تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831281877




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انقلاب شعر


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: انقلاب شعرنیم نگاهی به جریان شعر انقلاب

امید مهدی نژادانقلاب اسلامی ایران تنها انقلابی سیاسی یا اجتماعی نبود که به قصد تغییر مناسبات حکومتی یا طبقه حاکم بپردازد. این انقلاب یک اتفاق همه جانبه بود که در بسیاری از شئون جامعه ایران تغییرات شگرفی برقرار کرد. فرهنگ، هنر و از جمله ادبیات نیز از جمله این شئون بودند. در این میان شعر از جمله اولین هنرهایی بود که به انقلاب پیوست. علاوه بر شاعرانی که از پیش از انقلاب دغدغه های مذهبی و عدالتخواهانه داشتند، نسلی از شاعران پدید آمدند که با انقلاب و در انقلاب شاعر شدند و این دو با هم به شکل گیری جریانی دامن زدند که اکنون با عنوان شعر انقلاب یاد می کنیم. برای پرداختن به این جریان و مهمترین خصیصه آن یعنی رجوع به مذهب و ارزشهای مذهبی ناگزیر از طرح مقدمه ای هستیم.گنجینه گرانسنگ ادبیات کلاسیک فارسی تجلی پیوند دین و هنر و از نمونه های غیرقابل انکار هنردینی است. به تعبیر دیگر ادبیات و علی الخصوص شعر قدیم فارسی چه در قالب و چه در محتوا با تأثیر مستقیم از متون مقدس و فرهنگ اسلام شکل گرفته است. بررسی تطبیقی آثار برجسته ادبیات قدیم با آموزه های دینی به خوبی این مدعا را اثبات می کند. حتی می توان اثبات کرد فی المثل قصاید مدحیه ای که شاعران در توصیف سلاطین و حکما می سرودند نیز خالی از انگیزه های مذهبی (مذهب تسنن) نبوده است.اما با شیوع مدرنیسم و لوازم آن در جامعه ایرانی، و به تبع آن ورود شیوه های مدرن هنری انقطاعی تدریجی میان ادبیات و دین حاصل شد، به طوری که کم کم مخالفت با دین و مظاهر دینی به عنوان یک مد هنری شایع و رایج شد. گره خوردن شعر و ادبیات با پدیده روشنفکری نیز که دین را امری تاریخی و مربوط به گذشته می دید به این انقطاع دامن زد، به طوری که اغلب شاعران برجسته نوپرداز از موضعی غیردینی و حتی ضددین به موضوعات نظر می کردند. حتی برخی از آنها سعی کردند شاعران گذشته از جمله حافظ را نیز شاعری آته ایست (بی خدا) معرفی کنند.اما انقلاب اسلامی که با رجوع به دین و ارزش های دینی همراه بود جریان های ادبی را هم با خود همراه کرد. علاوه بر شاعرانی چون علی موسوی گرمارودی، طاهره صفارزاده، حمید سبزواری، نعمت میرزازاده و... که از پیش از انقلاب شعرهایی با دستمایه هایی معنوی و عدالتخواهانه می سرودند، نسلی از شاعران پدید آمدند که با انقلاب و در انقلاب شاعر شدند. شاعرانی چون علی معلم دامغانی، سیدحسن حسینی، قیصر امین پور، یوسفعلی میرشکاک، سلمان هراتی و... که با اتکا به باورهای دینی به میدان آمده بودند. این شاعران علاوه بر آنکه نگاهی دینمدارانه داشتند گاه به شکلی پرخاشجویانه شاعران روشنفکر را مورد خطاب و عتاب قرار داده و آنها را به خاطر اینکه با انقلاب مردم همراه نشده بودند سرزنش می کردند.اما جریان شعر انقلاب ویژگی هایی داشت که آنرا چه به لحاظ مضمونی و چه به لحاظ شکلی از شعر دوره قبل متمایز می کرد. در ادامه به برخی از این ویژگی ها اشاره می کنیم:

1- مخاطبه با توده هایمردمشاعران انقلاب از سویی خود برخاسته از توده های مردم بودند، و از سویی دیگر مضامین اشعارشان چیزی جز شعارها و آرمان های توده های مردم نبود. از این رو برخلاف شاعران دهه چهل و پنجاه که مجامع روشنفکری و محافل ادبی را مخاطب قرار می دادند، به مردم روی آوردند و با آن ها سخن گفتند. به همین جهت مجموعه ها و گزیده هایی که در دهه شصت از اشعار شاعران انقلاب منتشر می شد دارای شمارگانی بسیار بالا و به تبع آن نفوذی باورنکردنی در مردم داشتند. علاوه بر آن نمونه های سروده های شاعران انقلاب در قالب سنگ نوشته های مزار شهدا، سرودهای انقلاب و حتی شعارهای مردمی، میان مردم می رفت و اثرگذار می گشت. فی المثل بسیاری از رباعی های سیدحسن حسینی و قیصر امین پور به شعارها و مثل های انقلابی تبدیل شدند یه بسیاری از سرودهایی که توسط حمید سبزواری و علی معلم ساخته شد، هنوز و با گذشت بیش از ربع قرن بخشی جدایی ناپذیر از حافظه تاریخی مردم ایران را تشکیل می دهند. روی آوردن شاعران انقلاب به مردم باعث شد تا شعر همچون گشته دارای وجهی رسانه ای شده

2- استفاده از درونمایه های مذهبیهمان گونه که گفته شد، در دهه های پیش از انقلاب شعر فارسی از درونمایه های مذهبی فاصله گرفته بود. اما انقلاب اسلامی موجب نوعی تجدید بیعت شعر با مذهب شد و شاعران انقلاب هماهنگ با رنگ و بوی مذهبی انقلاب به مفاهیم مذهبی روی آوردند. مفاهیمی چون شهادت، ایثار، جهاد، عدالت و ظلم ستیزی از مفاهیمی بودند که مورد نوجه شاعران انقلاب قرار گرفتند. همچنین واقعه عاشورا به عنوان نماد عدالت جویی و قیام حق علیه باطل به یکی از پراستفاده ترین نمادهای شعر انقلاب تبدیل شد.3 -وجوه بارز حماسیحماسه از فنون بیان و یکی از ژانرهای هنری است که در شعر انقلاب و همراه با جو ملتهب اجتماعی آن سال ها کاربرد فراوانی در شعر و هنر پیدا کرد. شاعران انقلاب حتی در قالبی همچون غزل که بیشتر مناسب احوال عاشقانه و مضامین غنایی است با زبان و لحنی حماسی سخن می گفتند به طوری که بعدها تحت تأثیر همین دسته از غزل ها نوعی از غزل با عنوان غزل حماسی به رسمیت شناخته شد.4 - احیای قالبهای کهنهتا پیش از جریان شعر انقلاب حتی بسیاری از صاحبنظران و متفکرین بر این باور بودند که قوالب کلاسیک چون غزل، مثنوی، رباعی، دوبیتی و... قالب هایی مرده اند و دیگر توانی برای بیان حرف های معاصر ندارند. اما شاعران انقلاب در کنار رویکرد محتوایی به ارزش های معنوی، در قالب نیز به قالب های کلاسیک رجوع کردند. این رویکرد چون خط بطلانی بود بر مدعای شاعران نوگرا. اگرچه شاعران انقلاب قالب های تازه را نیز دور نریختند و از آن ها استفاده کردند. از سوی دیگر شاعران انقلاب باعث آشتی قالب های نو و کهنه و نیز آکادمیک شدن شعر نو نیز شدند. تا پیش از آن شاعران نوپرداز و شاعران کلاسک سرا هیچ یک دیگری را به رسمیت نمی شناختند. همچنین مجامع آکادمیک از قبول قالب های نو سرباز می زدند. اما این دو قالب در شعر انقلاب به نوعی پیوند رسید، به طوری که اغلب شاعران انقلاب در هر دو قالب نو و کلاسیک طبع آزمایی کردند و در هد کدام آثار قابل تأملی از خویش بر جای گذاشتند. در ضمن دو قالب رباعی و مثنوی که حتی در میان کلاسیک سرایان نیز اقبال چندانی به آنها نمی شد مجدداً احیا شده و به قالب هایی بانشاط و به روز تبدیل شدند که در این میان نقش علی معلم و احمد عزیزی در احیای قالب مثنوی و نقش قیصر امین پور و سیدحسن حسینی در احیای قالب رباعی انکارناپذیر است.شعر انقلاب در ادامه خود و باشروع جنگ تحمیلی به شعر جنگ و دفاع مقدس پیوند خورد و شاعران انقلاب به سرودن درباره جنگ روی آوردند که بحث درباره این جریان مجالی دیگر می طلبد.لینک:صعود قلم تا ستیغ سخن و اندیشهمراد امام خمینی از شعر، بیان معارف بود





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 690]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن