واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سفر به سرزمين وحي سلام برمكه مكرمه ،ازشجره تا نخستين ديدار كعبه
مكه مكرمه - براي زائران بيت الله الحرام ازمسجد شجره تا نخستين ديداركعبه بخشي از تاريخ فراموش نشدني است كه خود تجربه گر آنند ، تجربه اي كه پاياني ترين نقطه آن تازه شروع راهي عظيم است.
به گزارش روز شنبه خبرنگار اعزامي ،سرانجام پس از دوهفته ميهمان رسول الله بودن به قصد مكه مكرمه از مسير مسجد شجره عازم شديم هياتي كه خبرنگاران و تعداد ديگري از زائران اعضاي آن را تشكيل مي دادند.
پس ازوداع با رسول الله و اهل بيت ايشان كه كار آساني براي گروه نبود ،بعدازظهر روز گذشته"جمعه " پس از حدود يكساعت طي مسير به مسجده شجره مي رسي همان جا كه به نامهاي ذوالحليفه و ابيار علي مشهور است.
از شجره تا مكه مكرمه در مرورتاريخ
...............................................
مسجد شجره مسجد بسيار مهم خارج از مدينه بوده و يكي از ميقات ها و مساجد احرام زائران است. زايران ايراني كه ازمدينه منوره عازم مكه مكرمه مي شوند دراين مكان محرم مي شوند. زائران بدون احرام بستن نمي توانند وارد مكه شوند.
اين مسجد را شجره مي خوانند ازآن رو كه رسول الله در كنار درختي به نمام "سمره " احرام بست.ذوالحليفه نيز نام آبي است كه ميان دوقبيله قريش جاري بوده و پيامبر خدا دوست داشتند براي بستن احرام كنار درختي دراين محل فرود آيند.
اين مسجد "ابيار علي" هم ازآن جهت نام گرفته است كه حضرت علي "ع" براي آبياري نخلستان ها ي اين منطقه چاههاي بسياري را در آن جا با دست خود حفر كردند.درتاريخ آمده است كه رسول الله دراين مكان سه بار محرم شده اند.
درحال حاضر مساحت اين مسجد را 88 هزار متر مربع ذكر كردند وگفته مي شود 5 هزار نمازگزار همزمان مي توانند درآن ،نماز پس از احرام را اقامه كنند.
اينجا وقتي هر فرد لباس احرام به تن مي كند و لباس دنيا را به دنيا وامي گذارد تو گويي كه آماده مرگ مي شود دورداي سفيد بلند براي مردان و لباس سراسر سپيد زنان ،انسان رابه ياد لباس آخرت مي اندازد ، شان اين لباس گونه اي است كه زائر پس از استفاده ازاين پوشش خود را آماده طي طريقي كه برايش تقدير شده مي بيند.
احرام زائران ايراني عمدتا روبه غروب دراين مكان انجام مي شود صحنه اي كه هر زباني را براي بيان الكن مي گذارد.
اين مسجد درايام حج تمتع و در روزهاي پاياني ماه ذي القعده هرشب شاهد حضور هزاران هزار زائري است كه ترك دنيا را با ترك پوشش آن تجربه مي كنند.
پس از محرم شدن است كه اين مسجد تماما نداي رساي لبيك مي شود: لبيك اللهم لبيك ، لبيك لا شريك لك لبيك ،.....
اين ندا ندايي است كه از زبان هر زائربه هرحالتي به يكسان گفته مي شود صحنه اي كه هر بيننده را به ياد روز حشر و رجعت مخلوقات عالم به سوي الله مي اندازد. با خود مي پرسم اين مسجد چگونه قرنها اين صحنه ها را شاهد بود ه وچه تاريخ ها كه ثبت كرده است.
پس از احرام بستن دراين مكان فوج فوج زائران ايراني بيت الله الحرام در گروههاي مشخص و با استفاده از اتوبوسهاي مجهز به سوي مكه مكرمه عازم مي شوند.
شهر مقدس مكه در غرب نجد واقع است . اين شهر در جنوب مدينه واقع شده از مشرق به نجد و رياض و ازجنوب به يمن و از مغرب به جده محدود شده است .
مكه از سمت شمال به جنوب حالت شيب و سرازيري دارد و كعبه، خانه خدا در گودترين منطقه اين شهر قرار دارد.
اين شهر از 2500 سال پيش قبل از ميلاد مسيح محل توقف و اقامت كاروانياني بوده كه در مسير يمن وشام درتردد بودند.
براي مكه معاني ازجمله " مك " به معناي كمي آب ،لحاظ شده و اين حاكي ازاين مطلب است كه دراين منطقه اب بسيار كم و البته كاملا مورد احترام افراد بومي و محلي بوده است.
براي مكه معاني ديگري مانند بسط و گسترش هم قائل شده اند .
مكه را" ام القري "مي خوانند و گفته شده هنگام آفرينش زمين آب تمام سطح آن را فرا گرفت و تنها مكان كعبه ازآب بيرون وخشك بود و اين خشكي كم كم ا زاطراف كعبه به ديگر نقاط دنيا گسترش يافت كه در تاريخ اسلامي از آن به عنوان "دحو الارض" ياد مي شود.
درفضيلت اين شهر و خانه كعبه ايات و روايات بسياري وجود دارد .
از مدينه تا مكه ، نخستين ديدار كعبه
...............................................
زائران پس از طي طريق مسافت بين مدينه و مكه پس از قريب به 10 ساعت وارد اين شهر مقدس مي شوند، محرم شدگان بلافاصله عازم بيت الله الحرام شده تا اعمال عمره تمتع را به جاي گذارند.
نقطه اوج اين عزيمت زمان حضور در بيت الله الحرام است. خبرنگاران غريبانه وارد اين مكان مي شوند هر كارواني ، روحاني و معين و معينه اي دارد براي ورود به ميهماني الهي ،اما آنان خود كتاب به دست گرفته و با توكل برخودش ،آرام آرام گام برداشته و هر كس به سويي مي رود تا آن گونه كه خسي در ميقات بود در خانه دوست حضور يابد.
ازنخستين نگاه به كعبه حذر داده بودند، ازآن روي زائران بخصوص سال اوليها چشم به زير به سوي خانه اش رهسپار شدند، ناگاه در ميان موج جمعيت و پس از طي سرازيري هاي متعدد در گودترين نقطه اين دره خانه اي دراو ج عظمت وسادگي در مقابل چشمانت جلوه گري مي كند.
قلب دراين لحظه كبوتري درقفس است كه بي مهابا خود را به ديوار مي كوبد و آن گونه نبض مي زند كه گويي لحظه ديگر از تپش مي ايستد.
خدايا ابراهيمت فراخوان داده بود كه آمدند ،در احرام لبيك تورا گفتند و اكنون ناخودآگاه پس از نخستين ديدار كعبه به سجده مي افتند ، كه سجده و تسبيح الهي تنها درمان اين لحظات براي زائر مضطرب و پريشان است.
هزاران نفر همزمان دراين مكان با تمام وجود به سجده بارگاه الهي فرو افتاده اند و راز و نياز دراين مكان جان مي گيرد.
حال گاه رفتن است بايد اين ذره در موج موج انسان هاي فراخوانده شده قرار گيرد. اينجا همه يكي اند زن و مرد " خدايشان اين گونه خواسته است اينجا همه بنده اند نه فرودستي و نه بالا دستي ، نه سياه و نه سپيد.
خداوند خواسته است تا همه را فقط بنده ببند درميان جمع كه قرار مي گيري ، شوط هاي طواف شروع مي شود از حجرالاسود شروع مي كني ، دراين مكان امواج بيشتر تورا در بر مي گيرد ، هرلحظه بر خيل طواف كنندگان دراين منطقه اضافه و يا كم مي شود.
سياه پوستي دركنارت ، زرد چشم بادامي از پيش ، سفيد پوستان اروپايي دراطرافت اما هيچ كس را نمي بيني اين خداست كه اينجا فرمانرواي مطلق است .
زمزمه ها كه نداي قلب زائران است مي شنوي همه با زبان هاي مختلف يك چيز مي خواهند و مي خوانند:خدا آن گونه كه بايد ازهمه چيز برتر است و حمد و سپاس فروان براي اوست، خداوندا ، به آستان آمرزش تو آمده ام ، و عفو و ببخش تو مقصود م است و به گذشته تو مشتاقم ، به فضل تو اعتماد دارم و چيزي نزد من نيست كه ايجاب كند مرا بيامرزي و در كارهايم عملي نيست كه مرا مستحق عفو تو كند و راهگشايي جز فضل تو ندارم.
اين چه سري است كه بايد در طواف درمدار بگردي آن گونه كه كرات در مدار مي گردندو اين مسير نه در دل آسمان و كرات سماوي كه در تك تك ذرات عالم اين گونه است .
بايد هفت بار طواف كني كه بازهم اين هفت از اسرار عالم است ، خداوند درهفت روز انسان و جهان را خلق كرد ، خلقت هفت آسمان و زمين و .. .
مي گويند كعبه در پر جذبه ترين نقطه عالم قرار گرفته و اين حقيقت را آن گونه كه در مسير طواف قرار مي گيري به جان و دل حس مي كني. همه ذرات جهان دراين جذبه معنوي به گرد خانه اي كه ابراهيم معمارش بود مي گردند.
تمام توان خود را برپايت مي گذاري كه جمعيت تورا نبرد تا به خود روي . كعبه راز سر به مهر عالم است كه هنوز بر عالم آشكا ر نشده است.
پس از طواف هفتم هنوز نداي طواف كنندگان را مي شنوي كه بلند و رسا و آشكارا با خدايشان سخن مي گويند، اشك ريزان و شوريده خدايا بندگان آمده اند تا دراين مكان آن طور كه خواسته اي فقط بندگي كنند. پس از هر بار طواف دستهاي بسياري رو به سوي حجر الاسود به شكرانه اين توفيق به آسمان مي رود و زبان و دل ترنم شكرانه سر مي دهد.
زن و مرد و پيرو جوان از اطراف و اكناف عالم در هر رنگ و نژادي به يك زبان خدا را فقط خدا را مي خوانند : پروردگارا عمرم چراگاه شيطان شده است ، پناهگاهم تويي اكنون هرچه آثار شيطاني است از من بران و براي خودت خالصم فرما،اي داناي اسرار پنهاني از بديهايي كه تو مي داني به تو پناه مي برم ،...
بدينگونه پس از راز ونياز در طواف هفت گانه در پشت مقام ابراهيم نماز طواف را به نشانه اين شكرانه اقامه مي كني .
زائران ازآن پس به سوي سعي صفا و مروه رفته و بازهم اين مسير هفت گانه را طي كرده و پس از حلق و تقصير كه كوتاه كردن بخشي از موي سر و ناخن ها ست مناسك عمره تمتع را به پايان مي برند.
اينجا صحنه شورانگيري ايجاد مي شود، آشنايان يكد يگر را درآغوش گرفته و به همديگر تبريك مي گويند كه بخشي از اين مسير الهي را طي كرده اند و آرزويي كه در هر لحظه اين مسير با آنها بوده را بلند بلند براي صفا و مروه مي خوانند كه خدايا حج نيامده هاي دلداده را چنين سفري روزيشان فرما.
گزارش از: مريم شفيعي
1599
شنبه 9 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 208]