تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و تنفيذ آن در شب بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830494421




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كالبدشكافي حركات موزون; هنوز با واژه رقص مشكل داريم


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: كالبدشكافي حركات موزون; هنوز با واژه "رقص" مشكل داريم
ابتكار - "عاشورا"، واقعه اي است كه هيچگاه از ذهن هاي هميشه بيدار پاك نمي شود; شايد به همين بهانه است كه مي گوييم و مي شنويم; اما در بطن آن شنيدني ها و گفتني هايي است كه هنوز ناگفته مانده است.
كمتر از 2ماه به برگزاري همايش آئين هاي عاشورايي باقي مانده و اميد آن مي رود تا با برگزاري اين همايش حرف هاي تازه اي در خصوص عاشورا از هنرمندان تئاتر كشورمان ببينيم و بشنويم. "نصرا... قادري" نويسنده و كارگردان تئاتر براي نخستين بار است كه در همايش سراسري آئين هاي عاشورايي شركت مي كند; اين استاد دانشگاه درباره تفكري كه او را واداشته تا به كاروان عاشوراييان بپيوندد، مي گويد: "زمان نوشتن به موضوع، كد، هدف و تم اصلا فكر نمي كنم و با توجه به وضعيت مي نويسم. اما در ايران در ادبيات مختلف براي حسين بن علي(ع) عزاداري هاي بسيار زيبايي مي شود و به نظر من هر كسي كه با انديشه نسبتي داشته باشد و داستان حسين(ع) را شنيده باشد براي آن احترام قائل مي شود و هرگونه كه بتواند آن را بازتاب مي دهد و طبيعتا بعنوان يك فرد مسلمان، داستان مظلوميت حسين بن علي(ع) برايش جذاب است و براي من بعنوان يك هنرمند جذاب تر. در اين دوره، كار من در ارتباط با انفجاري در بين الحرمين است، در اين وضعيت دراماتيك تاريخ از امروز تا سال61ه، بررسي شده و چيزي كه كار را برايم جذاب تر كرده وجود تنها 2 بازيگر است كه 48 نقش را بازي مي كنند و تاريخ را روايت مي كنند." قادري نظر خود را حول ناموفق بودن برقراري ارتباط بين تئاتر و مخاطبان آن و همچنين تكرار مكررات برخي موضوعات درباره "عاشورا" چنين بيان مي كند: "وقتي اپراي پكن در چين برگزار مي شود يا زمانيكه آنتيگون روي صحنه مي رود همچنان براي مردم جذابيت دارد. مشكل اينست كه با تكنيك تئاتر آشنا نيستيم; به نظر من معضل اصلي در اين كارها اينست كه از تئاتر استفاده مي كنند ولي روي صحنه روضه مي خوانند; اين امر اشتباه است و همين است كه مخاطب را پس مي زند. ما نمي توانيم اسطوره را تغيير دهيم ولي اينكه من بعنوان يك نويسنده از كدام زاويه ديد به موضوع نگاه كنم، مهم است. مشكل نشناختن و عدم بكارگيري تكنيك تئاتر است. اگر تكنيك رعايت شود هرگونه مخاطبي مي تواند ارتباط برقرار كند." اين نويسنده و كارگردان برجسته تئاتر درباره جايگاه حركات موزون در تئاتر، بخصوص در كارهاي عاشورايي اضافه مي كند: "در ايران هنري به نام رقص وجود داشت كه بعد از انقلاب با توجيه شرعي نام آن به حركات موزون تغيير يافت. به نظر من مي شود تئاتر نمايشي داشت كه رقص باشد و رقص گناه نيست; چراكه ما سما» دراويش و رقص هاي آئيني براي نيايش باران و حتي رقص هاي جنگي داريم اما متاسفانه هنوز با واژه رقص مشكل داريم. اما در جريان عاشورا; دو مشكل اساسي وجود دارد: اولا بدني كه آمادگي رقص هاي رزمي را داشته باشد، نداريم و دوم آنكه همگني بين محتواي اثر و حركات موزون بوجود نمي آيد. اگر كار، حركات موزون را طلب كند اين امر بسيار به جا است و اگر طلب نكند فقط رنگ و لعابي است كه به كار مي دهيم تا مخاطب را جذب كنيم." قادري در پاسخ به اين سوال كه آيا در همايش آئين هاي عاشورايي سال بعد هم شاهد حضور وي خواهيم بود يا خير، مي گويد: "عمده كارهايي كه نوشته ام، مذهبي است. باور دارم كه كل تئاتر مذهبي است. به اين دليل كه آبشخور تئاتر، مذهب است. دوست دارم بتوانم هر سال كار كنم و بخشي از آن بخاطر علاقه ام به حسين بن علي(ع) است. من با گروهي حرفه اي كار مي كنم و بايد بتوانم دستمزد آن ها را بپردازم و از اين راه زندگي مي كنم; گرچه چنين چيزي هرگز برايم فراهم نشده است! اگر دوره بعد هم همين مقدار اندكي كه برايم مهيا شده، فراهم شود، حتما كار خواهم كرد."
 يکشنبه 3 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 293]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن