واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: هاشمي رفسنجاني: بايد فضاي اسلامي و علمي براي آزادانديشي و نقد فراهم كنيم موضوع كرسيهاي آزادانديشي نبايد به دكان بدهبستانها و جايزهدادنها تبديل شود
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي
رييس مجلس خبرگان رهبري، ورود روحانيون به سياست، مساله ولايت فقيه، تشكيل مجمع تشخيص مصلحت نظام و تصميم حضرت امام درباره پايان جنگ را چهار نوآوري امام (ره) خواند و افزود: در دوران پيش از انقلاب ما واقعا در حوزه پرداختن روحانيت به مساله حكومت و سياست مشكل داشتيم و به همين دليل ورود امام را به سياست به عنوان يك مرجع تقليد، ميتوان يك نوآوري بزرگ دانست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آيتالله هاشمي رفسنجاني در نخستين اجلاس تخصصي دانشگاه آزاد اسلامي و هيات حمايت از كرسيهاي نظريهپردازي كه در واحد علوم تحقيقات دانشگاه آزاد برگزار شد، همچنين گفت: طرح ولايت فقيه در نجف را ميتوان نوآوري ديگر امام دانست؛ اين يك تحول عمده بود كه براي حكومت اسلامي الگو درست ميكرد.
وي افزود: اينكه در دوران غيبت بايد جانشين لايقي براي امام زمان(عج) داشته باشيم كه خصلتا به ايشان نزديك باشد، اصلي شد كه همه مشكلات ما را در زمان حيات امام حل كرد و اگر امام نبود، مشكلاتمان به بنبست ميرسيد و طلسم ميشد.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: زماني كه من رياست مجلس را به عهده داشتم، مجلس مصوبات زيادي داشت كه شوراي نگهبان آن را خلاف شرع تلقي ميكرد. امام ديد در اين صورت هيچ كار كارشناسي مقابل اين فقها جواب نميدهد و با وجود آن كه در مجلس هم مجتهدهاي قويتري از شوراي نگهبان وجود داشتند، تصميم با شوراي نگهبان بود.
وي اضافه كرد: امام مصلحت را از مباني مهم فقاهت خواندند و روح داوري مجمع تشخيص مصلحت نظام را تعيين كردند و نظام را با اين نوآوري نجات دادند؛ چرا كه وقتي كه نظامها متكي به ايدئولوژي ثابتي هستند، در انطباق قوانين با اين ايدئولوژي دچار مشكل ميشوند.
هاشمي رفسنجاني با اشاره به پايان جنگ ايران و عراق نيز گفت: ما به جايي رسيده بوديم كه ادامه جنگ خطرناك و ممكن بود بمب شيميايي مثل همان كه در حلبچه انداخته شد، در تهران انداخته شود، علاوه بر اين امكان اشغال جزاير ما توسط امريكا وجود داشت، اما امام به قول خودشان جام زهر را نوشيدند و آن نامه تاريخي را نوشتند.
رييس هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي در ادامه اعضاي هيات حمايت از كرسيهاي نظريهپردازي را به تكيه بر حق به عنوان مهمترين پايگاه اين حركت توصيه كرد و افزود: محور شما بايد كار عقلاني و متكايتان قرآن و سنت باشد . رهبر هم در كنار توصيه به پرهيز از افراط و تفريط اين را از شما خواسته است و اين كار با حضور علما و انديشمندان آشناتر به اصول ديني قابل حل است .
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: ما انتظار داريم ثمرات حركت شما در حمايت از كرسيهاي نظريهپردازي، انقلاب را به جايگاه خود برگرداند.
وي اظهار كرد: بايد فضايي اسلامي و علمي براي آزادانديشي و نوآوري ، نقد و انتقاد فراهم كنيم. اگر خلوص لازم را به كار بگيريم اين امر ميتواند فرصت خوبي باشد كه انقلاب را در جهت ريشهدارتر و پايدارشدن سوق دهد.
رييس مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه اين حركت يك حركت اسلامي است و بايد به سمت تقويت اساس اسلام نيز برود، گفت: متاسف هستم كه هنوز نظر رهبري در جاهايي كه بايد گرفته شود، گرفته نشده است. عدهاي از من تفسير نظر رهبري در اين باره را پرسيدند، من گفتم نبايد وقتي خود ايشان حضور دارند، براي اين حرفها حاشيهپردازي كنيم و احساس كردم كه گاهي ممكن است اين امر بر خلاف جهت هم برود .
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت : من به عنوان مسوول در مجمع كه به حق داناييمحوري را در چشمانداز بيست ساله سرلوحه قرار دادهايم و عقيده داريم با دانايي ميتوانيم به اهداف سند چشمانداز برسيم، راهي را جز اين نميبينم كه نوآوري را تقويت كنيم و فضايي به وجود بياوريم كه دانشجويان و طلاب محقق بار بيايند.
به گزارش ايسنا وي در ادامه به آيات اوليه نازل شده بر پيامبر اسلام(ص) اشاره كرد و افزود: اين امر تصادفي نيست كه اولين آيات نازل شده راجع به انسان و دانش اوست، اين نشان ميدهد كه شروع اسلام هم با علم است ، علم و دانش سرمايه اصلي بشر است كه اسلام و قرآن روي آن تاكيد كردهاند. تابلوي اسلام هم افرادي هستند كه چشمشان را بر دنيا، گوششان را بر سخنان سايرين و دلشان را بر عقايد موجود نميبندند و آنچه را بهتر است، انتخاب ميكنند.
هاشمي رفسنجاني خاطرنشان كرد: انسان آزادانديش و منورالفكر اسلامي كه بايد الگوي حركت شما قرار بگيرد، كسي است كه از يك سو مسلح به ايمان و از سوي ديگر به واقعبيني در امور كشور ، زندگي ، تاريخ ، بشريت و آفرينش مجهز باشد. اگر انساني اينچنين را پيدا كنيم كه با فضاي موجود بر اساس اعتقاداتش اين مسير را انتخاب ميكند، اين فرد يك آزادانديش ديني است.
رييس مجلس خبرگان رهبري تصريح كرد : البته آزادانديش غيرديني هم ارزش دارد ، برخي معتقدند آنها زودتر به واقعيات زمانه ميرسند و برخي ديگر ميگويند آنها از چراغ هدايتي كه ما داريم، محروماند در حقيقت آزادانديشان ديني با يك هدايت و راهنما بهتر ميتوانند از مسير عبور كنند؛ گرچه آزادانديشان مطلق از متحجران جلوترند، ولي ممكن است در مسير اشتباهاتي پيش بيايد؛ البته از آن طرف هم ممكن است پيش بيايد، ولي كمتر است.
وي با بيان اينكه اگر انسان آزادانديش اسلامي الگوي ما باشد، نقادي علوم انساني هم آسانتر است، گفت: اين طور نيست كه علوم ديگر هم متاثر از علوم انساني نباشد، بلكه اين بحثها در علوم ديگر هم مهم است. من دانشگاه آزاد اسلامي و ساير دانشگاهها را به آزادانديشي در علوم انساني و ساير علوم توصيه ميكنم.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: واقعيتي كه امروز بايد به دنبالش باشيم اين است كه از فضاي نوآوري و نرمافزاري درست استفاده كنيم و اگر در اين باره سوالاتي داريم از رهبر معظم انقلاب بپرسيم.
وي در ادامه با بيان اينكه پس از پيغمبر دنياي اسلام دچار دگمانديشي و آلوده به سياست شد، گفت: البته اين مسائل هميشه آلوده امور باندي و جناحي ميشود، مثلا همين الان كه متن سخنان امام خميني ( ره ) وجود دارد، برخي افراد هر چه ميخواهند بگويند به امام نسبت ميدهند و به سخنان ايشان تكيه ميكنند.
رييس هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي همچنين اظهار كرد: شما بايد با احتياط در اين بخش رفتار كنيد و مراقب باشيد كه در دام تفكرات دگم گرفتار نشويد. از اين جهت كه اگر در آزادانديشي نوآورانه بيسند افراط شود، موجي ايجاد ميشود كه اصل مطلب فراموش ميشود و اين راه آساني نيست.
هاشمي رفسنجاني با اشاره به تاليف كتابي با عنوان « اقتصاد اسلامي» از سوي شهيد مطهري كه در زمان خود اجازه انتشار نگرفته بود، افزود: اين طور نيست كه چون رهبري موضوع كرسيهاي نظريهپردازي را گفتهاند، كار روي ريل باشد؛ اما اگر شما يكي يكي مسائل را بپرسيد، ابهامات برطرف ميشود.
وي در ادامه به سير تاريخي اسلام اشاره و تصريح كرد: اسلام در سايه اصول محكم عقلاني جلو رفت و بعد از آن مدتي دچار انجماد شد، پس از بنياميه هم در دوران امام صادق ( ع) آزادانديشي اتفاق افتاد و افكار همه تمدنهاي آن زمان به مركز خلافت اسلامي، يعني بغداد آمد و آنچنان تمدن اسلامي دنيا را گرفت كه جرقههايش به غرب رفت و غرب خفته قرون وسطايي بيدار شد.
رييس هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي در پايان با بيان اينكه در نامگذاري اين دانشگاه بحث آزاد و اسلاميبودن از ابتدا مطرح بوده، گفت: نام آزاد به خاطر اين بود كه آزادانديشي را در اين دانشگاه رواج دهيم و اگر از اين اصل منحرف شويم چيزي نميماند؛ زيرا حيات ما به اين امر وابسته است.
انتهاي پيام
پنجشنبه 7 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]