اند ـ برنامه‌ريزي در جهت امنيت پايدار و تلاش براي توسعه آن سياستي است كه نظام جمهوري اسلامي ايران طراحي و در قالب شوراي توسعه و امنيت پايدار غرب و شرق كشور اجرا كرده است. با توجه به مجموعه برنامه‌ريزي‌ها در بعد توسعه و حفظ امنيت و مقابله با چالش‌هاي تحميلي بايد شاهد آينده درخشاني در منطقه باشيم، البته نقش آمريكايي‌ها در كشورهاي همسايه ما نقش بارزي است كه به تحريك اشرار و حمايت از آن‌ها مي‌پردازد و مانند هميشه از آغاز پيروزي انقلاب اسلامي مزاحم جدي هستند. آنها امروز هم به نقش خود ادامه مي‌دهند اما به ‌رغم حوادث تلخي كه بعضا اتفاق مي‌افتد، با تلا‌ش‌هاي ماموران امنيتي‌ و برنامه‌ريزي‌ها؛ توسعه و امنيت پايدار را شاهد هستيم.
 سه شنبه 19 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 210]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن