تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):کسی که از روی بی میلی،بدون عذر و علت نمازجماعت را که اجتماع مسلمانان است ترک کند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831030525




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

۴۰ سال پس از مرگ؛ یادگاری های سینمایی «جان وین» چوب حراج می خورد


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:












یادگاری های سینمایی متعلق به «جان وین»، از بزرگان تاریخ سینمای وسترن آمریكا چوب حراج خواهند خورد.










یادگاری های سینمایی متعلق به «جان وین»، از بزرگان تاریخ سینمای وسترن آمریكا چوب حراج خواهند خورد.
موسسه حراجی "هریتیج" در لس آنجلس اعلام كرد، برخی از وسایل شخصی متعلق به «جان وین»، كارگردان و بازیگر نام دار هالیوود كه بیشتر آنها كاربرد سینمایی داشته اند به زودی به حراج گذاشته خواهند شد.
از معروف ترین یادگاری های به جامانده از «جان وین» كه در این حراجی به فروش گذاشته خواهند شد می توان از چشم بندی كه او در فیلم «شهامت»(۱۹۶۹) استفاده كرد و همچنین جایزه گلدن گلوب كه وی برای بازی در این فیلم دریافت كرد نام برد.
به گزارش خبرگزاری رویتر، این حراجی كه طی روزهای سوم تا ششم اكتبر در لس آنجلس برگزار می شود، برای اولین بار مجموعه ای از وسایل شخصی «جان وین» را در معرض فروش می گذارد.
از دیگر وسایل شخصی متعلق به این بازیگر وسترن می توان به گذرنامه، كلاه ها و چكمه های او، گواهینامه رانندگی و همچنین فیلم نامه هایی كه با دستخط وی نوشته شده اند اشاره كرد.
جان وین پیش از مرگ در سال ۱۹۷۲ در ۱۷۰ فیلم نقش آفرینی كرد و در سال ۱۹۶۹ با فیلم «سنگریزه واقعی » موفق به دریافت جایزه اسكار بهترین بازیگر مرد شد.
این بازیگر بزرگ هالیوود روز ۲۶ می ۱۹۰۷ در ایالت ایووا در شمال شرقی آمریکا به دنیا آمد و در سن ۷۲ سالگی بر اثر سرطان در لسآانجلس درگذشت
«جان وین» تجسم ایده آل های سنتی یا به اصطلاح ارزش های اصیل آمریکایی بود که شاید امروزه برای بسیاری از مردم جهان ناخوش آیند باشد.
آمریکای جان وین جولانگاه آزادمردان است و قلمرو نظم و قانون. نظمی که چه بسا ظالمانه است و قانونی که می تواند طرفدار زورمندان باشد. این آمریکا اعتماد فراوان و اراده قوی دارد و تا حدی هم قلدر و زورگوست. از هرچیز و هرکسی برتر است و چون از دیگران قوی تر است، پس به خود حق می دهد که حرف و نظر خود را با زور هم پیش ببرد.
جان وین از زمانی که در سینما به شهرت رسید، همیشه نماینده ی اندیشه های کهنه و محافظه کارانه بود. در جریان جنگ داخلی اسپانیا که بیشتر شهروندان آزادیخواه آمریکا و جهان از بنیادهای جمهوری حمایت می کردند، جان وین سرسختانه از ناسیونالیست های سلطنت طلب که قاتلان دموکراسی جوان اسپانیا بودند پشتیبانی می کرد و برای آنها کمک مالی می فرستاد.
جان وین از زمانی که در سینما به شهرت رسید، همیشه نماینده ی اندیشه های کهنه و محافظه کارانه بود. در جریان جنگ داخلی اسپانیا که بیشتر شهروندان آزادیخواه آمریکا و جهان از بنیادهای جمهوری حمایت می کردند، جان وین سرسختانه از ناسیونالیست های سلطنت طلب که قاتلان دموکراسی جوان اسپانیا بودند پشتیبانی می کرد و برای آنها کمک مالی می فرستاد.
در جنگ جهانی دوم جان وین با ورود آمریکا به جنگ و گشودن جبهه شرق اروپا مخالف بود، زیرا عقیده داشت که جنگ فرصتی است تا آلمان نازی حساب « اتحاد شوروی» را یکسره کند تا جهان از «شر کمونیسم » راحت شود.
به همین ترتیب جان وین از عملیات ارتش آمریکا در کره و ویتنام نیز دفاع کرد، زیرا جنگ طلبی و برتری جویی ایالات متحده را دفاع موجه به اصطلاح «جهان آزاد» در برابر تهاجم کمونیسم می دانست.
در دورانی که روشنفکران آمریکا لشکرکشی بیرحمانه به خاک ویتنام را محکوم می کردند، جان وین در سال ۱۹۶۸ فیلم «کلاه سبزها» را ساخت که به حملات بیرحمانه ی ارتش آمریکا، سیمایی عادلانه و اخلاقی می داد.
بیشتر سینمادوستان تصویر جان وین را بیشتر از خود او دوست دارند. او را نه پشت تریبون های تبلیغاتی بلکه روی پرده ی سینما می پسندند. او روی اکران زنده تر و شاداب تر و انسان تر است. در تاریکی سینما او را روشن تر می بینیم
جان وین تنها بازیگر آمریکایی بود که در زمان حیاتش سیمای اسطوره ای پیدا کرد. او با هیکل تنومند، حرکات نرم و صدای کلفت و دورگه اش از ابعاد انسانی بزرگتر بود. وقتی تفنگ به دست می گرفت و بر پشت اسب به سوی افق های دور می تاخت، تماشاگر می دانست که از او کارهایی بر می آید كه فراتر از توش و توان ماست. در عین حال او در بیشتر نقش ها انسانی بود معمولی با تمام ضعف ها و محدویت های بشری، برای همین هم می توانستیم با او همدردی داشته باشیم و گاه در جلد او فرو برویم. تماشاگر می پذیرفت که او نماینده ی خیر است و باید بر شر پیروز شود. چند و چون در ماهیت خیر و شر و موشکافی های حقوقی یا اخلاقی از حوصله سینمای وسترن بیرون است.
سینمای وسترن روایت بخشی از گذشته ی آمریکاست که زیاد هم دور نیست. مقطعی که ایالت های شرقی کرانه ی اقیانوس اطلس می روند تا ایالت های جنوب غربی آمریکا را تا کرانه ی اقیانوس آرام فتح کنند. این دوران از التهابات اجتماعی و سیاسی سرشار است، با انبوه حوادث تکان دهنده و ماجراهای پرهیجان. گنجی بی کران از حکایات غریب و داستان های پرکشش. زمینه ی تاریخی این داستان های پرتب و تاب از ده پانزده سال فراتر نمی رود و تنها برشی باریک از گذشته ی آمریکا را در برمی گیرد. دوره ای پرآشوب در حوالی سالهای ۱۸۶۵ تا ۱۸۸۰ که پس از پایان جنگ های داخلی فرا رسید.
هیچ بازیگری در سینمای آمریکا مانند جان وین به ژانر یا شاخه ی سینمای وسترن هویت نداده است. همه بزرگان هالیوود از گری کوپر و کرک داگلاس تا برت لنکستر و جیمز استوارت و در سالهای نزدیک تر پل نیومن و رابرت ردفورد و استیو مک کویین و کلینت ایستوود و کوین کاستنر به قهرمانان غرب وحشی جان داده اند، اما هیچ یک از آنها به برازندگی و استواری جان وین در دل دره های غریب و دشت های پهناور و آسمان های درخشان آن دیار ناآشنا جا نیفتادند.
جان وین با قد افراشته، چهره ی سوخته و نگاه عمیق با چشم اندازهای بکر و غریب غرب وحشی یگانه بود. او در قالب گاوچران یا کلانتر، در سیمای ششلول بند یا سواره نظام، مرد تیپیک دنیای وسترن بود که گویی همان دم از دل چشمه های رخشان و صخره های سخت برجوشیده بود.
او خود یکپارچه وسترنر یا مرد اصیل غرب بود. یل آشنای دشت های بی کران غرب، که نیاز نداشت نقش کابوی را بازی کند. درست برعکس: این کابوی بود که نیاز داشت از او تقلید کند تا به یک کابوی واقعی بدل شود.
جان وین در نزدیک ۲۰۰ فیلم ایفای نقش کرده، اما سیمای واقعی او در سینمای وسترن است که به کمال جان می گیرد در پهندشت های فراخ و دره های پرسنگلاخ است که این «یکه سوار» سرشار از سرزندگی و شادابی، با تمام قامت در افق قد می کشد. غولی زیبا که از بطن طبیعت وحشی زاده می شود، آماده، تا بر افق ها و افلاک چیره شود.
یکی از نمایه های اصلی سینمای وسترن ترسیم تضاد فرهنگ مدنی (شهرنشینی مدرن) با مناسبات و ساختارهای سنتی (خانه بدوشی بدوی) است.
جان وین در جان دادن به این بعد از جهان وسترن بی نظیر است. در قیافه مردانه، در منش و رفتار او چیزی مرموز، بدوی و دست نیافتنی هست که او را از الگوهای عرفی و مدنی دور و به سرشت وحشی وسترن نزدیک می کرد.
در رفتار او پویه ای غریزی هست که او را از تکرار و ابتذال دور می کند. سیمای او در سایه روشن عواطف و انگیزه های گوناگون تغییر رنگ می دهد. خشم و خشونت مردانه ی او در یک آن به عطوفت و مهربانی بدل می شود، گویی در پیکر زمخت این «غول بیابانی»، کودکی معصوم و بی آزار کز کرده است.
جان وین در سال ۱۹۲۶ در زمان سینمای صامت بازیگری را شروع کرد. سالها بعد در سال ۱۹۳۹ بود که با وسترن برجسته ی جان فورد به نام « دلیجان» به شهرت رسید.
در فیلم های حماسی جان فورد بود که سیمای جان وین تا حد اسطوره ای زوال ناپذیر قوام گرفت. در فیلم هایی مانند «قلعه»، «آپاچی» ، «ریو گرانده»، «جستجوگران»، «دختری با روبان زرد»، « آخرین فرمان» ، « مردی که لیبرتی والانس را کشت» و «سواره نظام». این فیلم ها امروزه به گنجینه ی کلاسیک سینما پیوسته اند.
سینماگر بزرگ دیگری که در تکوین سیمای اسطوره ای جان وین سهم داشت هاوارد هاکز است. او پس از ساختن وسترنی زیبا به نام «رود سرخ» به سال ۱۹۴۸، در سالهای بعد با سه گانه ای ظریف و استادانه موفق شد بلوغ بازیگری جان وین را به نمایش بگذارد. این سه گوهر سینمای وسترن عبارتند از: ریو براوو، ریو لوبو و الدورادو.
جان وین دو فیلم نیز کارگردانی کرد: وسترنی به نام آلامو در سال ۱۹۵۹ ساخت و فیلم جنگی « کلاه سبزها» را به سال ۱۹۶۸. اما در ستایش از او لازم نیست از این دو فیلم سخنی گفته شود. به سادگی باید گفت که او بازیگری توانا بود که سینمای وسترن به او مدیون است.
آخرین نقش آفرینی «جان وین»، ستازه نام دار سینمای آمریكا ۳۱ سال بعد از مرگ او، در قالب دی وی دی عرضه می شود. فیلم «توفان سواران غرب طلایی» آخرین فیلم «جان وین» است كه پیش از این هرگز به روی پرده سینما نیامده بود.
این وسترن علمی – تخیلی محصول سال ۱۹۸۴ است كه آخرین نقش آفرینی «جان وین» پیش از مرگ در سال ۱۹۷۹ است.
«جان وین» طی چند دهه فعالیت سینمایی در بیش از ۱۷۰ فیلم سینمایی نقش آفرینی داشت كه اولین آنها در ۱۹ سالگی با نام «سرخ پوستی از هاروارد» بود.
اگرچه ۳۱ سال از درگذشت این بازیگر بزرگ هالیوود می گذرد، اما محبوبیت وی به واسطه بازی در فیلم های وسترن و كابوی همچنان حفظ شده است. انجمن فیلم آمریكا در سال ۱۹۹۹، او را به عنوان یكی از ۱۳ بازیگر بزرگ تمام دوران هالیوود انتخاب كرد. فروش یك میلیون دلاری فیلم «ریو لوبو» در سال ۱۹۷۰ تنها به خاطر ایفای نقش او بوده است.













خبرگزارى ايسنا (www.isna.ir)






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 615]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن