واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: آيين كنفوسيوس به مثابه يك سبك زندگي
كنفوسيوسيسم بيش از هر چيز يك سبك زندگي است، سبكي از زندگي كه هدفش رسيدن سرزمين آبا و اجدادي به حداكثر رفاه و سعادت و به سامان كردن زندگي خانوادگي و فردي است.
آفتاب: كنفوسيوسيسم مذهب به آن معنا كه از مذهب مراد ميشود نيست. كنفوسيوسيسم بيش از آنكه مذهبي آن جهاني بوده باشد آييني مربوط به اين جهان است. «آيين كنفوسيوس را، كه گاه چون يك فلسفه و گاه چون يك دين تلقي ميشود، ميتوان انسان باوري، همه شمولي دانست كه خدا را نه انكار ميكند و نه سبك ميشمرد».
كنفوسيوسيسم بيش از هر چيز يك سبك زندگي است، سبكي از زندگي كه هدفش رسيدن سرزمين آبا و اجدادي به حداكثر رفاه و سعادت و به سامان كردن زندگي خانوادگي و فردي است. در نزد چينيان كنفوسيوس «نه تنها مردي حكيم وفرزانه است بلكه انساني كامل و داراي قلب سليم و سرمشق شرافت و بزرگواري شمرده ميشود. اخلاق شريف او خود مبين و نماينده دو قاعده انتظام و تناسب است كه مبنا و پايه تعاليم او قرار دارد». از اين رو پيش از هر چيز بايد به اين نكته مهم پرداخت كه كنفوسيوس كه بود.
كنفوسيوس تاريخي
كنفوسيوس مبدع آيين كنفوسيوسيم نيست چرا كه كنفوسيوسيسم ريشه در گنجينه غني اما فردي تجربه امر قدرسي ندارد به اين معنا، كنفوسيوس واجد تفاوتي معنا دارد با بودا و عيسي و زرتشت است. كنفوسيوس گردآورنده سنت حكيمانه ولي بسيار باستاني است كه ريشههايش به پادشاهان
” كنفوسيوسيسم بيش از هر چيز يك سبك زندگي است، سبكي از زندگي كه هدفش رسيدن سرزمين آبا و اجدادي به حداكثر رفاه و سعادت و به سامان كردن زندگي خانوادگي و فردي است.... “
فرزانه عهد باستان ميرسد. كنفوسيوسيسم پاسداري از سنت است.كنفوسيوس پيرو سنتي است كه تاريخنويسان چيني از آن به عنوان جو-جيا (Ju- Chia) يا "سنت حكيمانه" نام ميبرند و اين سنتي است كه نسب از آرا و افكار پادشاهان فرزانه چيني ميبرد.
بزرگترين منبع موجود درباره كنفوسيوس كتاب «آنالكت» است كه مجموعهاي از سخنان وي است. منابع چنين ذكر ميكنند كه كنفوسيوس در خانوادهاي فقير و شريف در شهر چو-فو (chu- fu) در ولايت لو در استان شانتونگ متولد شد. او در عصري به دنيا آمد كه شاهان ژوئو بر اثر فشار هجومهاي مداوم وحشيان آسياي مركزي ضعيف شده بودند و قدرت واقعي در دست اربابان فئودال بود و در عين حال نظام اخلاقي دچار فروپاشي كامل شده بود. گفته ميشود
” كنفوسيوس مبدع آيين كنفوسيوسيم نيست چرا كه كنفوسيوسيسم ريشه در گنجينه غني اما فردي تجربه امر قدرسي ندارد به اين معنا، كنفوسيوس واجد تفاوتي معنا دارد با بودا و عيسي و زرتشت است. ... “
كه نياكان كنفوسيوس از اشراف قديم ناحيه بودند كه پس از انقلاب وشورش رخ داده در ايالت سونگ از آنجا فرار كرده بودند و به ايالت لو آمده بودند.
مورخين تاريخ احتمالي تولد او را سال 551 ق.م يعني سال بيست و دوم حكومت امير شيانگ از سلسله لو ميدانند. به طور سنتي او را متولد روز بيستو هفتم از ماه هشتم قمري ميدانند. كنفوسيوس در سه سالگي پدر را از دست داد و با مادرش در تنگدستي زندگي را گذرانيد. در 19 سالگي ازدواج كرد و از پانزده سالگي زندگي را به كلي صرف آموختن كرد. بسيار دلباخته شعر و ادب باستاني چين بود. او همچنين محقق موسيقي باستاني چين بود و وقت زيادي را صرف آموختن فنكلاسيك موسيقي چين كرد.
«مهارت كنفوسيوس در شش فن- مراسم مذهبي، موسيقي، كمانگيري، ارابهراني، خوشنويسي و حساب-
” كنفوسيوس از پنجاهوپنج سالگي تا شصتوهفتسالگي به همراه تني چند از شاگردان در اقصي نقاط چين گشت تا پادشاهي را بيابد كه بتواند در مقام وزارت به او خدمت كند اما موفق نشد.... “
و آشنايي او با سنتهاي كهن، به ويژه شاعري و تاريخ- او را قادر ساخت كه در سي سالگي حرفه آموزگاري درخشان را آغاز كند». در آسياي شرقي سالروز تولد او را به عنوان روز معلم جشن ميگيرند و فيالحقيقه نيز او نخستين معلم برجسته چين است كه خواهان نظام آموزش همگاني شد. در 50 سالگي در دستگاه حكومت لو وزارت داشت و به مقام وزير اعظم نيز رسيد اما در رقابتهاي دروني دربار شكست خورد و محترمانه عزل شد.
از پنجاهوپنج سالگي تا شصتوهفتسالگي به همراه تني چند از شاگردان در اقصي نقاط چين گشت تا پادشاهي را بيابد كه بتواند در مقام وزارت به او خدمت كند اما موفق نشد. در شصت و هشتسالگي به لو برگشت در اين هنگام به خاطر گردشش در چين شاگردان بيشمار در تمامي چين داشت بقيه عمر را به نوشتن و آموزش پرداخت و در سال 479 پيش از ميلاد در 72 سالگي درگذشت و بيش از سه هزار شاگرد ثابتقدم و 72 استاد تمام تربيت كرد كه راه او را پس از او ادامه دادند.
منابع:
1- آيينهاي كنفوسيوس، رائو و بودا، ترجمه غلامرضا شيخزينالدين
2- تاريخ جامع ايران، جان مابين
يکشنبه 3 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: آفتاب]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]