تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):معناى گفته كسى كه بسم اللّه‏ مى‏گويد، يعنى نشانى از نشانه‏هاى خداوند را بر خود مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817180369




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كتاب انديشه - ترور حقيقت


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: كتاب انديشه - ترور حقيقت
كتاب انديشه - ترور حقيقت

آرش فرح‌‌زاد:حمله آمريكا به عراق و سرنگوني رژيم ديكتاتوري صدام حسين، يكي از نقاط مثبت كارنامه هشت ساله جورج بوش است. البته آمريكا در ابتداي تهاجم به عراق اشتباهات استراتژيك زيادي مرتكب شد و نتيجه آن هم مشكلات و بحران‌هايي بود كه باعث كشته شدن بيش از چهارهزار نظامي آمريكايي شد و همچنين دوران انتقال بيش از آنچه بايد، به طول انجاميد. آمريكا و متحدانش اگر از همان مارس 2003 با تعداد بيشتري نيرو وارد عراق مي‌شدند و همچنين نفوذ همسايگان عراق در اين كشور و توانايي ايجاد آشوب و ناآرامي به‌وسيله آنها در اين كشور را دست‌كم نمي‌گرفتند و به‌طور دقيق مورد بررسي قرار مي‌دادند اوضاع عراق بسيار بهتر از امروزش بود. البته تصويب توافقنامه امنيتي ميان آمريكا و عراق گام بزرگي به سوي ايجاد عراقي آزاد و دموكراتيك است اما همانطور كه پيش‌بيني مي‌شد از اين پس بايد منتظر ايجاد آشوب‌ها و ناآرامي‌هاي بيشتري در عراق و به‌ويژه از سوي مخالفان تصويب اين توافقنامه باشيم. براي مثال جريان تندروي صدر پس از تصويب اين توافقنامه در پارلمان عراق هشدار داد كه تمام تلاشش را براي جلوگيري از اجراي اين توافقنامه و عقيم گذاشتن آن خواهد كرد. بيش از پنج سال از تهاجم آمريكا و متحدانش به عراق مي‌گذرد و در اين مدت كتاب‌هاي زيادي در نقد يا تاييد اين اقدام دولت بوش منتشر شده است. اسكات ريتر بازرس سابق تسليحاتي سازمان ملل در عراق هم در كتاب «داستان ناگفته عراق» كه در سال 2005 منتشر شد به انتقاد از اقدام دولت بوش در حمله به عراق پرداخته و بهانه وجود سلاح‌هاي كشتار جمعي در عراق را واهي دانسته است. البته بوش هم چند روز پيش ناكامي اطلاعاتي درباره توليد تسليحات كشتار جمعي توسط صدام حسين و ارزيابي تهديد حكومت صدام‌حسين براي آمريكا و جهان را بزرگ‌ترين تاسف دوران رياست‌جمهوري‌اش برشمرد. ريتر در اين كتاب بهانه «خلع‌ سلاح» عراق توسط بوش در سال 2003 را توجيه اهداف ديگر آمريكا دانست. امروز البته مي‌دانيم كه در آن زمان عراق با بلوف‌هايش بازي مرگباري به راه انداخت و در واقع هيچ سلاح كشتارجمعي ‌نداشت اما دستمايه قرار دادن اين بلوف كافي نيست تا بخواهيم اقدام آمريكا در سرنگوني يكي از ديكتاتورترين رژيم‌هاي خاورميانه را زير سوال ببريم.

پيشينه اسكات ريتر
اسكات ريتر كه در سال 1961 در خانواده‌اي نظامي متولد شد، فارغ‌التحصيل كالج‌هاي فرانكلين و مارشال در پنسيلوانيا در رشته تاريخ اتحاد جماهير شوروي است. او در سال 1984 به‌عنوان افسر اطلاعاتي در نيروي دريايي ارتش آمريكا مشغول به كار شد و 12 سال در اين سمت به نيروي دريايي آمريكا خدمت كرد. ريتر در جريان حمله شوروي به افغانستان و نيز جنگ ايران و عراق يكي از تحليلگران اطلاعاتي نيروي دريايي آمريكا به شمار مي‌آمد. در سال 91 و در جريان عمليات «توفان صحرا» او مشاور موشك‌هاي بالستيك ژنرال نورمن شوارتزكف بود و پس از آن هم مشاوره امنيتي و نظامي شبكه خبري فاكس‌نيوز را برعهده داشت. اما مهم‌ترين سمت اسكات ريتر بين سال‌هاي 91 تا 98 بود كه بازرس تسليحاتي كميسيون ويژه سازمان ملل (انسكام) در عراق بود و مسووليت يافتن و انهدام تسليحات كشتار جمعي احتمالي عراق را برعهده داشت. او در 14 بازرسي انجام شده از مجموع 30 بازرسي رهبري تيم بازرسي‌كننده در عراق را در اختيار داشت. در ژانويه 98 دولت وقت عراق اجازه نداد تيم بازرسي آنسكام از تعدادي از سايت‌هاي نظامي بازديد كند به اين بهانه كه ممكن است اين مكان‌ها مورد حمله نظامي قرار گيرد. چند ماه پس از اين اقدام دولت عراق، اسكات ريتر در مصاحبه تلويزيوني با جيم لرر هشدار داد كه: «خطر بزرگ امروز اين است كه بدون بازرسي‌ها و نظارت‌هاي موثر، عراق قادر خواهد بود در مدت چند ماه سلاح‌هاي شيميايي و بيولوژيكي و نيز موشك‌هاي بالستيك براي حمل اين سلاح‌ها را بازسازي كند. آنها تا حدودي هم مي‌توانند برنامه تسليحات هسته‌اي خود را گسترش دهند.» ريتر با اين گفته خود نشان داد كه خودش هم در آن زمان نگران توانايي‌هاي هسته‌اي و نظامي مخفي عراق بود.
انتقاد از سياست‌هاي بوش
ريتر در 26 آگوست 1998 از سمت خود در كميسيون ويژه سازمان ملل استعفا داد. او دليل استعفايش را ناتواني آمريكا و سازمان ملل براي راضي كردن عراق به همكاري با بازرسان سازمان ملل عنوان كرد. او چند روز پس از استعفاي خود در كميته روابط خارجي سناي آمريكا اعلام كرد كه «بدون هيچ ناراحتي و تاسفي از سمت خود استعفا داده‌ام، به اين دليل كه شوراي امنيت سازمان ملل و بزرگ‌ترين حامي اين شورا يعني آمريكا نتوانستند قطعنامه‌هاي صادر شده پس از جنگ خليج‌فارس را براي خلع‌سلاح عراق با موفقيت اجرا كنند.»
ريتر پس از استعفا هم به عنوان يكي از مفسران و تحليلگران منتقد سياست‌هاي دولت بوش در خاورميانه به ويژه در موضوع سلاح‌هاي كشتار جمعي مشغول فعاليت است. ريتر در سال 2000 به‌عنوان يك جمهوريخواه به بوش رأي داد اما خيلي زود به انتقاد از سياست‌هاي او پرداخت. اسكات ريتر در كنار «داستان ناگفته عراق» كتاب‌هاي ديگري هم نگاشته است كه از جمله مي‌توان به «هنر جنبش‌هاي جنگ و ضد جنگ» در سال 2007،« هدف ايران: حقايقي در مورد برنامه كاخ سفيد براي تغيير رژيم» در سال 2006 «جنگ عراق، چيزي كه تيم بوش نمي‌خواهد شما بدانيد» در سال 2002، «پايان بازي: حل مسئله عراق، يكبار براي هميشه» در سال 2004 اشاره كرد.
ترجمه فارسي كتاب
در سال 1386 با عنوان «داستان ناگفته عراق» با ترجمه عليرضا عياري توسط انتشارات اطلاعات و با تيراژ 2100 نسخه منتشر شده است. عياري در مقدمه خود در اين كتاب مي‌نويسد: «اسكات ريتر از طريق دوستان قديمي خود در جامعه اطلاعاتي انگليس قبلا نسبت به سياست دوگانه آمريكا هشدار داده بود. اين كتاب تشريح مي‌كند كه چگونه آژانس‌هاي اطلاعاتي آمريكا با وجود تلاش هزاران مامور دفتر بازرسي فدرال در داخل و ماموران سازمان اطاعات و جاسوسي آمريكا در خارج از مرزهاي آمريكا در كسب اطاعات مربوط به طرح القاعده در حوادث يازده سپتامبر ناكام ماندند. در لحظات حساس سازمان بازرسي فدرال با سازمان اطلاعات جاسوسي آمريكا همكاري‌هاي لازم را صورت نمي‌داد و از سوي ديگر تقريبا هميشه سازمان اطلاعات و جاسوسي آمريكا نيز اطلاعات لازم را در اختيار سازمان بازرسي فدرال قرار نمي‌داد. ريتر در اين آشفتگي در دهه 90 تصميم گرفت تا در مورد وجود تسليحات كشتار جمعي در عراق تحقيقاتي صورت دهد. «آنسكام» كميسيون ويژه سازمان ملل با تصويب قطعنامه 687 شوراي امنيت سازمان ملل براي نظارت بر تسليحات عراق تشكيل شد.
داستان ريتر داستاني هيجان‌انگيز است به اين دليل كه افراد نزديك به صدام همواره به دنبال دستگيري افراد گروه تحقيقاتي سازمان ملل بودند. ريتر هم در مقدمه خود مي‌نويسد: «در آگوست 1998 من از بهترين شغل دوران زندگي‌ام استعفا دادم. تقريبا هفت سال بود كه به عنوان بازرس تسليحاتي سازمان ملل فعاليت مي‌كردم. به‌عنوان بازرس سازمان ملل من فرصتي استثنايي داشتم، نه‌تنها قادر به طراحي، اجرا و عمليات بازرسي بودم بلكه امكان كنترل جهت بازرسي، جمع‌آوري و ارزيابي اطلاعات محرمانه در هر مرحله از بازرسي را نيز داشتم.»
 دوشنبه 18 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 286]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن