تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حکمت را هر کجا که یافتی فراگیر، زیرا حکمت گمشده هر مومن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816984368




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زنان از زمين هم ارث مي برند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: زنان از زمين هم ارث مي برند


سرمايه ،مهرزاد غني پور: براساس مصوبه جديد كميسيون قضايي مجلس زنان هم از زمين ارث مي برند.روز گذشته با اصلاح مواد 946 و 948 قانون مدني، كميسيون قضايي و حقوقي مجلس تصويب كرد كه زنان هم بتوانند علاوه بر ملك و ساختمان از زمين نيز ارث ببرند كه در صورت تصويب نهايي در صحن علني مجلس، زوجه مي تواند از قيمت امول غيرمنقول اعم از عرصه و اعيان نيز ارث ببرد.

اين درحالي است كه مواد 946 و 948 قانون مدني مبني بر ارث نبردن زمين توسط زوجه مشكلات بسياري را تاكنون ايجاد كرده است به ويژه براي زنان روستايي كه تنها دارايي با ارزش همسرشان همان زمين زراعي است و زنان روستايي طبق قانون از آن ارث نمي برند.
اين مساله همچنين زماني بيشتر آشكار شد كه پس از زلزله بم بسياري از زناني كه همسر و كودكان خود را در زلزله از دست داده بودند از اموال غيرمنقول همسرشان يعني زمين نمي توانستند ارث ببرند و از آنجا كه خانه ها ويران شده و درخت هم از بين رفته بود پس ارثي از ساختمان و درختان باغ هم به آنها نرسيد.
براساس طرحي كه به تصويب مجلس ششم رسيده بود، زن مي توانست از همه اموال شوهر ارث ببرد اما اين طرح در سال 83 توسط شوراي نگهبان رد شد و در مجلس هفتم هم پيگيري هايي انجام شد كه در نهايت مقام معظم رهبري فتوا دادند كه زن نه تنها از بنا و اشجار كه از زمين هم ارث برد. به همين خاطر اين طرح دوباره در دستور كار مجلس قرار گرفت و دو هفته پيش هم در كميته حقوق خصوصي به تصويب رسيد كه روز گذشته هم به تصويب كميسيون قضايي مجلس رسيد.
زهره ارزني حقوقدان با اشاره به اينكه اين گام مثبتي جهت برخورداري زنان از اموال همسرشان است، مي گويد: «به اين ترتيب بسياري از زنان روستايي از اموال غيرمنقول همسرشان پس از فوت او ارث خواهند برد اما هنوز نابرابري هاي ديگر در زمينه قوانين ارث وجود دارد كه اميدواريم قانونگذار آنها را نيز اصلاح كند.»او در ادامه مي گويد: «يكي از اين نابرابري ها اين است كه زوج از تمام اموال زوجه ارث مي برد اما زوجه در صورت فرزنددار بودن زوج يك هشتم از عين اموال منقول و يك هشتم اموال غيرمنقول اعم از اعيان را ارث مي برد و در صورتي كه زوج هيچ فرزندي نداشته باشد سهم زوجه يك چهارم از اموال منقول همسرش و اعيان است.»
او مي گويد: «در حالي كه زن و شوهر هر دو با هم براي زندگي تلاش مي كنند اما قسمت اعظم ارث نصيب فرزندان مي شود بنابراين قانونگذار بايد راهكارهايي هنگام ازدواج پيش بيني كند تا زن هم بتواند در دارايي هاي مشترك سهيم شود.»
به گفته اين حقوقدان در حال حاضر تنها زماني زن در نيمي از دارايي ها شريك مي شود كه مرد متقاضي طلاق باشد يا اينكه مرد به دليل موجهي زن را طلاق نداده باشد. اين در حالي است كه بعضي از مردان ابتدا دارايي هاي خود را به غير منتقل مي كنند سپس درخواست طلاق مي دهند بنابراين هيچ ضمانت اجرايي براي اين قانون وجود ندارد.
اين حقوقدان در ادامه مي گويد: «از اوايل دهه 1300 يعني سال 1307 كه قانون ارث در ايران به صورت مدون تصويب شد صحبتي از ارث بردن زن از عرصه و اعيان برده نشد.»
او با اشاره به اينكه در مذهب تسنن زنان از عرصه و اعيان هم ارث مي برند، مي گويد: «در زمان صفويه يعني زمان تصويب قانون ارث سه انتخاب در مكتب شيعه براي ارث بردن زنان مطرح بود اول اينكه زن هم از زمين ارث ببرد» دوم اينكه زن وقتي از شوهرش بچه داشته باشد از زمين ارث ببرد و سوم اينكه زن چه بچه داشته باشد چه نداشته باشد از زمين ارث نبرد كه متاسفانه قانونگذار نظر سوم مكتب شيعه را براي قانون ارث زنان انتخاب كرده است.»
شادي صدر حقوقدان نيز با اشاره به اقدام مثبت كميسيون قضايي مجلس مي گويد: «اما اين اقدام نمي تواند تمامي مشكلات قوانين ارث را حل كند. اينكه ارث دختر نصف پسر است نص صريح قرآن است اما اينكه اگر مرد فرزندي نداشته باشد سهم همسرش يك چهارم از كليه اموال همسرش باشد و سه چهارم بقيه به دولت برسد جز نص صريح قرآن نيست و هيچ توجيه منطقي و مباني فقهي درستي هم ندارد بنابراين قانونگذار مي تواند اين قانون را جهت رفع نابرابري ها در قوانين ارث اصلاح كند.
 دوشنبه 11 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 148]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن