تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى الله عليه و آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820334919




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيت الله رفسنجاني: وابستگي اقتصادي بسيار خطرناك است‌


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: آيت الله رفسنجاني: وابستگي اقتصادي بسيار خطرناك است‌


سرويس سياسي - اجتماعي: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، مهمترين آسيب انقلاب اسلامي را تضعيف اسلاميت و جمهوريت دانست و گفت: برخي‌ها درصدد تضعيف اسلاميت و جمهوريت نظام هستند، اما اين خود مردم هستند كه بايد همانند پيروزي انقلاب و دوران دفاع مقدس از اسلاميت و جمهوريت نظام دفاع كنند.‌

به گزارش خبرنگار ما، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، ديروز در همايش ملي 30 در جمع هزاران نفر از استادان و دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف، با اعلام مطلب فوق افزود: من دستاوردهاي انقلاب اسلامي را در تحقق شعارهاي اصلي آن، استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي مي‌بينيم و اگر در اين زمينه‌ها دستاوردهايي داشته باشيم، موفق بوده‌ايم. هاشمي رفسنجاني با اشاره به اينكه، من در زمينه تحقق استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي ملاحظاتي دارم، افزود: اولين دستاورد بزرگ انقلاب، سقوط يك رژيم ديكتاتوري خشن، ارثي و با مجلسي كاملا فرمايشي و وابسته به آمريكا و انگليس بود كه از لحاظ رفتار با مردم هم جوابگوي هيچ‌كس نبودند.‌

وي افزود: اولين حركت انقلاب اين بود كه اين رژيم را شكست داد و دست استعمارگران را از اين كشور كوتاه كرد.

وي با تشريح ساير دستاوردهاي انقلاب تاكيد كرد، ايجاد حكومت اسلامي، بصورت ساختاري مدرن كه در قبل از انقلاب نه دوستان و نه دشمنان فكر ايجاد آن را مي‌كردند، از ديگر دستاوردهاي انقلاب است.

هاشمي رفسنجاني با اشاره به آزادي‌هاي بسيار وسيعي كه در اسلام وجود دارد، گفت: نظام اسلامي بالاتر از نظام جمهوري است، چرا كه در اسلام همه چيز با خواست مردم تحقق پيدا مي‌كند و اگر شما خلاف آن را ديديد، بدانيد كه آن كار اسلامي نيست.

وي به آيه اشاره كرد و گفت: در اسلام هيچ‌كس نمي‌تواند عقيده خود را به ديگران تحميل كند و به همين دليل پيامبر اسلام(ص) در 13 سال حكومت خود در مكه، هيچ‌گونه حكم حكومتي نداد، اما در مدينه كه با استقبال مردم مواجه شد، حكومت اسلامي را تشكيل داد.

هاشمي رفسنجاني به خانه‌نشيني حضرت علي(ع) اشاره كرد و گفت: با اينكه حضرت علي(ع) در زمان پيامبر(ص) و پس از فوت ايشان، بالاترين شخصيت در ميان صحابه مردم بودند ولي وقتي شرايطي پيش آمد كه مردم به سمت ايشان نيامدند، در خانه نشست و همكاري كرد؛ گرچه آنها را حق نمي‌دانست، اما بعد از 23 سال، وقتي كه مردم پذيرفتند، ايشان آمدند و حكومت را گرفتند.‌

رئيس مجلس خبرگان رهبري تاكيد كرد: آن زمان قبول حكومت با بيعت سران قبايل انجام مي‌شد، اما امروز خواست مردم با انتخابات مشخص مي‌شود و جمهوري اسلامي نيز همين راه را رفت.

وي اضافه كرد، پايه جمهوري اسلامي را هم، مردم و علماي تراز اول گذاشتند كه در آن آزادي در بالاترين حد خود بود. هاشمي رفسنجاني با اشاره به بي‌اطلاعي از برخي اتفاقاتي كه در زمان انقلاب پيش آمد، به اشغال لانه جاسوسي اشاره كرد و گفت: در زمان اشغال لانه جاسوسي من و حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در مكه بوديم و داشتيم مي‌خوابيديم كه راديو گفت: لانه جاسوسي تسخير شده و دولت مهندس بازرگان عوض شده است. وي افزود: الان كساني كه مي‌گويند چرا برخي مسائل در آن زمان اتفاق افتاد، بايد بدانند، كه اين مسائل در زماني پيش آمد كه هنوز سازماندهي درستي در كشور ايجاد نشده بود. آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با اشاره به آسيب‌هاي انقلاب نيز گفت: اگر هر كدام از سه شعار استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي تضعيف شود، به انقلاب صدمه‌اي جدي وارد خواهد شد.

وي افزود: اگر مجلس فرمايشي بخواهد تشكيل بشود و اگر كساني بخواهند به خود حق بدهند و در انتخابات دخالت كنند و آراء مردم را مخدوش كنند، اين به انقلاب آسيب جدي وارد خواهد كرد.‌

وي اضافه كرد: اگر شرايطي ايجاد كنيم كه مردم بي‌تفاوت بشوند و در انتخابات شركت نكنند، اين آسيب به انقلاب است؛ چرا كه ما با حضور 99 درصدي مردم در رفراندوم و پيروزي انقلاب، كارمان را شروع كرديم و با حضور وسيع مردم انقلاب و جنگ را به پايان رسانديم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: ممكن است كساني بخواهند كه از خيرخواهي نقش مردم در انقلاب را كم كنند كه اين كار اشتباهي است. آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به آسيب‌هاي بخش استقلال كشور اشاره كرد و گفت: اگر در مساله اقتصادي وابسته بشويم، اين امر بسيار خطرناك است.

وي افزود: ما پالايشگاه بندرعباس را براي جلوگيري از واردات بنزين ساخته بوديم، اما امروز 40 درصد بنزين و گازوئيل ما وارداتي است و اين مساله خطرناك است.

وي افزود: اگر ما از نظر سياسي مستقل باشيم ولي نتوانيم در بخش اقتصادي استقلال پيدا كنيم، اين امر خطرناك است.

رئيس مجلس خبرگان رهبري درخصوص آسيب‌هاي سياسي انقلاب گفت: اگر رابطه نظام با مردم ضعيف شود و كاري كنيم كه مردم از اسلام فاصله بگيرند، اين امر آسيب جدي به انقلاب وارد خواهد كرد.‌

وي افزود: اگر بعد استقلال اقتصادي ما تضعيف و وابستگي ما زياد شود، جهاد 30 ساله ما براي انقلاب از بين خواهد رفت.

آيت الله هاشمي رفسنجاني گفت: ما از لحاظ منابع ارزي با توجه به سقوط قيمت نفت در بهترين شرايط قرار داريم و مي‌توانيم بهترين خدمات فني و مهندسي را به كشورهاي جهان صادر كنيم.

وي تاكيد كرد: اگر فضا درست باشد و مديريت ديپلماتيك ما خوب باشد و تعامل مثبت با جهان داشته باشيم مي‌توانيم در جهان بسيار تاثيرگذار باشيم.

آيت الله هاشمي رفسنجاني به سرمايه‌گذاري در بخش نفت وگاز اشاره كرد و گفت: ما بعد از جنگ 30 فاز پارس جنوبي را شناسايي كرديم و در 15 فاز هم قرارداد بسته شد، اما متاسفانه الان پيشرفت كار در پارس جنوبي بسيار كند شده است و قطر كه كشوري كوچك، همه فازهاي 30 گانه خودش را عملياتي كرده است و تمام سكوهاي آن روشن است، اما در كشور ما فقط 5 سكو روشن است.

وي افزود: اگر ما از منابع گاز خود بهتر از اين استفاده مي‌كرديم، امنيت ما نيز بيشتر حفظ مي‌شد و مي‌توانستيم منشا خدمات بسيار مهمي براي كشور باشيم.

وي گفت: مسير خطوط لوله گاز و نفت، از آسياي ميانه به ايران بهترين مسير است و ايران براي خط فيبر نوري و خطوط هوايي نيز بهترين زمين و فضا را دارد اما الان وضع به گونه‌اي است كه آنها راهشان را كج مي‌كند و از قفقاز يا كشورهاي عربي نفت و گاز خود را عبور مي‌دهند.

آقاي هاشمي رفسنجاني تاكيد كرد: اگر ما يك سيستم مديريتي درستي داشته باشيم نياز به سرمايه‌گذاري زياد در اين زمينه‌ها نداريم، بلكه خود اين‌ها سرمايه‌آور براي كشور هستند.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني سپس به پرسشهاي دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار ما، وي در پاسخ به سئوالي كه برنامه شما براي كاهش تورم و پايين آمدن قيمت‌ها چيست؟ گفت: من هم‌اكنون مسئوليتي در بعد اجرايي و قانون‌گذاري ندارم، اما در مجمع تشخيص مصلحت نظام در بعد سياست گذاري مشاور رهبري هستيم و سياست‌هاي كلي را تهيه و به تاييد رهبري مي‌رسانيم و اگر معضلي هم در كشور ايجاد شود كه دولت و مجلس نتوانند آن را حل كنند و رهبري آن را به ما واگذار كند ما آن را حل مي‌كنيم.‌

وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا مفهوم دروغ و ريا است، گفت: مصلحت يك امر فقهي است و منشا آن اين است كه اگر تزاحم و تعارضي بين دو امر پيش آيد، يكي از آنها مصلحت بيشتر داشته باشد و ديگري ضرر، ما به اتكا به مصلحت نظام مي‌توانيم حكم بدهيم.

آيت‌الله رفسنجاني درخصوص رابطه با حزب كارگزاران سازندگي و اينكه آيا ايشان پدر معنوي اين حزب است، گفت: من طرفدار تعدد احزاب هستم و تمام حزب‌هاي قانوني را در كشور دوست دارم.

وي با اشاره به اين كه حزب كارگزاران سازندگي برخلاف اراده وي بوجود آمده‌ است، به شكل‌گيري اين حزب اشاره كرد و گفت: در انتخابات مجلس پنجم ما در شوراي مركزي روحانيت مبارز تصميم گرفتيم كه يك تركيب از دو جريان چپ و راست به عنوان نامزد معرفي كنيم.‌

وي افزود: در آن زمان چون من رئيس جمهور بودم در غياب من آنها تصميم گرفتند كه فقط راست‌ها را نامزد كنند.‌

وي گفت: دكتر حبيبي از سوي بخشي از كابينه پيش من آمد و گفت: اگر ليست جامعه روحانيت مبارز كامل نباشد، اعضاي كابينه نامزد معرفي خواهند كرد.

وي گفت: من پيشنهاد آقاي دكتر حبيبي را به جامعه روحانيت بردم، اما آنها قبول نكردند.

وي افزود: من از آقاي ناطق نوري خواستم براي حل اين معضل پيش رهبري بروند و گفتم هرچه ايشان بگويد قبول داريم آقاي ناطق پس از ديدار با رهبري گفتند رهبري فرموده است كه آنها ليست بدهند.

آقاي رفسنجاني تاكيد كرد: هنگامي كه جواب آقا آمد آنها بيانيه‌اي را به نام كارگزاران صادر كردند و خيلي تاثير گذاشت و بعد رهبري فرمودند وزرا نمي‌توانند ليست بدهند و فقط معاونين وزرا مي‌توانند ليست بدهند. سپس وزرا پيش من آمدند و گفتند اگر آقا راضي نيستند ما ليست ندهيم كه من همان شب با آقا تماس گرفتم و گفتم وزرا مي‌گويند اگر شما راضي نيستيد ما ليست ندهيم كه آقا فرمودند حتما براي پرشورتر شدن انتخابات ليست بدهيد.

وي در پاسخ به سئوالي درباره بودجه كم دانشگاههاي ايران مثل دانشگاه صنعتي شريف و موضوع مهاجرت نخبگان ايراني به خارج گفت: عده‌اي از نخبگان ايراني با رضايت به خارج مي‌روند و برمي‌گردند و عده‌اي نيز به خارج مي‌روند، اما برنمي‌گردند كه اينها اشتباه مي‌كنند.

وي تاكيد كرد: بهترين كار اينست كه شرايط كار و تحقيق آنها فراهم شود و به گونه‌اي شرايط را فراهم كنيم كه آنها به خارج بروند، اما با عشق به كشور برگردند و به كشورشان خدمت كنند.

رئيس مجلس خبرگان رهبري درخصوص نحوه ارتباط ايشان با مقام معظم رهبري گفت: من فكر نمي‌كنم شما در دنيا دو نفر پيدا كنيد كه از من به رهبري نزديكتر باشد، من ايشان را خيلي دوست دارم و عشق من آقاي خامنه‌اي است.

وي افزود: بيش از 50 سال است كه ما با هم رفيق صميمي و يارغار هستيم و در همه مسائل با هم مشورت مي‌كنيم و البته در مواردي هم با هم اختلاف‌نظر پيدا مي‌كنيم.

وي افزود: راه‌حل اين اختلاف را نيز ما پيدا كرده‌ايم و در مواردي كه اختلافي پيش آيد، قرار گذاشته‌ايم اختلاف را با مقام معظم رهبري در ميان بگذاريم كه البته ايشان حجتي ندارند كه به حرف من گوش كنند، اما من حجت دارم و به حرف ايشان گوش خواهم كرد.‌

وي با اشاره به اينكه مقام معظم رهبري در مقام رهبري هستند و من در مقام رهپويي، تاكيد كرد: هر دو هفته يكبار من شام ميهمان ايشان هستم كه در قبل از رهبري، يك بار من پيش ايشان مي‌رفتم و يك بار هم ايشان مي‌آمدند، اما از موقعي كه ايشان به مقام رهبري رسيدند،من هميشه نزد ايشان مي روم.

آقاي رفسنجاني با تكذيب هرگونه اختلاف با مقام معظم رهبري گفت: يك بار ما دو نفر نشسته بوديم، داشتيم مذاكره مي‌كرديم، تلفن زنگ زد و آقا گفتند با شما كار دارند. ايشان متوجه نشده بودند كه آن طرف خط چه كسي است. من كه گوشي را گرفتم ديدم آيت‌الله ابراهيم اميني است.‌

وي افزود: آيت‌الله اميني به من گفت من هم اكنون در جلسه جامعه مدرسين هستم و در اينجا بحث است كه بين شما و آقا اختلاف نظر است و ما مي‌خواهيم از شما وقت بگيريم تا اين اختلاف نظر را رفع كنيم كه من به وي گفتم كه الان گوشي را به آقا مي‌دهم تا شما خودتان از ايشان وقت بگيريد.‌

آقاي رفسنجاني تاكيد كرد: مقام معظم رهبري در پاسخ به آقاي اميني گفتند: خدا نياورد روزي را كه بين من و هاشمي كساني بخواهند داوري كنند.‌

وي در پاسخ به اين سوال كه برخي‌ها معتقدند كه در دولت سازندگي توجه به اغنيا بيشتر از فقرا بود، گفت: ما همه پايبند به افكار امام هستيم و اين كه گفته مي‌شود، دولت سازندگي دولت طرفدار اغنيا بود، دروغ محض است.‌

وي افزود: ما در دوران سازندگي دو درجه محرومان را بالا برديم و دو درجه نيز ثروتمندان را پايين‌تر آورديم و دليل آن نيز اين بود كه ما كار ايجاد كرديم و بطور متوسط در هر خانواده دو نفر كار مي‌كردند.‌

وي افزود: در زمان شروع كار من بيكاري 16 درصد بود و در هنگامي كه من دولت را تحويل دادم اين رقم به 1/9 درصد رسيد و اين بدان معنا است كه براي فقرا كار توليد كرديم.‌

وي افزود: برخي‌ها فكر مي‌كنند كه براي محروميت‌زدايي بايد به فقرا چيزي بدهند، تا بخورند، ولي من با ديد اسلامي و سياسي و مديريتي معتقدم كه بايد فقرا روي پاي خود بايستند و با عزت زندگي كنند.‌




 سه شنبه 5 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 227]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن