تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هنگامى كه مؤمن بر صراط مى‏گذرد، و مى‏گويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم. ناگاه زبان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816941147




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - سايه نفت 30 دلاري بر اقتصاد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: اقتصاد - سايه نفت 30 دلاري بر اقتصاد


اقتصاد - سايه نفت 30 دلاري بر اقتصاد

گروه اقتصاد: نگراني‌ها از دامنه‌دار شدن بحران مالي جهاني و تبعات ناگوار آن با وجودي كه به تازگي بر سر اقتصاد ايران سايه افكنده و خواب آسوده دولتي‌ها به واسطه افت قيمت نفت بر آشفته است اما در فرصتي كمتر از آنچه تصور مي‌شد مديران اقتصادي كشور را به واكنش واداشته است. پس از اينكه گفته مي‌شد بايد براي بحران اقتصاد غرب جشن گرفت و به سوگ سياست‌هاي شكست خورده سرمايه‌داري نشست رئيس دولت در يك اعلان عمومي از كارشناسان و اساتيد اقتصادي براي برون رفت از اين بحران و پيامدهاي ناگوار آن استمداد طلبيد اين حركت رئيس دولت ابعاد تازه‌اي را از بحراني كه دامنگير اقتصاد ايران شده و به تعبير رئيس‌كل بانك مركزي در نخستين گام كاهش 54 ميليارد دلاري درآمدهاي ارزي سال‌جاري را نشانه رفت است نمودار ساخت. اما دامنه نگراني‌ها از چنين بحراني بيشتر گريبان طرح تحول اقتصادي دولت را گرفته كه سرنوشت آن با نفت 100 دلاري گره خورده و روند كاهشي قيمت نفت اجراي آن را با اما و اگر روبه‌رو ساخته است. روز گذشته برگزاري همايش «بحران مالي جهان؛ چالش‌ها و فرصت‌ها» امكاني فراهم ساخت تا مسوولان اقتصادي كشور بار ديگر با پيش‌بيني روند كاهشي قيمت نفت و شواهد اقتصاد جهاني به بررسي تبعات اين بحران بر اقتصاد ايران بپردازند. در اين همايش گرچه پيش‌بيني كاهش قيمت نفت حتي تا رقم 30 دلار براي هر بشكه نيز مطرح شد اما وزير امور اقتصادي و داريي نيز تاكيد كرد كه اين طرح حتي با حداقل قيمت نفت هم اجرايي مي‌شود! وزير امور اقتصادي و دارايي بار ديگر بر موجودي 25 ميليارد دلاري حساب ذخيره ارزي تاكيد و اعلام كرد: با وجودي كه قيمت نفت در هفته‌هاي اخير كاهش يافته است اما با حداقل قيمت نفت مي‌توان طرح تحول اقتصادي را اجرايي كرد. سيدشمس‌الدين حسيني در حاشيه همايش «بحران مالي جهان؛ چالش‌ها و فرصت‌ها» با بيان اينكه حجم يارانه‌ها در طرح تحول اقتصادي مهم نيست، افزود: در طرح تحول اقتصادي به نظام توزيع يارانه‌ها توجه ويژه شده است، به همين دليل كاهش قيمت نفت تاثيري در روند اجرايي آن نخواهد داشت.

وزير امور اقتصادي و دارايي مهم‌ترين و پرمناقشه‌ترين موضوع طرح تحول اقتصادي را هدفمند كردن يارانه‌ها عنوان كرد و گفت: با وجودي كه قيمت نفت در هفته‌هاي اخير كاهش يافته است، اما با حداقل قيمت نفت مي‌توان طرح تحول اقتصادي را اجرايي كرد. وي در بخش ديگري از سخنان خود بحران مالي جهاني را بحراني بيروني دانست و افزود: براي شناسايي تهديدها بايد به دو كانال اصلي انتقال آثار بر اقتصاد توجه كنيم.
وي در مورد وضعيت حساب ذخيره ارزي اظهارداشت: ايران در گذشته در حاليكه داراي حساب ذخيره ارزي نبود و يا ذخاير آن نامناسب بود، با بحران كاهش قيمت نفت مواجه شده بود كه اين بحران با مديريت مناسب، رفع شد. وزير امور اقتصادي و دارايي وضعيت حساب ذخيره ارزي و موجودي آن را مناسب و قابل اتكا ارزيابي و موجودي فعلي اين حساب را 25 ميليارد دلار اعلام كرد و افزود: اين رقم، ميزان قابل توجهي است و مي‌توان از آن براي شرايط خاص در كشور استفاده كرد.
به گفته وي حساب ذخيره ارزي داراي ورودي و خروجي است، به نحوي‌كه بخشي از منابع آن را به صورت تسهيلات ارائه كرده‌ايم و ماهانه سود حاصل از اين تسهيلات را به حساب واريز مي‌كنيم.
بايد نگران تامين كالا و واردات باشيم
گرچه وزير امور اقتصادي و دارايي اجراي طرح تحول اقتصادي را با حداقل قيمت نفت نيز ممكن دانست اما داوود دانش‌جعفري خواستار هشياري دولت در بررسي تمام جوانب تاثيرات بحران مالي جهان بر اقتصاد ايران شد و پيش‌بيني كرد روند كاهشي قيمت جهاني در سال آينده نيز تداوم داشته باشد.
اين عضو مجمع تشخيص مصلحت با تاكيد بر اينكه در چارچوب ارزي موتور اصلي تجارت ما متكي به ارز است، تصريح كرد: درآمدهاي صادراتي كشور و هزينه‌هايي كه بايد صرف كنيم مرتبط با بحث توانايي‌هاي ارزي ماست.
وزير سابق امور اقتصادي و دارايي با اشاره به موضوع نفت به عنوان يك عنصر مهم تاثيرپذير از بحران جهاني، ‌گفت: طي ساليان اخير در برخي از بخش‌ها شاهد افزايش سرمايه‌گذاري بوده‌ايم، اين در حالي است كه اين بخش‌ها قبلا از سرمايه‌گذاري مناسبي برخوردار نبوده‌اند. وي با تاكيد بر اينكه شواهد اقتصاد جهاني نشان مي‌دهد كه با افزايش تقاضاي كل براي نفت در آينده مواجه خواهيم بود، تصريح كرد: تمام كشورهايي كه با نفت در ارتباط هستند و نفت بر اقتصاد آنها تاثير‌گذار است، همه رشد توليد ناخالص داخلي خود را براي سال آينده پايين در نظر گرفته‌اند.
دانش‌جعفري با اشاره به كاهش توليد نفت و تصميم اوپك در اين خصوص پيش‌بيني كرد كه قيمت جهاني نفت در سال آينده نيز روند كاهشي خود را داشته باشد. وي اولين اثر كاهش قيمت نفت بر اقتصاد ايران را كاهش درآمدهاي نفتي عنوان و تصريح كرد: كاهش درآمد نفت نيز باعث كاهش قدرت واردات كشور مي‌شود.
وزير سابق امور اقتصادي و دارايي صادرات غيرنفتي در سال گذشته را 6/15 ميليارد دلار و واردات را 5/56 ميليارد دلار ذكر كرد و اظهارداشت: ما متناسب با افزايش درآمد نفتي، قدرت واردات خود را افزايش داده‌ايم. وي افزود: صنعت ما ارتباطي۶۵ تا ۷۰ درصدي با واردات كالاهاي سرمايه‌اي دارد كه در ظرفيت اقتصاد ما تاثيرگذار است.
وي با اشاره به اينكه تراز بدهي كشور در سال ۷۸ حدود 8/5 ميليارد دلار منفي بوده است، افزود: اين رقم در سال ۸۳ داراي بهترين حالت يعني 3/7 ميليارد دلار مثبت بوده است.
دانش‌جعفري با بيان اينكه اين تراز در سال گذشته 3/12 ميليارد دلار منفي بوده است، افزود: مجموع بدهي‌هاي كشور در اين سال 6/28 ميليارد دلار و مجموع بدهي‌هاي بلند مدت و ميان مدت نيز 8/17 ميليارد دلار است. وزير سابق امور اقتصادي و دارايي با تاكيد بر اينكه بورس كشور از كانال مالي جهان تاثير نمي‌پذيرد، زيرا ارتباطي با آنها ندارد، بيان كرد: اما از منظر تامين كالا و واردات آن بايد نگران باشيم، زيرا از اقتصاد جهان تاثير مي‌پذيريم.
افت قيمت نفت به 30 دلار
همچنين دبير كميسيون اقتصاد كلان مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز نسبت به كاهش قيمت نفت به ۳۰ دلار در هر بشكه هشدار داد و گفت: در صورت تحقق اين امر، دولت با مشكلاتي همچون كسري بودجه و عدم‌تحقق درآمدها مواجه مي‌شود. مجيد قاسمي امروز در همايش «بحران مالي جهان؛ چالش‌ها و فرصت‌ها» با بيان اينكه اين امر منجر به فشار بر بانك مركزي براي تامين كسري بودجه خواهد شد، افزود: اين كار نيز باعث افزايش نقدينگي، تورم و وارد آمدن ضربه به بخش توليد مي‌شود. وي با اشاره به اينكه در اين حالت بايد براي بازپرداخت تسهيلات بانكي اقدام كرد، گفت: در صورتي كه چنين وضعيتي پيش آيد بايد از منابع حساب ذخيره ارزي استفاده كرد. وي خاطرنشان كرد: ارزان‌ شدن قيمت‌ها در بازار جهاني نبايد وسوسه واردات بيشتر را ايجاد كند، زيرا افزايش حجم واردات كالاهاي مصرفي به معناي مرگ توليدات داخلي است. دبير كميسيون اقتصاد كلان مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: نظام بانكي كشور كه هم اكنون با بحران‌هاي مالي مواجه است، قبل از اين نيز از طرق مختلف نظير اعمال نرخ سود غير واقعي و تسهيلات تكليفي روزافزون تضعيف شده بود.
قاسمي بر كمك به افزايش كفايت سرمايه بانك‌ها از سوي دولت با توجه به اين شرايط تاكيد و تصريح كرد: اينكه تصور شود نظام اقتصادي كشور با نظام اقتصادي جهان ارتباطي ندارد اشتباه است. وي افت شديد بازار بورس كشور طي روزهاي گذشته را گواهي بر اين ارتباط دانست وتصريح كرد: حجم بالايي از ارزش بازار سرمايه كشور ناشي از سهام شركت‌هاي فلزي و پتروشيمي است كه اين دو صنعت با افت قيمت محصولات جهاني مواجه شده‌اند
كاهش ضربتي هزينه‌هاي دولت
عضو ديگر مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين همايش بر كاهش ضربتي هزينه‌هاي دولت، تاكيد كرد و گفت:بايد وزارت امور اقتصادي و دارايي به وزارتخانه بخش خصوصي تبديل شود. علي آقامحمدي با بيان اينكه تحول در سيستم بانكي به معناي حمايت از سرمايه‌گذاري است، يكي از نقاط كليدي براي اين امر را تبديل تهديدها به فرصت‌ها ذكر كرد.
وي با اشاره به اجراي اصل ۴۴ قانون اساسي، بر ايجاد سازمان سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و داخلي تاكيد كرد و گفت: دولت بايد سازوكارهاي معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري را با سياست‌هاي اصل ۴۴ همسو كرده و از بخش خصوصي حمايت كند. آقا محمدي با اشاره به اينكه بيش بيني مي‌شود كه قيمت نفت به كمتر از 59 دلار در هر بشكه برسد، تصريح كرد: با ادامه اين وضعيت دولت با كسري بودجه مواجه خواهد شد؛ بنابراين دولت در اقدامي ضربتي بايد حجم هزينه‌هاي خود را كاهش دهد. وي همچنين با اشاره به اجراي طرح تحول اقتصادي در كشور و هدفمند كردن يارانه‌ها، گفت: در بخش انرژي تنها 27 درصد انرژي در بخش مصرف‌كنندگان شخصي مصرف مي‌‌شود اما قرار است 60 درصد از يارانه انرژي آزاد و به مردم تعلق گيرد.
 دوشنبه 13 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن