واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > تئاتر - بازیگر نقش آموتی در نمایش«خانمچه و مهتابی»، اکبر رادی، غلامحسین ساعدی و بهرام بیضایی را سه قله نمایشنامهنویسی ایران میداند. فروغ سجادی: سیروس همتی را بیشتر به عنوان کارگردان و نویسنده تئاتر می شناسیم. با این حال او بازیگر هم هست.بازیگر نمایش «خانمچه و مهتابی» به کارگردانی هادی مرزبان که مهمان کافه خبر بود، متن خوب اکبر رادی و همکاری بازیگر مقابل خود فرزانه کابلی را درموفقیت خود برای ایفای نقش آموتی، بسیار موثر میداند و میگوید: «ویژگی این نقش از متن شروع میشود؛ ویژگیهای شخصیت آموتی در متن قابل توجه بود، از عقربک پای او گرفته تا نوع راه رفتن و نشستن او. بهر حال او یک چاهکن است که از صبح تا غروب کار میکند. این موضوع در راه رفتن و نشستنش موثر است و باید با دیگران متقاوت باشد. همچنین یک دردی در این خانواده نهفته و آن درد بچهدار نشدن است که از ابتدا در صحنه خواستگاری و نامزدی هم به آن اشاره میکند که آرزوی داشتن یک فرزند دارد. معتقدم مرحوم رادی یک ویژگی در شخصیت آموتی آفریده است که به ایفای نقش من کمک کرد.» سیروس همتی بازیگر نمایش «خانمچه و مهتابی» همتی میافزاید: «نحوه کارگردانی آقای مرزبان و همین که اجازه داد من در این صحنه بر روی موضوع عقربک پا کار کنم خودش در ایجاد انبساط خاطر تماشاگرموثر بود. همچنین بازی نقش مقابلم خانم کابلی هم در این موفقیت موثر بود. اگر بازیگر مقابل وقت نگذارد، اگر ریتم کار بیفتد، هرگز نمیشود به یک بازی خوب رسید. ما در طول زمان تمرین و استراحت چند بار این صحنه را باهم تمرین میکردیم.» نمایش خانمچه مهتابی که پیش از جشنواره بیست و نهم تئاتر فجر در مجموعه فرهنگی و هنری آزادی اجرا میشد، پس از پایان جشنواره در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا میشود. او که معتقد است، متن هم در کیفیت اجرا بسیار مهم است، میگوید: «دیالوگهای این صحنه نمایش خیلی چفت و بسط دارد و اگر روی آن تمرین فراوان نشود، از ذهن فرار میکند. با کد دیالوگهای هر شخصیت به شخصیت دیگر مربوط میشود. یادم میآید بعد از اینکه دو سه باری در جشنوارههای مختلف جایزه نمایشنامهنویسی گرفتم به خودم بالیدم و گفتم نه دیگر دوره رادی تمام شد، اما بعد از دو جلسه تمرین نمایش «هاملت با سالاد فصل» متوجه شدم صد سال دیگر هم ما به ایشان نمیرسیم. رادی، ساعدی و آقای بیضایی برای من سه قله نمایشنامهنویسی ایران هستند.» به گفته این بازیگر، 50 درصد موفقیت یک بازیگر به انتخاب نقش باز میگردد و در باقی موارد، بازیگر است که پیشنهاد میدهد چگونه نقش شکل بگیرد.او میگوید: «من معتقدم بازیگری در این جمله رابرت دنیرو خلاصه میشود که «بازی کردن، بازی نکردن است» و من وقتی به روی صحنه میروم دیگر نمیدانم چه کسی هستم و فقط به نقشم فکر میکنم و این که باید در صحنه زندگی کنم.» همتی انتقاد از بازیگرانی را که این روزها در چند نمایش حضور دارند روا نمیداند و آن را به ضعف برنامهریزی و سیاستگذاری تئاتر مربوط میداند و میگوید: «وقتی یک هنرمند تئاتر شش ماه اول سال بیکار است بعد یک دفعه شش ماه دوم همه کارهایش باهم میشود، چارهای ندارد که همه کارها را با هم بپذیرد.»54144
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 231]