تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، آن است كه قابل فهم و روشن و كوتاه باشد و خستگى نياورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816897926




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اوباما 10،مك كين صفر


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: اوباما 10،مك كين صفر


دكتر ابراهيم يزدي، وزير خارجه دولت بازرگان:اوباما محصول تغيير جامعه آمريكاست تمام قرائن و شواهد نشان مي دهد اگر اتفاق غيرمنتظره اي رخ ندهد اوباما به پيروزي خواهد رسيد. اوباما در نظرسنجي هاي مختلف به طور متوسط 10 درصد جلوتر از مك كين قرار دارد. حد نصاب آراي الكترال 271 است كه اوباما به بيش از 370 راي رسيده است، در حالي كه مك كين كمتر از 180 راي كسب كرده است. به اين ترتيب پيروزي اوباما قطعي است.اوباما خود محصول تغيير در جامعه آمريكاست.

طي پنج يا شش دهه گذشته تحولات عميقي در جامعه آمريكا رخ داده طوري كه در آن زمان قابل تصور نبود يك نفر سياه پوست رئيس جمهور شود، يك خانم نامزد رياست جمهوري شود يا يك جمهوريخواه يك زن را معاون خود معرفي كند. اگر مك كين معاون خود را يك زن انتخاب كرده اين امر نشان دهنده واكنش او نسبت به اين تغيير است. اوباما نماد تغييرات و معرف نيروهاي بالنده آمريكاست. در حالي كه مك كين معرف نيروي ميرا در اين جامعه است. اوباما براي اعمال تغييرات مورد نظر خود با حاكميت نيروهاي تثبيت شده و مسيحيان جديد روبه رو مي شود تا بتواند اين تغييرات را نهادينه كند.اوباما كانديداي حزب دموكرات است و سياست هاي كلان اين حزب را پيگيري مي كند.
سياست هاي كلان كه از جانب برژنيسكي و نمايندگان دموكرات ها معرفي شده اين است كه به جاي آنكه آمريكا در سطح جهان يكه تاز باشد و متفقين آسيايي را به دنبال خود بكشاند با ساير كشورها همكاري كند. دموكرات ها معتقد به رهبري جهان از طريق همكاري با تمام قدرت ها هستند. رهبران اروپايي از انتخابات اوباما استقبال كرده اند. پيش بيني مي شود با پيروزي او همكاري بين آمريكا، اروپا و ژاپن بيشتر شود. در همكاري بين آمريكا و اروپا، ايران وادار خواهد شد غني سازي را متوقف كند. اروپايي ها موضعشان با آمريكا تفاوتي ندارد. دموكرات ها ضمن آنكه اعمال زور را نفي نمي كنند دنبال ديپلماسي نيز هستند. با پيروزي اوباما راه هاي جديدي براي فعاليت هاي ديپلماسي باز خواهد شد. اروپايي ها معتقدند راهكارهاي ديپلماتيك تا به طور كامل آزمايش نشده نبايد از ابزارهاي ديگر در مورد ايران استفاده كرد. با انتخاب اوباما فشارهاي ديپلماتيك بر ايران تشديد خواهد شد.اينكه آمدن اوباما تا چه ميزان به نفع ايران خواهد بود به مسوولان ايران بستگي دارد. استفاده از اوباما و ايجاد تغييرات در روابط دو كشور منوط به درك شرايط سياسي كنوني و تغيير ديپلماسي از سوي مسوولان سياسي كشور است.
---
دكتر عباس ملكي،رئيس موسسه مطالعات درياي خزر:
در آمريكا دشمني با ايران نهادينه شده است
پيروزي دموكرات ها احتمال بيشتري دارد. با توجه به اينكه اين بار تمام كساني كه در دوره هاي قبل عموماً راي نمي دادند مثل جوانان وارد صحنه شده اند و اين گروه ها به تغيير گرايش دارند به احتمال قوي اوباما موفق خواهد شد، زيرا شعار او اعتقاد به تغيير است.
در آمريكا علاوه بر سياست هاي مالي كه در چند هفته اخير مشخص شده كارايي ندارند و نيز مشكل مسكن و سقوط سهام، سياست خارجي اين كشور نيز با بحران مواجه است. سياست خارجي ايالات متحده به ويژه در خاورميانه با شكست روبه رو شده و اين امر مردم آمريكا را به سمتي سوق داده كه نياز به تغيير را در تمام ابعاد احساس مي كنند و در همين راستا خواستار تغيير در سياست خارجي كشورشان هستند.در آمريكا دشمني با ايران نهادينه شده است.
در غياب ايران برخي لابي ها توانسته اند مسائل مربوط به ايران را بد و كدر نشان دهند كه اين امر حتي به لايه هاي اجتماعي در آمريكا نيز رسوخ كرده است. سياست خارجي آمريكا با آمدن اوباما تغيير مي كند اما اگر دنيس راس وزير خارجه دولت او شود، فشارها عليه ايران بيشتر خواهد شد.
اوباما و حزب دموكرات نسبت به موضوعاتي مثل برنامه هسته اي ايران و حقوق بشر و تروريسم از حساسيت بيشتري نسبت به جمهوريخواهان برخوردارند. اكنون كه نام ايران با مسائل هسته اي تداعي مي شود با موفقيت اوباما به احتمال زياد در روابط دو كشور تغييرات چنداني صورت نمي گيرد، مگر اينكه در ايران و سياست خارجي ما فصل تازه اي گشوده شود. اگر مقامات ايران باب تازه اي در سياست و ديپلماسي خود در قبال آمريكا بگشايند ممكن است در روابط دو كشور نيز تغييراتي حاصل شود. حزب دموكرات نيز مانند حزب جمهوريخواه درباره ايران حساسيت هايي دارد.
---
دكتر حسين سليمي،استاد دانشگاه علامه طباطبايي:
اقتصاد نابسامان به نفع اوباما شد
پيش بيني در اين باره تا لحظات آخر غيرممكن است زيرا اين احتمال وجود دارد كه راي دهندگان برخلاف نتايج نظرسنجي ها عمل كنند. با اين حال با تكيه بر نظرسنجي ها اوباما موفق خواهد شد.نتيجه انتخابات آمريكا به مجموعه اي از عوامل بستگي دارد.
1- اوضاع نابسامان اقتصادي اين كشور. تجربه نشان داده هرگاه اوضاع اقتصادي آمريكا نابسامان است كانديداي دموكرات ها به دليل توجهي كه به مسائل اقتصادي دارد، پيروز مي شود. در حال حاضر بحران گريبان اقتصاد آمريكا را گرفته و شدت آن طي هفت دهه گذشته بي سابقه است. در آن زمان نيز بحران اقتصادي به پيروزي روزولت در انتخابات رياست جمهوري منجر شد.
2- ناكامي برخي از سياست هاي نومحافظه كاران در حوزه سياست خارجي. اين امر به ويژه در مورد عراق و فلسطين صادق است. در هر دو مورد نومحافظه كاران وعده هاي قطعي داده بودند كه نتوانستند به آن عمل كنند.
3- جاذبه ها و تفاوت هاي شخصيتي. به نظر مي رسد اوباما فردي باجذابيت شخصيتي و سخنوري مسلط است. او اولين كانديداي سياه پوست است كه بيشتر راي دهندگان سياه پوست به وي راي خواهند داد. همچنين نسل جوان كه خواهان تغيير و تحول هستند اكنون از اوباما حمايت مي كنند. همچنين كلام تازه و صحبت هاي اوباما در بين طبقه متوسط و روشنفكران جامعه آمريكا تاثير گذاشته و تغييري اساسي را در فضاي انتخابات ايجاد كرده است. روشنفكران، سياستمداران و اهل هنر خارج از آمريكا از اوباما و ديدگاه هاي وي استقبال كرده اند و اين براي نخستين بار است كه چنين وضعيتي مشاهده مي شود از سوي ديگر مبارزه تبليغاتي اوباما موفق شده از طريق اينترنت و روش هاي ديگر حمايت هاي مالي زيادي جلب كند كه اين نيز تاثير مثبتي بر آراي عمومي گذاشته است.
4- موفقيت اوباما در ناكام گذاشتن حملات جمهوريخواهان. مك كين در تمام سخنراني هاي خود اوباما را فردي بي تجربه معرفي كرد اما اوباما با انتخاب بايرن به عنوان معاون خود توانست اين نقطه ضعف را برطرف كند. مجموعه اين عوامل موجب شد اقبال بي سابقه اي براي كانديداي دموكرات ها به وجود آيد. به نظر نمي رسد شاهد تفاوت اصولي و استراتژيك در حوزه رابطه آمريكا با ايران باشيم. استراتژي هاي اساسي آمريكا در مورد خاورميانه و ايران براي هر دو نامزد يكسان است. اوباما با ادامه برنامه هسته اي مواضع ايران در قبال اسرائيل و نيز رابطه ايران با جنبش هاي فلسطيني و لبناني مخالف و در عين حال خواهان گسترش حقوق بشر و فضاي باز سياسي در ايران است. سياست بنيادي آمريكا پس از انتخابات ديروز تغييري نخواهد كرد اما در صورت موفقيت اوباما، او از ديپلماسي و ابزارهاي متفاوتي در برابر ايران استفاده خواهد كرد. در واقع نوعي گفت وگو بين دو كشور آغاز مي شود و احتمال برقراري تماس هاي رسمي ديپلماتيك بين دو كشور وجود دارد كه موجب تنش زدايي خواهد شد. اگر مذاكراتي آغاز شود و به نتيجه نرسد احتمال افزايش فشارهاي اقتصادي و سياسي زياد است اما احتمال فشار نظامي كمتر خواهد شد.
---
عليرضا اكبري،رئيس مركز موسسه مطالعات راهبردي تصميم:
رويكرد اوباما تاكتيكي است نه استراتژيك
با تكيه بر نظرسنجي ها كه از جلوتر بودن اوباما حكايت دارد به احتمال بسيار زياد او پيروز اين ميدان خواهد بود.مجموعه شرايط موجب شده كه وضع كنوني ايجاد شود. در بسترهاي فكري حوزه هاي نظري، انتقادهايي كه طي سه دهه گذشته مطرح شده رويكردهاي نومحافظه كاران و محافظه كاران، خستگي ناشي از حكومت جمهوريخواهان، نياز به تغيير، جنگ هاي پي درپي، مهاجرت و خروج اقليت ها همگي عواملي هستند كه امروز فرصتي را به وجود آوردند تا نامزدي رنگين پوست به پيروزي برسد. علاوه بر آن اوباما داراي ويژگي هاي بارزي همچون تسلط به مباحث، جاذبه هاي شخصيتي، رفتار سنجيده و شانس است. اين عوامل باعث شده تا اوباما بتواند به چنين جايگاهي برسد.
همچنين احساس نياز به تغيير كه شعار محوري اوباماست در گرايش مردم به او موثر بوده است.تغيير مهمي كه رخ داد شعار ضرورت تغيير رويه در قبال ايران بود يعني تغيير رويه و كنار گذاشتن گفتمان سخت افزاري و تهديدي و اتخاذ رويكرد تعامل.اساس سياست اوباما نسبت به ايران روي خط تعامل تا مهار قرار دارد در حالي كه جمهوريخواهان مهار را به عنوان حداقل نقطه اوليه آغاز سياست ها در قبال ايران مي دانند و از مهار به سمت برخورد حركت مي كردند. با پيروزي اوباما فضاي باز ايجاد خواهد شد. به احتمال زياد وي حاضر است بدون پيش شرط با ايران گفت وگو كند. در همين حال، ايران نيز منتظر اين نبوده تا آمريكا بخواهد با آن گفت وگو كند. همانطور كه مقام معظم رهبري هفته گذشته فرمودند: «ايران چشم به تغيير بنيادي در آمريكا دارد.»
رويكرد اوباما بيشتر تاكتيكي است تا استراتژيك. با پيروزي اوباما سياست هاي آمريكا به شكل تاكتيكي تغيير خواهد كرد اما خيلي بعيد است كه ساختارهاي كلي دستخوش تغيير كرد. لازم به ذكر است ساختارها در سياستگذاري نسبت به عوامل موقعيتي موثرتر هستند و انتخابات رياست جمهوري از جمله عوامل موقعيتي است.
---
دكتر علي بيگدلي،استاد دانشگاه شهيد بهشتي:
اوباما جوانان را به صحنه آورد
پيروز اين ميدان باراك اوباما خواهد بود. هشت سال حكومت جمهوريخواهان پرستيژ آمريكا را در جهان به هم ريخته و انتقادات زيادي به آن وارد است جمهوريخواهان در زمان رياست. بوش دست به اقداماتي زدند كه بنياد و اعتبار اين حزب را متزلزل كرده است علاوه بر آن آمريكايي ها به پرستيژ خود در سطح جهان خيلي اهميت مي دهند. مك كين با توجه به سوابق نظامي گري و عقايد مذهبي كه به نوعي كشيش و متعصب به شمار مي رود جذابيت خاصي براي پيروزي در انتخابات رياست جمهوري براي مردم اين كشور ندارد. دليل دوم اينكه اوباما جوان و سياهپوست است و نظام بين الملل به سمت جوانگرايي حركت مي كند.
او همچنين از اين جهت كه طي سال هاي گذشته جوانان آمريكايي اعتمادشان را نسبت به نظام سياسي كشور از دست داده اند مورد توجه است و به همين دليل جوانان به حضور در صحنه سياسي تمايل پيدا كرده اند. در حال حاضر اشرافيت حاكم بر كاخ سفيد در حال از ميان رفتن است. قبلاً خانواده هاي اشرافي به كاخ سفيد وارد مي شدند ولي اكنون اين وضعيت تغيير كرده است. آمارها خيلي موثق نيستند چنانچه برخي اوقات مي بينيم شخصي كه داراي آراي كمتري است، ممكن است پيروز شود. از طرف ديگر پيروزي مك كين به نفع سياست خارجي آمريكا نيست.دو نامزد عملكردهاي متفاوتي دارند. معمولاً جمهوريخواهان نگاه به جامعه درون آمريكا دارند در حالي كه دموكرات ها بيشتر توجه شان به مسائل بين المللي و كشورهاي ديگر است. مك كين سوابق نظامي گري دارد و افتخارات خود را در جنگ به دست آورده است. در صورت پيروزي اوباما تلفيقي در سياست خارجي آمريكا به وجود خواهد آمد و به احتمال زياد مذاكره مستقيم بين ايران و آمريكا صورت خواهد گرفت.
---
دكتر حسين دهشيار،استاد دانشگاه علامه طباطبايي:
اقتصاد بر راي مردم موثر تر است
اوباما پيروز اين ميدان است.از نظر من عوامل ساختاري يعني ساختار اقتصادي و سياسي از اهميت خاصي برخوردار است. در حال حاضر بحران مالي و اقتصادي باعث شده ساختار اقتصادي اهميت بيشتري نسبت به ساختار سياسي پيدا كند به اين ترتيب مردم آمريكا مايلند به كانديدايي راي دهند كه سياست هاي جديدي دارد.
مردم به ساختار سياسي براي راي دادن خود توجه مي كنند اما در شرايط كنوني ساختار اقتصادي و برنامه اقتصادي نامزدها تاثير بيشتري بر راي مردم دارد.
---
دكتر علي خرم،تحليلگر ارشد مسائل بين الملل:
سياهپوست بودن اوباما تاثيرگذار است
براساس آمارها و نظرخواهي ها اوباما شانس بيشتري براي پيروزي دارد. زيرا او 333 راي الكترال و مك كين 180 راي الكترال را دارد.
ممكن است مردم آمريكا به خاطر سياهپوست بودن اوباما مكنونات قلبي خود را نگفته باشند و رويدادي غيرمنتظره اتفاق افتد.
---
دكتر حميدرضا ترقي ،معاون بين الملل حزب موتلفه:
مردم خواهان پيروزي دموكرات ها هستند
با توجه به نظرسنجي ها اوباما موفق خواهد شد.علاوه بر نظرسنجي ها گرايش شخصيت هاي برجسته جمهوريخواه همچون كالين پاول به اوباما اين زمينه را پديد آورده كه ميل به اوباما بيشتر شود.
نوع صحبت ها و مناظرات خصوصاً مواضع اوباما با توجه به ناكامي سياست هاي اقتصادي و خارجي آمريكا در دوران حاكميت جمهوريخواهان تمايل مردم به تغيير را بيشتر كرده است.
مردم خواهان انتقال قدرت از جمهوريخواهان به دموكرات ها هستند به همين دليل احتمال موفقيت اوباما بيشتر است.
---
دكتر سيدرسول موسوي ،مديركل دفتر مطالعات سياسي و بين الملل وزارت خارجه:
فقط اوباما مي تواند تغيير ايجاد كند
ظواهر امر حاكي از پيروزي اوباماست.مجموعه ساختارهاي آمريكا به اين نتيجه رسيده اند كه بايد تغييري در كل روندها در اين كشور ايجاد شود.
اوباما تنها كسي است كه مي تواند اين تغيير را ايجاد كند چون شعار انتخاباتي او همين بوده است. يعني بيان ايده تغيير سبب شده تا او بتواند آراي بيشتري جلب كند.
مردم آمريكا خواهان تغيير در روند هستند ولي اينكه اوباما بتواند اين تغيير را عملي كند هنوز معلوم نيست.
---
دكتر حسن بهشتي پور،كارشناس مسائل بين الملل:
دو نامزد تفاوتي ندارند
همه نظرسنجي ها حاكي از پيروزي اوباماست البته اگر اتفاق غيرمنتظره اي رخ دهد، معادلات تغيير خواهد كرد.در مورد انتخابات آمريكا مهم ترين مساله ضرورت حل بحران اقتصادي است و به نظر مي رسد وخامت اوضاع مالي و اقتصادي به نفع اوباما تمام شده است.
مك كين چوب سياست هاي غلط بوش را مي خورد. دو كانديداي احزاب جمهوريخواه و دموكرات تفاوت چنداني با هم ندارند. در اين دوره انتخابات رياست جمهوري پنج كانديدا وجود دارند.
در هر ايالت با توجه به شرايط آن تعدادي كارت الكترال تعيين مي شود. در اين دوره انتخابات سه ميليون نفر از آمريكايي ها به خاطر نداشتن آدرس مشخص و ندادن ماليات از راي دادن محروم شدند. در تاريخ آمريكا اينكه رئيس جمهوري از حزب دموكرات انتخاب شود و اكثريت دو مجلس سنا و نمايندگان نيز از احزاب دموكرات باشد بي سابقه بوده است.رئيس جمهوري آمريكا هر كس باشد قطعاً در مناسبات با ايران تعيين كننده است و سمت وسوي تحولات پس از انتخابات به سمت گفت وگو با ايران است.جمهوريخواهان نحوه تعامل با ايران را مي دانستند. براي آمريكا منافع ملي مهم است اگر ايجاب كند با ايران و هر كشور ديگري وارد مذاكره مي شوند. جنگ ويتنام در دوران دموكرات ها آغاز شد و در دوران جمهوريخواهان پايان يافت.
 چهارشنبه 15 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن