تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا به تو پناه مى برم از اين كه باطل را بر حق ترجيح دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817434659




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاجيك:جنبش دانشجويي بدون دين، هويت خود را از دست مي‌‏دهدجنبش دانشجويي بايدهدايت كننده جريانات سياسي جامعه خود باشد


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: تاجيك:جنبش دانشجويي بدون دين، هويت خود را از دست مي‌‏دهدجنبش دانشجويي بايدهدايت كننده جريانات سياسي جامعه خود باشد


تهران- خبرگزاري كار ايران
رئيس سابق مركز بررسي هاي استراتژيك رياست جمهوري تصريح كرد: جنبش دانشجويي نبايد خودي و غيرخودي ايجاد كند زيرا بسياري از افراد از اين شكاف‌‏هاي ايجادشده، عبور كردند. تا ياد نگيريم كه جمعيت باشيم، علي‌‏رغم تكثر، ديكتاتوري بيش نيستم.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، حميدرضا تاجيك در مراسم بزرگداشت روز دانشجو كه در جبهه مشاركت ايران اسلامي برگزارشد، با بيان اينكه جنبش دانشجويي از نوعي روان‌‏پريشي رنج مي‌‏برد، اظهار داشت: هيچ تعريفي از استراتژي جنبش دانشجويي در دسترس نيست وتاكنون نيز تلاشي صورت نگرفته است كه بدانيم چه نوع استراتژي را بايد به عنوان جنبش دانشجويي به كار گيريم.
وي با تاكيد بر اينكه با كنش‌‏هاي سياسي بيگانه هستيم، گفت: متاسفانه الزامات دوران به ما ديكته مي‌‏كندكه چگونه بايد حركت كنيم و از اصل كنش سياسي اطلاعي نداريم.
تاجيك با اشاره به اينكه هنوز تكليف خود را با ايدئولوژي و گفتمان نمي‌‏دانيم، اظهار داشت: زماني ايدئولوژي‌‏گرا و زمان ديگر ايدلوژي‌‏ستيز هستيم؛ زماني به آن افتخارمي‌‏كرديم و زماني ايدئولوژي را در عبور و فاصله گرفتن از آن تعريف كرديم و ايدئولوژي براي ما انسداد وارتجاع بود.
وي ادامه داد: برخي اوقات نيز با تبعيت از فضاي روشنفكري، در بوق ايدئولوژي‌‏گريزي دميديم؛ لذا سماجت مقدس از ميان ما رخت‌‏ بربست و حاضر به هزينه دادن نبوديم.
تاجيك با انتقاد از برخي عملكردهاي جنبش دانشجويي خاطرنشان كرد: جنبش دانشجويي اجازه مي‌‏دهد كه به جاي او بينديشند، سخن بگويند، تصميم بگيرند، استراتژي تعيين كنند و خودش تنها تكرار مي‌‏كند و هورا مي‌‏كشد.
وي با بيان اينكه گفتمان‌‏هاي منطق با روح زمان تعريف نمي‌‏شود، تصريح كرد: جنبش‌‏هاي ما در كجا قرار دارند؟ آيا جنبش مي‌‏تواند شبيه هيچ چيز و همه چيز باشد؟ يعني هم انقلابي، هم سكولار، هم محافظه‌‏كار و هم غربي باشد؟
تاجيك تصريح كرد: به لحاظ معرفتي، نوعي اغتشاش در جريان دانشجويي حاكم است. اين جريان با موج روشنفكري حركت مي‌‏كند و گفتمان مسلط آن، روشنفكري است.
تاجيك با طرح اين سوال كه جنبش دانشجو در كجا، در شان و منزلت خود عمل كرده است؟ تصريح كرد: هر زمان روشنفكران منفعل شدند، اين جريان هم به انفعال كشيده شد و اجازه سخن گفتن ، توليد فكر و انديشه‌‏اش را به ديگران واگذار كرد.
وي در عين حال گفت: آن‌‏جا كه دانشجو به جاي خود سخن مي‌‏گويد، جنبش آغاز مي‌‏شود و پيش از آن، جنبش تنها استعاره و تشبيه است. زماني كه دانشجو سخن مي‌‏گويد يعني راه افق، مرزهاي انديشه وگفتماني خود را ترسيم و خطوط نارنجي و قرمز خود را تعيين مي‌‏كند و در نهايت جنبش آغاز مي‌‏شود.
تاجيك با بيان اينكه بايد به "چه نبايد كردها" پرداخت، اظهار داشت: جنبش دانشجويي نبايد به واقعه گره بخورد واين جنبش را نبايد به تاريخ قفل كرد. متاسفانه هر زمان صحبت از جنبش دانشجويي مي‌‏شود،، آن را به واقعه‌‏اي گره مي‌‏زنند.
وي ادامه داد: به روز و گرامي‌‏داشت روز قناعت كرديم كه تاريخ را از دست داديم و بر يك حادثه تاريخي قفل شديم كه كل تاريخ را از دست داديم. آيا 16 آذر يك روز است يا 16 آذرهاي زيادي وجود دارد كه عاملان آن متفاوت هستند؟
مشاور خاتمي در دولت اصلاحات تصريح كرد: ما به تاريخ قفل شده‌‏ايم و اجازه نمي‌‏دهيم شرايط با روح زمانه خودمان تفسير شود و به آن متمم بزنيم. دانشجو تنها به قرائت‌‏كننده صرف تبديل شده است و مورد نقادي قرار مي‌‏گيرد.
تاجيك با بيان اينكه جنبش دانشجويي را نبايد با راديكاليزم گره زد، افزود: راديكاليزم به ترفند سياسي در كشور تبديل شده است يعني فردي كه نه اهل فكر و نه اهل انديشه است، در فضاي دانشجويي تبديل به قهرمان مي‌‏شود. اين راديكاليسم تبديل به جدايي از توده‌‏ها مي‌‏شود.
رئيس سابق مركز بررسي‌‏هاي استراتژيك رياست جمهوري همچنين توصيه كرد: نبايد جنبش دانشجويي را به سكولاريسم وصل كرد زيرا اگر خدا و دين را از جنبش دانشجويي بگيريم، چيزي از اين جنبش باقي نمي‌‏ماند و جنبش دانشجويي بدون دين، هويت خود را از دست مي‌‏دهد و ديگر كارآيي ندارد.
وي افزود: دين ما را به هم وصل و از درون، ايجاد ايدئولوژي مي‌‏كند. دين ما را آماده مي‌‏كند كه بدون چشم‌‏داشت، آنچه را كه داريم در طبق اخلاق بگذاريم اما آنچه جنبش دانشجويي را آزار مي‌‏دهد، عدم وجود سماجت مقدس است.
وي با اعتقاد به اينكه نبايد جنبش دانشجويي رابه نوعي خمودگي آموخته شده مبتلا كرد، گفت: اين جنبش نبايد دچار انفعال از درون شود بلكه بايد در همه جوانب حضور فعال داشته و هدايت كننده جريانات سياسي جامعه خود باشد.
تاجيك با بيان اينكه وجود جنبش دانشجويي را دانشجو خلق مي‌‏كند، يادآور شد: وجود جريان دانشجويي زماني معناي مي‌‏يابد كه يا جريان‌‏سازي كند، يا به هدايت جرياني بپردازد و يا اينكه در مقابل جريان نامطلوبي بايستد.
مشاور خاتمي معتقد است: جنبش دانشجويي را نبايد به شخصيت‌‏ها گره زد و بايد اين دخيل‌‏ها را باز كرد البته نه اينكه به قهرمانان جامعه احترام نگذاشت، بلكه بر طبق نيازهاي جامعه رفتار كرد.
وي ادامه داد: جنبش دانشجويي بايد نهادسازي كند. صد سال است كه در خلق نظرسازي گرفتاريم وهمواره در پي ان بوديم كه واژه‌‏ها داراي چه معاني هستند و كسي را با سوادتر مي‌‏دانيم كه بيش از سايرين نقل قول كند.
تاجيك در پايان گفت: اگر جنبش دانشجويي به دنبال ايجاد جنبش است، بايد مشخص كند كه اين جنبش در خود است يا برخود يا مي‌‏خواهد در سطح جامعه جنبش ايجاد كند.
پايان پيام

كد خبر: 461971
 يکشنبه 17 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن