واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:
به طور كلّى دور نمائى از درخشندگى حكومت عدالت گستر امام قائم(ع) را ائمه(عليه السلام) در ذيل اين آيه شريفه بيان نمودند، قرآن كريم مى فرمايد: « يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَكَذَلِكَ تُخْرَجُونَ».[1]
خداوند متعال زمين را پس از مرگش زنده مى كند. روايات زيادى در ذيل اين آيه از ائمه(عليهم السلام) رسيده و اين آيه را با ظهور امام عصر «عج» تطبيق نمودند، و مى فرمايند، خداوند زمين را به سبب عدالت قائم (عج) پس از مرگ رهبران كفرو ستمگر زنده مى گرداند.([2])
با مقايسه زمين خشك و مرده با زمين پر از گياه و گل و ميوه و سبز و خرّم و آب و... و مقايسه آن با حكومت مهدى (عج) به دست مى آيد كه حكومت جهانى آن حضرت تا چه اندازه اى از عدل و داد و صفا و صميميّت و امنيت و شادمانى در همه زمينه ها بر خوردار است، عصر امام مهدى(عج) از چنان درخشندگى برخورداراست كه خداوند به آن سوگند ياد نموده و مى فرمايد: و العصر* إِنَّ الْأِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ[3]
امام صادق(عليه السلام) مى فرمايد منظور از اين عصر عصر درخشان حكومت حضرت مهدى (عج) مى باشد([4]).
با توجّه به مطالب بيان شده لازم مى دانم كه به ويژگى هاى اين دوران سراسر درخشان و پرازمهر و محبّت اشاره نمائيم.قابل ذكر مى دانم همان طور كه قبلاًبيان شد، در اين مقاله گرچه نمي توان به تمام خصوصيات حكومت امام عصر(عج) اشاره نمود ولى ازباب نمونه مى توان به بعضى از ويژگى هاى ويژه آن اشاره نمود ، بنا به گفته شاعر شيرين سخن كه مى گويد:
آب دريارا اگر نتوان كشيد هم به قدرى تشنگى بايد چشيد
ويژگى هاى حكومت عدالت گستر عبارتند از:
1 - جهان شمولى و توحيد سراسرى: منجى عالم بشريّت مهدى موعود (عج) براى حاكميت يك دين برهمه افكار در پهنه گيتى و رساندن انسانها به علّت غايى خلقتش ظهور مى كند، لذا براى عالم گير شدن يكتاپرستى بساط كفر و نفاق، شرك و بت پرستى و عنادو دشمنى و فتنه و فساد را از زمين بر مى چيند و در تمام عالم يكتا پرستى حكم فرماشده و توحيد سراسرى جهان را فرا مى گيرد، از اين رو يكى از برنامه هاى اصلى مصلح بزرگ جهان و ناجى انسانها حضرت مهدى(عليه السلام)دعوت به توحيد است در سراسرى عالم، امام صادق(عليه السلام) در ذيل آيه 83 سوره آل عمران مى فرمايد: اذاقام القائم لا يبقى ارض الاّ نودى فيها شهادة ان لا اله الاّ الله و انّ محمداً رسول الله; هر گاه قائم ما آل محمد(صلى الله عليه وآله)قيام نمايد جايى از زمين باقى نمى ماند مگر آنكه در آن ندا مى شود شهادت بر اينكه خداى غير از اللّه نيست و اينكه حضرت محمد(صلى الله عليه وآله) رسول خداوند است.([5])
امام كاظم(عليه السلام)در ذيل همين آيه مى فرمايد: اين آيه (83 آل عمران)در شأن قائم ما آل محمد نازل شده است، و او است كه يهود، نصارى، زنادقه و كفّار را از شرق و غرب زمين بيرون مى آورد و اسلام را بر آنان عرضه مى دارد، هر كس به ميل خود اسلام را پذيرفت اورا فرمان مى دهد به انجام نماز و زكاة و هرتكاليفى كه خداوند بر مسلمانان واجب نموده است و هر كس از روى لجاجت و عناد اسلام نياورد گردنش را خواهد زد تادر شرق و غرب جهان كسى نماند مگر يكتا پرست، ابن بكير (راوى اين حديث) سؤال كرد فدايت شوم در آن زمان اكثر مردم كفّارند، پس بايد گردن همه آنان زده شود، امام(عليه السلام) فرمود: چون خداوند كارى را اراده كند زياد راكم و كم را زياد مى كند.([6])
از جمله ي اخير اين روايت بر مى آيد كه، جامعه عصر ظهور، بينش و آگاهى مردم به اندازه اى رشد و كمال خواهد يافت كه اكثريّت آنان با رغبت و ميل، و از روى بصيرت و آگاهى دين اسلام را مى پذيرند، و در پرتو حكومت حضرت مهدى (عليه السلام) همگان خداى يگانه را پرستش مى كنند و در پرستش خداوند يگانه كسى و چيزى را شريك او قرار نداده در همه جهان توحيد خالص حاكم خواهد شد. از اين رو است كه امام باقر(عليه السلام) مى فرمايد: «اذا قام قائمنا و ضع الله يده على رؤوس العباد فجمع بها عقو لهم و كملت به احلامهم؛ وقتي قائم ما قيام كرد، خدا وند متعال دست رحمتش را بر سرى بندگانش مى گذارد و به وسيله آن، عقلها و انديشه هايشان را به كمك هم گرفته و كامل مى سازد،([7])
اين حديث به طور صريح مى فرمايد كه انديشه و افكار مردم عصر ظهور تكامل پيدانموده و پيشرفت مى كنند. امام صادق(عليه السلام) مى فرمايد: وقتى كه قائم (عج) قيام كند هيچ كافر و مشرك پيدا نمى شود مگر اينكه قيام اورا انكار كرده و ناپسند شمارد، ولى كار بجايى مى رسد كه اگر كافر و مشرك در شكم سنگى سخت پنهان شده باشد آن سنگ مى گويد: اى مؤمن در شكم من كافرى پنهان شده است مرا بشكن و اورا بكش.([8])
جمله آخر اين حديث كنايه از اين است كه در آن زمان هيچ جاى امنى براى انسانهاى مشرك و منافق پيدا نمى شود بايد همه يا موحد باشند و يا از دم تيغ امام و يارانش بگذرد تايك جامعه توحيدى و سراسر يكتاپرستى به و جود بيايد.امام صادق (عليه السلام)دريك روايتى براى مفضّل مى فرمايد:فوالله يا مفضل ليرفع عن الملل والاديان الاختلاف و يكون الدين كلّه واحد كما قال لله عزوجل ان الدين عندالله الاسلام؛ (۸) به خدا سوگند اى مفضّل اختلاف ازميان ملّت ها و اديان برداشته مى شود و همه به صورت يك دين درمى آيد چنانكه خداونددرقرآن مى فرمايد: دين در نزد خدا تنها اسلام است. در روايتى از امام باقر(عليه السلام) آمده است كه مى فرمايد: كانّى ارى باصحاب القائم و قد احاطو ا بما بين الخا فقين فليس من شىءالاّ و هومطيع لهم،([9])
گويا ياران قائم را مى بينم كه بر شرق و غرب عالم مسلط شده اند و هيچ چيز ى نيست مگر آنكه مطيع و فرمان بردارى آنها باشد.رسول اكرم مى فرمايد: ابشركم بالمهدى...يرض عنه ساكن السماء و ساكن الارض؛([10]) شمارا به آمدن مهدى مژده مى دهم كه ساكنان آسمان و زمين از او راضى هستند. امام باقر(عليه السلام)مى فرمايد: وليبلغنّ دين محمد مابلغ الليل والنهار حتى لا يكون شرك على على ظهر الارض؛([11])
بدون ترديد آيين محمد(صلى الله عليه وآله) به هر نقطه اى كه شب و روز مى رسد، خواهد رسيد و ديگر اثرى از شرك روى زمين نمى ماند. و نيز مى فرمايد: اذاقام القائم ذهب دولة الباطل،([12])
هنگام كه قائم قيام كند هر دولت با طل از بين مى رود. ولايكون ملك الاّ الاسلام، ([13])
در آن روز حكومتى جز حكومت اسلامى نخواهد بود.
ازاين روايات به خوبى و روشنى استفاده مى شود، حكومت حضرت مهدى (عج) تمام كره ى زمين راخواهدگرفت و تمام انسانهاى روى زمين موحد شده و در زير حكومت جهانى و الهى آن حضرت زندگى خواهندنمود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 220]