تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):درباره ما غلو نکنید، ما را بندگان پرورش یافته (حق تعالی) بدانید آنگاه در فضلیت ما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817074754




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش مكتوب ...جشنواره امام رضا (ع)نقطه همگرايي جهان اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گزارش مكتوب ...جشنواره امام رضا (ع)نقطه همگرايي جهان اسلام
مشهد،واحد مركزي خبر
گزارش مكتوب ...جشنواره امام رضا (ع)نقطه همگرايي جهان اسلام

جشنواره فرهنگي هنري امام رضا عليه السلام، در حالي ششمين دوره برگزاري خود را سپري مي كند كه براي نخستين بار در خارج از مرزهاي ايران، برگزار مي شود.
اين جشنواره بطور قطع بزرگترين جشنواره ولايي، ملي و بين المللي كشور است كه هر ساله در دهه كرامت يعني از اول تا يازدهم ذيقعده - از ميلاد حضرت معصومه سلام الله عليها تا ميلاد ابا الحسن علي بن موسي الرضا عليه السلام – بر پا مي شود.
اهداف اين جشنواره كه از سال 1382 با گستره استاني و فقط در محدوده خراسان – پيش از تقسيم- و با هشت عنوان فعاليت فرهنگي هنري آغاز شده؛ همان گونه كه دبيرخانه جشنواره اعلام كرده است، يكي گسترش فعاليتهاي فرهنگي، هنري و مذهبي مرتبط با سيره ائمه، بويژه حضرت رضا عليه السلام است و ديگري شناسايي، معرفي و گراميداشت توليدكنندگان و پديدآورندگان برتر آثار فاخر فرهنگي، ادبي و هنري مرتبط با آن حضرت و كمك به توليد و انتشار گسترده تر اين آثار است.
روند فراگيري جشنواره هر ساله گسترده تر شده است تا جايي كه امروز به گفته خانم سروآزاد مسؤول دبيرخانه جشنواره، در ششمين سال برگزاري، 30 استان كشور با 40 موضوع در قالب ملي در اين جشنواره مشاركت دارند و جشنواره بطور همزمان در هشت كشور آلمان، هندوستان، ازبكستان، پاكستان، تايلند، تركمنستان، تركيه و آذربايجان نيز برگزار مي شود. تقاضاي حضور كشورهاي ديگر تا جايي بود كه با همكاري سازمان ارتباطات اسلامي و دبيرخانه دائمي جشنواره فرهنگي هنري امام رضا عليه السلام، جشن هاي بزرگ عيد رضوي و دهه كرامت در كشورهاي زامبيا، تانزانيا، روسيه، افغانستان، انگلستان، فلسطين، اندونزي و مالزي نيز برپا مي شود.
آنچه در اين ميان حائز اهميت است همگرايي نهادهاي فرهنگي و اجرايي كشور براي هرچه باشكوه تر برگزار كردن اين جشنواره است، چرا كه وجود حضرت رضا عليه السلام، به عنوان نقطه اتكاي اصلي و مهم براي بقاي هويت، ايجاد پيوند و همگرايي در داخل و خارج كشور است؛ و موجب تقويت و استحكام پيوند فرهنگي ملي و بازيابي و بازشناسي هويت هاي ديني مي شود.
آيت الله واعظ طبسي نماينده ولي فقيه و توليت آستان قدس رضوي در اين باره گفته است: دنيا امروز تشنه معنويت و تشنه ابتكارات و نوآوري هاي فرهنگي است... آستان قدس رضوي، وظيفه خود مي داند با هر مجموعه اي كه در خدمت به نظام، ارزشها و آرمانهاي فرهنگ ديني فعال است، هماهنگ باشد.
بيست و هفت هزار اثر رسيده به جشنواره ششم از داخل و خارج كشور، حكايت از اشتياق مسلمانان در سراسر دنيا براي مشاركت در اين جشنواره عظيم و باشكوه دارد، و فرصت مغتنمي را براي مسؤولان و برنامه ريزان فرهنگي و ديني فراهم آورده است تا در سايه عنايات ثامن الحجج علي بن موسي الرضا عليه السلام، به نشر معارف رضوي و اسلام ناب محمدي بپردازند. چنان كه به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي به نخستين كنگره حضرت رضا عليه السلام در مشهد، اساس كار وجود مقدس حضرت علي بن موسي الرضا عليه السلام، كار فرهنگي و تبليغ بوده است.
آيت الله علم الهدي امام جمعه مشهد نيز با بيان اينكه امروز هم حضرت رضا عليه السلام در همه عرصه ها، بشريت را رهبري و امامت مي كند، اين وجود مقدس را الگويي كامل و جامع براي بشريت تشنه معنويت مي داند.
قطعا گام برداشتن در مسير برگزاري پربار و باشكوه جشنواره فرهنگي هنري امام رضا عليه السلام، زمينه تحقق آرمانهاي امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامي را بيش از گذشته فراهم آورده و لازم است با همت عالي، زمينه تداوم و رونق اين جشنواره را به عنوان احياگر آثار فرهنگي حضرت رضا عليه السلام، و مكتب فراهم آوريم.
هر چند در سالهاي نه چندان دور در چنين ايامي شاهد برپايي كنگره علمي زندگي امام هشتم عليه السلام در جوار بارگاه ملكوتي آن حضرت بوده ايم، اما همچنان بخش عظيمي از زندگي اين بزرگواران را غبارفراگرفته و حيات برجسته ترين چهره هاي خاندان نبوت كه دو قرن و نيم از حساسترين دوران تاريخ اسلام را در برميگيرد، در هاله اي از ابهام باقي مانده است.
بي شك تبيين و تفسير دين با ديدگاه ويژه اهل بيت وحي، رفع تحريف ها و كج فهمي ها از معارف اسلامي و احكام ديني كه هدف مهمي براي جهاد اهل بيت به شمار مي آمد، مي تواند مد نظر برگزاركنندگان جشنواره فرهنگي هنري امام رضا عليه السلام قرار گيرد.
توجه به ابعاد معنوي و عملي زندگي امام رضا عليه السلام و اشاعه آن نيز از اهميت ويژه اي برخوردار است. همچنان كه آيت الله اميني خطاب به دست اندركاران جشنواره گفته اند: معرفي اهل بيت و امام رضا عليه السلام كار مهم و ارزنده اي است... اين بهترين وضعي است كه مي توان از آن براي ترويج دين و ساختن انسانها و پرورش افراد استفاده كرد... كارتان خيلي خوب و مهم است و زبان هنر هم خيلي مؤثر است و در همه اثر مي گذارد و اميدوارم كه در اين مسير هم بتوانيد خدمت كنيد.
همه آنچه گفته شد حكايت از آن دارد كه نبايد در جنبه هاي صوري و ظاهري جشنواره متوقف بمانيم و لازم است افق ديد خود را گسترده تر كنيم و با تحول و گسترش كيفي، چشم انداز وسيع تري را براي اين جشنواره رقم بزنيم.
يكي از اقدامات شايسته برگزاركنندگان جشنواره امسال، جاري كردن اثرات جشنواره در زندگي مردم است كه آن را از طريق ستاد عالي كانون هاي فرهنگي هنري مساجد كشور به اجرا گذاشته است.
به گفته جعفري دبير كل جشنواره فرهنگي هنري امام رضا عليه السلام، برگزاري جشن هاي دهه كرامت در 25 هزار مسجد كشور، ختم صلوات خاصه و زيارت حضرت رضا عليه السلام در اين مساجد و ختم 25 هزار دور قرآن از جمله فعاليتهاي شايسته اي است كه در جشنواره ششم، مردم متكفل آن هستند.
تشكيل كارگروه هاي تئاتر، فيلم و عكس، خوشنويسي، هنرهاي تجسمي، هنرهاي سنتي، صدا و سيما و رسانه ها، شعر و ادبيات، سرود، آواها و نواهاي رضوي با حضور صد نفر از نخبگان عرصه فرهنگ و هنر در محل دبيرخانه دائمي جشنواره در مشهد نيز از ديگر اقدامات شايان توجه جشنواره امسال است؛ گر چه بايد با بهره مندي از كارشناسان حوزه تاريخ تمدن و مباحث معرفتي از حوزه و دانشگاه در تركيب هيأت هاي علمي و كارگروه ها كيفيت جشنواره را غناي بيشتري بخشيد.
 پنجشنبه 16 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 246]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن