تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را با غیر زبانتان بخوانید تا از شما پارسایی و کوشش و نماز و خوبی را ببینند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816849167




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مجموعه تاريخي قره كليسا را بهتر بشناسيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مجموعه تاريخي قره كليسا را بهتر بشناسيم
قره كليسا(كليساي سياه ) يا همان كليساي تاتائوس مقدس، يكي از بناهاي تاريخي و مذهبي استان آذربايجان غربي است كه به عنوان نهمين اثر تاريخي و فرهنگي درايران به ثبت جهاني رسيده است.


مجموعه فرهنگي، تاريخي و باستاني تخت سليمان تكاب درآذربايجان غربي نيز پيش از اين در فهرست آثار جهاني به ثبت رسيده بود.
قره كليسا، يكي از قديمي ترين كليساهاي جهان مسيحيت و بنا به اعتقادي اولين كليساي مسيحيان عالم است.
اين بنا براساس اعتقادات موجود، بر روي آرمگاه تاتائوس مقدس از مبشرين و حواريون حضرت مسيح (ع) ساخته شده است.
به منظور آشنايي خبرنگاران و محققان ازاين بناي تاريخي، يك گروه120 نفري از خبرنگاران خبرگزاري ها، رسانه هاي سراسري به همراه عكاسان، گزارشگران و محققين داخلي و هشت خبرنگار از رسانه هاي خارجي در هفته جاري از اين مكان تاريخي ديدار مي كنند.
رييس سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي در اين خصوص گفت: اين خبرنگاران روز سه شنبه هفته جاري به استان وارد و روز چهارشنبه جهت بازديد از اين بنا به شهرستان ماكو اعزام مي شوند.
محمد اشتري در گفت و گو با ايرنا افزود: خبرنگاران به عنوان قشر آگاه جامعه، وظيفه انتقال واقعيت ها را به مردم برعهده دارند و اين رسالت مهم مستلزم صداقت، امانت داري و تخصص است.
وي ابراز اميدواري كرد: بازديد خبرنگاران از اين بنا، باعث شناساندن آثار و تاريخ كهن و با ارزش ميهن اسلامي به تمامي دنيا باشد.
وي تاكيد كرد: خبرنگاران داخلي استان نيز در اين رابطه به عنوان ميزبان اين افراد عمل نموده و در شناساندن آثار فرهنگي، گردشگري و تاريخي استان به آنها ياري خواهند كرد.
اشتري برگزاري آيينهاي مختلف فرهنگي، ديني، سنتي و آيين هاي ايراني را از ديگر برنامه هاي جانبي اين بازديد براي خبرنگاران برشمرد.
بر اساس منابع تاريخي تاتائوس، حواري حضرت مسيح (ع) در سال 40 ميلادي به اين منطقه آمد و به تبليغ مسيحيت مبادرت ورزيد و گروهي متعاقب آن به آيين مسيح گرويدند كه پادشاه ارمنستان و دخترش از آن جمله بودند.
ساناتروك، پادشاه ارمنستان، بعد از مدت كمي از پيوستن به مسيحيت پشيمان شد و به مخالفت با آيين جديد پرداخت و دستور قتل تاتائوس، ساندخت (دخترش ) و گروهي از مسيحيان را داد.
در دوره هاي بعد با مسيحي شدن گروهي از مردم ارمنستان، محل كشته شدن تاتائوس و ساندخت و مسيحيان اوليه، به كليسا تبديل مي شود.
در دو كيلومتري شمالغرب قره كليسا بر بالاي قله اي، نمازخانه اي وجود دارد كه مطابق گفته ها، محل كشته شدن ساندخت، كه قدمت اين محل نيز به كهني قره كليسا است.
قره كليسا در 20 كيلومتري شمال شرقي چالدران در كنار روستايي به همين نام واقع است.
"قره" واژه اي تركي و به معناي سياه است كه وجه تسميه آن در اين بناي تاريخي، سياه بودن قسمتي از ساختمان كليساي قديمي تاتائوس است.
بر اساس اطلاعاتي، ظاهرا ساختمان اصلي كليسا تماما از سنگهاي سياه ساخته شده بود كه پس از بازسازي قسمتي از سنگهاي سفيد جايگزين سنگهاي سياه شده و اين امر باعث شده كه بناي قره كليسا به دو قسمت با سنگهاي سياه و سفيد تقسيم شود.
بازسازي اين كليسا در دوره هاي بعد نيز صورت گرفته كه بنا به روايات تاريخي يكي از اين بازسازي ها به دليل ويراني بناي قره كليسا در زمان حمله بوده كه در زمان اقامت هلاكوخان در آذربايجان، توسط خواجه نصيرالدين طوسي مرمت شده است.
زلزله اي نيز در سال 1319 ميلادي باعث ويراني قره كليسا شد كه 10 سال بعد از آن زلزله، زكرياي قديس، اقدام به مرمت آن كرده است.
ساختمان سفيد رنگ اين كليسا در مرمت دوره عباس ميرزاي قاجار به بخش قديمي الحاق شده است.
قره كليسا، داراي ويژگي هاي خاص معماري ارمني بوده و از نظر حجم و تكنيك يكي از با ارزش ترين آثار تاريخي كشور به حساب مي آيد.
اين بنا براي بسياري از مسيحيان ايران و جهان بناي مقدسي محسوب مي شود به طوري كه همه ساله در تابستان تعدادي از ارامنه جهان آيين مذهبي خاصي را در آن برگزار مي كنند.
اعلام ثبت جهاني قره كليسا از سوي يونسكو درست در زماني اتفاق افتاد كه آيين مذهبي سالانه مذهبي ارامنه موسوم به "باداراك" در اين كليسا در حال اجرا بود.
ارامنه ايران از شهرهاي مختلف كشور و تعدادي از ارامنه جهان در اواخر تير ماه يا اوايل مرداد ماه براي انجام مناسك مذهبي در قره كليسا جمع مي شوند كه بنا به اعتقادي اين ايام مصادف با سالروز قتل تاتائوس مقدس و ساندخت است.
آيين هاي ويژه اين ايام در طول سه روز برگزار مي شود كه يك روز آن اصلي است و با حضور اسقف اعظم يا اسقف ارامنه اجرا مي شود.
برگزاري سرودهاي مذهبي به صورت كر، سخنراني روحانيون ديني، قرائت آياتي از انجيل و آيين هاي ويژه چون تبرك آب و غذا و توزيع، عبادات فردي از ديگر فرايض اين آيين هاست.
پرونده ثبت جهاني قره كليسا در سال 2007 آماده و به يونسكو ارسال شده بود.
در سي و دومين اجلاس، راي نهايي كميته ميراث جهاني يونسكو مبني بر ثبت قره كليسا اعلام شد و اين اثر تاريخي به همراه مجموعه تاريخي اطراف آن شامل سه كليساي تاتائوس مقدس، سنت استپانوس، زور زور و چند بناي اطراف آن، همراه دهكده ها و قبرستان به عنوان نهمين اثر ثبت شده ايران در يونسكو معرفي شد.
ك/4 7130/1139/587 شماره 456 ساعت 13:37 تمام
 دوشنبه 20 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 150]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن