تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان با ايمان نيرومند، نزد خداوند بهتر و محبوب تر است از انسان با ايمان ناتوان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816927343




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - تنش دنباله‌دار در بازارهاي نفت جهان


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: اقتصاد - تنش دنباله‌دار در بازارهاي نفت جهان
اقتصاد - تنش دنباله‌دار در بازارهاي نفت جهان

گروه اقتصاد:بهاي نفت همچنان در حال كاهش است، اما ديگر اين خبر براي اقتصاد جهان تكان‌دهنده نيست. انگار اقتصاد جهان نسبت به شنيدن خبر كاهش قيمت نفت عادت كرده است. حتي اين اقتصاد بحران‌زده اين روزها خود را براي كاهش‌هاي بيشتر قيمت نفت آماده مي‌كند. روز گذشته در بازار لندن نفت خام درياي برنت با يك دلار و 63 سنت كاهش به 47 دلار و20 سنت رسيد. در عين حال گزارش‌ها از بازارهاي نيويورك- نايمكس حكايت از آن دارد كه قيمت نفت سبك شيرين آمريكا براي تحويل در ماه ژانويه با 13 سنت كاهش به 49 دلار و 55 سنت رسيده است.

دبيرخانه اوپك نيز قيمت نفت اين سازمان را با 66 سنت كاهش 45 دلار و 89 سنت گزارش كرده است. كارشناسان بدتر شدن وضعيت بازارهاي سهام در آسيا و منتشر شدن اخبار بحران اقتصادي در آمريكا را علت اصلي كاهش قيمت نفت در روزهاي اخير ارزيابي مي‌كنند، در عين حال كه نگرانند كه ركود اقتصادي جهاني، تقاضاي جهاني نفت را به پايين‌ترين سطح خود بكشاند. از سوي ديگر بانك مركزي آمريكا روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام كرد كه انتظار دارد اقتصاد اين كشور در نيمه اول سال آينده منقبض شود كه اين موضوع نيز به نگراني در مورد افت تقاضا در بازار سوخت دامن زد. آمار منتشر شده از سوي «اداره اطلاعات انرژي» آمريكا نشان داد كه ذخاير نفت اين كشور هفته گذشته به ميزان يك ميليون و 600 هزار بشكه افزايش يافته است كه دو برابر رقم مورد انتظار بود. اين اطلاعات، خود زمينه كاهش بيشتر قيمت نفت را فراهم آورده است. همزمان آمارها در ژاپن نشان داد كه اين كشور در ماه اكتبر براي دومين‌بار ظرف سه ماه كسر تجاري داشته است و صادرات آن نسبت به مدت مشابه سال قبل 7/7 درصد افت كرده است. اين نشانه‌ها در روزهاي اخير موجب شده تا سرمايه‌گذاران از خريد و سرمايه‌گذاري در بازارهاي نفت خودداري كنند.
بازارهاي نفت در حالي كاهش قيمت را تجربه مي‌كند كه كارشناسان قاطعانه كاهش روزافزون قيمت را پيش‌بيني كرده و بر اين موضوع تاكيد دارند. محمدعلي خطيبي، نماينده ايران در اوپك معتقد است: قيمت نفت تحت تاثير بازار مالي آمريكا و اروپا به روند نزولي خود ادامه خواهد داد.

وي گفت: قيمت نفت در حال حاضر بيش از بازار نفت، از تحولات شاخص‌‏هاي مالي تبعيت مي‌‏كند، به‌طوري كه طي روزهاي گذشته با كاهش شاخص‌‏هاي مالي در دنيا قيمت نفت نيز با كاهش مواجه شده است. وي ادامه داد: علت اصلي اين امر آن است كه با توجه به ركود صنعت و به خصوص بحران مالي شركت‌‏هاي اتومبيل‌‏سازي در اروپا و آمريكا و حتي احتمال ورشكستگي آنها، ميزان مصرف نفت اين بخش‌‏ها به شدت كاهش مي‌‏يابد. خطيبي اظهار داشت: كاهش مصرف نفت شركت‌‏هاي خودروساز موجب مي‌‏شود تا بازار نفت به اين كاهش تقاضا واكنش نشان دهد و وقتي بازار يك ماه پس از روند كاهشي قيمت نفت تصميم به كاهش توليد مي‌‏گيرد، نتيجه آن اين است كه كاهش توليد اوپكي‌‏ها تاثير چنداني در بازار نفت نداشته و با توليد غيراوپكي‌‏ها جبران مي‌‏شود. نماينده ايران در اوپك خاطرنشان كرد: از طرف ديگر هنگامي كه اوپك كاهش توليد مي‌‏‌‏دهد ولي همين ميزان از سوي توليدكنندگان غيراوپكي در بازار جبران مي‌‏شود، در عمل بازار با كاهش عرضه‌‏اي مواجه نمي‌‏شود كه بخواهد قيمت‌‏ها را متناسب كند؛ بنابراين همچنان شاهد كاهش قيمت در بازار جهاني هستيم. خطيبي ادامه داد: در حال حاضر بازار نفت محتاج مديريت عرضه است و تا هنگامي كه مديريت عرضه بر بازار اعمال نشود، اتفاقي براي قيمت نخواهد افتاد. نماينده ايران در اوپك افزود: اوپك در دو جلسه اخير خود تصميمات خوبي گرفت ولي به خاطر اين كه غيراوپكي‌‏ها همان ميزان كاهش توليد را جبران كردند بازار نفت متعادل نشد و در عمل اوپك مقصر شناخته شد.

خطيبي تصريح كرد: براي تعادل بازار نفت، زمان عنصر اساسي است و بايد توليد‌‏كنندگان اوپك با غيراوپكي‌‏ها به تعادلي برسند تا بازار را متعادل كنند. دوچ بانك آلمان نيز طي گزارشي پيش‌بيني كرد: افزايش ظرفيت پالايشگاهي و كاهش هزينه توليد در برخي از مناطق جهان، موجب كاهش قيمت نفت به كمتر از 40 دلار در سال 2009 خواهد شد. به گزارش نشريه تحقيقات اقتصادي ميس، كاهش تقاضاي جهاني انرژي به همراه افزايش ظرفيت پالايشگاهي و كاهش هزينه توليد، نقش مهمي در كاهش چشمگير قيمت نفت طي سال 2009 خواهد داشت. افزايش ارزش دلار و افت تقاضا در كشورهاي توسعه‌يافته نيز از مهم‌ترين علل كاهش قيمت نفت به شمار مي‌رود. اين گزارش مي‌افزايد: بحران اقتصادي آمريكا كه به سرعت در حال گسترش در سراسر جهان است، نقش جدي در كاهش تقاضاي انرژي داشته است. براساس اين گزارش، افزايش بهره‌وري پالايشگاه‌هاي جهان طي سال 2009 موجب خواهد شد تا ميزان نفت خام مصرفي براي توليد بنزين و ساير فرآورده‌هاي نفتي، 20 درصد كاهش يابد كه اين مسئله موجب كاهش تقاضا و كاهش فشار بر قيمت نفت خواهد شد. اعضاي اوپك كه با كاهش قيمت نفت روبه‌رو هستند، از طرفي نيز نگران كاهش درآمدهاي نفتي هستند و به همين علت با فشارهاي سياسي داخلي براي عدم ‌كاهش سقف توليد روبه‌رو هستند. با توجه به كاهش چشمگير قيمت نفت در جهان به نظر مي‌رسد اوپك بار ديگر نسبت به كاهش سقف توليد خود در اجلاس ماه دسامبر اقدام خواهد كرد هرچند كه گروهي از كارشناسان اعتقاد دارند كاهش توليد اوپك به تنهايي براي جلوگيري از كاهش قيمت نفت كارساز نخواهد بود.

حجت‌الله غنيمي‌فرد، معاون امور سرمايه‌گذاري شركت ملي نفت ايران با اشاره به تاثير بحران اقتصادي در جهان بر ميزان تقاضاي جهاني نفت تاكيد كرد كه در شرايط كنوني كاهش توليد اوپك به تنهايي بر بهاي نفت تاثير‌گذار نيست. غنيمي‌فرد در پاسخ به سوالي درباره ميزان تاثير‌گذاري كاهش سطح توليد سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) بر روند بهاي نفت در بازارهاي جهاني گفت: بدون شك اين كاهش سطح توليد اوپك حداقل خواهد توانست بر روند كاهش بهاي نفت تاثير بگذارد و آن را كندتر كند.

معاون امور سرمايه‌گذاري شركت ملي نفت افزود: اينكه آيا كاهش توليد اوپك خواهد توانست روند كاهشي بهاي نفت را معكوس كند و به افزايش قيمت نفت منجر شود بايد صبر كرد و منتظر شد. وي گفت: بايد به اين نكته توجه داشت كه هم‌اكنون عوامل ديگري نيز بر بازارهاي جهاني نفت و قيمت اين ماده تاثير‌گذار هستند و تنها نمي‌توان با تكيه بر كاهش توليد و ناديده گرفتن ساير عوامل انتظار افزايش بهاي نفت را داشت. وي كاهش ميزان تقاضاي جهاني نفت، كمبود نقدينگي و خروج نقدينگي از اكثر بورس‌هاي جهاني و از جمله بورس‌هاي نفت را از ديگر عوامل كاهش بهاي نفت برشمرد. وي ادامه داد: وضعيت جهاني از نظر اقتصادي روي كاهش تقاضا تاثير گذاشته است و به همين علت نمي‌توان تنها بر كاهش توليد اعضاي اوپك تكيه كرد. همچنين بسياري از اعضاي اوپك نيز به تعهدات خود براي كاهش توليد عمل نمي‌كنند.
 جمعه 1 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن