تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816838883




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نخست وزير سابق فرانسه: اقدام يك‌جانبه در كلان‌شهرهاي جديد محكوم به شكست است مساله محيط زيست و آلودگي هوا در كلا‌ن‌شهرهاي آسيايي بسيار نگران‌كننده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: نخست وزير سابق فرانسه: اقدام يك‌جانبه در كلان‌شهرهاي جديد محكوم به شكست است مساله محيط زيست و آلودگي هوا در كلا‌ن‌شهرهاي آسيايي بسيار نگران‌كننده است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اجتماعي - شهري

نخست وزير سابق فرانسه گفت: روند توسعه شهرهاي كشورهاي آسيايي با روندي بسيار شتابان در حال انجام است و شهرهاي بزرگ به طور همزمان الگوهايي را به دست مي‌آورند و يا از دست مي‌دهند و مي‌توان گفت كه در سال 2008 ديگر تفاوت چنداني در الگوهاي زندگي شهرهاي مختلف وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار «شهري» ايسنا، در بخش دوم اولين اجلاس شهرداران كلان‌شهرهاي پايتخت آسيايي كه به صورت يك پنل مشترك برگزار شد، دومينيك دوويلپن ـ نخست وزير سابق فرانسه ـ‌ كه به عنوان ميهمان افتخاري در اين اجلاس حاضر بود، سخنراني كرد و در بخش‌هايي از صحبتهاي خود، گفت: شهرهاي آسيايي با انقلاب جمعيتي و به تبع آن انقلاب اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي روبرو هستند كه چالش‌هاي مشتركي را براي آن‌ها به وجود آورده و بايد از طريق تبادل تجربيات راه‌حل‌هاي مناسبي براي مقابله با تبعات منفي آن پيدا كنند.

وي با تاكيد مجدد بر اين كه شهرهاي آسيايي در بطن انقلاب جمعيتي هستند، در حالي كه بسياري از آن‌ها اثرات ناشي از آن را نمي‌دانند، بيان كرد: به عنوان مثال توسعه كشور چين با روندي بسيار شتابان در حال انجام است و شهرهاي بزرگ در آسيا به طور همزمان الگوهايي را به دست مي‌آورند و يا از دست مي‌دهند و مي‌توان گفت كه در سال 2008 ديگر تفاوت چنداني در الگوهاي زندگي شهرهاي مختلف وجود ندارد، لذا ما با گسستگي تمدني مواجه هستيم.

دوويلپن توضيح داد: بايد روابط شهروندان و مديران در شهرها با بخش‌هاي مختلف تعريف شده باشد و رويكردي ويژه براي حل مشكلات و مواجهه با آن‌ها به دست آيد، تا دسترسي به امنيت و نيازهاي اوليه فراهم شود.

وي عنوان كرد: يكي ديگر از اثرات و چالش‌هاي شهرهاي آسيايي تغيير الگوهاي توليد است ، به طوري كه در حال حاضر با شهرهايي مواجه هستيم كه به مركز ثقل جهاني‌سازي تبديل شده‌اند و تمركززدايي و انواع سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در آن‌ها صورت مي‌گيرد.

به گزارش ايسنا، نخست وزير سابق فرانسه به ضرورت ايجاد ارتباطات بين شهرهاي آسيايي و تبادل تجربيات بين آن‌ها تاكيد كرد و يادآورشد: در حال حاضر در برخي از شهرها از جمله در كره و ژاپن، شهرهاي هوشمندي به وجود آمده‌اند كه بايد تجربيات آن‌ها در اختيار شهرهاي ديگر قرار گيرد.

وي همچنين تغيير در الگوهاي مصرف شهرهاي آسيايي را يكي ديگر از چالش‌هاي دوره فعلي اين شهرها خواند و اضافه كرد: بسياري از فرهنگ‌ها و زيرساخت‌هاي فرهنگي و همچنين نوع مصرف در بين اين شهرها تغيير كرده و مي‌كند و بايد نوعي كنترل فرهنگي در اين شهرها وجود داشته باشد.

دوويلپن به اقدامات صورت گرفته در ابوظبي و دوحه در جهت ايجاد موزه‌ هنرها و تمدن اسلامي اشاره و خاطر نشان كرد: اين اقدامات نشان دهنده اهميت دادن به هويت و فرهنگ كشورها و يك تمدن است و تمدن‌هاي جهان هم بايد با افق‌هاي مشتركي كه دارند در اين مسير گام بردارند.

به گزارش ايسنا، نخست وزير سابق فرانسه افزود: متاسفانه مساله محيط زيست و آلودگي هوا در كشورها و كلا‌ن‌شهرهاي آسيايي بسيار نگران كننده است و از سوي ديگر اين شهرها خودشان اولين قربانيان آلودگي هوا هستند.

وي تهران را نمونه‌اي عنوان كرد كه بايد براي محدود كردن آلودگي هوا در آن، از طريق استفاده از سوخت CNG در تاكسي‌ها اقدام كند.

دوويلپن همچنين تاكيد كرد كه بسياري از اقدامات در جهت توسعه پايدار كلان‌شهرهاي آسيايي نياز به منابع مالي مناسب دارد و بايد تصميمات مناسبي براي اين منابع مالي و پيوستگي اجتماعي و تحولات و هويت‌هاي جديد شهري گرفته شود.

وي اضافه كرد: همچنين تجربه سيستم‌هاي بازيافت، حمل و نقل و شبكه‌هاي توزيع شهري مي‌تواند در بين كشورهاي آسيايي مورد استفاده قرار گيرد.

نخست وزير سابق فرانسه ادامه داد: علاوه بر موارد فوق، امنيت عمومي شرط اصلي توسعه شهري است و اين چالش عمده، در حال حاضر يكي از موارد اصلي مديريت شهري است، چرا كه پيوستگي و روشن بودن شرايط كار در كلان‌شهرهاي آسيايي بسيار مهم است و شهر مترقي بدون مديريت موثر وجود ندارد.

وي در ادامه دموكراسي شهري را يكي از مسايل مهم شهرهاي امروزي برشمرد و گفت: شهر محلي براي مسايل دموكراتيك است و آسيا به عنوان قاره‌اي كه انقلاب‌هاي مهمي در آن صورت گرفته و طبقات شهري در آن تجربه‌هاي خوبي دارند، مي‌تواند اين عامل را به خوبي در خود جاي دهد و مشكلات را از سر بگذراند.

دوويلپن تاكيد كرد كه اقدام يك جانبه در كلان‌شهرهاي جديد محكوم به شكست است و مديران شهري محكوم به تعامل مشترك و تبادل تجربيات هستند.

وي خاطر نشان كرد: شهرهاي امروز از نظر معماري و شهرسازي تحولات قابل توجهي را پشت سر گذاشته‌اند و نيازهاي جديدي پيدا كرده‌اند.

به گزارش ايسنا، نخست وزير سابق فرانسه در ادامه صحبت‌هاي خود پيشنهاد‌ كرد كه بنياد مشتركي براي شهرهاي آسيايي و جمع‌آوري تجربيات اين كلان‌شهرها و تصميم‌گيريي‌هاي مناسب به وجود آيد.

وي با تاكيد بر اين كه تنوع‌هاي فرهنگي و ويژگي‌هاي هويت تاريخي شهرها بايد در جريان توسعه شهرها مورد احترام قرار گيرد، گفت: سال 2008، سال همه خطرات است و ما مي‌توانيم اين خطرات را در سال آينده تبديل به فرصت كنيم و از اين فرصت براي تعامل و گفت‌وگوي دولت‌ها استفاده كنيم.

به گزارش ايسنا، در اين اجلاس همچنين حاج زكي القول ـ شهردار قدس ـ در بياناتي اظهار كرد: اين اجلاس مي‌تواند براي شناخت تجربيات شهرهاي مختلف دنيا و ارائه بهتر خدمات به شهروندان آسيايي موثر و مفيد باشد. همچنين فراهم كردن امكانات آموزشي، فرهنگي، اجتماعي و ساير زيرساخت‌هاي شهري، دوران جديدي را در كلان‌شهرهاي آسيايي طي مي‌كند كه بايد در اين اجلاس مورد بررسي قرار گيرد.

وي با بيان اين كه به عنوان شهردار شهر مقدس قدس (فلسطين) سال‌هاست كه در عمان پايتخت اردن زندگي مي‌كنند و به من اجازه ورود به قدس را نمي‌دهند، افزود: متاسفانه افرادي در قرون گذشته به فلسطين آمده و اين شهر را اشغال و آن را تغيير داده‌اند.

شهردار قدس تصريح كرد: تا قبل از سال 1947، هيچ يهودي با هيچ عنواني در فلسطين زندگي نمي‌كرد، اما از اين تاريخ و پس از قطعنامه سازمان ملل متحد، پاي يهوديان به فلسطين باز شد و اين كشور را تقسيم كردند، اين افراد كه خود را حاميان دموكراسي مي‌دانند، فلسطين را اشغال كرده‌اند و متاسفانه سازمان ملل متحد هم چشم خود را بر روي همه قطعنامه‌هاي خود كه به نفع فلسطين بوده، بسته است.

وي با اعلام اين كه در حال حاضر 600 پست بازرسي در كرانه باختري وجود دارد كه ديگر جزو سرزمين فلسطين شده است، بيان كرد: قدس و ساكنان فلسطيني‌ آن از نابرابري در امكانات زندگي و زيرساخت‌هاي لازم رنج مي‌برند و آزادي‌هاي آنان مورد تعدي واقع شده است. همچنين شوراي شهر قدس در سال 1987 منحل شده و ديگر هيچ اختياري براي فلسطينيان وجود ندارد و به همين دليل شهرداري قدس تجربه‌اي ندارد و پروژه‌اي را اجرا نكرده تا در اين اجلاس شما بتوانيد از آن بهره‌مند شويد.

به گزارش ايسنا، همچنين در ادامه پنل اجلاس شهرداران كلان‌شهرهاي آسيايي، خانم لاچيانگ ـ شهردار شهر شين‌ماي در شمال تايلند ـ با اعلام اين كه شهري كه وي مسووليت مديريت آن را بر عهده دارد، شهري 200 هزار نفره در شمال تايلند و محصور در كوه‌هاست، گفت: همه شهرها موقعيت و شرايط خاص جغرافيايي و محيطي دارند كه بايد بر اساس آن براي آن‌ها تصميم گرفت.

وي با بيان اين كه در شرايط امروز دنيا، يك فرهنگ به تنهايي نمي‌تواند سلطه داشته باشد، لذا فرهنگ‌هاي مختلف بايد با دوستي و مسالمت زندگي كنند، گفت: متاسفانه برخي از كشورها اين نظام قانونمند و انساني را رعايت نمي‌كنند.

لاچيانگ در توضيح شرايط شهر شين ماي، تصريح كرد: اين شهر نوعي پايتخت فرهنگي براي تايلند است كه در آن جامعه محلي و محيط زيست با شرايط خاصلي در كنار هم قرار گرفته‌اند، اين شهر كه حدود 40 كيلومتر مربع وسعت دارد، با 70 هزار خانوار و 200 هزار نفر جمعيت در شمال تايلند قرار دارد.

وي يكي از معضلات اين شهر را كارگران ميهمان عنوان كرد كه در حال ساماندهي آن‌ها هستند و تاكيد كرد: اخيرا يكي از مجله‌هاي معتبر گردشگري آمريكايي، شهر شين ماي را به عنوان يكي از مقصدهاي مناسب براي گردشگري معرفي كرده بود.

شهردار شهر شين‌ماي ادامه داد: شهرهاي آسيايي نيازمند تعامل بيشتر بين مديران و شهرداران هستند.

به گزارش ايسنا، وي درگفت‌وگويي كه با خبرنگاران داشت، خاطر نشان كرد: ايرانيان زيادي به تايلند و شهرهاي مختلف آن از جمله پاتايا و بانكوك سفر مي‌كنند و ما معتقديم كه تعاملات و روابط انساني باعث مي‌شود، دوستي بين ملت‌ها و توسعه انساني به وجود آيد.

لاچيانگ در پاسخ به اين سوال كه حمل و نقل و ترافيك در تايلند در شهر شما چه شرايطي دارد، عنوان كرد: ترافيك و حمل و نقل در اين شهر هم همانند همه شهرها با سختي و مشكلاتي همراه است و بايد راه‌حلي بايد براي آن پيدا كنيم.

اين شهردار زن 36 ساله تايلندي معتقد است كه توسعه گردشگري و سرمايه‌گذاري‌هاي بيشتر مي‌تواند شهرهاي آسيايي را متحول كند.

به گزارش ايسنا، همچنين احمد سلامت ـ معاون شهردار استانبول ـ در پاسخ به سوال خبرنگاران، اظهار كرد: توسعه حمل و نقل عمومي از طريق خطوط تندرو (BRT) و نيز تشويق شهروندان به استفاده نكردن از خودروهاي شخصي جزو راهكارهاي شهر استانبول براي رفع مشكلات حمل و نقل عمومي بوده است.

وي همچنين با اعلام اين كه سالانه 15 كيلومتر مترو به خطوط ريلي اين شهر اضافه مي‌شود، گفت: در حال حاضر 120 كيلومتر خطوط ريلي زميني و هوايي در استانبول وجود دارد كه طبق پيش‌بيني‌ها در سال 2010 به 250 كيلومتر و در سال 2020 به 500 كيلومتر افزايش مي‌يابد.

سلامت در ادامه سخنان خود در پاسخ به اين سوال ايسنا در مورد استفاده خطوط جديد حمل و نقل از جمله منوريل در استانبول، گفت: در حال حاضر استانبول با توجه به توسعه شبكه مترو، نيازي به منوريل ندارد و پس از مطالعاتي كه صورت گرفته است، به اين نتيجه رسيده‌ايم كه اين سيستم حمل و نقل و در عين حال زيبا، فعلا به درد شهر استانبول نمي‌خورد.

به گزارش ايسنا، در ادامه اولين اجلاس شهرداران كلان‌شهرهاي پايتخت آسيايي، محمود قليچ ـ دبير كل اتحاديه مجالس كشورهاي آسيايي ـ گفت: از نظر ارسطو، شهري كه بيشتر از دو هزار نفر جمعيت داشته باشد، ديگر شهر نيست و بايد مابقي افراد آن شهر ديگر را تاسيس كنند.

وي با تاكيد بر اين كه برخي از ساختارهاي جديد شهرها نظير برج‌هاي بلند در زمينه‌هاي روانشناختي ساكنان آن در كل شهر اثر مي‌گذارد، خاطر نشان كرد: ضرب‌المثلي عربي وجود دارد كه مي‌گويد «حرمت هر مكان را ساكنان آن به وجود مي‌آورند»، بنابراين انسان در شهرهاي جديد بايد مورد احترام قرار گيرد و در امنيت كامل زندگي كند.

قليچ در ادامه به شهرهايي كه از طريق عواملي طبيعي نظير رودخانه و يا كوه جدا شده و چند تكه هستند، اشاره و اظهار كرد: بسياري از اين شهرها، عليرغم چند پاره بودن، شرايط فرهنگي و اجتماعي مناسبي دارند و استفاده از الگوي اين شهرها مي‌تواند براي يك جهان صلح آميز مفيد باشد.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 29 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 297]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن