تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798350910




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش تحليلي مهر/سند چشم انداز ؛ افق آرمانها و اميدهاي توسعه ايران


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش تحليلي مهر/سند چشم انداز ؛ افق آرمانها و اميدهاي توسعه ايران
گرگان - خبرگزاري مهر: كارشناسان و تحليلگران معتقدند كه اجرايي شدن و دستيابي به سند چشم انداز، مستلزم شناخت فرصت‌ها، ظرفيتها و پتانسيلهاي موجود در سطح منطقه و كشور است و تحقق آن بدون نظر و توجه به مسائل فراملي و بين المللي ممكن نيست.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، به باور اين عده، اين سند نياز كنوني و پشتوانه اي اصولي براي توسعه و تعالي فرداي ايران اسلامي در جنبه هاي مختلف به شمار مي آيد و براي تحقق آن، تلاش همه جانبه مسئولان و نخبگان كشور، ضرورتي اجتناب ناپذير است.

به تاكيد آنان، بازشناسي مباني توسعه علمي، فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي در منطقه و كشور و ارائه الگوي مناسب براي هر منطقه با توجه به ويژگيها، مزيتهاي نسبي و جايگاه هر استان و منطقه براي عملياتي شدن سند چشم انداز توسعه كشور نياز ضروري است.

اين كارشناسان در حاشيه دومين همايش منطقه اي چشم انداز توسعه ايران در گفتگو با خبرنگار مهر يادآور شدند: فراهم شدن زيرساختها، تبيين توانمنديها، تهيه آمايش سرزمين، توجه و تربيت نيروي انساني متعهد و متخصص، داشتن برنامه از جمله نيازمنديها براي پياده شدن اهداف سند چشم انداز توسعه ايران است.

به اعتقاد اين كارشناسان، براي تحقق اهداف سند چشم انداز توسعه حركتهاي لاك پشتي و بي تدبيري مديريتي جايگاهي ندارد و بايد مراكز علمي و دانشگاهي در اين عرصه تلاش بيشتري به خرج دهند.

هچنين، برخورداري از دانش پيشرفته، سلامت، رفاه، امنيت غدايي، تامين اجتماعي، توزيع مناسب درآمد، نهاد مستحكم خانواده، تعامل سازنده و موثر با جهان و دستيابي به جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري از جمله ويژگيهاي جامعه ايراني در افق اين چشم انداز اعلام شد.

اين در حالي است كه در تحقق اين اصل مهم و اساسي، شاخص هاي كمي كلان نظير نرخ سرمايه گذاري، درآمد سرانه، توليد ناخالص ملي، نرخ اشتغال و تورمف كاهش فاصله درآمد ميان دهك هاي بالا و پايين، رشد فرهنگ و آموزش و پژوهش و غيره بايد مورد توجه و تاكيد قرار گيرد.

يك كارشناس ارشد علوم سياسي نيز در اين زمينه گفت: نهاد دانشگاهها بنيادي ترين نقش را در تحقق سند چشم انداز 20 ساله ايفا مي كنند و تربيت نيروي انساني مورد نياز توسعه را عهده دار هستند.

علي زاهدي در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: اين انسانها هستند كه مي توانند آرمانها را به واقعيت تبديل كنند و به اين هدفها عينيت ببخشند و در اين راستا بايد انسانهاي تراز توسعه را تربيت كنند.

وي اظهار داشت: دنياي امروز يك دنياي زودگذر است، نه فقط آهنگ تحولات اجتماعي در آن بسيار پرشتاب است بلكه ميدان عمل و عمق تاثير تحولات مذكور در جوامع بي سابقه است.

وي با اشاره به اينكه پيچيدگي پويا نيازمند پاسخگويي پويا است، خاطرنشان كرد: براي مبارزه با پيچيدگيهاي جهاني بايد از يكسو بر انسانهاي پويا و از سوي ديگر بر فرآيندهاي كاري تاكيد شود.

به گفته زاهدي، مجموعه شرايط موجب پيچيده ترشدن جهان امروز شده كه ناشي از سه عامل، تكثر و تعدد، وابستگي به يكديگر و ابهام رو به تزايد است كه هر سه عامل در جريان يك تغيير مستمر قرار دارد.

اين كارشناس بيان داشت: آيا دانشگاههاي ما مي توانند براي جهاني پيچيده و پر شتاب كه در آن قدرت ذهن جايگزين قدرت بازو شده، انسانهاي پويا، خلاق و مسئول تربيت كنند و آيا از دانش، بصيرت و از همه مهمتر از تعهد و مسئوليت پذيري لازم براي انجام اين امر مهم، برخوردارند.

رئيس دانشگاه آزاد واحد علي‌آباد كتول نيز گفت: برگزاري دوره‌هاي آموزشي و آگاه‌سازي از سند چشم انداز براي دانش آموزان مدارس ابتدايي و دبيرستان و ائمه جمعه و جماعات امري مهم به نظر مي‌رسد.

عليرضا ايرانبخش افزود: وي توليد شعارهاي مناسب در رابطه با سند چشم انداز، برگزاري جلسات مختلف با نخبگان براي كاربردي كردن سند، اعزام كارگروههاي ويژه به كشورهاي پيشرفته و توسعه هرچه بيشتر زيرساخت‌هاي لازم براي تحقق اهداف چشم انداز از ديگر پيشنهادات است.

وي اظهار داشت: سند چشم انداز ‪ ۲۰‬ ساله نظام جمهوري اسلامي جايگاه ايران را در بين كشورهاي منطقه و جهان ترسيم كرده كه براي رسيدن به اين برنامه بايد همه بخش‌ها تلاش جدي خود را به كار گيرند.

وي خاطرنشان كرد: تكثير اهداف كليدي اين سند در قالب جزوات كم حجم و توزيع در بين مردم و پخش آگهي‌هاي مناسب در رسانه‌هاي شنيداري، ديداري و مكتوب از ديگر پيشنهادها است.

به گفته ايرانبخش، در افق ‪ ۱۴۰۴‬ ايران بايد كشوري مقتدر، توسعه يافته و قدرت اول اقتصادي منطقه و كشوري برخوردار از رفاه ، سلامت ، امنيت غذايي و فرصت‌هاي برابر و دوري از فقر و تبعيض باشد.

اسدالله قره داغي نماينده مردم شهرستان علي آباد كتول در مجلس به نقش انرژي در سند چشم انداز توسعه اشاره و عنوان كرد: به سبب وابستگي به درآمدهاي نفتي، اساس و پايه سند چسم انداز نفت و توسعه صنعت برق است.

وي بيان داشت: رفع بيكاري و بالا رفتن توليد ناخالص ملي نيز از ديگر ملزومات تحقق اين سند توسعه اي به شمار مي آيد.

اين نماينده مجلس يادآورشد: 75 درصد اقتصاد به نفت و 25 درصد به ماليات متكي است كه اين اثر پذيري اقتصاد از نفت در دست ما نيست.

رئيس كميسيون موارد خاص مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: نرخ تورم و بيكاري در كشور بالا بوده از اين رو غلبه بر تورم كمتر از بيرون كردن شاه از و صدام نيست.

محمدابراهيم مداحي افزود: ايران به رغم رشد و پيشرفت در زمينه هاي مختلف در زمينه تورم و بيكاري در رتبه اول قرار دارد.

وي اظهار داشت: در حال حاضر ايران در بخشي ازعرصه‌ها از ساير كشورهاي منطقه جلوتر است و در زمينه رشد اقتصادي و شاخص توسعه اقتصادي نيز در جايگاه پنجم قرار دارد.

وي خاطرنشان كرد: در سند چشم انداز توسعه ايران مشخص شده كه ايران بايد در ۲۰‬سال آينده در چه رتبه‌اي در منطقه و جهان قرار گيرد.

به گفته مداحي، تاسيس نظام انقلاب اسلامي، استقلال و دولت ملي و شكل‌گيري ملت با هويت ايراني و تبديل شدن ايران به قدرت اول جهان و منطقه چشم انداز انقلاب اسلامي بوده است.

رئيس كميسيون موارد خاص مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز بيان داشت: پيام و جوهره اصلي اين سند، قدرتمندي است، بدون قدرتمندي در عرصه علم و دانش امكان ندارد تصور كنيم كه به قله‌هايي كه در سند چشم‌انداز پيش‌بيني شده دست يابيم.

رضا سيف‌اللهي افزود: ايران در خيلي از زمينه‌ها از كشور منطقه جلوتر و در خيلي از زمينه‌ها نيز عقب‌تر است و هيچ توجيهي براي عقب ماندن از اين كشورها ندارد و همه عوامل رشد و ترقي در كشور وجود دارد ولي بايد درست برنامه‌ريزي شود.
 چهارشنبه 22 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 216]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن