تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816993065




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به مناسبت اظهارات ميليبنددرامارات/ ماموريت سوم انگليس عليه برنامه هسته‌اي ايران كليد خورد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: به مناسبت اظهارات ميليبنددرامارات/ ماموريت سوم انگليس عليه برنامه هسته‌اي ايران كليد خورد
سياسي. ميليبند. اتمي. سياست خارجي
دولت انگليس كه با اصرار بر پيش شرط تعليق غني‌سازي باعث ايجاد بن بست در مذاكرات مربوط به موضوع هسته‌اي ايران شده است، سياستي جديد را در پيش گرفته تا با ايجاد حساسيت در كشورهاي عربي همجوار ايران، اين بار آنها را عليه برنامه هسته‌اي صلح آميز كشورمان برانگيزد.

ديويد ميليبند وزير خارجه انگليس كه كشورش از اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل و دارنده سلاح اتمي است و در چهار دهه گذشته از خلع سلاح هسته‌اي مطابق پيمان منع اشاعه هسته‌اي (ان.پي.تي) سرباز زده است، در سخناني در ابوظبي ادعا كرد دور نماي ايران داراي سلاح هسته‌اي تهديدي بسياري آني براي ثبات منطقه تلقي مي‌شود.

اين اظهارات سوال برانگيز در شرايطي مطرح مي‌شود كه پس از شكست مذاكرات تروييكاي اروپايي (انگليس، آلمان و فرانسه) با ايران به علت عمل نكردن طرف‌هاي اروپايي به تعهدات داده شده و متعاقب شكل‌گيري گروه تروييكاي اروپايي به علاوه ‪ ۳‬كه به نام گروه ‪ ۵+۱‬نيز شناخته مي‌شود، دولت لندن ابتدا تلاش كرد تا با وارد كردن آمريكا به اين مجموعه از حمايت واشنگتن از اروپا مطمئن شود و در گام بعدي روسيه و چين را نيز با مواضع ضد ايراني گروه همراه سازد.

برگزاري نزديك به سه چهارم نشست‌هاي مديران و وزيران خارجه گروه ‪ ۵+۱‬در لندن اين پرسش را به ذهن متبادر مي‌كند كه دولت انگليس به عنوان يكي از شش عضو گروه چرا بايد ميزباني و تدارك ‪ ۷۰‬درصد از نشست‌هاي آن را بر عهده داشته باشد.

اما سياست تحريمي به علت آنكه هدف نهايي غرب از مذاكرات يعني تعليق را پيش شرط آغاز گفتگوها قرار داده، به بن بست انجاميد و ضعيف بودن مشوق ها در بسته پيشنهادي نيز عاملي بود كه چشم پوشي ايران از حق غني‌سازي را غير ممكن ساخت.

در وضعيت كنوني چنين به نظر مي‌رسد كه با ناكام ماندن رويكرد مسير دوگانه كه از آن با عنوان سياست چماق و هويج نيز ياد مي‌شود، دستگاه ديپلماسي انگليس گام سوم را در جهت تشديد فشارها از طريق تحريك مسوولان عربي برداشته كه در اظهارات اخير وزير خارجه انگليس بازتاب يافته است.

ميليبند در سخنان خود در حالي از پنهان كاري ايران در برنامه هسته‌اي سخن گفت كه غرب و در راس آن آمريكا تا سه سال پيش و شكل‌گيري گروه ‪ ۵+۱‬اساسا هيچ حقي را براي ايران در زمينه دستيابي به انرژي صلح آميز هسته‌اي قايل نبودند.

كاخ سفيد با رعايت نكردن موازين بين‌المللي و با دخالت در امور يك كشور مستقل اين گونه استدلال مي‌كرد كه ايران به علت داشتن منابع غني نفت و گاز ، توجيهي براي استفاده از فناوري هسته‌اي براي توليد برق ندارد و اين ادعا با وجود عضويت ايران در ان.پي.تي و با ناديده گرفتن حقوق ايران در كنار تعهدات هسته‌اي مطرح مي‌شد.

در واقع اين سياست كه ايران را براي سال‌ها از همكاري و كمك‌هاي فني آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در زمينه فناوري صلح آميز هسته‌اي محروم كرده بود، راهي براي ايران باقي نگذاشته بود تا اين كه نيازهاي برنامه اتمي خود را از بازار سياه تهيه كند.

اكنون اين رازي سرگشوده است كه به غير از كشور آمريكا كه آن هم از طريق كارشناسان آلماني به فناوري هسته‌اي دست يافت، ديگر اعضاي باشگاه اتمي از طريق اشاعه به اين دانش دست يافته اند.

ميليبند اين را هم گفت كه محمد البرادعي مديركل ديده بان هسته‌اي سازمان ملل هنوز نمي‌تواند تصديق كند كه برنامه هسته‌اي ايران صرفا داراي مقاصد صلح آميز است. آنچه كه وزير خارجه انگليس نگفت و يا نخواست كه بگويد اين است كه رييس آژانس هنوز نمي‌تواند انحراف برنامه هسته‌اي ايران به سوي كاربري نظامي را تاييد كند.

به گفته وزير خارجه انگليس مسابقه تسليحاتي هسته‌اي آخرين چيزي است كه خاورميانه به آن نياز دارد. ظاهرا ميليبند قصد ندارد بپذيرد كه چنين مسابقه‌اي سالهاست كه در منطقه شروع شده و آغازگر آن نيز برنامه هسته اي نظامي رژيم اسراييل است كه ‪ ۲۰۰‬كلاهك اتمي را در زرادخانه خود انباشته است و از سويي جمهوري اسلامي ايران نيز به اثبات رسانده است كه برنامه اي نظامي هسته‌اي را در برنامه كار خود ندارد و تنها در جهت دستيابي به اين فناوري در مصارف صلح آميز تاكيد دارد.

سنگيني مسووليت تاريخي كه از بابت تشكيل دولتي بنام اسراييل متوجه كشور انگليس مي‌باشد و همچنين افشاي اسناد حاكي از كمك دولت لندن به برنامه نظامي اتمي رژيم صهيونيستي، وزير خارجه انگليس را واداشته تا اين گونه به بازي اتهام زني روي آورد تا اگر در آينده غيرقابل پيش بيني يكي از كشورهاي عربي در چنين مسيري گام برداشت، آن را ناشي از فعاليت‌هاي ايران معرفي كند.

ميليبند در بخشي از اين سخنراني از تعهد ‪ ۱۰۰‬درصدي دولت كشورش به مسير ديپلماتيك براي حل موضوع هسته‌اي ايران سخن گفت و افزود كه به گونه اي تنگاتنگ با دولت جديد آمريكا درباره اين موضوع همكاري خواهد كرد.

بالاخره اينكه، وزير خارجه انگليس به عنوان نماينده يك دولت خارج از منطقه به ارايه رهنمود براي كشورهاي منطقه پرداخت و با نگراني از تقويت موقعيت ايران در سناريويي كه وي آن را دستيابي به سلاح هسته‌اي معرفي كرد، گفت:
اقدامات بيشتري وجود دارد كه كشورهاي عربي مي‌توانند انجام دهند تا ادعاهاي تهران مبني بر پشتيباني ضمني در سراسر منطقه از عزم آن كشور براي نفوذ بيشتر و برنامه‌اي هسته‌اي‌اش را خنثي كنند.

در تهران سخنگوي وزارت امور خارجه اتهامات وزير خارجه انگليس درباره برنامه هسته‌اي صلح آميز ايران را محكوم و اعلام كرد: اظهارات ميليبند نمي تواند حافظه تاريخي جهان در خصوص نقش دولت لندن در شكل‌گيري رژيم صهيونيستي را به عنوان مولود نامشروع در منطقه خاورميانه تغيير دهد.

حسن قشقاوي روز دوشنبه در نشست هفتگي با خبرنگاران به اشاره به ادعاهاي مقام انگليسي كه ايران را تهديدي براي منطقه خوانده است، گفت: منطقه خاورميانه تجاوزات مكرر رژيم صهيونيستي به كشورهاي اين منطقه را فراموش نكرده و از زماني كه اين رژيم به داشتن حداقل ‪ ۲۰۰‬كلاهك هسته‌اي اعتراف كرده است در ميان كشورهاي منطقه نگراني ايجاد شده است.

سخنگوي وزارت امورخارجه با بيان اينكه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران صلح آميز است، گفت: گزارشات مكرر آژانس تاييد مي‌كند كه اهداف غيرصلح آميز در فعاليت‌هاي ايران وجود ندارد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي ايران در نشست خبري همچنين با اشاره به نقض حقوق بشر در غزه و تراژدي انساني كه در اين منطقه توسط رژيم صهيونيستي به وجود آمده است، گفت: معلوم نيست مجامع حقوق بشري كجا هستند!
وي با اشاره به سفر ميليبند به منطقه يادآور شد كه به رغم ادامه اين تراژدي انساني در غزه، وزير خارجه انگليس در اين خصوص موضعي نمي‌گيرد.
 دوشنبه 4 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن