واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: به ایران بیاندیشیم كه چندین هزاره است كه به همت فرزندان برومند و غیرتمند خویش در جهان سر بلند زیسته است و در آغاز تاریخ خود پرچم داد و راستی و آزادی را برافراشته است .
چنانكه داریوش شاه می.فرماید : ( به خواست اهورامزدا من چنینم كه راستی را دوست دارم و از دروغ رو گردانم . دوست ندارم كه ناتوانی از حق كشی در رنج باشد و همچنین دوست ندارم كه به حقوق توانا به سبب كاهای ناتوان آسیب برسد . آنچه را كه درست است من آنرا دوست دارم ، من دوست و برده دروغ نیستم ، من خشم خود را فرو می.نشانم و سخت بر هوس خود فرمانروا هستم . این كشور یا رس كه اهورامزدا آنرا به من ارزانی فرموده زیبا ، دارای مردان و اسبان خوب است . بخواست اهورامزدا و من ، این كشور از دیگران نمی.ترسد ، و سرزمین.های بسیاری تحت فرمان من هستند . ) و چنین پادشاه فرزانه.ای دستور به ساخت تخت جمشید می.دهد ، و پس از بررسی لوح.های دیوانی تخت جمشید نتیجه می.گیریم كه داریوش شاه واقعا با مردم ناتوان همراه بوده و در شاهنشاهی او حتی كودكان نیز از پوشش خدمات همگانی بر حوردار بوده.اند .
« پیدایش سی.هزار لوح گل نوشته »
در اواخر سال 1312 ه . ق در گوشه شرقی صفه ، روی حصار شمالی به اتاق.هائی برخوردند كه 30 هزار لوح گل نبشته ،در آنها بایگانی شده بود . و حاوی اطلاعات مهمی در مورد دستمزد كارگران و پیشه.ورانی كه در ساخت كاخ عظیم تخت جمشید شركت داشتند بما نشان می.دهد .
این لوح.ها در دوران هخامنشی به صورت خام نگهداری می.شد ، اما زمانی كه تخت جمشید در آتش غرور اسكندر می.سوخت ، تعدادی از لوح.ها نابود شدند و تصادفا بخشی از آنها در لهیب آتش پخته شد و برای ما محفوظ ماند . برای خواندن آن لوح.ها ، دولت وقت ایران موافقت كرد كه الواح در 50 صندوق بسته.بندی شده و بطور امانت به دانشگاه شیكاگو منتقل شد و در سال 1945میلادی تحت نظر پرفسور ژرژ كامرون ترجمه آنها آغاز گردید .
تا پیش از پیدایش و ترجمه این گل.نبشته ها ، عقیده بسیاری از باستان شناسان و تاریخ نویسان بر آن بود كه كاخ.های عظیم شاهنشاهی هخامنشی هم مانند اهرام و پرستشگاه.ها و كاخ.های مصر و آشور و بابل و سایر كشورها.های شرقی ، با بیگاری و بكمك رنج و اسارت مردمان كشورهای زیردست ساخته شده است یا بمانند دیوار بزرگ چین ، كه در قرن سوم پیش از میلاد توسط چین شی هوانگ امپراتور مقتدر چین بنا گردید و جسد هزاران اسیر در درون آن دیوار دفن گردید ، یا در ساخت كولیزیم ( نمایشگاه عظیم روم باستان ) 10 تا 50 هزار اسیر در طول 10 سال برای ساخت آن بیگاری دادند و رنج كشیدند و هنگام گشایش عده بسیاری از آنها خوراك درندگان ساختند و یا حتی پطر ، تزار بزرگ روسیه برای احداث پطروگراد در كنار خلیج فنلاند در اوائل قرن 18 میلادی روزانه از چهل هزار كارگر ، در آن سرمای توانفرسا بیگاری می.كشید . اما پیدایش و ترجمه گل نبشته.های اداری تخت جمشید نشان داد كه در ، دربار هخامنشی بیگاری و اسارت و كار بدون دستمزد ، موضوع و مفهومی نداشته و كلیه كارگران و استادان اعم از درودگران ، سنگ تراشان ، پیكرسازان ، منبت كاران ، آهنگران ، و پیشه.وران و سایر كاركنان و خدمتكاران دیوانی بفراخور مهارت و استادی ، دستمزد روزانه دریافت می.كردند و حتی ملیت و قومیت كارگران اغلب در این لوحه.ها نوشته شده ، مانند سنگتراش یا درودگران مصری و كارگران سوریه.ای و از روی این الواح تا حدی معلوم گردید كه استادكاران و هنرمندان كاخ باشكوه تخت جمشید از كدام كشور جز شاهنشاهی بوده ، و تصور می.رود استادكاران یا كارگرانی كه ملیت آنها ذكر نشده ، پارسی یا مادی بوده كه نیاز به معرفی نداشته.اند . بر اساس لوح.های گل.نبشته تخت جمشید زنان هم دوش مردان در ساختن كاخ.های شاهان هخامنشی دست داشته.اند و دستمزد برابر دریافت می.نمودند و پیشه بیشتر زنان در دوره هخامنشیان صیقل دادن سنگ.نگاره.ها و همچنین دوخت و دوز بوده است و باید خاطر نشان ساخت كه زنان در دوران باردار و با بدنیا آوردن كودكی ، برای مدتی از كار معاف ، اما همچنان برای گذراندن زندگی و تامین معاش به آنان دستمزد پرداخت و مواد اولیه ضروری زندگی دریافت می.كردند و داریوش شاه هم.چنین برای نوزادان پسر یا دختری كه آنها بدنیا می.آوردند پاداشی در نظر می.گرفت .
بر طبق این لوح.ها اداره ساختمان. كاخ.های شاهنشاهی بسیار منظم و دقیق و از روی اصول و دادگری و رفاه حال كارگران مدنظر گرفته می.شد ، و چنانكه كارگری مورد پسند واقع نمی.گردید ، دستمزد پرداخت و به دیار خود باز گردانیده می.شدند .
همچنین در این گل نبشته.ها از فروشگا.ه.هایی یاد شده كه كارگران می.توانستند مواد و لوازم ضروری زندگی خود را از آن خریدار نمایند .
هنر شاهنشاهی
پرفسور لوئی واندنبرگ باستان شناس معروف بلژیكی و استاد دانشگاه بروكسل در كتاب ( ایران باستان ) درباره هنر دوران هخامنشیان می.نویسد : هنر هخامنشیان بیش از همه چیز هنر شاهنشاهی است ، كه در آن همه چیز مربوط به تجلیل شاهنشاه است ، مانند كاخ.ها بزرگ و تشریفات شكوهمند شاهنشاهی ، و از سوی دیگر هنر هخامنشی هنری است جهانی كه نتیجه اختلاط هنر كشورهای گوناگون می.باشد .
و دكترد ریچارد فرای استاد كرسی فارسی دانشگاه هاروارد و خاورشناس نامی در كتاب " میراث باستانی ایران " می.نویسد : « برگزاری جشن.های نوروز یا مراسم پرشكوه تاجگذاری ، یا بخاك سپردن شاهان ، در تخت جمشید به انجام می.رسیده است . شاید همه این ناحیه جایگاه مقدس ملی شمرده می.شد كه در آن آتش پادشاهان در نقش رستم در ساختمانی بنام كعبه زرتشت نگاهداری می.شد »
به هر حال تخت جمشید مركز دودمانی و محل برگزاری تشریفات و جشن.ها و رسوم هخامنشیان بوده است و اكنون نیز مورد تمجید و توجه جهانیان می.باشد .
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]