تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده بگويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817119368




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ابراز تاسف البرادعي از عدم ارائه اسناد مطالعات ادعايي; ايران به آژانس انرژي اتمي هشدار داد


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: ابراز تاسف البرادعي از عدم ارائه اسناد مطالعات ادعايي; ايران به آژانس انرژي اتمي هشدار داد
گروه سياست خارجي -با وجود اينكه ديپلمات مصري، آژانس اتمي سازمان ملل روز هاي پاياني خود را در اين نهاد فني سپري مي كند، اما اين طور كه پيداست در اين روزها نيز او نمي تواند دمي آرام و بدون دغدغه را در دفتر كار خود بگذراند. محمد البرادعي در نشست زمستاني شوراي حكام آژانس از عدم ارايه اسناد ادعايي به ايران ابراز تاسف كرد و گفت كه راستي آزمايي عدم انحراف مواد هسته اي در ايران از سوي آژانس ادامه دارد. وي هم چنين بار ديگر از اقدامات يك جانبه رژيم صهيونيستي و آمريكا در رابطه با سوريه و برنامه هسته اي نسبت داده شده به آن انتقاد و تاكيد كرد كه آژانس از اين رژيم خواسته است توضيحاتي كامل را ارايه كند و نيز از سوريه خواست تا امكان بازديد دوباره بازرسان از اماكن موردنظر در اين كشور را فراهم كند. مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين نشست با تاكيد بر ضرورت شفاف سازي موضوع مطالعات ادعايي در خصوص برنامه هسته اي صلح آميز ايران، از كشورهاي مدعي در اختيار داشتن اين اسناد خواست آنها را به ايران ارايه دهند. وي با اعلام اينكه "آژانس قادر بوده است به راستي آزمايي عدم انحراف مواد هسته اي اظهار شده در ايران ادامه دهد"، تاكيد كرد: آژانس به هيچ عنوان قصد ورود به فعاليت هاي نظامي متعارف ايران را ندارد. مديركل آژانس با محترم شمردن حق ايران در حفاظت از فعاليت ها و اطلاعات حساس محرمانه اش، ابراز اطمينان كرد كه آژانس با ترتيباتي خاص مي تواند ضمن تضمين اين حق ايران به وظايف خود نيز عمل كند. البرادعي همچنين از ايران خواست اقدامات لازم اعتمادساز نسبت به برنامه صلح آميز هسته يي اش را به اجرا بگذارد و در عين حال اظهار اميدواري كرد آنچه وي "گفت وگوهاي مستقيم بين كشورها براي ايجاد اعتماد و ثبات در خاورميانه" خواند صورت پذيرد. اين خواسته از سوي البرادعي در حالي مطرح مي شود كه مقامات تهران تاكنون همكاري هاي بسياري را در زمينه شفاف سازي فعاليت هاي هسته اي ايران با آژانس انجام داده اند. البرادعي در ادامه با اشاره به اين موضوع كه ايران پروتكل الحاقي را اجرا نكرده است، اين امر براي آنكه آژانس قادر باشد تضمين معتبري درباره فقدان مواد و فعاليت هاي اظهارنشده هسته اي ارايه كند، ضروري دانست.
به هيچ قيمتي تكنولوژي هسته اي را رها نمي كنيم
علي اصغر سلطانيه، نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي هم كه در هفته هاي اخير روزهاي پركاري را سپري كرده است در روز نخست نشست شوراي حكام در سخناني هشدار دهنده گفت: ايران هرگز حق مسلم خود براي تحقيق و كاربرد صلح آميز انرژي هسته اي در چارچوب اساسنامه و معاهده NPT را به هيچ قيمتي رها نخواهد كرد. وي با تاكيد بر اين موضوع كه «آژانس صريحا و به طور اعلام كرده است كه " هيچ سندي دال بر ارتباط اداري داخلي ميان "نمك سبز" و دو موضوع ديگر مطالعات ادعايي به نام "آزمايش انفجارات قوي" و "موشك با قابليت بازگشت به جو"، به ايران نشان داده نشده يا تحويل نشده است»، از اين كه اين اعلام صريح آژانس در گزارش مديركل (نوامبر) منعكس نشده است ابراز تاسف كرد و آن را بيانگر آن دانست كه بر خلاف آنچه در گزارش بيان شده است، اسناد مطالعات ادعايي فاقد انسجام داخلي في مابين اسناد است. نماينده ايران در آژانس با بيان اين كه آژانس موظف است ماهيت صلح آميز فعاليت هاي هسته اي ايران را اعلام كند تصريح كرد: آژانس وظيفه ندارد در مورد اجراي پروتكل الحاقي اعلام نظر كند. ايران بر اين نظر است كه آژانس هم اكنون در موقعيتي هست كه بتواند عدم اصالت، بي اساس و ساختگي بودن به اصطلاح مدارك منسوب به مطالعات ادعايي را اعلام و مساله را خاتمه يافته اعلام كند. سلطانيه همچنين گفت: هيات نمايندگي جمهوري اسلامي ايران هشدار مي دهد كه اقتدار، استقلال، اعتبار و انسجام آژانس در معرض خطر قرار دارد و مصرانه از همگي مي خواهد كه به اين فرآيند خطرناك و شرايط جاري قبل از آنكه بسيار دير شود مهر پايان بزنند. نماينده ايران در آژانس در يك كنفرانس خبري نيز با تاكيد بر اينكه ايران هرگز از حق لاينفك خود براي بهره مندي از انرژي هسته اي صلح آميز صرف نظر نخواهد كرد از جامعه بين المللي خواست تا بر آنهايي كه بر سر ميز مذاكره حاضر نمي شوند اعمال فشار كند. وي تعداد قطعنامه تحريم از سوي شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران را مهم ندانست و اظهار كرد: ايران كشوري است كه همواره از همه كشورها دعوت كرده است بر سر ميز مذاكره بيايند تا مذاكراتي بدون پيش شرط و از جايگاه برابر به روشي متعهدانه انجام شود. سلطانيه با تاكيد بر اين موضوع كه ما حاضريم در خصوص همه مسايل جهاني و منطقه اي، همكاري اقتصادي، مسايل انرژي ومسايل هسته اي مذاكره كنيم، ادامه داد: بنابراين جامعه بين المللي بايد بر آنهايي كه بر سر ميز مذاكره نمي آيند اعمال فشار و زور كند.
عدم ارايه اسناد مطالعات ادعايي نگران كننده است
اين درحالي است كه كشورهاي عضور جنبش عدم تعهد در بيانيه خود درباره ايران در نشست شوراي حكام تاكيد كردند كه آژانس تنها مرجع ذيصلاح براي راستي آزمايي تعهدات پادماني مربوطه كشورهاي عضو است و هيچ گونه فشار ناروا يا دخالت در فعاليت هاي آژانس خصوصا روند راستي آزمايي آن كه كارايي و اعتبار آژانس را به خطر اندازد نبايد وجود داشته باشد. اين جنبش هم چنين تاكيد كرد كه همه مسايل پادماني و راستي آزمايي از جمله آنهايي كه مربوط به ايران است بايد در چارچوب آژانس حل و فصل شود و مبتني بر زمينه هاي فني و حقوقي باشد. عدم تعهد هم چنين با اشاره به اين كه مديركل آژانس نتوانسته اسناد مربوط به مطالعات ادعايي را به ايران تحويل دهد نگراني خود را از ايجاد موانعي كه از روند راستي آزمايي آژانس جلوگيري مي كند ابراز كرد.جنبش عدم تعهد همچنين موضع اصولي خود را مبني بر اينكه ديپلماسي و گفت وگو تنها روش نيل به يك راه حل مسالمت آميز براي موضوع هسته اي ايران است مورد تاكيد قرار داد و همه كشورهاي عضو را تشويق كرد تا براي رسيدن به اين نتيجه با نظر مثبت كمك نمايند.
آژانس متقاعد شد
درحالي كه موضوع نمك سبز مي رفت تا باب ديگري را در پرونده هسته اي ايران باز كند و در سخنان سلطانيه نيز به اين موضوع اشاره شده بود، يك مقام مسئول در اين باره گفت: آژانس قبلا در نامه اي مكتوب به ايران اعلام كرده كه متقاعد شده است، موضوع نمك سبز معدن گچين بندرعباس هيچ ارتباطي با مسايل نظامي نداشته است. اين مقام مسئول با بيان اين كه آژانس به رغم آن كه اين مساله را مكتوب به ايران اعلام كرده است، اما مجددا در چارچوب "مطالعات ادعايي" اين مساله را مطرح كرد، اظهار داشت: متاسفانه تاكنون اظهار نظر مكتوب آژانس در اين باره در گزارش هاي مديركل آژانس منعكس نشده است.
تكميل نيروگاه بوشهر در سال 2009
در اين بين رئيس سازمان انرژي اتمي روسيه موسوم به "روس اتم" نيز گفت كه نيروگاه بوشهر در سال 2009 تكميل مي شود. سرگي كرينكو كه به همراه ديميتري مدودف رئيس جمهور روسيه به كاراكاس سفر كرده، اعلام كرد كه كار در بوشهر ادامه دارد و مشكلات مرتبط با مسائل مالي درپي تلاش ايران و طرف روسي در حال حل شدن است و سال آتي بايد كار به پايان برسد.
 جمعه 8 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن