تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خدا توكل كند، دشوارى ها براى او آسان مى شود و اسباب برايش فراهم مى گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816868912




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشي از داد و ستد پايان نامه هاي دانشجويي در بازار; پايان نامه كيلويي چند؟!


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: گزارشي از داد و ستد پايان نامه هاي دانشجويي در بازار; پايان نامه كيلويي چند؟!
700هزار تومان پول كمي است آن هم براي 180 صفحه حالا اگر 150 صفحه باشد شايد بشود كاري كرد. مرد جوان با چهره بر افروخته اي اين جملات را به زبان مي آورد. بحث و گفت وگو و چانه زدن ادامه مي يابد گاه صداي مشتري بالا مي رود و گاهي هم صداي فروشنده. و سر انجام بر سر 700 هزار تومان توافق مي شود. فكر مي كنيد اين بحث و گفت وگوها و چانه زدن ها براي چيست؟ براي خريد يك كالا؟ يك جنس؟ يا گرفتن خدمتي متفاوت؟ نه اين گفت وگويي طولاني است براي تعيين قيمت نوشتن يك پايان نامه دانشجوئي. موسسه يا بهتر بگويم ساختماني كه پايان نامه هاي دانشجوئي مي نويسد در يكي از خيابان هاي مركزي شهر تهران قرار دارد. برگه هاي تبليغاتي كه اطراف يكي از دانشگاه هاي برتر شهر تهران بر در و ديوار چسبانده شده مشتريان را به اين ساختمان تقريبا دور افتاده در يكي از محلات ساكت شهر تهران مي كشاند. همه جا بوي تند رنگ تازه مي دهد. ساختمان نيمه تمام و در حال بنائي است در طبقه سوم اين ساختمان كه هنوز نردبان و قلم موهاي مخصوص رنگ آميزي ديوارها در سالن آن به چشم مي خورند. خانمي پشت يك كامپيوتر نشسته و اتاق مدير مركز را نشان مي دهد. مركزي كه مدعي است در تمام رشته هاي دانشگاهي پايان نامه مي نويسد. اتاق هاي ديگر اما هر كدام به كار خاصي اختصاص دارند بر در يكي از اتاق ها با كلمات درشت نوشته شده: "مركز دارالترجمه دانشجوئي" در تك تك اتاق هاي اين آپارتمان سه خوابه قرار است خدماتي به دانشجويان داده شود خدماتي از قبيل ترجمه; انجام كارهاي آماري و نوشتن تحقيق و پايان نامه هاي دانشجوئي. "مرد جواني كه خود را مسئول اين موسسه مي داند از مشتري اش مشخصات رشته; موضوع و تعداد صفحات پايان نامه در خواستي اش را مي پرسد مثل اينكه تعداد صفحات پايان نامه بيش از هر موضوع ديگري برايش اهميت دارد. چون بيش از هر چيز ديگري درباره تعداد صفحات پرس و جو مي كند. با مكثي طولاني مي گويد: "هر چقدر تعداد صفحات پايان نامه كمتر باشد پول كمتري هم دريافت مي كنيم در رشته هاي علوم انساني هزينه نوشتن پايان نامه از 500 تا 700هزار تومان برآورد شده اما در رشته هاي فني -مهندسي مبلغ بالاتر است. "گوشي تلفن را كه پر از گرد و غبار ناشي از نقاشي ساختمان است برمي دارد و به آن فوت مي كند و شماره مي گيرد تا از متخصص رشته مورد نظر نحوه نوشتن و زمان تحويل پايان نامه دانشجوئي را جويا شود چون به قول خودش هر رشته مسئولي دارد و كار به متخصص همان رشته ارجاع داده مي شود. چند لحظه ديگر معامله تمام ميشود پايان نامه تا سه ماه ديگر با 700هزار تومان به مشتري تحويل داده خواهد شد.
متقلبان علمي مجرم اند
موضوع تقلب هاي علمي مدتي است كه نظر صاحب نظران و به ويژه افراد دانشگاهي را به خود مشغول كرده است. تعدادي از كارشناسان كشورمان معتقدند" تقلب هاي علمي " بين استادان و دانشجويان شيوع زيادي يافته است و عده اي ديگر نيز از شايع شدن آن به دليل افزايش دسترسي به مقالات و پايان نامه هاي آماده از طريق اينترنت خبر مي دهند. ابعاد گستردگي اين موضوع به هر ميزان كه باشد توجه بسياري را به خود جلب كرده است. بحث كپي برداري از پايان نامه هاي دانشجوئي و همچنين مراكزي كه به راحتي در كنار بسياري از دانشگاه هاي برتر كشور خدمات غير قانوني خود را تبليغ مي كنند از ديگر نكات قابل توجه در بحث تقلب هاي علمي است. شهريار مشيري استاد دانشگاه متقلبان علمي را نوعي مجرم مي داند:" تقلب هاي علمي در كشور واقعيت دارد و نه تنها اين واقعيت در ميان دانشجويان كه حتي در بين استادان دانشگاه هم ديده مي شود. تعدادي از استادان تحقيق هاي دانشجويان كارشناسي ارشد و دكترا را با نام خودشان چاپ مي كنند. موضوع كپيبرداري از پايان نامه هم رواج خاصي يافته و بسياري از دانشجويان به جاي كار ميداني مطالب خود را از منابع اينترنتي استخراج مي كنند. استادان هم معمولا براي خواندن دقيق تحقيق هاي دانشجويان فرصت كمي مي گذارند و همه اينها به سطح علمي كشورمان لطمه مي زند. " مهدي -ع دانشجوي كارشناسي ارشد رشته علوم سياسي در حالي كه تعداد زيادي از پايا ن نامه هاي مرتبط با رشته اش را كنارش جمع كرده و به هر كدام نگاهي مي اندازد با لبخندي مي گويد:"به نظر من كه كمتر پايان نامه جديدي در كشور توليد مي شود بلكه فقط پايان نامه ها از شكلي به شكل ديگر تبديل مي شوند. ادبيات موضوع با نگارشي متفاوت عرضه و مدل ها هم كمي فرق مي كند اما اصل موضوع همان است."مهدي كه خود در حال نوشتن پايان نامه اش است اعتراف مي كند كه بخش هاي زيادي از آن را از نمونه هاي مشابه استخراج كرده اما دوستاني هم دارد كه حتي زحمت اين كار را به خود نداده و پايان نامه حاضر و آماده اي را بدون زحمت تغيير صفحه اي از آن به دانشگاه تحويل داده و كسي هم متوجه موضوع نشده است.
برخورد وزارت علوم با متقلبان علمي
يكي ديگر از موسسه هاي نوشتن پايان نامه ظاهري شبيه مراكز صحافي و تايپ پايان نامه دارد. قفسه هاي پر از جلدهاي رنگ و وارنگ پايان نامه هاي صحافي شده در رشته هاي مختلف به چشم مي خورند اما اين مغازه به غير از خدمات صحافي و تايپ پايان نامه هم مي نويسد. مسئول موسسه خود را فارغ التحصيل مهندسي يكي از دانشگاه هاي برجسته كشور معرفي مي كند و به انتهاي مغازه مي رود و پايان نامه هاي نوشته شده اش را نشان مي دهد:"بعضي دانشجويان فرصت نوشتن پايان نامه را ندارند آنها موضوع شان را با ما كنترل مي كنند و ما هم به جاي آنها متن را تهيه مي كنيم كار مرحله به مرحله با دانشجو و استادش چك مي شود و مشكلي هم پيش نمي آيد. "مدير كل بررسي و ارزيابي پژوهشي وزارت علوم اما از برخورد با اين متقلبان علمي خبر مي دهد": وزارت علوم در صورت آگاهي از هر نوع تقلب علمي با متخلفان برخورد مي كند. درباره پايان نامه ها هم هيات هاي بررسي كننده مسئول اند و در صورتي كه دانشجوئي تقلبي در پايان نامه اش كند توسط هيات ممتحن رسيدگي و در غير اين صورت اگر گزارشي به ما برسد شديدا برخورد خواهيم كرد. "حسن قدسي پور با اشاره به ضابطه هاي موجود در وزارت علوم و دانشگاه ها براي نوشتن پايان نامه هاي دانشجويي، مي گويد: "سفارش پايان نامه كاري غيرقانوني و غيرعلمي است و توسط وزارت علوم مورد پي گرد قانوني قرار مي گيرد. " به گفته او بعد از نوشتن طرح تحقيق مراحل كار دانشجو بايد تحت نظارت استاد راهنما قرار گيرد و رواج اين فعاليت هاي غيرقانوني حاكي از آن است كه نظارت و كنترل كافي بر مراحل مختلف نوشتن پايان نامه وجود ندارد و وزارت علوم با چنين پديده هائي كه مصداق بارز مدرك فروشي است برخورد مي كند. آموزش اخلاق حرفه اي بازدارنده تقلب هاي علمي "بهتر است به دانشجويان در همان ابتداي ورود به دانشگاه اخلاق حرفه اي و وجدان كاري درس دهيم در بسياري از كشورها اين دروس جز دروس الزامي دانشجويان است. "شهريار مشيري اين نكته را راهكاري بازدارنده در قبال تقلب هاي علمي مي داند راهكاري كه در تعدادي از كشورهاي دنيا اجرا مي شود. به عقيده او به جاي آن كه 21 واحد درس عمومي را كه معمولا كمتر به كار دانشجو مي آيد در دانشگاه ها آموزش دهيم بهتر است اخلاق حرفه اي را جايگزين آنها كنيم. به عقيده او نهادينه شدن مدرك گرائي در كشور هر گونه اقدام قانوني را در جلوگيري از اين پديده بي فايده مي كند: "گذاشتن قوانيني چون تاليف يا ترجمه كتاب به جاي نوشتن مقاله امكان تقلب ها را كم مي كند. همچنين تقويت اخلاق علمي موضوعي است كه نبايد فراموش شود. "
 يکشنبه 3 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن