تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن طیب و پاکیزه را از هر که گفت بگیرید،‌ اگر چه او خود،‌ بدان عمل ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826549598




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كتاب انديشه - هنوز جاي كار دارد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: كتاب انديشه - هنوز جاي كار دارد
كتاب انديشه - هنوز جاي كار دارد

رسول آباديان: كتاب «انسان، نشانه، فرهنگ» يك كتاب آكادميك درباره نشانه‌شناسي است كه در صورت يك بازبيني مجدد مي‌تواند به عنوان كتابي جامع و همه فهم مطرح باشد. اين كتاب كه عمده تلاش خود را به ارائه نظريات نشانه‌شناسان بزرگ جهاني معطوف كرده كتابي براي جامعه امروز ايران است، يعني اينكه نوع برخورد نرسيسيانس با موضوع گرچه نگاهي با گرايش تاليف كتب دانشگاهي است اما شكار موضوعي از اين دست و پرداختن مناسب به آن را مي‌توانيم به فال نيك بگيريم و منتظر اقداماتي ديگر از اين دست باشيم كه در مقدمه اين كتاب هم آمده اگرچه ريشه‌هاي نشانه‌شناسي در تاريخ به افلاطون و آگوستين باز مي‌گردد، اما نشانه‌شناسي به عنوان يك تئوري مستقل در آغاز قرن بيستم در نوشته‌هاي چارلز ساندرز وفردينان دو سوسور مطرح شد و در سال 1958با چاپ انسان‌شناسي ساختاري نوشته كلودي استروس، نشانه‌شناسي تحرك تازه‌اي پيدا كرد، اين اثر آموزه‌هاي نشانه‌شناسي سوسور را بررسي و مطالعه فرهنگ‌هاي اوليه را به كار مي‌گرفت. نشانه شناسي هنگامي به شكوفايي رسيد كه با اصول تحليل روان درماني مطابقت داده شد و توسط لاكان به منصه ظهور رسيد، هر چند كه قبلا اين بحث در سال1900در كتاب «تعبيررويا»ي فرويد به‌طور ضمني مطرح شده بود. در تعريف كلي مي‌توان گفت كه نشانه‌شناسي علمي است مربوط به نشانه كه بنابر نظريه سوسور، زبان‌شناسي يكي از زيررشته‌هاي آن محسوب مي‌شود، هرگاه به زبان از اين نقطه‌نظر نگريسته شود ميل به بررسي رسانه‌هاي ارتباط جمعي به صورت بصري يا مكتوب و مخصوصا در حوزه روايت بيشتر مي‌شود، ميل ديگري كه از اين نظر تشويق مي‌شود فروپاشيدن تعصب حمايتگرانه از فرهنگ والا در تقابل با هنر عامه يا توليدات مردم عادي است. اميليا نرسيسيانس در بخش‌هاي متعددي از اين كتاب بحث نشانه‌شناسي را از زواياي گوناگون مورد ارزيابي قرار داده و كاربرد آن را در هنر‌هاي گوناگون كنكاش كرده است. نويسنده در بخش كوتاهي از فصل «انواع نشانه» نوشته است: «... نشانه مي‌تواند مربوط به آن پديده‌اي باشد كه در ذهن ايجاد مي‌شود يا مربوط به آن ذهنيتي است كه ما در مخيله خود آن را توسعه مي‌دهيم، پس نشانه‌شناسي پيرس نه تنها بر زبان‌شناسي، بلكه بر روان‌شناسي نيز استوار است و در آن درك، تفكر و كنش مطرح مي‌شود، چنين نشانه‌اي كه در مخيله توسعه مي‌يابد به آن تفسير مي‌گوييم، پس تفسير خود نشانه‌اي نشأت گرفته از اولين نشانه است...» و در فصلي ديگر مي‌نويسد: «نشانه‌ها حاملان معاني هستند و نشانه‌شناسي قادر به مطالعه اين فرآيند يعني انتقال معاني از طريق نشانه‌ها در زندگي روزمره ماست، ممكن است نمود نشانه‌ها در زندگي اجتماعي ما به صورت واضح، روشن و فوري امكان‌پذير نباشد، اما قوم‌نگاران و انسان‌شناسان با استفاده از ابزار نشانه‌شناسي قادر به نمايان كردن معاني اين نمودها از طريق مطالعه نشانه‌ها هستند...» اميليا نرسيسيانس در بخش‌هاي زيادي از كتابش به چگونگي استفاده نويسنده‌اي چون امبرتو اكو از بحث نشانه‌شناسي اشاره كرده كه مي‌توان از آن به عنوان خواندني‌ترين بخش كتاب نام برد، نويسنده در اين بخش از نحوه برخورد اكو با نشانه‌شناسي به عنوان يك ابزار ضروري در خدمت تفكر ياد كرده و نوع نگاه آييني او را در تحليل جزءبه جزء فيلم كازابلانكا از زاويه نشانه شناسي مورد ارزيابي قرار داده است. نويسنده در بخشي از فصل«امبرتو اكو» نوشته است:«...امبرتو اكو مانند رولان بارت شروع به بازخواني معاني گوناگون اين فيلم معروف مي‌كند، فيلم كازابلانكا را مايكل كورتيس در سال 1942 ساخت، فيلمي كه مربوط به حوادث جنگ جهاني دوم است...» يكي ديگر از فصل‌هاي خواندني اين كتاب فصلي به نام «انسان‌شناسي نمادين است، فصلي كه مي‌توان جوهره كل كتاب را در آن ديد، انسان‌شناسي نمادين درصدد مطالعه ادراك و پاسخ‌هاي عاطفي و خردگرايانه افراد مختلف از فرهنگ‌هاي گوناگون، نسبت به دنياي پيرامون خود است، انسان‌شناسي نمادين موضوعاتي از قبيل اينكه افراد ادراك خود را در پاسخگويي به دگرگوني‌ها در سطح منطقه‌اي، ملي و جهاني چگونه تغيير مي‌دهند و اينكه آنها مناسك و آيين‌هاي خود را نسبت به دنيايي كه همواره در حال تغيير است چگونه تعديل، تنظيم يا حتي خلق مي‌نمايند بررسي مي‌كند. در بخشي از فصل انسان‌شناسي نمادين آمده است: «دو محور فكري مهم در انسان شناسي نمادين قابل‌شناسايي است، يكي از آنها با نام كليفورد گيرتز و دانشگاه شيكاگو و ديگري با نام ويكتور دبليو ترنر از كورنل گره خورده است و در اين راستا بايد از ديويداشنايدر كه در توسعه انسان‌شناسي نمادين فعاليت كرده است نام برد...» در خاتمه يك بار ديگر بايد گفت كه كتاب«انسان، نشانه، فرهنگ» كتابي است كه نياز مبرم به يك ويراستاري اصولي دارد و ترتيب فصل‌هاي تشكيل‌دهنده آن بايد با نظم و ساختار بهتري همراه باشد.

اين كتاب سال 1387در شمارگان 1100جلد و قيمت 2600 تومان توسط انتشارات افكار عرضه شده است.
 يکشنبه 17 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن