تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):يا على دانشمند سه نشانه دارد: راستگويى، حرام‏گريزى و فروتنى در برابر همه مردم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819594210




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقد و بررسي فيلم‌هاي كوتاه «امير توده‌روستا»


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: نقد و بررسي فيلم‌هاي كوتاه «امير توده‌روستا»
بيست و يكمين برنامه «سينمافردا» كه به مرور آثار «امير توده‌روستا» اختصاص داشت: با حضور اين فيلمساز، احمد طالبي‌نژاد، منتقد و فيلمساز. كامبيز ديرباز و ماهايا پطروسيان. بازيگران فيلم سياه و سفيد در سينما آزادي برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سينما آزادي، پس از روي پرده رفتن 5 فيلم كوتاه ساخته امير توده‌روستا شامل: سلام آقاي ايول، دزد شكلاتي، سياه و سفيد، تلألو و شيوا، در سالن شهر هنر سينما آزادي، نشست نقد و بررسي اين آثار با حضور هنرمندان يادشده و عموم مخاطبان در كافه اين سينما برگزار شد.

سينماي كوتاه همچون دوبيتي در شعر

احمد طالبي‌نژاد، در ابتداي اين نشست به نگاه مبهم به فيلم كوتاه در سينماي ايران پرداخت و تصريح كرد: فيلم كوتاه در سينماي ما جايگاه و تعريف مشخصي نداشته است. به همين دليل گاهي سكانسي از يك فيلم بلند را فيلم كوتاه تلقي مي‌كنند و اين در صورتي است كه فيلم كوتاه واحدي مستقل در سينماست؛ همچنان كه در شعر رباعي و دوبيتي از غزل و قصيده مستقل هستند.

طالبي‌نژاد از جدي گرفته نشدن چندين ساله اكران عمومي فيلم‌هاي كوتاه در ايران انتقاد كرد و سپس به جريان‌ساز بودن فيلم كوتاه در تاريخ سينماي ايران پرداخت و خاطرنشان كرد: فيلم‌سازان برجسته ما همچون: امير نادري، مسعود كيميايي و ناصر تقوايي از طريق فيلم كوتاه موفق به حضور در عرصه سينماي حرفه‌اي شدند. فيلم كوتاه در دوران تسلط فيلمفارسي بر سينما، شأن ويژه‌اي داشت و در تقابل با فيلمفارسي قرار مي‌گرفت.

در اين فضا، فيلم‌سازان با ساخت فيلم كوتاه كسب اعتبار مي‌كردند. اكنون نيز سينماي كوتاه ما، با وجود ضعف‌هايي كه دارد، جلوتر از سينماي بلند است و عرصه تجربه‌اندوزي و كارورزي است ولي به اين خاطر كه اقتصاد حرف اول را مي‌زند؛ مهجور مانده است.

منتقد برنامه سينما فردا در ادامه به آثار توده‌روستا پرداخت و گفت: بلندپروازي توده‌روستا در سلام آقاي ايول و سياه و سفيد مشخص است. در بيشتر فيلم هاي خود نيز به دكوپاژ و ميزانسن و چگونه گفتن اهميت داده است.

در فيلم شيوا به تابوشكني‌ در مقوله رقص پرداخته ولي روي فيلمنامه و انتخاب بازيگر كار نكرده است. بازي بازيگر اين فيلم فيگوراتيو بوده و باورپذير نيست. تلالو نيز ويديو آرتي موجز است و صدا در آن وجهي بصري پيدا كرده است.

فضاي زير آب آن از لحاظ بصري خيلي خوب درآمده و كليت فيلم داراي جنبه‌هاي گرافيستي و امپرسيونيستي است. كارگردان قصد طنزپردازي در فيلم دزد شكلاتي داشته ولي تراژيك از آب درآمده و پيشنهاد من به توده‌روستا اين است كه ديگر به سراغ ساخت فيلم كمدي نرود.

امير توده‌روستا نيز در ادامه به توضيحاتي درباره آثارش پرداخت و گفت: ايده فيلم سلام آقاي ايول را از يك بازي كامپيوتري گرفتم و در آن به آسيب‌شناسي روابط زناشويي پردخته‌ام. اين فيلم را در 17 سالگي، زماني كه داشتم براي كنكور آماده مي‌شدم، ساختم. در آن زمان ديدم كه بازي‌هاي كامپيوتري باعث دور شدن آدمها از كارهاي ارزشمند مي‌شود و به همين دليل به آسيب‌شناسي اين قضيه روي آوردم ولي به ستيز با دنياي مجازي نرفته‌ام. در سياه و سفيد نيز مي‌خواستم تجربه‌اي متفاوت از ديگر كارهايم داشته باشم و كار با شخصيتها را مدنظر قرار دادم.

ماهايا پطروسيان در ادامه ضمن اشاره به علاقه‌مندي‌اش به تجربه بازي در فيلم‌هاي كوتاه به شخصيت ليلا كه در فيلم سياه و سفيد نقش آن را بازي مي‌كند پرداخت و گفت. ليلا در اينجا حس و حال‌ها و عكس‌العمل‌هاي متفاوتي دارد و براي من نشان دادن اينها در زماني كوتاه و فضايي معلق جالب بود.

كامبيز ديرباز نيز در خصوص بازي در سياه و سفيد گفت: نخستين تجربه‌ام در فيلم كوتاه بود و احساس مي‌كردم كه ايفاي نقش يك شخصيت در زماني كوتاه سخت است ولي دوست داشتم كه اين تجربه را داشته باشم. در اين فيلم من عكس‌العمل‌دهنده بودم و در ديالوگ‌هاي «حامد» و «ليلا» مي‌فهميم كه در كودكي و به هنگام خاموشي برف اتفاقي براي ليلا افتاده است. به همين دليل دچار ضعفي شده است و آرامش حامد در اينجا باعث حفظ زندگي‌اش مي‌شود.

گفتني است كه برنامه سينما فردا با هدف حمايت از توليد و نمايش فيلم كوتاه، ساعت 18 دوشنبه‌هاي هر هفته در سينما آزادي برگزار مي‌شود و علاقه‌مندان براي كسب اطلاعات بيشتر از برنامه‌هاي سينما فردا نيز مي‌توانندبه‌آدرس‌اينترنتي www. cinemafarda. com مراجعه كنند.

انتشار خوانش و نقد شعر جوان در «رصد صبح»

«رصد صبح» عنوان مجموعه شعري است كه در آن محمدكاظم كاظمي به خوانش و نقد شعر جوان امروز پرداخته است.

به گزارش انتشارات سوره مهر مقدمه اين كتاب را كه توليد مركز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري است، مصطفي محدثي خراساني نوشته است.

سيده كبري موسوي، اميد مهدي‌نژاد، مهدي فرجي، گروس عبدالملكيان، مهدي سيار، مسلم محبي و ميلان عرفان‌پور برخي از شاعراني هستند كه سروده‌هايشان در اين مجموعه آمده است.

در اين مجموعه شعرهايي از شاعران جوان از شهرهاي مختلف كشور آمده و به دنبال آن نقد محمدكاظم كاظمي از شعرهاي او آمده است.

كاظمي درباره نقدش به شعرهاي مجموعه مي‌گويد: «شعرها را بدون هيچگونه تصرفي نقل كردم و در برخي موارد از ويرايش فني هم گذر كردم.»




 پنجشنبه 14 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 176]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن